Kytkimen ilmaus??
Kytkimen ilmaus??
Tästä oli aiemminkin juttua mutta kuinka kauan tuota huonosti tottelevaa kytkintä pitää sietää; viikon, kuukauden vaiko vuoden? Ei tunnu menevän ajossa kuin huonommaksi
Siis autossa on uusi kytkin (aeron), eli asetelma, levy ja työsylinteri/painelaakeri. Väittivät että mukamas kytkimen letku oli "hikoillut" mutta ei pidä paikkkansa, olen sitä tarkkaillut eikä vuoda. Eli kuinka ilmaan tuon kytkimen?
Siis autossa on uusi kytkin (aeron), eli asetelma, levy ja työsylinteri/painelaakeri. Väittivät että mukamas kytkimen letku oli "hikoillut" mutta ei pidä paikkkansa, olen sitä tarkkaillut eikä vuoda. Eli kuinka ilmaan tuon kytkimen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Oman 9-5:sen kytkin ilmaus onnistui hyvin perinteiseen jarrujen ilmaus-tyyliin. Eli riittävästi nestettä säiliössä, polkimen pumppaus, poljin pohjaan ja sitten ilmausruuvi auki, ruuvi kiinni ja poljin ylös. Ja sama setti kunnes kytkin tuntuu toimivan.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Re: Kytkimen ilmaus??
Tarttis vaihtaa tuo kytkimen letku kun näkyy hieman hikoilevan. Mietityttää vaan että saanko kytkimen sitten itse ilmattua kun ei ole ilmauslaitteita. Riittäisikö tuo "jarrujen ilmausmenetelmä" kyseiseen operaatioon?
Onko muuten tietoa paljonko kustantaa tuo kytkimen letku/putki tarvikkeena tai marmoritiskiltä?
Ja saattaisin olla kiinnostunut jos jollain olisi myydä hyväkuntoinen letku. Tarjouksia YV:nä.
Onko muuten tietoa paljonko kustantaa tuo kytkimen letku/putki tarvikkeena tai marmoritiskiltä?
Ja saattaisin olla kiinnostunut jos jollain olisi myydä hyväkuntoinen letku. Tarjouksia YV:nä.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Kytkimen ilmaus??
esimerkkinä vm 2002:Pola kirjoitti:Kertoisko joku missä tuo ilmausruuvi sijaitsee?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Kytkimen ilmaus??
Hyvin onnistui itselläkin tuo kytkimen ilmaus ihan kotikonstein. Imua ilmausruuviin saatiin teollisuusimurilla, ohuella+paksulla letkulla ja jesseteipillä Viimeistely hoitui pumppaamalla pedaalia.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Kytkimen ilmaus??
No juu, tuntus menevän paljon paremmin 1 ja 2 päälly nyt. Yllättävän helposti lähti tuo nippakin auki.
#3272
Re: Kytkimen ilmaus??
Pääsinkin kehuman että hyvin toimii kytkin. Noin kuukausi sitten tuli vaihdettua tuo kytkinputki joka tulee laatikon päälle. Ilmaus meni ihan ok, mutta joskus tuntui että pieni kupla olisi johonkin jäänyt. Niinpä siitä innostuneena pari päivää sitten ilmattiin uudestaan ja eikun tienpäälle. No yllätys yllätys, alkoikin kytkin hävitä välistä. Pumppaamalla kytkimen sai takaisin mutta joskus esim 5 vaihtaessa täytyi polkea pari kertaa sillä kytkin ei irrottanut ollenkaan. Lenkiltä kotiin ja tutkimaan asiaa niin kytkinkotelostahan sitä nestettä puski ja säiliöstä oli melkein desi hävinnyt. Pumppaamalla kytkin kuitenkin alkoi toimia normaalisti, mutta välistä taas herkesin irroittamasta.
Siitä laatikon päällä olevasta luukusta pari tuntia vuotoa etsien tuntuisi että se vuotaisi kenties siitä laatikon päällä olevasta liitoksesta ja siitä valuttaisi sitä muoviholkkia pitkin nesteen laatikon sisälle ja seinämille(näin oman teoriani mukaan). Toinen vaihtoehto olisii se metallinen putki laatikon sisällä, mutta kun se ei selvästi kastu. Laatikon kuorien ja sen muoviholkin tietämiltä sormi kastuu hieman laatikon sisäpuolelta.
Liitokseen tuli koitettua toista o-rengasta mikä löytyi hyllystä mutta oli liian pieni, niinpä huomenna hakemaan uusia sopivia renkaita ja kokeiltava niilä ja toivottava että vuotokohtat olisi siinä. (selitinkö varmasti epäselvästi)
On vaan niin perhanan huono paikka etsiä vuotoa kun ei sinne kunnolla nää ja joutuu sormikopelolla tunnustelemaan.
Siltä varalta lähdin kyselemaan että jos se vuoto on siinä metallisessa kierreputkessa laatikon sisäpuolella, niin mahtuuko sen vaihtamaan ilman laatikon irroitusta siitä pienestä luukusta? Ja onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia?
Ja tosiaan, laatikkohan rempattiin noin 8tkm sitten, työsylinterin stefa alkoi mehiä öljyä kun olin rempan jälkeen ajanut noin 3tkm (vaihdettiin takuuseen) ja siitä parin viikon kuluttua vaihdoin sen kytkinputken kun se alkoi mehiä.
Siitä laatikon päällä olevasta luukusta pari tuntia vuotoa etsien tuntuisi että se vuotaisi kenties siitä laatikon päällä olevasta liitoksesta ja siitä valuttaisi sitä muoviholkkia pitkin nesteen laatikon sisälle ja seinämille(näin oman teoriani mukaan). Toinen vaihtoehto olisii se metallinen putki laatikon sisällä, mutta kun se ei selvästi kastu. Laatikon kuorien ja sen muoviholkin tietämiltä sormi kastuu hieman laatikon sisäpuolelta.
Liitokseen tuli koitettua toista o-rengasta mikä löytyi hyllystä mutta oli liian pieni, niinpä huomenna hakemaan uusia sopivia renkaita ja kokeiltava niilä ja toivottava että vuotokohtat olisi siinä. (selitinkö varmasti epäselvästi)
On vaan niin perhanan huono paikka etsiä vuotoa kun ei sinne kunnolla nää ja joutuu sormikopelolla tunnustelemaan.
Siltä varalta lähdin kyselemaan että jos se vuoto on siinä metallisessa kierreputkessa laatikon sisäpuolella, niin mahtuuko sen vaihtamaan ilman laatikon irroitusta siitä pienestä luukusta? Ja onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia?
Ja tosiaan, laatikkohan rempattiin noin 8tkm sitten, työsylinterin stefa alkoi mehiä öljyä kun olin rempan jälkeen ajanut noin 3tkm (vaihdettiin takuuseen) ja siitä parin viikon kuluttua vaihdoin sen kytkinputken kun se alkoi mehiä.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Kytkimen ilmaus??
On kans ollu ongelmia. Putkia/o-renkaita vaihdeltu turhaan. Vaihdoin koko työsylinterin niin vika korjaantui samalla vaihdettiin kytkin.
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Re: Kytkimen ilmaus??
Itse epäilin kanssa tuota työsylinteriä ensiksi mutta sitten tein rautalankaviritelmän jonka päähän paperia. Sitä en saanut merkittävästi kastumaan kun pyyhin sieltä työsylinterin alta, eikä se myöskään ollut silmämääräisesti märkä. Kytkinkotelon yläosa ja seinämät kyllä oli märkänä. Vuoto ilmenee parhaiten kun heittää pienen lenkin, paikallaan ei vuoda niinkään.
En jaksaisi uskoa että muutaman tonnin ajettu työsylinteri olisi pettänyt, mutta mistä sen tietää kun ei se edellisenkään stefa pitänyt kolmea tonnia pidempään öljyjä sisällään. Alkaa kyllä huumori loppumaan tuosta vehkeestä kun kaikki nestemäinen pyrkii pakenemaan ulos.
Kokeillaan nyt uutta o-rengasta jos se pitäisi nesteet sisällä.
Mistä kohtaa se työsylinteri muuten lähtee vuotamaan yleensä? Tietäisi sitä kuikuilla jos tuo o-rengas ei vaivaan auta.
En jaksaisi uskoa että muutaman tonnin ajettu työsylinteri olisi pettänyt, mutta mistä sen tietää kun ei se edellisenkään stefa pitänyt kolmea tonnia pidempään öljyjä sisällään. Alkaa kyllä huumori loppumaan tuosta vehkeestä kun kaikki nestemäinen pyrkii pakenemaan ulos.
Kokeillaan nyt uutta o-rengasta jos se pitäisi nesteet sisällä.
Mistä kohtaa se työsylinteri muuten lähtee vuotamaan yleensä? Tietäisi sitä kuikuilla jos tuo o-rengas ei vaivaan auta.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Kytkimen ilmaus??
Mulla työsylinteri sai ilmaa jostain ei vuotanut mistään ulospäin. Tuliko laitettua alkuperäinen sylinteri (sachs) vai muuLasu kirjoitti:Itse epäilin kanssa tuota työsylinteriä ensiksi mutta sitten tein rautalankaviritelmän jonka päähän paperia. Sitä en saanut merkittävästi kastumaan kun pyyhin sieltä työsylinterin alta, eikä se myöskään ollut silmämääräisesti märkä. Kytkinkotelon yläosa ja seinämät kyllä oli märkänä. Vuoto ilmenee parhaiten kun heittää pienen lenkin, paikallaan ei vuoda niinkään.
En jaksaisi uskoa että muutaman tonnin ajettu työsylinteri olisi pettänyt, mutta mistä sen tietää kun ei se edellisenkään stefa pitänyt kolmea tonnia pidempään öljyjä sisällään. Alkaa kyllä huumori loppumaan tuosta vehkeestä kun kaikki nestemäinen pyrkii pakenemaan ulos.
Kokeillaan nyt uutta o-rengasta jos se pitäisi nesteet sisällä.
Mistä kohtaa se työsylinteri muuten lähtee vuotamaan yleensä? Tietäisi sitä kuikuilla jos tuo o-rengas ei vaivaan auta.
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Re: Kytkimen ilmaus??
Jyväskylässä pcs hoiti homman ja en silloin älynnyt kysyä minkämerkkiset kytkinromut sinne laitettiin.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Kytkimen ilmaus??
No nyt on uusi ja o-rengas vaihdettu ja tajusin vaihtaa vanhasta kytkinputkesta sen sokan tuon uuden tilalle. Tuo uuden mukana tullut kun ei istunut niinkuin olisi pitänyt ja se liitos pääsi täten heilumaan paljon enemmän.
Ilmasin kytkimen, merkkasin kohdan missä nesteen pinta säiliössä on ja eikun ajamaan. 14km lenkin aikana kytkin irrotti normaalisti ilman oikkuja, myöskään nesteen pinta ei ollut laskenut. Ainut vaan että sormen päähän tarttui tippa sieltä kytkinkotelon sisältä muovihelan helmasta. Toivottavasti se on nyt vanhoja vuotoja se.
Huomenna täytyy jatkaa tutkimuksia, ajella autolla lisää ja toivoa ettei vuotoja ilmene. Aiemmilla yrityksillä vika on kuitenkin ilmennyt ensimmäisen kilometrin matkalla (poljin mennyt veltoksi ja ei ole irroittanut), joten toivotaan parasta.
On kyllä aika mielenkiintoinen vuoto, vuotais ees siihe laatikon päälle jos kerta se liitos vuotaa mutta kun ei niin ei. Tälläista tarinaa tänään.
Ilmasin kytkimen, merkkasin kohdan missä nesteen pinta säiliössä on ja eikun ajamaan. 14km lenkin aikana kytkin irrotti normaalisti ilman oikkuja, myöskään nesteen pinta ei ollut laskenut. Ainut vaan että sormen päähän tarttui tippa sieltä kytkinkotelon sisältä muovihelan helmasta. Toivottavasti se on nyt vanhoja vuotoja se.
Huomenna täytyy jatkaa tutkimuksia, ajella autolla lisää ja toivoa ettei vuotoja ilmene. Aiemmilla yrityksillä vika on kuitenkin ilmennyt ensimmäisen kilometrin matkalla (poljin mennyt veltoksi ja ei ole irroittanut), joten toivotaan parasta.
On kyllä aika mielenkiintoinen vuoto, vuotais ees siihe laatikon päälle jos kerta se liitos vuotaa mutta kun ei niin ei. Tälläista tarinaa tänään.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Kytkimen ilmaus??
Tänään tutkimukset jatkuivat. Eilen hyvin toiminut kytkin ei tänään toiminutkaan. Tallista tarkistaessa kaikki kunnossa. Noin parin kilometrin kohdilla vaihtaessani vitoselta neloselle, eipä kytkin irroitakaan. Pumppaamalla se tulee takaisin mutta toisti kotimatkalla sen useasti. Talliin ajo luonnistui normaalisti ja vilkaisu auton alle ja nestettä vuotaa lattialle kämmenen kokoisen lammikon ja säiliöstä hävinnyt suunnilleen 3mm nestettä.
Siitä pienestä luukusta tutkin ettei se metallinen kierreputki ollut märkä (luulisi näkyvän jos autonkin alta tulee tippumalla nestettä siitä roiskepellin raosta) eikä myöskään kytkinputken liitos vuotanut laatikon päältä. Ajussa se näkyy hävittävän kytkimen, mutta tallissa paikallaan ollessa ei.
En oikein keksi muuta selitystä kuin sen työsylinterin olevan syyllinen?
Onko muita hyviä ehdotuksia?
Siitä pienestä luukusta tutkin ettei se metallinen kierreputki ollut märkä (luulisi näkyvän jos autonkin alta tulee tippumalla nestettä siitä roiskepellin raosta) eikä myöskään kytkinputken liitos vuotanut laatikon päältä. Ajussa se näkyy hävittävän kytkimen, mutta tallissa paikallaan ollessa ei.
En oikein keksi muuta selitystä kuin sen työsylinterin olevan syyllinen?
Onko muita hyviä ehdotuksia?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Kytkimen ilmaus??
Onnistuuko femmassa kytkimen ilmaus samaan tapaan kuin tonnarissa eli isolla lääkeruiskulla nestettä ilmausnipasta säiliöön päin?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower