Käynnistyssavut
Käynnistyssavut
Huomasin äskettäin, että käynnistäessä auto pöläyttää pienen sinertävän savupölläyksen, ei mielestäni kuitenkaan aina. Onko syytä varautua isoonkin remonttiin? Auto on -98 mallia 2,3 t (150tkm) ja huollettu normaalien huoltovälien mukaan.
Todella suurella varmuudella ahdin mennyt, joskus jo alle 100 tkm ajettuun joudutaan vaihtamaan ahdin... Mitenkäs öljyntaso, minkä verran kuluttaa?
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Tuollainen pieni käynnistyksen pölläytys voi poistua öljyloukon fiksaamisella ja huohotuksen letkujen uusimisella. Tuttavan Saabissa (2.3t -98 ) toteutettiin kyseinen homma (öljyloukkoon suurempi reikä, uudet letkut ja takaiskuventtiili) ja siihen loppui täysin tuo satunnainen savutus.
Eli ei se turbo ole aina välttämättä syyllinen. Asia on helppo tarkistaa avaamalla imupuolen letku ennen läppäkoteloa. Mikäli läppäkotelo näyttää lähes puhtaalta, on turbo yleensä kunnossa...
Ja tosi öljyinen viittaa sitten usein turbo-ongelmiin.
Tuossa 2.3 pikkuteessä on Garretin GT17 ahdin.
Eli ei se turbo ole aina välttämättä syyllinen. Asia on helppo tarkistaa avaamalla imupuolen letku ennen läppäkoteloa. Mikäli läppäkotelo näyttää lähes puhtaalta, on turbo yleensä kunnossa...
Ja tosi öljyinen viittaa sitten usein turbo-ongelmiin.
Tuossa 2.3 pikkuteessä on Garretin GT17 ahdin.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Tota olen koettanut jankuttaaandelin kirjoitti:Tuollainen pieni käynnistyksen pölläytys voi poistua öljyloukon fiksaamisella ja huohotuksen letkujen uusimisella. Tuttavan Saabissa (2.3t -98 ) toteutettiin kyseinen homma (öljyloukkoon suurempi reikä, uudet letkut ja takaiskuventtiili) ja siihen loppui täysin tuo satunnainen savutus.
Eli ei se turbo ole aina välttämättä syyllinen. Asia on helppo tarkistaa avaamalla imupuolen letku ennen läppäkoteloa. Mikäli läppäkotelo näyttää lähes puhtaalta, on turbo yleensä kunnossa...
Ja tosi öljyinen viittaa sitten usein turbo-ongelmiin.
Tuossa 2.3 pikkuteessä on Garretin GT17 ahdin.
Kannattaa porata siihen venakopan pikkunippaan se 3mm:n reikä myöskin, alunperin on turhan pieni. Öljyloukkoon porasin 6.5mm reiän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Niinpä tietysti... Jos omaan laskuun joutuu ahdinta uusimaan, niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa Mitsun TD04HL-15T tilalle. Tuo GT17 on oikeasti niin surkea ahdin, että eivät edes suostu turbokorjaamoissa niitä laakeroimaan, kun niitä ei saa balanssiin millään...andelin kirjoitti: Tuossa 2.3 pikkuteessä on Garretin GT17 ahdin.
Eski
Tuo pölläyttäminen kyllä viittaa turbon viaksi, onko havaittavissa yhtään tehojen häviämistä kiihdytettäessä? Mulla meni turbo aika tasan kuukausi sitten ja pari viikkoa ennen loppua se tupsautti savuja aamun eka starteissa muutamana aamuna. Sitten kun piti lähtä reissuun, niin menomatka jäi kesken ku turbo laukes tampereen lähistöllä. Uuden garretin hinta oli 860 euroa ja asennettuna tontun pintaan. Ei ainakaan tiedustelun mukaan Oulun ja tampereen huolloissa merkittävää hinta eroa ollut. Takuu on 2 vuotta ja ei kuulu moottoritakuun piiriin... Mun auto on
9-5 2.0t wagon 01 ja ajettu 138tkm kun ahdin paukahti.
Ja hieman OT: Ikävämpi ja yllättävä asia oli tässä tapauksessa mielestäni vakuutusyhtiön korvaukset kun joutui turvautumaan autopalveluun, kasko ei korvannut auton teknistä vikaa joten piti tulla kolmisen viikkoa toimeen ilman autoa. Olen tämän tiimoilta kysellyt muilta vakuutusyhtiöiltä tarjouksia, että onko kaikilla yhtiöillä samat sopimuspykälät? kun näkyy nämä nykyautot jättävän tienposkeen niin yleensä se on joku teknisempi ongelma.
9-5 2.0t wagon 01 ja ajettu 138tkm kun ahdin paukahti.
Ja hieman OT: Ikävämpi ja yllättävä asia oli tässä tapauksessa mielestäni vakuutusyhtiön korvaukset kun joutui turvautumaan autopalveluun, kasko ei korvannut auton teknistä vikaa joten piti tulla kolmisen viikkoa toimeen ilman autoa. Olen tämän tiimoilta kysellyt muilta vakuutusyhtiöiltä tarjouksia, että onko kaikilla yhtiöillä samat sopimuspykälät? kun näkyy nämä nykyautot jättävän tienposkeen niin yleensä se on joku teknisempi ongelma.
Kyllä siellä osia oli hyllyssä, mutta seuraava vapaa huoltoaika oli vasta tämän kuun alussa. Ja nyt kun sattuu olemaan tämä lomasesonki meneillään niin taitaa olla työvoimapula pajoilla. Sitten kaiken muun lisäksi huoltopäällikkö oli lomalla ja työtilaus tehtiin eri tyypin kanssa joka puolestaan jäi lomalle seuraavalla viikolla, niin nykyisillä tiedonsiirto menetelmillä ei mennyt ihan nappiin tämä työtilaus. Elikkä kun soittelin autosta ja tiedustelin milloinka sen voi hakea, niin selvis että ei ollut toisella työn sekottajalla paperit samassa järjestyksessä, no kaikesta huolimatta päivää sovittua myöhemmin sai auton hakea kotiin.
Taitaa nuo ahtimet olla kulutustavaraa, ainakin garrett, eli löytynee hyllystä lähes aina??? Perustaen edellisen lausahduksen siihen, että foorumilla aika paljon käsitelty näitä turbon laukeamis juttuja.
Taitaa nuo ahtimet olla kulutustavaraa, ainakin garrett, eli löytynee hyllystä lähes aina??? Perustaen edellisen lausahduksen siihen, että foorumilla aika paljon käsitelty näitä turbon laukeamis juttuja.
Käynnistyssavut
Itsellä kokemusta samanlaisesta ongelmasta, tosin 2.0t ja kilometrejä sillon 107 tkm. Siinä syynä oli turbo ja vaihto maksoi tarpeineen ja töineen 670€ (tallinnan saab; Viking motors, yleensä ~sama kuin suomen saab hinta). Perimmäisenä syynä turbon menoonkin lienee huohottimen tukkeutuminen ja hieman vielä auki korvaako saab minulle. Onkohan muille korvannut?