Alusta (taas)
Alusta (taas)
Millainen alusta teillä muilla on vakiona? Tuo meidän 9-5 on rauhallisesti ajettaessa ihan jämäkkä ajettava, ja menee suoraan mukisematta, mutta mutkatiellä kun haluaisi oikein "ajaa" niin on aika löysä ja pomppii jonkinverran, eli ilmeisesti vakiojouset ovat turhan mukavuuspainotteiset ja tuon iskarit, luultavastikin alkuperäiset, ovat menettäneet jo parhaan iskukuntonsa?
Olisiko hyvä veto laittaa aeron jouset + iskarit, mutta onko ero huomattava eli riittävä muutamaan alustaa sporttisempaan ja jämäkämpään suuntaan?
Puslia en lähde vielä vaihtelemaan koska niissä ei ollut väljää, ja taidan sitten aikanaan vaihtaa kaikki kerralla uretaanisiin.
Olisiko hyvä veto laittaa aeron jouset + iskarit, mutta onko ero huomattava eli riittävä muutamaan alustaa sporttisempaan ja jämäkämpään suuntaan?
Puslia en lähde vielä vaihtelemaan koska niissä ei ollut väljää, ja taidan sitten aikanaan vaihtaa kaikki kerralla uretaanisiin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aeron alusta ei vaikuta ollenkaan hassummalta. Ilmeisesti tuohon on vaihdettu iskarit aika äskettäin, kun ovat niin siistin näköiset ja huoltohistoriasta löytyi merkintä myös takajousien vaihdosta. Verrattuna 9-5 perusmallin alustaan tuo Aeron sporttialusta kyllä ihan eri maailmasta, ei kiiku ei pompi, mutta ei ole liian pintakova eikä matala. Kestosta en tiedä mitään, vakioiskarit kuulemma kestää Wagonissa 50K. Jos omaan joudun iskarit vaihtamaan, niin laitan varmaankin Bilstein Sportit tai Sprintit. Puslat kannattaa vaihtaa suoraan Powerflexehin, niin ei tarvitse kokoajan tuhrata niiden takapuslien kanssa
Eski
Eski
Kiitokset Eskille valaisevasta tiedosta Eli Aeron setti alle niin loppuu pomppiminen. Vissiin nelipyöräsuunatus olisi paikallaa alustanvaihdon yhteydessä, taitaa olla kuitenkin jonkun sentin matalampi? Ja kannattaahan ne muutenkin tämänikäisessä säädättää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eihän se pitäisi kuin -10mm laskea, joten voipi vanhojen jousien kanssa pysyä aika samoissa. Itse en voi kyllä kuin kehua tätä H&R ja Koni yhdistelmää. Etupäässä on vielä vakio iskarit ja sen kyllä huomaa
Omasta mielestä ei ole liian kova tai jäykkä, mutta tykkäänkin ajella mutta pätkiä, ennemmin kuin suoraa tietä. Sallituissa nopeuksissa tottakai
Onhan tämä aika kivireki esim. mukulakivillä 18" vanteilla, mutta taitaa lähimmät olla Raumalla
Omasta mielestä ei ole liian kova tai jäykkä, mutta tykkäänkin ajella mutta pätkiä, ennemmin kuin suoraa tietä. Sallituissa nopeuksissa tottakai
Onhan tämä aika kivireki esim. mukulakivillä 18" vanteilla, mutta taitaa lähimmät olla Raumalla
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Olisi ihan hyvä jos tuo vähän nousisi, etenkin perästä, näyttäisi että takajouset ovat jo hieman väsähtäneet.
Mitäs niitä puslia vaihtamaan kun niissä ei ole mitään väljää?
Sensijaan kiinnostaisi tietää mistä saisi tilattua edullisesti sen vaihdelaatikon ylakiinnikkeen, se oli tuosta revennyt ja tein tilapäiskorjauksen sikaflexillä, kesti kuukauden eli pidempään kuin osasin odottaa. Nyt taas vähän heilauttaa konetta.
Se mötikkä maksaa PCS:lläkin yli 200e
Mitäs niitä puslia vaihtamaan kun niissä ei ole mitään väljää?
Sensijaan kiinnostaisi tietää mistä saisi tilattua edullisesti sen vaihdelaatikon ylakiinnikkeen, se oli tuosta revennyt ja tein tilapäiskorjauksen sikaflexillä, kesti kuukauden eli pidempään kuin osasin odottaa. Nyt taas vähän heilauttaa konetta.
Se mötikkä maksaa PCS:lläkin yli 200e
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Renkaiden koollakin on tietysti aika paljon vaikutusta, Aerossa on 225/45R17-kiekot ja ei ole ollenkaan liian kova. Ainakin selvästi "mukavampi" kuin 9-3 oli 215/45R17 -renkailla ja Bilstein Sprint-iskareilla. Mutta jos 9-5:ssa on 15" -kiekot 70-profiilin kumipalloilla, niin varmaan pomppii kuin kumipallo
Eski
Eski
Tossa taitaa olla ne 9-5:n vakiokoon vanteet + renkaat eli 16" ja 215/55. Renkaat on Misukan Pilotit, suhteellisen uudet.
En tiedä olisko parempi matalammilla, mutta ainakin päästelin mun ex-tontulla TALVELLA 20km/h lujempaa samaan mutkaan kuin tolla 9-5:llä kesällä, ja hemmetin hyvillä nastarenkailla (Euromaster) ja olivat 185/65, uskomattoman suuntavakaat, hiljaiset, ja jäykät renkaat, suosittelen, varmaan huippuluokan kilpatallitkin käyttävät samoja renkaita.
Ja olen tosissani, motarilla 200km/h ja meni kuin raiteilla.
Edit: tontussa oli iskarit ja jouset kunnossa, ei tod. pomppinut mihinkään.
Mutta jos haluatte kunnolliset nastarenkaat niin merkki on Euromaster.
En tiedä olisko parempi matalammilla, mutta ainakin päästelin mun ex-tontulla TALVELLA 20km/h lujempaa samaan mutkaan kuin tolla 9-5:llä kesällä, ja hemmetin hyvillä nastarenkailla (Euromaster) ja olivat 185/65, uskomattoman suuntavakaat, hiljaiset, ja jäykät renkaat, suosittelen, varmaan huippuluokan kilpatallitkin käyttävät samoja renkaita.
Ja olen tosissani, motarilla 200km/h ja meni kuin raiteilla.
Edit: tontussa oli iskarit ja jouset kunnossa, ei tod. pomppinut mihinkään.
Mutta jos haluatte kunnolliset nastarenkaat niin merkki on Euromaster.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Alustasarja alla, linkki tuossa..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8&start=15
Ei tullut -10 mm laskua. Mukavuus hieman kärsii tuolla 17" 225/45 rengas ja "uutuudenjäykällä" alustasarjayhdistelmällä savon huonoilla pinnoitteilla. Uudella pinnalla ihan kiva. 16" 225/55 renkaalla mukavuus ei ehkä näin paljoa kärsisi (ei kokemusta muuten kuin talvikumeina on kitkat 16" renkaalla). Tietenkin ilmanpaineet saattavat olla noissa kesärenkaissa hieman yläkantissa, täytyy tarkastaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8&start=15
Ei tullut -10 mm laskua. Mukavuus hieman kärsii tuolla 17" 225/45 rengas ja "uutuudenjäykällä" alustasarjayhdistelmällä savon huonoilla pinnoitteilla. Uudella pinnalla ihan kiva. 16" 225/55 renkaalla mukavuus ei ehkä näin paljoa kärsisi (ei kokemusta muuten kuin talvikumeina on kitkat 16" renkaalla). Tietenkin ilmanpaineet saattavat olla noissa kesärenkaissa hieman yläkantissa, täytyy tarkastaa.
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Mikä on siis 9-5:n oikea koko 16" ja 15" pyörillä? Itse ajattelin hankkia 15" vanteet talveksi, jos toimivat tontun alla niin mahtavasti niin miksei tässäkin?
Pitääkö olla sitten 15" ja 195/65 kuten tontussa? Eli jos näin on niin sitten kelpaa hyvin 185/65, riittää ainakin 200km/h asti
Pitääkö olla sitten 15" ja 195/65 kuten tontussa? Eli jos näin on niin sitten kelpaa hyvin 185/65, riittää ainakin 200km/h asti
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vaan riittääkö kantavuus ?ng900aero kirjoitti:Eli jos näin on niin sitten kelpaa hyvin 185/65, riittää ainakin 200km/h asti
Itse jouduin dumppaamaan täysin hyvät 185/65R15-kiekot 9-3:n jäljiltä viime syksynä, kun kantavuus ei riittänyt 9-5:n alla. Eli tarkkana sen suhteen !
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Sama on itsellä, talvirenkaat ovat Contin kitkat, ovat kyllä hiljaiset, mutta myös aika "löllöt" alla. Näillä kesärenkailla(Barum Bravuris 18" 225/40 on kyllä ohjaustarkkuus/herkkyys tosi hyvä, vielä kun päivittää kaikki puslat uretaanisiin niin, oijoiMusti kirjoitti:Näihin rengasasioihin toteaisin vain että mielestäni minulla olevat 205/55/16 talvirenkaat (hkpl4) ovat hiljaisemmat kuin michelin 225/45/17 kesärenkaat. Ja leppoisemmat ajaa uraisilla teillä.
Toisaalta, mainittujen kesärenkaiden ohjaustuntuma on ihan omaa luokkaansa ja ajaisin mieluummin näilllä kesät talvet, metelista viis.
Musti
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kukaan ei ole (yllättäen) uskonut meikäläistä mutta mun olis tehnyt mieli ajaa niillä 185/65 Euromastereilla läpi vuoden myöskin, ainoastaan tuo nastojen ropina rupes pännimään, ja sitten meninkin myymään auton kaverilleni.
Oli paljon vakaampi ja jämäkämpi ajettava kuin 15" 205/60 -Misukoilla joissa pintaa oli about 5.5-6mm. Hittovie noilla uskalti päästää minkä tahansa polanteen yli, painaa mutkaan urku auki, eivät piitanneet oliko jäässä vai ei, ja absit hoiti lopun
Eivät vaikuttaneet sivutuuliherkkyyteen motarilla yhtään, jnejne.
Tämä koko nastarengashomma vain sen takia että nyt otollisin aika ostaa talvirenkaat, jos jollain on vielä myymättä wanhaa varastoa niin lähtee ns. sopuhintaan, eli ostoksille menossa
Tarinalla ei ole opetusta mutta meikä ostaa täst'edes samanmerkkiset renkaat, ainakin nastarenkaiksi, sanoi testitulokset mitä tahansa.
Tai sitten antoivat mulle vahingossa kilpatallin kiekot alle
Oli paljon vakaampi ja jämäkämpi ajettava kuin 15" 205/60 -Misukoilla joissa pintaa oli about 5.5-6mm. Hittovie noilla uskalti päästää minkä tahansa polanteen yli, painaa mutkaan urku auki, eivät piitanneet oliko jäässä vai ei, ja absit hoiti lopun
Eivät vaikuttaneet sivutuuliherkkyyteen motarilla yhtään, jnejne.
Tämä koko nastarengashomma vain sen takia että nyt otollisin aika ostaa talvirenkaat, jos jollain on vielä myymättä wanhaa varastoa niin lähtee ns. sopuhintaan, eli ostoksille menossa
Tarinalla ei ole opetusta mutta meikä ostaa täst'edes samanmerkkiset renkaat, ainakin nastarenkaiksi, sanoi testitulokset mitä tahansa.
Tai sitten antoivat mulle vahingossa kilpatallin kiekot alle
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vakioKuuppa kunnon piikeillä olis jättänyt koko porukanMusti kirjoitti:Ei nämä rengasasiat kuitenkaan mitään henkimaailman hommia ole. Minun kokemusten perusteella hkpl4 on paras talvirengas millä olen ajanut. ja lienee myös kallein...
ks Saabisti 2/04, kiihdytyskisa jäällä , paalu tuli Aeron väännöstä huolimatta...
Musti
Takuuvarmasti hakkapeliitat on paremmat kuin euromasterit mutta en voi vieläkään kuin ihmetellä maanmainiota hinta/laatusuhdetta
Ostin ne eräältä klubilaiselta, hän ilmoittautukoon jos niin parhaaksi näkee, loistoinvestointi sinänsä, ja ensi talven rengasvalinnan suhteen ei ole ongelmia
Ei nuo misukan pilotit ole mitkään maailman parhaat ajettavat 9-5:n alla, yllättävän kovaääniset kuluneemmalla asfaltilla.
Paljonko teillä on rengaspaineita, mulla on nyt 2.2, pitäiskö nostaa 2.5:een, aina tyhjä auto ja maks 2 henkilöä etupenkeillä
Viimeksi muokannut ng900aero, La Heinä 23, 2005 03:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Käyttöohjekirjan takakannessa on tällaiset vaihtoehdot:ng900aero kirjoitti:Mikä on siis 9-5:n oikea koko 16" ja 15" pyörillä? Itse ajattelin hankkia 15" vanteet talveksi, jos toimivat tontun alla niin mahtavasti niin miksei tässäkin?
Pitääkö olla sitten 15" ja 195/65 kuten tontussa? Eli jos näin on niin sitten kelpaa hyvin 185/65, riittää ainakin 200km/h asti
Rengaspainesuositukset 1-3henk/4-5henk.
205/65R15V (2,1/2,7 bar)
215/55R16W (2,2/2,7 bar)
225/45R17Y (2,2/3,0 bar)
195/65R15M+S (2,3/2,5 bar)
Itse olen aina pitänyt renkaissa noin 2,5 bar.
Eski