ongelma auto.
ongelma auto.
Minulla on pienoinen ongelma 9-5 kanssa ja alkaa olemaan jo usko lopussa. Viime keväänä kävin koe-ajamassa useista diesel-saabeja ympäri Suomea ja päädyin ostamaan etelä-suomesta käytetyn 9-5 2.2 tid ARC:n (käyttöön otto 11/2002). Autossa oli täydellinen merkkiliikkeen huolto kirja, jokainen huolto oli tehty ajallaan. Auton osto tapahtui maaliskuun alussa. Sen jälkeen on tapahtunut seuraavaa:
-osto iltana olin ajamassa pohjoiseen kun moottorin vika valo syttyi ja auto meni limp home-moodiin. Oli jo myöhäinen ilta joten en saanut myyjää yhteyttä heti.
-Myyjä käski viedä auton paikalliseen saab-merkki huoltoon. Merkki-huollossa todettiin magneetti-venttiili vialliseksi ja viikon päästä vaihdettiin uusi venttiili. Vika kuitenkin jatkui. Etenkin pitkissä ylämäissä vikavalo syttyi ja auto menee limp home-tilaan.
-Vein uudestaan auton merkki-huoltoon. Silloin turbon ylipaineletku todetti murtuneeksi ja öljyvúotoakin havaittiin. Viikon odottamisen jälkeen letku vaihdettiin ja ruuveja kiristeltiin. Pettymykseksi havaitsin että vika jatkuu.
-Uudeestaan huoltoon. Nyt puhdisteettiin paskaista paine-anturia. Ja vika jatkui vaan.
-Uudestaan huoltoon. Nyt yritettiin ajaa softaa koneeseen ja huomattiin että autossa on VÄÄRÄ ilmamassamittari. Huoltopäällikkö kertoi että Suomessa on toteutettu takaisinkutsu kampanja jossa TID:n ilmamassamittarit on vaihdetu toisenlaisiksi. Jostain syystä tämä vaihto on jätetty tekemästä liikkeessä joka on auto aiemmin huoltanut!!!!
-Odottelun jälkeen ilmamassamittari vaihdettiin toiseen ja softa sisään. Mutta vika vain jatkuu.
-Soitan automyyjällä ja ehdotan kaupan purkua. Myyjän mielestä huoltamon pitäisi vasta ongelmasta. Myyjä tarjoaa vastineeksi Peugeot 607!!!!
-Kesä tulee ja lähden toiselle paikkakunnalle töihin. Viikonloppunna käymme nakkaamassa auton taas huoltoon (lenkille matkaa 500 km!!!)
-Odotamme kaksi viikko. huoltamo on purkanut ja koonnut auton, ei vikaa. Käymme hakemassa auton (500 km lenkki taas!!!). Mutta vikaa tulee taas esiin paluumatkalla.
-soitto kuluttajaneuvojalle: kaupan purussa ei tarvi ottaa toista autoa vastaan olet ostanut SAAB:in et PÖSÖÄ.
-Automyyjä kesälomalla.
-Automyyjä palaa kesälomalta mutta ei voi tehdä purku päätöstä, odotelleen pomoa lomilta.
Eli olen nyt 4 kk taistellut auton kanssa jolla EI voi ajaa ylämäkeen, EI voi ajaa moottoritiellä(120 km/h on liian kova rasitus vika valo syttyy ja limp home tilaan.) EIKÄ voi ohittaa (liian kova rasitus). On muuten tosi kivaa kun autosta katoaa tehot kesken ohituksen. Auto on kyllä muuten ollut tosi hyvä mutta yksi saatana sähkövika pilaa kaiken. Ja SAAB:n merkkihuolto on suoraan sanottuna perseestä. Kun asian käsittely on vielä kesken en julkaise firmojen nimiä. Mutta kun olen päässyt romusta eroon niin kerron kyllä missä jätetään takaisinkutsu huollot tekemättä!!!
-osto iltana olin ajamassa pohjoiseen kun moottorin vika valo syttyi ja auto meni limp home-moodiin. Oli jo myöhäinen ilta joten en saanut myyjää yhteyttä heti.
-Myyjä käski viedä auton paikalliseen saab-merkki huoltoon. Merkki-huollossa todettiin magneetti-venttiili vialliseksi ja viikon päästä vaihdettiin uusi venttiili. Vika kuitenkin jatkui. Etenkin pitkissä ylämäissä vikavalo syttyi ja auto menee limp home-tilaan.
-Vein uudestaan auton merkki-huoltoon. Silloin turbon ylipaineletku todetti murtuneeksi ja öljyvúotoakin havaittiin. Viikon odottamisen jälkeen letku vaihdettiin ja ruuveja kiristeltiin. Pettymykseksi havaitsin että vika jatkuu.
-Uudeestaan huoltoon. Nyt puhdisteettiin paskaista paine-anturia. Ja vika jatkui vaan.
-Uudestaan huoltoon. Nyt yritettiin ajaa softaa koneeseen ja huomattiin että autossa on VÄÄRÄ ilmamassamittari. Huoltopäällikkö kertoi että Suomessa on toteutettu takaisinkutsu kampanja jossa TID:n ilmamassamittarit on vaihdetu toisenlaisiksi. Jostain syystä tämä vaihto on jätetty tekemästä liikkeessä joka on auto aiemmin huoltanut!!!!
-Odottelun jälkeen ilmamassamittari vaihdettiin toiseen ja softa sisään. Mutta vika vain jatkuu.
-Soitan automyyjällä ja ehdotan kaupan purkua. Myyjän mielestä huoltamon pitäisi vasta ongelmasta. Myyjä tarjoaa vastineeksi Peugeot 607!!!!
-Kesä tulee ja lähden toiselle paikkakunnalle töihin. Viikonloppunna käymme nakkaamassa auton taas huoltoon (lenkille matkaa 500 km!!!)
-Odotamme kaksi viikko. huoltamo on purkanut ja koonnut auton, ei vikaa. Käymme hakemassa auton (500 km lenkki taas!!!). Mutta vikaa tulee taas esiin paluumatkalla.
-soitto kuluttajaneuvojalle: kaupan purussa ei tarvi ottaa toista autoa vastaan olet ostanut SAAB:in et PÖSÖÄ.
-Automyyjä kesälomalla.
-Automyyjä palaa kesälomalta mutta ei voi tehdä purku päätöstä, odotelleen pomoa lomilta.
Eli olen nyt 4 kk taistellut auton kanssa jolla EI voi ajaa ylämäkeen, EI voi ajaa moottoritiellä(120 km/h on liian kova rasitus vika valo syttyy ja limp home tilaan.) EIKÄ voi ohittaa (liian kova rasitus). On muuten tosi kivaa kun autosta katoaa tehot kesken ohituksen. Auto on kyllä muuten ollut tosi hyvä mutta yksi saatana sähkövika pilaa kaiken. Ja SAAB:n merkkihuolto on suoraan sanottuna perseestä. Kun asian käsittely on vielä kesken en julkaise firmojen nimiä. Mutta kun olen päässyt romusta eroon niin kerron kyllä missä jätetään takaisinkutsu huollot tekemättä!!!
Harmittavaa,että kohdallesi on sattunut noinkin "sitkeä" vika.Toivottavasti uskosi ei Saabeihin kuitenkaan mennyt tämän "pienen" sattuman vuoksi ja Saab olisi jatkossakin kulkupelinäsi.
Asiaan,vaadi liikettä korjaamaan auto kuntoon tai sitten erittäin reilu hyvitys hintaan(oma riskinsä).Toivottavasti asia ratkeaa parhain päin.
Asiaan,vaadi liikettä korjaamaan auto kuntoon tai sitten erittäin reilu hyvitys hintaan(oma riskinsä).Toivottavasti asia ratkeaa parhain päin.
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Todella kiusallinen tilanne, ovat tietenkin ottaneet vikakoodit ulos autosta ja tehneet toimenpiteensä niiden perusteella? Vai jossei tuo aiheuta mitään vikailmoituksia niin silloin vaihtoehtona on tuollainen "hakuammunta" jota kertomasi perusteella tuntuivat käyttäneen vianetsinnässä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jatka reklamaatiota tai pura kauppa. Myyjän vastuu jatkuu niin kauan kun reklamoit kirjallisesti.
Huollon ammattitaidosta olemme taas saaneet varsin vakuuttavan kuvan.
Huollon ammattitaidosta olemme taas saaneet varsin vakuuttavan kuvan.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Hinnan hyvitys ei tule kysymykseen kun se ei ratkaise ongelmaa. Joko auto korjataan tai sitten kauppa puretaan. Koska korjaus näyttää mahdottomalta niin sitten kauppa puretaan. Myyjä vain yrittää vaihdattaa toiseen autoon mutta kuluttajaneuvoja mukaan tähän ei tarvitse suostua. Rahan palauttamista ei myyjä voi kuuleman päättää vaan pitää odottaa päällikköä töihin.
Jos autoliike ei suostu kaupan purkuun niin sitten ajattelin pistää käräjille. Kuluttajavalituslautakunta on niin hidas prosessi ja hekin antavat vain suosituksen. Ei vitsi 2 vuotta ajaa rikkinäisellä autolla ja odottaa suositusta jota ei tartte noudattaa. Käräjille lähtö on aina riskinsä mutta kyllä Suomessakin pitää oikeutta saada.
Välillä ei ole vikakoodeja löytynyt vaikka vikavalo palaa. Välillä taas löytyy koodi: "turbon mekaaninen vika" mutta vikaa ei löydy. Edellinen omistaja on vaihtanut takuu kutsuna turbon uuteen tammikuussa. Tai näin ainakin minulle on väitetty että näille 2.2 tid:lle on ollut tälläinen turbon vaihto kampanja ollut, tosin huoltoliike ei ole tälläisestä kampanjasta kuullut!!
Kaikissa merkeissähän näitä sähkö vikoja on toisissa vain kalliimpia ja haitallisimpia kuin toisissa. SAAB:lla ajan jatkossakin koska se on maailman turvallisin auto ja olen työn puolesta nähnyt niin monta liikenne-onnettomuudessa kuollutta/vammautunutta. Suomessakin sattuu vuosittain yli 3000 hirvikolaria ja maailmassa on vain kaksi auton valmistajaa jotka tekevät hirvitörmäystestejä.
Jos autoliike ei suostu kaupan purkuun niin sitten ajattelin pistää käräjille. Kuluttajavalituslautakunta on niin hidas prosessi ja hekin antavat vain suosituksen. Ei vitsi 2 vuotta ajaa rikkinäisellä autolla ja odottaa suositusta jota ei tartte noudattaa. Käräjille lähtö on aina riskinsä mutta kyllä Suomessakin pitää oikeutta saada.
Välillä ei ole vikakoodeja löytynyt vaikka vikavalo palaa. Välillä taas löytyy koodi: "turbon mekaaninen vika" mutta vikaa ei löydy. Edellinen omistaja on vaihtanut takuu kutsuna turbon uuteen tammikuussa. Tai näin ainakin minulle on väitetty että näille 2.2 tid:lle on ollut tälläinen turbon vaihto kampanja ollut, tosin huoltoliike ei ole tälläisestä kampanjasta kuullut!!
Kaikissa merkeissähän näitä sähkö vikoja on toisissa vain kalliimpia ja haitallisimpia kuin toisissa. SAAB:lla ajan jatkossakin koska se on maailman turvallisin auto ja olen työn puolesta nähnyt niin monta liikenne-onnettomuudessa kuollutta/vammautunutta. Suomessakin sattuu vuosittain yli 3000 hirvikolaria ja maailmassa on vain kaksi auton valmistajaa jotka tekevät hirvitörmäystestejä.
Myönnetään,että tilanne on kiusallinen,mutta varsinaisesti merkkihuoltoa ei voi syyttää,koska on monia tilanteita jossa auto pitkän koeajolenkin jälkeen todetaan korjauksien myötä täysin toimivaksi.Mutta siitä huolimatta vaikeammat viat,joissa pelkkien vikakoodien lukeminen ei auta,on usein monen eri komponentin yhteisestä viasta johtuvaa kommunikoimattomuutta (väylä...).Näin ollen korjaamo joutuisi vaihtamaan suuren määrän osia,jotka oletettavasti yhdessä aiheuttavat vian,ja se taas on mahdotonta...
Musti kirjoittaa.
Eli, tässäkin tapauksessa pitäisi löytää autonkorjaaja eikä määräaikashuollontekijää. Harmittavaa, kun esim bensaturbon pidennetyn moottoritakuun ehtona on että nämä heput -- jotka eivät osaa edes iisakin ristikoita ratkaista -- tekevät määräaikaishuollot pirun kalliiseen hintaan.
Viilataan pilkkua. Ensinnäkin asentajat on syyttömiä huollon hintoihin.
Meillä töissä näitä ristikoita ei juuri kerkeä tekemään vaikka mieli tekisikin joskus.
Työnjohto puoli hyvin usein antaa työkkärin kouraan ja sanoo tälläisissä tapauksissa että kokeile vaihtaa seuraavaksi tämä osa ja tämä osa.
Ei ole aikaa tutkia tarkemmin ,varsinkin jos näyttää siltä että maksaja on oma autoliike tai maahantuoja.Jos asiakas vaan auliisti maksaa niin kyllähän sitten tutkitaan..
Mitäpä siinä pienipalkkainen "kalliin" huollon tekijä muutakuin tekee vain niinkuin käsketään.
Eli, tässäkin tapauksessa pitäisi löytää autonkorjaaja eikä määräaikashuollontekijää. Harmittavaa, kun esim bensaturbon pidennetyn moottoritakuun ehtona on että nämä heput -- jotka eivät osaa edes iisakin ristikoita ratkaista -- tekevät määräaikaishuollot pirun kalliiseen hintaan.
Viilataan pilkkua. Ensinnäkin asentajat on syyttömiä huollon hintoihin.
Meillä töissä näitä ristikoita ei juuri kerkeä tekemään vaikka mieli tekisikin joskus.
Työnjohto puoli hyvin usein antaa työkkärin kouraan ja sanoo tälläisissä tapauksissa että kokeile vaihtaa seuraavaksi tämä osa ja tämä osa.
Ei ole aikaa tutkia tarkemmin ,varsinkin jos näyttää siltä että maksaja on oma autoliike tai maahantuoja.Jos asiakas vaan auliisti maksaa niin kyllähän sitten tutkitaan..
Mitäpä siinä pienipalkkainen "kalliin" huollon tekijä muutakuin tekee vain niinkuin käsketään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Miten niin merkkihuolto ei voi syyttää?
-Autoon EI ole tehty takaisinkutsu kampanjan mukaista
ilmamassamittarin-vaihtoa vaikka huoltokirja on täydellinen!
-Ilmamassamittarin väärä malli huomattiin vasta 6. käynti kerralla vaikka konehuoneen laatta johon takaisinkutsu korjaukset merkitään olit tyhjä!
-Kesäkuussa auto oli peräti 2 viikkoa huoltamolla eikä mitään tapahtunut. Ei ole voinut kiire olla! Työnjohtaja lupasi silloin uuden turbon mutta eivät vaihtaneet kun ei purettaessa näyttänyt vialliselta.
-Autoon EI ole tehty takaisinkutsu kampanjan mukaista
ilmamassamittarin-vaihtoa vaikka huoltokirja on täydellinen!
-Ilmamassamittarin väärä malli huomattiin vasta 6. käynti kerralla vaikka konehuoneen laatta johon takaisinkutsu korjaukset merkitään olit tyhjä!
-Kesäkuussa auto oli peräti 2 viikkoa huoltamolla eikä mitään tapahtunut. Ei ole voinut kiire olla! Työnjohtaja lupasi silloin uuden turbon mutta eivät vaihtaneet kun ei purettaessa näyttänyt vialliselta.
Koeta neuvotella korjaukset johonkin toiseen korjaamoon, mikäli mahdollista. Jos olet autoon muuten tyytyväinen niin en itse lähtisi tuon takia kauppaa purkamaan, vaikka tuollainen löytymätön pikkuvika varmasti syökin hermoja ja miestä.
Tai sitä kaupanpurkukonstia kannattaa käyttää neuvotteluvalttina jossei muuten.
Tai sitä kaupanpurkukonstia kannattaa käyttää neuvotteluvalttina jossei muuten.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Virheitä tekee kaikki,joskus .Vai millasta työtä itse teette
Edit ,pilkun viilaajia varten modattu
Edit ,pilkun viilaajia varten modattu
Viimeksi muokannut 900i, Ti Heinä 26, 2005 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Edellisenä autona oli opel Vectra ja merkkihuollossa öljynvaihdon yhteydessä huoltomies joutui kysymään minulta mikä on öljytilavuus, eli ei ollut opelillakaan homma hanskassa.
Kaikki toki tekevät virheitä, jopa minä. Mutta kun virhe toistuu useita kertoja. Takaisin kutsu korjaukset pitää merkitä konehuoneessa olevaan läpyskään joka on näkyvillä heti kun konepellin nostaa(SAAB:n huolto miehille tiedoksi se on siinä kuskin puolella). Ja jos läpyskä on tyhjä se tarkoittaa ettei huoltoa ole tehty tai sitä ei ole merkitty. Silloin varmaankin pitää seuraavaksi tarkistaa onko se tehty?
Kaikki toki tekevät virheitä, jopa minä. Mutta kun virhe toistuu useita kertoja. Takaisin kutsu korjaukset pitää merkitä konehuoneessa olevaan läpyskään joka on näkyvillä heti kun konepellin nostaa(SAAB:n huolto miehille tiedoksi se on siinä kuskin puolella). Ja jos läpyskä on tyhjä se tarkoittaa ettei huoltoa ole tehty tai sitä ei ole merkitty. Silloin varmaankin pitää seuraavaksi tarkistaa onko se tehty?
OFFTOPIC:
Pahoittelen otsikon ohi kirjoittamista.
Tämä on entistä suurempi ongelma nykyään, alasta oikeastaan riippumatta. Kaikki työ tehdään mahdollisimman nopeasti, jotta se on tehokasta, tavoitteena siis kustannustehokkuus. Mutta tämä kaavaa pohjaa siihen, että sen työn tekijä on todellinen ammattilainen ja että kyseinen työ pystytään ylipäätään tekemään suunnitellussa ajassa. Jos näin ei ole, niin kasataanko paikat taas kokoon vaikka mitään ei löytynyt, kun "sallittu korjausaika" tuli täyteen? Ja mikä on lopputulos? Ei varmaan toivottu, kenellekään.
Melkeinpä alalla kuin alalla on tosi-ammattilaiselle töitä. Ongelma vaan tuntuu entistä enemmän olevan motivoituneen ja todella ammattitaitoisen väen löytäminen. Ja tällaisen väen löytämiseen vaaditaan myös taitoa ja kykyä, pitää pystyä antamaan mahdollisuuksia, ei sekään ole helppoa.
Kun koko tämä ketju, työnhakijasta työnantajaan, työnvastaanottajasta työntekijän kautta työn toimeksiantajaan saakka, toimii samalla kiireellä ja todellisen ammattitaidon puuttuessa, onkin soppa valmis, ja nauruja sekä itkuja pääsee varmaan monessakin paikassa. Kuten legenda sanoo, ei oo helppoo!
Tämä näin omana mielipiteenäni. Ketään en tarkoita loukata enkä viittaa tässä kehenkään, vaan "yleisesti näin"-ilmiönä.
Pahoittelen otsikon ohi kirjoittamista.
Tämä on entistä suurempi ongelma nykyään, alasta oikeastaan riippumatta. Kaikki työ tehdään mahdollisimman nopeasti, jotta se on tehokasta, tavoitteena siis kustannustehokkuus. Mutta tämä kaavaa pohjaa siihen, että sen työn tekijä on todellinen ammattilainen ja että kyseinen työ pystytään ylipäätään tekemään suunnitellussa ajassa. Jos näin ei ole, niin kasataanko paikat taas kokoon vaikka mitään ei löytynyt, kun "sallittu korjausaika" tuli täyteen? Ja mikä on lopputulos? Ei varmaan toivottu, kenellekään.
Melkeinpä alalla kuin alalla on tosi-ammattilaiselle töitä. Ongelma vaan tuntuu entistä enemmän olevan motivoituneen ja todella ammattitaitoisen väen löytäminen. Ja tällaisen väen löytämiseen vaaditaan myös taitoa ja kykyä, pitää pystyä antamaan mahdollisuuksia, ei sekään ole helppoa.
Kun koko tämä ketju, työnhakijasta työnantajaan, työnvastaanottajasta työntekijän kautta työn toimeksiantajaan saakka, toimii samalla kiireellä ja todellisen ammattitaidon puuttuessa, onkin soppa valmis, ja nauruja sekä itkuja pääsee varmaan monessakin paikassa. Kuten legenda sanoo, ei oo helppoo!
Tämä näin omana mielipiteenäni. Ketään en tarkoita loukata enkä viittaa tässä kehenkään, vaan "yleisesti näin"-ilmiönä.
9-5 Aero Wagon A -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Asiakkaan kannalta sillä ei saa olla mitään väliä. Se on työntekijän ja työnantajan välinen asia.900i kirjoitti:Liekkö duunarin palkkauksella mitää vaikutusta?
Käsittääkseni palkkaa saadessaan (vaikkakin pientä) on sitoutunut toimimaan sääntöjen mukaan ja motivoituneena. Jos näin ei ole, ei yleistenkään moraalisääntöjen mukaan ole oikeutettu palkkaa saamaan (vaikkakin pientä). Tämän takia taas laikkoillaan ja vaaditaan lisää etuuksia.
En todellakaan ole kapitalisti tai markkinatalouden ihailija. Katson asiaa nyt täysin huoltamon asiakkaan kannalta ja yleisten periaatteiden nojalla.
Olen "temet":in kanssa täysin samaa mieltä ja myös em. asiat pannut merkille.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87