Nykii kiihdytettäessä
Nykii kiihdytettäessä
Onkos kellään käsitystä mistä voisi johtua nykiminen kiihdytettäessä esim. 3:lla 50->100 ? Nykiminen ei ole mitenkään voimakasta ja auto menee koko ajan eteenpäin mutta kuuluu sarjaan olis kiva saada veks !
Olen yrittänyt hakea lopputuloksia vastaavista oireista vaan kukaan ei ole kirjoittanut ratkaisusta mitään tai sitten tapaus ei sovi omaani. Lähin oli tevisu:n viimevuotinen kysely mutta siinäkään ei ollut loppuratkaisua.
Toistaiseksi tehty:
- bensapumppu vaihdettu (muista syistä, joita en käy erittelemään tässä), auttoi toiseen vaivaan, vaikutus oli radikaali
- tulpat vaihdettu
- kokeiltu ehjällä DI-kasetilla (SUURI kiitos Kouvolan Laakkoselle, joka lainasi kahdeksi päiväksi hyllystä uuden kasetin eikä ottanut maksua asiasta)
- ilmastoinnin pois kytkemiselläkään ei ollut vaikutusta, tuli sekin kokeiltua
Auto ollut huollossa muutama tuhat kilometria sitten eli ilmansuodatinkin pitäisi olla uusi. Autossa ei ollut moottoripuolen vikakoodeja.
Ehdotuksia mitä voisi testata kotikonstein ennen kuin vie korjaamolle ?
Ja onko kellään ajatuksia, missä vika voisi ylipäätään olla ?
Ei oikein huvittaisi antaa avointa valtakirjaa korjaamolle, ellei ole selvää käsitystä mitä pitäisi tutkia.
Olen yrittänyt hakea lopputuloksia vastaavista oireista vaan kukaan ei ole kirjoittanut ratkaisusta mitään tai sitten tapaus ei sovi omaani. Lähin oli tevisu:n viimevuotinen kysely mutta siinäkään ei ollut loppuratkaisua.
Toistaiseksi tehty:
- bensapumppu vaihdettu (muista syistä, joita en käy erittelemään tässä), auttoi toiseen vaivaan, vaikutus oli radikaali
- tulpat vaihdettu
- kokeiltu ehjällä DI-kasetilla (SUURI kiitos Kouvolan Laakkoselle, joka lainasi kahdeksi päiväksi hyllystä uuden kasetin eikä ottanut maksua asiasta)
- ilmastoinnin pois kytkemiselläkään ei ollut vaikutusta, tuli sekin kokeiltua
Auto ollut huollossa muutama tuhat kilometria sitten eli ilmansuodatinkin pitäisi olla uusi. Autossa ei ollut moottoripuolen vikakoodeja.
Ehdotuksia mitä voisi testata kotikonstein ennen kuin vie korjaamolle ?
Ja onko kellään ajatuksia, missä vika voisi ylipäätään olla ?
Ei oikein huvittaisi antaa avointa valtakirjaa korjaamolle, ellei ole selvää käsitystä mitä pitäisi tutkia.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Luin juuri ruotsin saabiklubi sivuilta:
Pitää tarkistaa bensahaihdutus järjestelmän takaiskuventtiilit 2kpl.
Yksi lähtee magneettiventtiilin R-liitin letkusta (t-liitin) imusarjaan ja toinen om massamittarin "alla" ja letku menee haihdutus venttiilille. Pitäisi olla sinisiä molemmat.
Jos ne falskaa niin paine karkaa ulos imusarjaan ja moottori ei toimi kunnolla.
Pitää tarkistaa bensahaihdutus järjestelmän takaiskuventtiilit 2kpl.
Yksi lähtee magneettiventtiilin R-liitin letkusta (t-liitin) imusarjaan ja toinen om massamittarin "alla" ja letku menee haihdutus venttiilille. Pitäisi olla sinisiä molemmat.
Jos ne falskaa niin paine karkaa ulos imusarjaan ja moottori ei toimi kunnolla.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Syypää voisi olla myös tämä kampiakselin asentoanturi, joka on aika moneen vaihdettu.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=147680
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=147680
9-3 SC 1.8t -06
Omien kokemusten mukaan kampiakselin asentoanturi aiheuttaa isommat nykykset ja niitä tuli vain harvoin. Vaihdon tarve tulee sitten käynnistysongelmien kanssa.
Nämä pienemmät nykäykset ovat sitten hankalampia löytää. Munkin autosta korjaaja ne myönti löytäneensä, mutta työnjohdon mielestä autossa ei ole vikaa.
Mitäs merkkikorjaamo on Koisthan auton nykäyksistä sanonut? Arvaan: takuuaikana eivät löytäneet koko vikaa, mutta nyt olisivat valmiita tutkimaan innolla vai mitä?
Nämä pienemmät nykäykset ovat sitten hankalampia löytää. Munkin autosta korjaaja ne myönti löytäneensä, mutta työnjohdon mielestä autossa ei ole vikaa.
Mitäs merkkikorjaamo on Koisthan auton nykäyksistä sanonut? Arvaan: takuuaikana eivät löytäneet koko vikaa, mutta nyt olisivat valmiita tutkimaan innolla vai mitä?
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Jotain tämän tyyppistä...vesil kirjoitti: Mitäs merkkikorjaamo on Koisthan auton nykäyksistä sanonut? Arvaan: takuuaikana eivät löytäneet koko vikaa, mutta nyt olisivat valmiita tutkimaan innolla vai mitä?
Yksi tänään esitetty veikkaus oli, että hukkaportin tangon nivel kanittaa. Epäilen, mutta täytyy yrittää herkistellä, jos vaikka kuitenkin.....
Tarttee visiin ruveta vaihtelemaan antureita yksi kerrallaan, jos kukaan ei ole selvittänyt vastaavaa ongelmaa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Tarkistin hyvikseni tänään niitä takaisku venttiilejä.
Mulla on ainakin se pikalukko rikki kun on monella muilla keskustelupalstoilla ruotsissa(massamittarin alla etupuolella,t-liittimen jälkeen n. 15 cm).
Pikalukosta irtoaa sininen "lukko"rengas takapäästä, se kuulema pästää sitten paineita ulos sieltä.
Pitää vielä irroittaa ne takaiskuventtiilit ja koittaa puhaltaa läpi.
Mulla on ainakin se pikalukko rikki kun on monella muilla keskustelupalstoilla ruotsissa(massamittarin alla etupuolella,t-liittimen jälkeen n. 15 cm).
Pikalukosta irtoaa sininen "lukko"rengas takapäästä, se kuulema pästää sitten paineita ulos sieltä.
Pitää vielä irroittaa ne takaiskuventtiilit ja koittaa puhaltaa läpi.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Onkos missään ollut puhetta minkä ikäisissä autoissa näitä ongelmia on ollut ?nef kirjoitti: Mulla on ainakin se pikalukko rikki kun on monella muilla keskustelupalstoilla ruotsissa(massamittarin alla etupuolella,t-liittimen jälkeen n. 15 cm).
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
WIS:stä pääteltyä:
Viallinen kampiakselin asentoanturi oireilee nykimisenä ajon aikanakin,
jos sen tuottama taajuus syystä tai toisesta huojuu omia aikojaan.
Sen kunnon voi tarkistaa aika helposti, joten sitä ei kannata ihan heti
vaihtaa. Kiihdytyksessä nykiminen voisi
myös johtua imuilman paineanturin ja ahtoilman paineanturin
toiminnasta koska moottorin kuormistusmuutoksissa niiden
mittaustietoa käytetään mm. polttoaineen määrän ja ilmaläpän
asennon säätöön. Myös imuilman lämpötila-anturi on yksi vikaehdokas,
koska mitattu imuilman lämpötila vaikuttaa mm. sytytysennakkoon.
Asentoanturin tilanteen voi todeta mittaamalla sen vastus yleismittarilla.
Lämpötila-anturin kunnon voi puolestaan varmistaa yleismittarin ja
lämpömittarin yhteiskäytöllä kun taas paineantureiden kunnon
varmistamiseen tarvitaan yleismittari, painemittari, Minigrip-pussi,
pumppu ja tasavirtalähde jolla voi syöttää anturiin 5V:n vertailujännitteen.
Ei kun mittaamaan.....
Niin, ja sitten tarvitaan lisäksi WIS!!
Viallinen kampiakselin asentoanturi oireilee nykimisenä ajon aikanakin,
jos sen tuottama taajuus syystä tai toisesta huojuu omia aikojaan.
Sen kunnon voi tarkistaa aika helposti, joten sitä ei kannata ihan heti
vaihtaa. Kiihdytyksessä nykiminen voisi
myös johtua imuilman paineanturin ja ahtoilman paineanturin
toiminnasta koska moottorin kuormistusmuutoksissa niiden
mittaustietoa käytetään mm. polttoaineen määrän ja ilmaläpän
asennon säätöön. Myös imuilman lämpötila-anturi on yksi vikaehdokas,
koska mitattu imuilman lämpötila vaikuttaa mm. sytytysennakkoon.
Asentoanturin tilanteen voi todeta mittaamalla sen vastus yleismittarilla.
Lämpötila-anturin kunnon voi puolestaan varmistaa yleismittarin ja
lämpömittarin yhteiskäytöllä kun taas paineantureiden kunnon
varmistamiseen tarvitaan yleismittari, painemittari, Minigrip-pussi,
pumppu ja tasavirtalähde jolla voi syöttää anturiin 5V:n vertailujännitteen.
Ei kun mittaamaan.....
Niin, ja sitten tarvitaan lisäksi WIS!!
Kannattaapa kokeilla toisella MAFilla. Liian monessa saabissa on ongelmia ko. anturin kanssa ja turhan moni on niistä täysin tiedottomia.
Viallinen MAF vetää pitkässä juoksussa pannun laihalla, josta seuraa kaikkea kivaa, haljenneita mäntiä etc.
Jos sulla on käytössä oscilloskooppi niin sillä voipi mitata MAFin kunnon. Tyypillistä on että signaalin laatu on värisevä, voi toki johtua koneen muistakin komponentista, mutta liian nopea värinä signaalissa tuskin on todellista ottaen huomioon missä komponentti sijaitsee ja miten ilmavirta yleensä käyttäytyy ennen kompuraa.
Viallinen MAF vetää pitkässä juoksussa pannun laihalla, josta seuraa kaikkea kivaa, haljenneita mäntiä etc.
Jos sulla on käytössä oscilloskooppi niin sillä voipi mitata MAFin kunnon. Tyypillistä on että signaalin laatu on värisevä, voi toki johtua koneen muistakin komponentista, mutta liian nopea värinä signaalissa tuskin on todellista ottaen huomioon missä komponentti sijaitsee ja miten ilmavirta yleensä käyttäytyy ennen kompuraa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
MAFi on sama kaikissa T7 autoissa.vesil kirjoitti:Koistha: Jos kiinnostaa vaihdella antureita autosta toiseen koe mielessä, niin otapa yhteyttä, kun samalla kylällä kerran asutaan. Wissin hyvät ohjeet löytyy täältä.
Täytyypä katsella osanumeroita, onko 2.0t ja 2.3t:ssa samat anturit ja MAF.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ei ole oskilloskooppia enkä ymmärtäisi sen päällekään mitään mutta missäs tämä MAF sijaitsee noin niinkuin tarkkaan ottaen ?Vigge kirjoitti:Kannattaapa kokeilla toisella MAFilla. Liian monessa saabissa on ongelmia ko. anturin kanssa ja turhan moni on niistä täysin tiedottomia.
Viallinen MAF vetää pitkässä juoksussa pannun laihalla, josta seuraa kaikkea kivaa, haljenneita mäntiä etc.
Ja pitäisikö sen generoida vikakoodi, jos ei toimi ? Vaillinaisesti toimiva anturi tuskin jättää mitään vikamuistiin, vai arvasinko väärin ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
MAFi sijaitsee putsarikotelon ja MAFin välissä, sitä et siis voi missata jos ja kun avaat pellin...koistha kirjoitti:Ei ole oskilloskooppia enkä ymmärtäisi sen päällekään mitään mutta missäs tämä MAF sijaitsee noin niinkuin tarkkaan ottaen ?Vigge kirjoitti:Kannattaapa kokeilla toisella MAFilla. Liian monessa saabissa on ongelmia ko. anturin kanssa ja turhan moni on niistä täysin tiedottomia.
Viallinen MAF vetää pitkässä juoksussa pannun laihalla, josta seuraa kaikkea kivaa, haljenneita mäntiä etc.
Ja pitäisikö sen generoida vikakoodi, jos ei toimi ? Vaillinaisesti toimiva anturi tuskin jättää mitään vikamuistiin, vai arvasinko väärin ?
Ei anna mitään vikakoodia, jos ei ole täysin susi tai säätö ajanut jompaankumpaan laitaan, jos näin on käynyt niin silloin asiat ovat jo TODELLA pahasti päin pyllyä.
Itsellä on ko. anturi pragannut 100tkm kohdalla, samoin parilla kaverilla sekä lukuisilla eri saab foorumeihin kirjoittelevilla henkilöillä.
Uutta ei kannata ostaa jos ei ole varma että vika on siinä, hinta on 200E+.
Vaihto onnistuu 15min työllä. Itse anturia ei kannata irroittaa, vaan siirtää toisesta autosta ilmanputsarikotelonkannen, MAFin ja se kumiletkun, joka yhdistää MAFin turbon alumiiniseen imuputkeen. Tekemällä näin säätät huomattavasti aikaa ja vaivaa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Heh,Vigge kirjoitti: Vaihto onnistuu 15min työllä. Itse anturia ei kannata irroittaa, vaan siirtää toisesta autosta ilmanputsarikotelonkannen, MAFin ja se kumiletkun, joka yhdistää MAFin turbon alumiiniseen imuputkeen. Tekemällä näin säätät huomattavasti aikaa ja vaivaa.
ei taida 9-5:ssä saada letkua irti tuolla tyylillä, näyttää olevan sen verran ahtaammat paikat etukulmassa Ilmansuodatinkin vaihdetaan huollossa alakautta eli kansi on alhaalla.
Kävinpä ajelemassa MAF:in liitin irti, ei ollut mielestäni vaikutusta kulkuun eikä nykinyt. Jossain aikaisemmassa keskustelussa oli maininta, että kulku muuttuu tukkoiseksi tms.
Tosin en saanut tällä kertaa nykimistä aikaiseksi vaikka liitin oli kiinni eli tästä ei voi päätellä mitään vai voiko ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79