Vesivahinko oikea takaovi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Vesivahinko oikea takaovi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Huomasin oikean puolen takaoven valoa vaihtaessa,että koko ovipahvi alareunasta on ihan pehmeä,onko muilla vastaavaa tullut eteen.

Kellään ei olisi hintaa kertoa,puhumattakaan uudesta pahvista.
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä on myös tuo apparin takaovi aika pehmeä :?

En ole ehjää vielä toimertunut romikselta etsimään! Ei ole niin mahottomasti haitannut vaikka olsihan se hieno olla kunnossa :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Saman ongelman huomasin omassani viime viikolla. Apparin puoleisen takaoven paneeli on alaosastaan pehmeä.
Jos tää on yleistä, niin kohtahan niitä löytyy Motonetistä! :D
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja luopape »

Nostetaanpa tätä keskustelua uudelleen esiin. Turbovaurion jälkeen vanha sedani vaihtui farmariin, vaikka uusi turbo löytyikin Eskin vinkistä, tiedätte kyllä mistä :). Auto saatiin kuntoon, mutta alkoi kuitenkin kuume poltella niin paljon että kaupolle piti lähteä 8)

Löytyi täältä Oulun alueelta 138tkm ajettu 9-5 farmari 2,3t SE Aut -99. Huomasin kuitenkin, että sama vesivahinko vaivaa tätä yksilöä. Onkohan kukaan tutkinut, mistä moinen johtuu, kun tässä threadissakin jo Haksulla, 9-5T:llä, Frostgreyllä, Paukella ja nyt mulla esiintyy tällaisia vesivahinkoja. Tällä otoksellahan tämä on pikemminkin ominaisuus kuin vika :P . Tiivisteet näyttävät päällisin puolin ok, ja ikkunakin nousee oikealle korkeudelle.
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kävin ihan asiakseni kopeloimassa oman autoni takaovien ovipahvit ja kuivilta ja kovilta vaikuttivat. Tiirailin vielä tuhkakupin alta paljastuvien pienten reikien kautta oven sisään eikä siellä (sen mitä näin) näyttänyt kosteutta tms. olevan.

Mulla on sitä vastoin ollut ongelmia takaluukun tiiveyden kanssa. Joka kerta kun käyn painepesulinjalla, takaluukun sisään menee vettä. Luukku pitää aina kotiin tultua avata hetkeksi, että vesi tippuu verhoilun nurkasta ulos eikä jää tiivisteitten väliin lillumaan/talvella jäätymään. Vuotokohtaa on etsitty monen 'asiantuntijan' kanssa eikä mitään selvää syytä vuodolle ole löytynyt (mm. lasinpyyhkijän läpivienti on tiivistetty).

Onko joku keksinyt, mistä vesi sinne luukun sisään luikertaa?
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja luopape »

Luulisi Saabin osaavan tehdä tiiviitäkin autoja. Pieniähän nämä ongelmat on verrattuna moottorin ongelmiin, mutta tympiää näissä vesivahingoissa on että nuo verhoilumateriaalit ei oikein siedä vettä. Eikös noita ovipahveja voisi tehdä painekyllästetystä kovalevystä :lol:

Aattelin kytkeä takaoven valot palamaan sytytysvirran ollessa kytkettynä, niin saisin aikaa 10W lämmityselementin oven sisälle :idea: . Joskos lähtisi kosteus sillä. Toki täytyy vuotokohdat tukkia, mutta niitä ei oikein ole löytynyt. Täytyy viikonloppuna ottaa pahvit irti ja tutkia asiaa.
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:tästä on toinen juttu jossa on vuotokohdista tietoa.
Mulla on myös oikean takaoven pahvi ihan pehmeä. Koitin haulla etsiä lisää juttua aiheesta löytämättä. Onko jollain tiedossa miten homman saa korjattua ja tuleeko mahdollisesti Saab vastaan kustannuksissa, sillä vaikuttaisi rakenteelliselta virheeltä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:
9-5T kirjoitti:tästä on toinen juttu jossa on vuotokohdista tietoa.
Mulla on myös oikean takaoven pahvi ihan pehmeä. Koitin haulla etsiä lisää juttua aiheesta löytämättä. Onko jollain tiedossa miten homman saa korjattua ja tuleeko mahdollisesti Saab vastaan kustannuksissa, sillä vaikuttaisi rakenteelliselta virheeltä.
Maksaja taidat olla sinä. Verhoilu kuivaksi ja jos on menettänyt muotonsa voihan sitä sisäpuolelta jollain korjata esim. lasikuitukittiä. Vesieristeen ja pellin välistä vuotaa vettä se sauma tarvii tiivistää ja ottaa mahdollisimman hyvin huomioon ettei vesi jää tiivistettä vasten vaan oven pohjalle. Uusi nahkaverhoilu taisi olla 900€/kpl jos oikein muistan.
900€.. Argh! No otin nyt pahvin irti ja onneksi pahvi on vain alareunasta kastunut. Pitää antaa kuivua ja sitten katsotaan paljonko pitää korjata. Oven pellin ja pahvin listan välissä ei ole kyllä minusta mitään tiivistettä. Jos oven kumitiiviste päästää vettä läpi (esim pesussa) niin vesi menee 99% todennäköisyydellä oven sisälle ja lopputulos onkin jo tiedossa. Vesi oli myös vaurioittanut oven kaiutinta, joka nyt toimii vielä jotenkin mutta mikään hifistin unelmasta ei voida puhua. Oletko itse tiivistänyt tuon välin jollain? Esim. silikoonilla? Sen jälkeen oven pahvin irroittaminen mahdollisia korjaustoimenpiteitä varten onkin yhtä juhlaa :evil:

Täytyy todeta että todella surkeaa suunnittelua ja ajattelin olla GM:n yhteydessä asiasta. Jopa vanha 96:nen Saab on paremmin suunniteltu ovien tiivistyksen osalta!

Toinen asia joka jäi mietityttämään oli se, että jos vesi valuu itse oven sisälle pääseekö se valumaan mistään ulos, vai makaako oven sisälläkin vettä. En viitsinyt vielä purkaa ovea enempää.

Niin ja tiedoksi muille joilla on pehmeät ovenreunat, niin kannattaa purkaa ovi ja kuivata se, sillä itsestään tuo kuivuu todella huonosti.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti: Ei verhoilun vaan pellin ja vesieristeen(harmaa joka on tiivistetty suurinpiirtein kittipalolla, vesi vuotaa oven sisältä verhoiluun ei ulko tiivisteiden välistä. Oven pohjassa on vesireiät joista ylimääräinen pääsee ulos. Tiivistytin(takuu) kittipalon kohdat joissa kitti menee pellin pokkauksen yli eikä muuten pysy tiiviisti sikakitillä ja lopuksi teippautin ilmastointiteipilla niin että jos väliin pääsee vettä se valuu teipin alla ihan verhoilun alareunaan asti.
Kiitos infosta! Olet siis sitä mieltä että vesi tulee tuon harmaan "eristeen", joka on asennettu miten sattuu läpi ovipahviin päin ja kastelee pahvin sisältä. Jos tuon harmaan tiivisteen teippaa ja eristää, niin silloin vettä ei pitäisi oven sisältä päästä pahveille? Auttoiko tuo ilmastointiteippi sinulla eristykseksi?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti: Ota huomioon ettet tee isoja vesitaskuja vesieristeen ja pellin väliin. Joskus og900 aikana tehtaalla laitettiin(ainakin oli tarkoitus) kittipalot niin että alimmat kohdat oli reikien kohdalla joista vesi pääsi menemään oven sisälle. Helppoimmin vaivan huomaa kun ovivalot rupee tippumaan pehmenneen reunan takia.
Nyt on pahvi kuivattu & "korjattu". Päätin korjata pahvin laittamalla siihen ensiksi elastista kosteanpaikan eristettä, jota käyetään mm. kylpyhuoneiden eristämisessä. Tuon pitäisi estää että mahdollinen vesi ei pääse imeytymään pahviin. Tämän jälkeen laitoin lasikuitua, jolla sai pehmenneen pahvin hieman jäykemmäksi. Tämän päälle vielä kerros kosteuseristettä ja takaisin paikalleen. Ihan hyvä tuli, ei uuden veroinen mutta toivottavasti ei tarvitse korjata heti uudelleen. Eristin myös oven harmaan kosteussullun uudelleen.
Tein asiasta myös reklamaation GM:n suuntaan, katsotaan mikä on reaktio.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jaahas, tuli GM:n vastaus asiaan, joka ei kovinkaan paljon yllätänyt:

Kiitos viestistänne koskien Saabianne

GM Finland Oy on myöntänyt ajoneuvollenne 24 kuukauden takuun, kattaen materiaali- ja valmistusvirheet. Takuuajan jälkeisiin korjauskustannuksiin osallistumistamme käsittelemme tapauskohtaisesti. Näissä nk. Goodwill-päätöksissä otamme huomioon ajoneuvossa olevan vian lisäksi mm. ajokilometrit, ajoneuvon iän ja merkkihuoltohistorian.

Yllämainituista ja takuun loppumisesta johtuen GM Finland Oy ei ole velvollinen osallistumaan autonne korjauskustannuksiin.

----------------

Eli jatkossa kannattaa purkaa koko auto osiin jotta voi varmistua ettei autossa ole mitään rakeenteellista tai kokoonpanon yhteydessä sattunutta virhettä :twisted: Auto maksoi uutena vain hieman yli 60 000€ joten kaippa sen kuuluu lahota reilun parin vuoden käytön jälkeen.. Tai jos on varaa ostaa kallis auto, niin pitää olla varaa myös sen ylläpitoon.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Toi on joku automaattivastaus :) Tuskin ovat edes miettineet asiaa.
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja luopape »

Auttaisikoha asiaa, jos jokainen reklamoisi tästä samasta aiheesta. Ainakin jollakin riittäisi GM:llä hommia kun joutuu vastaamaan näihin reklamaatioihin. Kiusaa se pienikin kiusa... :twisted:
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Tuskin auttaa ku niillä on se linja mikä on jo tiedossa... ja GM:llä on kuitenkin joku softa, mikä kattoo tulevat postit. Jos niissä esiintyy sanat "Saab, takuu, ?" ja joku vuosiluku, mikä on "nykyinen - 2" tai pienempi, niin se softa heittää sitten ko. automaattivastauksen paluupostiin. ;)
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

luopape kirjoitti:Auttaisikoha asiaa, jos jokainen reklamoisi tästä samasta aiheesta. Ainakin jollakin riittäisi GM:llä hommia kun joutuu vastaamaan näihin reklamaatioihin. Kiusaa se pienikin kiusa... :twisted:
Minusta palautetta tulee laittaa, jos siihen on aihetta. Olisin sitä mieltä että viestiä vain, niin tuleepa GM:lle jonkinlainen käsitys siitä että hommat eivät ole kunnossa ja laadun parantamiseen eteen tulee tehdä työtä ja se tapahtuu mm. kuuntelemalla asiakkaita.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin