Kosteutta ikkunoissa
Kosteutta ikkunoissa
Eli nyt taas kun syksyn sateet alkoivat niin vanha ilmiö jonka unohdin jo kesän aikana uusiutui.
Eli ikkunat menevät huuruun. Autolla kun lähtee liikkeelle niin parin minuutin päästä ei meinaa ulos nähdä.
Ainoa mikä auttaa on ajaa ilmastointi päällä, silloin ikkunat pysyvät auki. Mutta luulisin että jossain on tukos tai jotain, sillä eihän ilmastointia ajossa kai kokoajan tarvitsisi pitää päällä...
Mistä tätä lähtisi tarkastelemaan?
Eli ikkunat menevät huuruun. Autolla kun lähtee liikkeelle niin parin minuutin päästä ei meinaa ulos nähdä.
Ainoa mikä auttaa on ajaa ilmastointi päällä, silloin ikkunat pysyvät auki. Mutta luulisin että jossain on tukos tai jotain, sillä eihän ilmastointia ajossa kai kokoajan tarvitsisi pitää päällä...
Mistä tätä lähtisi tarkastelemaan?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Täytyypä tarkastella noita poistoputkia, jos niissä vaikka on jotain roskaa.9-5T kirjoitti:En tiedä tilannetta jolloin ilmastointia ei kannattaisi pitää päällä. 9-5:ssa lasin huurtuminen on johtunut minulla lattian kosteudesta, poistoputket tukossa ja tuulilasin liimassa reikä.
Sain vinkin sisäilmansuodattimesta, eli huurtumisen voi aiheuttaa "tukossa" oleva sisäilmansuodatin. Ehkä kurkkaan miltä se näyttää.
Jotenkin vaan tuo huurtuminen hämää, kun 20 vuotta vanhoissa ysikympeissäni ei ole tuota ongelmaa, vaikka niissä on tosi puutteellinen tuuletus ja ilmanvaihto muuten...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Ilmeisesti kyse on 9-5:sta, kun kysymys on tähän foorumiin postattu...? Kannattaa ainakin tarkistaa, että ilmastoinnin kondenssivedenpoisto toimii, eli kurkkaa sinne raitisilmasuodattimen koteloon. Hanskalokero irti jne. Jos kotelo on täynnä moskaa tulee vedet auton sisälle... Jos autossa on ACC eli automaattinen ilmastointi, se kannattaa pitää kesät ja talvet AUTO-asennossa.
Eski
Eski
Juu, kyse on 9-5:stä vm-00.Eski kirjoitti:Ilmeisesti kyse on 9-5:sta, kun kysymys on tähän foorumiin postattu...? Kannattaa ainakin tarkistaa, että ilmastoinnin kondenssivedenpoisto toimii, eli kurkkaa sinne raitisilmasuodattimen koteloon. Hanskalokero irti jne. Jos kotelo on täynnä moskaa tulee vedet auton sisälle... Jos autossa on ACC eli automaattinen ilmastointi, se kannattaa pitää kesät ja talvet AUTO-asennossa.
Eski
Raitisilmasuodattimen kotelo? Tuollaista ei olekaan tullut tutkittua, vaikka autoa on muuten purettu ja kasattu enemmän kuin tarpeeksi. Viikonloppuna sitten tutkitaan tuotakin.
WIS:stä varmaan selviäisi seuraavakin tyhmä kysymys, mutta kysyn sen nyt kuitenkin:
Missä kohtaa auton alla ovat poistoputket, joista kondenssivesi valuu auton alle? Niitähän on kaksi kappaletta, muistelen?
Kiitoksia vinkeistä, näistä on hyvä jatkaa eteenpäin!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
[quote="MikkoA"]
Missä kohtaa auton alla ovat poistoputket, joista kondenssivesi valuu auton alle? Niitähän on kaksi kappaletta, muistelen? quote]
Putket sijaitsevat etuistuimien kohdalla lähes kynnyksessä. Etsi pientä upotusta, mistä pilkistää kumiletkun pää...
Näin ainakin -98 mallissa..
Missä kohtaa auton alla ovat poistoputket, joista kondenssivesi valuu auton alle? Niitähän on kaksi kappaletta, muistelen? quote]
Putket sijaitsevat etuistuimien kohdalla lähes kynnyksessä. Etsi pientä upotusta, mistä pilkistää kumiletkun pää...
Näin ainakin -98 mallissa..
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Kosteutta ikkunoissa
Ilmastointia joko käytetään koko ajan tai ei koskaan.MikkoA kirjoitti:Mutta luulisin että jossain on tukos tai jotain, sillä eihän ilmastointia ajossa kai kokoajan tarvitsisi pitää päällä...
Kun ajat ilmastointi päällä, höyrystinkennoon tiivistyy kosteutta ulkoilmasta, kosteus pyrkii jäätymään kennoon. Ajon jälkeen tuo huurre sulaa ja kenno on pitkään kostea. Jos uudelleen liikkeellelähdettäessä kylmästöinti on päällä, kenno kylmenee ja kosteus jäätyy uudestaan, jolloin sisään saadaan taas kuivaa ilmaa. Kylmäkone poiskytkettynä sisään saadaan varmasti hyvin kosteata ilmaa ja lasien huurtumien on pahempaa kuiin ilmastoimattomassa 90:ssä koskaan.
Älä laita kylmästöintiä päälle jos aiot lähitunteina/päivinä ajaa kylmästöinti poiskytkettynä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kosteutta ikkunoissa
No niin. Noinhan se menee, eli eipä ole mikään ihmekään jos ikkunat menevät huuruun.jus kirjoitti:Ilmastointia joko käytetään koko ajan tai ei koskaan.MikkoA kirjoitti:Mutta luulisin että jossain on tukos tai jotain, sillä eihän ilmastointia ajossa kai kokoajan tarvitsisi pitää päällä...
Kun ajat ilmastointi päällä, höyrystinkennoon tiivistyy kosteutta ulkoilmasta, kosteus pyrkii jäätymään kennoon. Ajon jälkeen tuo huurre sulaa ja kenno on pitkään kostea. Jos uudelleen liikkeellelähdettäessä kylmästöinti on päällä, kenno kylmenee ja kosteus jäätyy uudestaan, jolloin sisään saadaan taas kuivaa ilmaa. Kylmäkone poiskytkettynä sisään saadaan varmasti hyvin kosteata ilmaa ja lasien huurtumien on pahempaa kuiin ilmastoimattomassa 90:ssä koskaan.
Älä laita kylmästöintiä päälle jos aiot lähitunteina/päivinä ajaa kylmästöinti poiskytkettynä.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Re: Kosteutta ikkunoissa
Lainataampas hieman aihetta, eli minulla on 2008 vuosimallin 9-5, jossa kaikki muut ikkunat paitsi tuulilasi huurtuvat melkein aina. Kuskinpuolen lasit eniten, vänkärin puolellakin yleensä muut lasit paitsi vänkärin oma lasi. Mahtaisiko kyseessä olla sisäilmasuodatin? Sillä tämä ilmiö tapahtuu vain ilmastoinnin päällä ollessa, mutta puhallin päällä ei hermot kestä ajaa ja on kuuma.
Käytän autoa vuosihuollossa pian, kuuluuko ysifemman huolto-ohjelmaan joka kerta sisäilmasuodattimen vaihto?
Tämmösiä apuja kyselen, kiitos.
Käytän autoa vuosihuollossa pian, kuuluuko ysifemman huolto-ohjelmaan joka kerta sisäilmasuodattimen vaihto?
Tämmösiä apuja kyselen, kiitos.
Re: Kosteutta ikkunoissa
Sisäilmansuodatin kannattaa vaihtaa ensimmäiseksi. EI kuulu jokaisen huoltoon. Käyttökirjasta näkee milloin vaihdetaan.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Kosteutta ikkunoissa
No sepä se varmaankin on, ei tosin tänään tauon jälkeen ikkunat huurtuneet ilmastointi päällä. Sitten kun laitoin sisäilmankierron päälle (paperitehdas haisee) kaikki ikkunat huurtuivat sekunneissa.
On se jännä...
Tähän 2008 vuosimalliin en ole löytänyt WIS:siä. Mistäköhän saisi ohjeet mokoman suodattimen paikallistamiseen, saa wis:siäkin tarjota.
On se jännä...
Tähän 2008 vuosimalliin en ole löytänyt WIS:siä. Mistäköhän saisi ohjeet mokoman suodattimen paikallistamiseen, saa wis:siäkin tarjota.
Re: Kosteutta ikkunoissa
En tiedä 2008:sta, mutta luulisin sen suodattimen olevan samassa paikassa kuin muissakin. Eli hanskalokero pois ja sitten keskikonsolin takaa paljastuva luukku auki.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Kosteutta ikkunoissa
Huurtumisasiaan liittyen:
Laitoin kovemmalla pakkasella sisäilmankierron päälle, kun joku diesel savutti edessä. Poiskytkemisen jälkeenkin ikkunat alkoivat huurtua jatkuvasti, eikä edes auton sulatus tallissa auttanut. Aloin epäillä, että sisäilmankierron läppä on jumittunut.
Auto merkkiliikkeeseen Treella ja ihmettelivät asiaa. Muutaman tunnin työn jälkeen totesivat, että ensimmäinen kerta, kun tulee ongelma vastaan Saabeissa: sisäilman kierron läppää kääntävä moottori oli ilmeisesti kärähtänyt. Käänsivät läpän raittiille ilmalle ja kytkivät moottorin irti.
Varaosana läppää kääntävä moottori 500e+työt, joten tarvitsee tulevaisuudessa tyytyä kait vain raittiiseen ilmaan.
Saab 9-5 2.3t vector vm. 2002
Laitoin kovemmalla pakkasella sisäilmankierron päälle, kun joku diesel savutti edessä. Poiskytkemisen jälkeenkin ikkunat alkoivat huurtua jatkuvasti, eikä edes auton sulatus tallissa auttanut. Aloin epäillä, että sisäilmankierron läppä on jumittunut.
Auto merkkiliikkeeseen Treella ja ihmettelivät asiaa. Muutaman tunnin työn jälkeen totesivat, että ensimmäinen kerta, kun tulee ongelma vastaan Saabeissa: sisäilman kierron läppää kääntävä moottori oli ilmeisesti kärähtänyt. Käänsivät läpän raittiille ilmalle ja kytkivät moottorin irti.
Varaosana läppää kääntävä moottori 500e+työt, joten tarvitsee tulevaisuudessa tyytyä kait vain raittiiseen ilmaan.
Saab 9-5 2.3t vector vm. 2002
Re: Kosteutta ikkunoissa
Dieselistä tuli mieleen, että omassa pikkudiiselissä kun käyttää eberiä ja lähtee ajamaan niin sisäilmankierto jää päälle ja ikkunat alkaa huurtumaan. Liikkeelle lähtiessä pitää painaa manuaalisesti kierto pois päältä niin ongelmaa ei ilmene.saab95 kirjoitti:Huurtumisasiaan liittyen:
Laitoin kovemmalla pakkasella sisäilmankierron päälle, kun joku diesel savutti edessä. Poiskytkemisen jälkeenkin ikkunat alkoivat huurtua jatkuvasti, eikä edes auton sulatus tallissa auttanut. Aloin epäillä, että sisäilmankierron läppä on jumittunut.
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Kosteutta ikkunoissa
Tekee täysin saman myös bensa malleilla..kirjoitin topikinkin aiheesta Calix vs Eber joten en pui asiaa enemmän tässä topikissa9-3Tid kirjoitti:Dieselistä tuli mieleen, että omassa pikkudiiselissä kun käyttää eberiä ja lähtee ajamaan niin sisäilmankierto jää päälle ja ikkunat alkaa huurtumaan. Liikkeelle lähtiessä pitää painaa manuaalisesti kierto pois päältä niin ongelmaa ei ilmene.saab95 kirjoitti:Huurtumisasiaan liittyen:
Laitoin kovemmalla pakkasella sisäilmankierron päälle, kun joku diesel savutti edessä. Poiskytkemisen jälkeenkin ikkunat alkoivat huurtua jatkuvasti, eikä edes auton sulatus tallissa auttanut. Aloin epäillä, että sisäilmankierron läppä on jumittunut.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Kosteutta ikkunoissa
Noniin, tänään käytiin hankkimassa uusi suodatin, katsotaan vaihdon jälkeen onko vielä ongelmia.