Kosteutta ikkunoissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Eli nyt taas kun syksyn sateet alkoivat niin vanha ilmiö jonka unohdin jo kesän aikana uusiutui.
Eli ikkunat menevät huuruun. Autolla kun lähtee liikkeelle niin parin minuutin päästä ei meinaa ulos nähdä.
Ainoa mikä auttaa on ajaa ilmastointi päällä, silloin ikkunat pysyvät auki. Mutta luulisin että jossain on tukos tai jotain, sillä eihän ilmastointia ajossa kai kokoajan tarvitsisi pitää päällä... :?

Mistä tätä lähtisi tarkastelemaan?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

9-5T kirjoitti:En tiedä tilannetta jolloin ilmastointia ei kannattaisi pitää päällä. 9-5:ssa lasin huurtuminen on johtunut minulla lattian kosteudesta, poistoputket tukossa ja tuulilasin liimassa reikä.
Täytyypä tarkastella noita poistoputkia, jos niissä vaikka on jotain roskaa.

Sain vinkin sisäilmansuodattimesta, eli huurtumisen voi aiheuttaa "tukossa" oleva sisäilmansuodatin. Ehkä kurkkaan miltä se näyttää.

Jotenkin vaan tuo huurtuminen hämää, kun 20 vuotta vanhoissa ysikympeissäni ei ole tuota ongelmaa, vaikka niissä on tosi puutteellinen tuuletus ja ilmanvaihto muuten... 8O
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ilmeisesti kyse on 9-5:sta, kun kysymys on tähän foorumiin postattu...? Kannattaa ainakin tarkistaa, että ilmastoinnin kondenssivedenpoisto toimii, eli kurkkaa sinne raitisilmasuodattimen koteloon. Hanskalokero irti jne. Jos kotelo on täynnä moskaa tulee vedet auton sisälle... Jos autossa on ACC eli automaattinen ilmastointi, se kannattaa pitää kesät ja talvet AUTO-asennossa.

Eski
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Eski kirjoitti:Ilmeisesti kyse on 9-5:sta, kun kysymys on tähän foorumiin postattu...? Kannattaa ainakin tarkistaa, että ilmastoinnin kondenssivedenpoisto toimii, eli kurkkaa sinne raitisilmasuodattimen koteloon. Hanskalokero irti jne. Jos kotelo on täynnä moskaa tulee vedet auton sisälle... Jos autossa on ACC eli automaattinen ilmastointi, se kannattaa pitää kesät ja talvet AUTO-asennossa.

Eski
Juu, kyse on 9-5:stä vm-00.

Raitisilmasuodattimen kotelo? Tuollaista ei olekaan tullut tutkittua, vaikka autoa on muuten purettu ja kasattu enemmän kuin tarpeeksi. Viikonloppuna sitten tutkitaan tuotakin.

WIS:stä varmaan selviäisi seuraavakin tyhmä kysymys, mutta kysyn sen nyt kuitenkin:
Missä kohtaa auton alla ovat poistoputket, joista kondenssivesi valuu auton alle? Niitähän on kaksi kappaletta, muistelen?

Kiitoksia vinkeistä, näistä on hyvä jatkaa eteenpäin!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

[quote="MikkoA"]
Missä kohtaa auton alla ovat poistoputket, joista kondenssivesi valuu auton alle? Niitähän on kaksi kappaletta, muistelen? quote]

Putket sijaitsevat etuistuimien kohdalla lähes kynnyksessä. Etsi pientä upotusta, mistä pilkistää kumiletkun pää...
Näin ainakin -98 mallissa..
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja jus »

MikkoA kirjoitti:Mutta luulisin että jossain on tukos tai jotain, sillä eihän ilmastointia ajossa kai kokoajan tarvitsisi pitää päällä...
Ilmastointia joko käytetään koko ajan tai ei koskaan.
Kun ajat ilmastointi päällä, höyrystinkennoon tiivistyy kosteutta ulkoilmasta, kosteus pyrkii jäätymään kennoon. Ajon jälkeen tuo huurre sulaa ja kenno on pitkään kostea. Jos uudelleen liikkeellelähdettäessä kylmästöinti on päällä, kenno kylmenee ja kosteus jäätyy uudestaan, jolloin sisään saadaan taas kuivaa ilmaa. Kylmäkone poiskytkettynä sisään saadaan varmasti hyvin kosteata ilmaa ja lasien huurtumien on pahempaa kuiin ilmastoimattomassa 90:ssä koskaan.

Älä laita kylmästöintiä päälle jos aiot lähitunteina/päivinä ajaa kylmästöinti poiskytkettynä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

jus kirjoitti:
MikkoA kirjoitti:Mutta luulisin että jossain on tukos tai jotain, sillä eihän ilmastointia ajossa kai kokoajan tarvitsisi pitää päällä...
Ilmastointia joko käytetään koko ajan tai ei koskaan.
Kun ajat ilmastointi päällä, höyrystinkennoon tiivistyy kosteutta ulkoilmasta, kosteus pyrkii jäätymään kennoon. Ajon jälkeen tuo huurre sulaa ja kenno on pitkään kostea. Jos uudelleen liikkeellelähdettäessä kylmästöinti on päällä, kenno kylmenee ja kosteus jäätyy uudestaan, jolloin sisään saadaan taas kuivaa ilmaa. Kylmäkone poiskytkettynä sisään saadaan varmasti hyvin kosteata ilmaa ja lasien huurtumien on pahempaa kuiin ilmastoimattomassa 90:ssä koskaan.

Älä laita kylmästöintiä päälle jos aiot lähitunteina/päivinä ajaa kylmästöinti poiskytkettynä.
No niin. Noinhan se menee, eli eipä ole mikään ihmekään jos ikkunat menevät huuruun. :D
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Pez13
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 19:19

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja Pez13 »

Lainataampas hieman aihetta, eli minulla on 2008 vuosimallin 9-5, jossa kaikki muut ikkunat paitsi tuulilasi huurtuvat melkein aina. Kuskinpuolen lasit eniten, vänkärin puolellakin yleensä muut lasit paitsi vänkärin oma lasi. Mahtaisiko kyseessä olla sisäilmasuodatin? Sillä tämä ilmiö tapahtuu vain ilmastoinnin päällä ollessa, mutta puhallin päällä ei hermot kestä ajaa ja on kuuma.

Käytän autoa vuosihuollossa pian, kuuluuko ysifemman huolto-ohjelmaan joka kerta sisäilmasuodattimen vaihto?

Tämmösiä apuja kyselen, kiitos.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Sisäilmansuodatin kannattaa vaihtaa ensimmäiseksi. EI kuulu jokaisen huoltoon. Käyttökirjasta näkee milloin vaihdetaan.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Pez13
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 19:19

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja Pez13 »

No sepä se varmaankin on, ei tosin tänään tauon jälkeen ikkunat huurtuneet ilmastointi päällä. Sitten kun laitoin sisäilmankierron päälle (paperitehdas haisee) kaikki ikkunat huurtuivat sekunneissa.

On se jännä...

Tähän 2008 vuosimalliin en ole löytänyt WIS:siä. Mistäköhän saisi ohjeet mokoman suodattimen paikallistamiseen, saa wis:siäkin tarjota.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

En tiedä 2008:sta, mutta luulisin sen suodattimen olevan samassa paikassa kuin muissakin. Eli hanskalokero pois ja sitten keskikonsolin takaa paljastuva luukku auki.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
saab95
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 12:02

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja saab95 »

Huurtumisasiaan liittyen:

Laitoin kovemmalla pakkasella sisäilmankierron päälle, kun joku diesel savutti edessä. Poiskytkemisen jälkeenkin ikkunat alkoivat huurtua jatkuvasti, eikä edes auton sulatus tallissa auttanut. Aloin epäillä, että sisäilmankierron läppä on jumittunut.

Auto merkkiliikkeeseen Treella ja ihmettelivät asiaa. Muutaman tunnin työn jälkeen totesivat, että ensimmäinen kerta, kun tulee ongelma vastaan Saabeissa: sisäilman kierron läppää kääntävä moottori oli ilmeisesti kärähtänyt. Käänsivät läpän raittiille ilmalle ja kytkivät moottorin irti.

Varaosana läppää kääntävä moottori 500e+työt, joten tarvitsee tulevaisuudessa tyytyä kait vain raittiiseen ilmaan.

Saab 9-5 2.3t vector vm. 2002
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

saab95 kirjoitti:Huurtumisasiaan liittyen:

Laitoin kovemmalla pakkasella sisäilmankierron päälle, kun joku diesel savutti edessä. Poiskytkemisen jälkeenkin ikkunat alkoivat huurtua jatkuvasti, eikä edes auton sulatus tallissa auttanut. Aloin epäillä, että sisäilmankierron läppä on jumittunut.
Dieselistä tuli mieleen, että omassa pikkudiiselissä kun käyttää eberiä ja lähtee ajamaan niin sisäilmankierto jää päälle ja ikkunat alkaa huurtumaan. Liikkeelle lähtiessä pitää painaa manuaalisesti kierto pois päältä niin ongelmaa ei ilmene.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja saabvector »

9-3Tid kirjoitti:
saab95 kirjoitti:Huurtumisasiaan liittyen:

Laitoin kovemmalla pakkasella sisäilmankierron päälle, kun joku diesel savutti edessä. Poiskytkemisen jälkeenkin ikkunat alkoivat huurtua jatkuvasti, eikä edes auton sulatus tallissa auttanut. Aloin epäillä, että sisäilmankierron läppä on jumittunut.
Dieselistä tuli mieleen, että omassa pikkudiiselissä kun käyttää eberiä ja lähtee ajamaan niin sisäilmankierto jää päälle ja ikkunat alkaa huurtumaan. Liikkeelle lähtiessä pitää painaa manuaalisesti kierto pois päältä niin ongelmaa ei ilmene.
Tekee täysin saman myös bensa malleilla..kirjoitin topikinkin aiheesta Calix vs Eber joten en pui asiaa enemmän tässä topikissa
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Pez13
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 19:19

Re: Kosteutta ikkunoissa

Viesti Kirjoittaja Pez13 »

Noniin, tänään käytiin hankkimassa uusi suodatin, katsotaan vaihdon jälkeen onko vielä ongelmia.
Vastaa Viestiin