Kilpiä odotellessa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Kilpiä odotellessa...

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Terve,

sain keskiviikkona pihaani ensimmäisen Saabini: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23689

Loput paperit ja osat tulevat lauantaina eli rekisteröintiä jne pääsen aloittamaan aikaisintaan maanantaina (eka työpäivä loman jälkeeen).

Kävin eilen hakemassa paikallisesta Saab-liikkeestä uuden DI-kasetin (195 e) ja kumimattosarjan (40 e). Mattosarjan ovh oli nuoren myyjän mukaan muistaakseni 59 e mutta vieressä istunut vanhempi kaveri totesi että voi myydä halvammallakin. Näkyi olevan genuinesaab.com:ssa 80 dollaria eli toi ei mielestäni ollut paha. Täytyy vaan jatkossa katsoa kuka on tiskillä vastassa ;)

Seuraavassa vähän sekalaisia kysymyksiä/huomioita näin alkuun, eiköhän niitä lisääkin tule kun päästään liikenteeseen.

Pitääkö tulpat ja DI-kasetti vaihtaa parina? Nykyiset tulpat (NGK R PFR6H 10) maksavat ilmeisesti melkein 30 e/kpl. Myyjän mukaan yleensä vaihdetaan pareittain. Menevät huolto-ohjelman mukaan vaihtoon 10 tkm päästä.

Pesevätkö lampunpesurit tosiaankin aina kun tuulilasikin huuhdellaan? Ainakaan en mitään erillista nappia ole ajovalojen pesua varten löytänyt. No toisaalta nestettä tuskin kuluu noiden pyyhinpesureiden kanssa kovin paljon vaikka aina pesisinkin.

Käsikirjan mukaan jarrunesteen ja -palojen vaihto pitää teettää Saab-liikkeessä. Onko tähän jotain erityistä syytä miksei voisi tehdä itse?

Pyöränpultit ovat ruosteessa ja eilen kysäisin alustavasti vaihdosta takuuseen niin eivät kovasti nikotelleet mutta halusivat auton nähtäväksi.

SID2-näytöstä puuttuu pikseleitä; eilen en saanut vielä irti konsolista... yritän löytää jostain sopivat avaimet ja korjata itse.

Takapäässä yllättäen puslissa löysyyttä.

Öljynvaihdon hinnaksi liike arvioi noin 70 e. Ainakin tuon ensimmäisen voisi teettää Saab-liikkeessä niin tulisi auton tiedot paikalliseen järjestelmään. Kaikki leimat on tähänkin asti Saabilta eli siinä mielessä itse vaihtaminen ja historian katkaiseminen hiukan arveluttaa.

AS3 soi mielestäni koko lailla mukavasti :)

Pahus kun tulee koko ajan vettä; olis hyvä tilaisuus pestä ja vahata kunnolla.

Jaska

P.S. WIS on, odottaa sopivaa PC:tä ja sen jälkeen sujuu hommat varmaan itseltäkin paremmin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kilpiä odotellessa...

Viesti Kirjoittaja Eski »

siili69 kirjoitti:
Pitääkö tulpat ja DI-kasetti vaihtaa parina? Nykyiset tulpat (NGK R PFR6H 10) maksavat ilmeisesti melkein 30 e/kpl. Myyjän mukaan yleensä vaihdetaan pareittain. Menevät huolto-ohjelman mukaan vaihtoon 10 tkm päästä.
Ei niitä tulppia ole pakko vaihtaa.
siili69 kirjoitti: Pesevätkö lampunpesurit tosiaankin aina kun tuulilasikin huuhdellaan? Ainakaan en mitään erillista nappia ole ajovalojen pesua varten löytänyt. No toisaalta nestettä tuskin kuluu noiden pyyhinpesureiden kanssa kovin paljon vaikka aina pesisinkin.
Ei ole erillistä nappia, samalla pesee valotkin. Pesunestesäiliö on iso ja sidiin tulee ilmoitus, kun pesuneste alkaa olla vähissä.
siili69 kirjoitti: Käsikirjan mukaan jarrunesteen ja -palojen vaihto pitää teettää Saab-liikkeessä. Onko tähän jotain erityistä syytä miksei voisi tehdä itse?
Voi tehdä itse, mutta ehdottomasti orggispalat, ei harakiriä.
siili69 kirjoitti: Takapäässä yllättäen puslissa löysyyttä.
Kannattanee vaihtaa suoraan Powerflexit, niin kestävät paremmin. Kannatta myös kysellä hintoja, täällä on raportoitu jopa 800 euron puslaremonteista...
siili69 kirjoitti: Öljynvaihdon hinnaksi liike arvioi noin 70 e. Ainakin tuon ensimmäisen voisi teettää Saab-liikkeessä niin tulisi auton tiedot paikalliseen järjestelmään. Kaikki leimat on tähänkin asti Saabilta eli siinä mielessä itse vaihtaminen ja historian katkaiseminen hiukan arveluttaa.
Pelkästä öljynvaihdosta ei tule mitään leimaa. Huolto kannattaa teettää asiantuntevassa korjaamossa, mutta pelkät öljyt voi vaihtaa halvemmassakin paikassa...
siili69 kirjoitti: AS3 soi mielestäni koko lailla mukavasti :)
No jaa, 2000 eurolla saisi kyllä paljon parempaakin ääntä, mutta on se selvästi parempi kuin AS2.

Eski
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja siili69 »

9-5T kirjoitti:1. Ei

4. 5 vuotta vanhaan ei ruosteen takia pultteja saa takuuseen helposti mutta ei olisi Aero voisi turvallisuuskampanja antaa uudet.
Kassotaan, kuten sanoin niin eivät heti tyrmänneet ajatusta.
9-5T kirjoitti:
8. Kehu lisää jos vaikka saisin AS3 vahvistimeni myydyksi jollekkin :D
Kyä soi hianosti!

Sori mut ei pysty parempaan kun ilma on sopiva pesulle ja vahaukselle :)

Jaska
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: Kilpiä odotellessa...

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Eski kirjoitti: Pelkästä öljynvaihdosta ei tule mitään leimaa. Huolto kannattaa teettää asiantuntevassa korjaamossa, mutta pelkät öljyt voi vaihtaa halvemmassakin paikassa...Eski
Kyllä muuten tulee. Huoltokirjassa on jopa omat sivut ylimääräisille öljynvaihdoille.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kilpiä odotellessa...

Viesti Kirjoittaja Eski »

anttipa kirjoitti:
Eski kirjoitti: Pelkästä öljynvaihdosta ei tule mitään leimaa. Huolto kannattaa teettää asiantuntevassa korjaamossa, mutta pelkät öljyt voi vaihtaa halvemmassakin paikassa...Eski
Kyllä muuten tulee. Huoltokirjassa on jopa omat sivut ylimääräisille öljynvaihdoille.
No eipä ainakaan M2000 huoltokirjassa ole.

Eski
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Kilpiä odotellessa...

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Eski kirjoitti:
anttipa kirjoitti:
Eski kirjoitti: Pelkästä öljynvaihdosta ei tule mitään leimaa. Huolto kannattaa teettää asiantuntevassa korjaamossa, mutta pelkät öljyt voi vaihtaa halvemmassakin paikassa...Eski
Kyllä muuten tulee. Huoltokirjassa on jopa omat sivut ylimääräisille öljynvaihdoille.
No eipä ainakaan M2000 huoltokirjassa ole.
Alla on (suttuinen) kuva omasta huoltokirjasta: näköjään vuorotellen "Service No. #" ja öljynvaihto. Näitä on varmaan sitten erilaisia. Ja kyseessähän oli Aero wagon rekisteröity 7.1.2000 Luxemburgissa.

Kuva
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:Suomen kirjoissa kohdallani on ollut vain -04:ssä ei -98, -99 ja -01
9-5 aero -02:sen saksan huoltokirjassa on sivut "ylimääräisille" öljynvaihdoille// ja onpa siellä yksi leimakin :lol:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Eipä tullut leimaa puslien takia; molemmat puolet löysät. Kuukausi on aikaa korjata. Taisivat olla just ne samat jotka Sabaman oli vaihtanut itse.

Mutta pääsinpä kuitenkin tien päälle ja oli mukavaa... pirteä peli. Ja töissä riitti porukkaa ihmettelemässä :)
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

9-5T kirjoitti:Suomen kirjoissa kohdallani on ollut vain -04:ssä ei -98, -99 ja -01
Ylimääräinen öljynvaihto-kohta löytyy myös täältä, eli -02.
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Ylimääräisille öljynvaihdoille on sivut myös 01-vaununi kirjan lopussa?
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Jatkoa galluppiin: Italian kirjassa -00 ei ylim. leimoille sivuja ole :)
9000CS 2,3
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Haa, eka korjaus on tehty! Vilkkuviiksi liikkui sisäänpäin ja korjaantui mukavasti laittamalla jouset katkenneiden muovien paikalle. Oli todella helppoa ja pitää näkäjään tehdä toisellekin puolelle mutta varastosta oli jouset tällä kertaa loppu. Sinänsä omituinen ratkaisu se alkuperäinen kun tollaset muovit katkeaa taatusti ennemmin eikä myöhemmin.

Eilen töistä palatessani ajoin cruisen kanssa sataa ja yhtäkkiä alkoi kovasti nykiä; ahtopaine heilui kanssa. Eipä sitten illalla enää vaivannut eikä tänäänkään. Tarvinnee tarkistaa se kampiakselin asentotunnistin (?); DI-boksi on reilun viikon ikäinen.

Puslia tutkailin eilen ja todellakin ovat ne samat pitkittäistuen puslat mitkä Sabaman vaihtoi (jos kuvaa luin oikein)... saas nähdä kuinka itselle käy mutta ainakin WIS:n ohjeet vaikuttivat selkeiltä.

Auton nosto oli melkoinen kokemus kun olen tähän asti nostellut vanhaa Kadettia. Nousihan se kuitenkin auton omalla tunkilla; 2 tonnin hallitunkkiin loppui usko.

SID:n irroitus on vielä saavuttamatta... Bilteman irroituskoukuilla ei lähtenyt ja henkareitakin olen rikkonut muutaman mutta kun ei niin ei. Voimaa/ruuvimeisseliä ei tee mieli käyttää.

Jaska

P.S. Noin yleisesti kiitos foorumin väelle: jo ennen hankintaa olin lueskellut juttuja pitemmän aikaa ja huomasin että apua löytyy moneen lähtöön :)
Vastaa Viestiin