Saab "NT"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Saab "NT"

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Hei

Tapahtui tosielämässä edellispäivänä: tuo 9femma heittäytyi yhteistyöhaluttomaksi ja hinuri kiikutti sen sitten paikalliseen BMW- liikkeeseen (uusien Saabien myynti ei kyseistä puljua enää kiinnosta, minäkin saan vain bemarin mainoksia). Vaimollani ei tuo limp home- toimintokaan oikein pelittänyt, ja työpaikkakin vastakkaisessa suunnasssa kuin tuo BM-Werkstadt. Olin itsekin ihan varma, että DI- kasetissa vika (se on tällaiselle opistoinssille toisaalta lohduttava ajatus). No, MEF otettiin työn alle, ja kohta vanha Saabiasentaja (talon viimeinen?) soitti ja kertoi auton olevan kunnossa. Ei ollut kasetissa mitään vikaa, oli vaan mennyt järjestelmät juntturaan, oli kait jonkun läpän tilatieto tms. hukkunut hetkeksi... ja selvisin "alle" 70€:lla, kun auto (työselvityksen mukaan) "ohjelmoitiin uudelleen". Tai siis hetkinen... autostani (3v11kk vanha 2,3t ajettu 102tkm) ei varsinaisesti hajonnut mitään, mutta se kuitenkin "hajosi" ajokelvottomaksi. Ilman autopalveluvakuutusta tuosta olisi tullut helposti monen sadan euron pieti. Entäs jos olisi aina joutunut maksamaan jollekin, kun käynnisti NT:n uudelleen... onneksi XP on ollut vakaampi! On nämä nykyautot ihmeellisiä 8O

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Ja ajatelkaa kuinka tekniikka vaan lisääntyy autoissa ja niiden korjaaminen menee usein siten että vaihdetaan koko yksikkö joka merkkihinnoilla on varsin tyyristä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ja ajatelkaamme miten automaailmaa ei tunnu ollenkaan koskevan juuri mitkään normaalit kuluttajasuojat varsinkaan enää takuun päättymisen jälkeen. Autot on täynnä tyyppi/valmistus/surkeasta alihankintatyön laadusta/suunnittelusta johtuvia vikoja. Vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen näitä vikoja korjautetaan asiakkaan laskuun eikä niitä viitsitä tehtailla edes korvaamaan paremmilla osilla koska hyvä rahastus loppuisi siihen. Jotain moottoritakuuta annetaan sitten pakon edessä kun joku vakuutusyhtiö hakee oikeuden päätöksen.
Merkkihuoltomonopoli toimii ystävällisesti ja asiakaslähtöisesti kuin vanha DDR. Anna sinne autosi niin se on yhtä kuin avoin valtakirja rahastaa kaikki mitä irti lähtee.
Jos tällä alalla pätisi normaalit kuluttajansuojat niin kaikki nämä osat jotka jokaikisestä 9-5 :sta hajoavat aivan muusta syystä kuin normaalista kulumisesta/käytöstä johtuen, eli esim. sidit, iskarit, puslat, DI:t, koiranluut, jne. pitäisi vaihtaa takuuseen ainakin 5 vuoden/200tkm ajan auton ensimmäisestä käyttöönotosta.


Sanottakoon loppukevennyksenä kuitenkin että on se 9-5 kyllä pirun hyvä auto :)
9000CS 2,3
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

On hyvä auto!

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Toki! Saabi on kaunis katsella korjaamollakin :D :D :D
Onneksi niitä riittää vielä vuosiksi eteenpäin (korjaamoja nimittäin).

Tuo MetroAuton BMW:n tyrkytys- politiikka kyllä risoo aina silloin tällöin... :evil:

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: On hyvä auto!

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

vppelt68 kirjoitti:Toki! Saabi on kaunis katsella korjaamollakin :D :D :D
Onneksi niitä riittää vielä vuosiksi eteenpäin (korjaamoja nimittäin).
Tuo MetroAuton BMW:n tyrkytys- politiikka kyllä risoo aina silloin tällöin... :evil:
Terv. V-P
heh, myönnä vaan että olet kuitenkin itse joskus käynyt jossakin bmw:n viikonloppunäyttelyssä ilmapallojen ja makkaroiden houkuttelemana ja siellä laittanut yhteystiedot johonkin viattomaan kyselyyn.. sillä tavalla niitä yhteystietoja hankitaan. :)
Minulle ei ainakaan tule paljon muita kuin näitä saabin syys ym. huoltotarjouksia joissa voi tarkistuttaa suunnilleen pyyhkijän sulat hintaan 160 euroa.
Minä käyn joskus harvoin tuossa paikallisessa nissanin liikkeessä makkaraa syömässä lauantaisin kun niillä on niitä tapahtumiansa. Eipä ne paljoa autojaan tyrkytä kun sanoo millä ajelee :) tai no joo, myyhän ne niitä v8 jeeppejäkin..

Mitä noihin softa bugeihin tulee niin se taitaa olla yhteistä oli sitten micro$oftin tai autotehtaan tuote niin bugi on oletuksena asiakkaan vastuulla oleva vika.
9000CS 2,3
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab "NT"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

vppelt68 kirjoitti:Hei

Tapahtui tosielämässä edellispäivänä: tuo 9femma heittäytyi yhteistyöhaluttomaksi ja hinuri kiikutti sen sitten paikalliseen BMW- liikkeeseen (uusien Saabien myynti ei kyseistä puljua enää kiinnosta, minäkin saan vain bemarin mainoksia). Vaimollani ei tuo limp home- toimintokaan oikein pelittänyt, ja työpaikkakin vastakkaisessa suunnasssa kuin tuo BM-Werkstadt. Olin itsekin ihan varma, että DI- kasetissa vika (se on tällaiselle opistoinssille toisaalta lohduttava ajatus). No, MEF otettiin työn alle, ja kohta vanha Saabiasentaja (talon viimeinen?) soitti ja kertoi auton olevan kunnossa. Ei ollut kasetissa mitään vikaa, oli vaan mennyt järjestelmät juntturaan, oli kait jonkun läpän tilatieto tms. hukkunut hetkeksi... ja selvisin "alle" 70€:lla, kun auto (työselvityksen mukaan) "ohjelmoitiin uudelleen". Tai siis hetkinen... autostani (3v11kk vanha 2,3t ajettu 102tkm) ei varsinaisesti hajonnut mitään, mutta se kuitenkin "hajosi" ajokelvottomaksi. Ilman autopalveluvakuutusta tuosta olisi tullut helposti monen sadan euron pieti. Entäs jos olisi aina joutunut maksamaan jollekin, kun käynnisti NT:n uudelleen... onneksi XP on ollut vakaampi! On nämä nykyautot ihmeellisiä 8O

Terv. V-P
Sama tilanne kävi mulla. Kaasuläpän anturilta raja-arvo ylitty ja vikatila koneeseen päälle. Saab:lla uudet softat sisään ja ainakin toistaiseksi on toiminut ok. Sanoivat, että jos vika uusiutuu, niin pitää vaihtaa kaasulapän kotelo ja sitten se jo maksaakin. Mulla toi softan päivitys ja resetointi maksoi Tampereen Metrossa 43€. Autolla ajaminen vikatilassa ilman tyhjäkäyntiä ruuhkassa ei ole kovinkaan mukavaa hommaa...
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin