95 Griffin 3.0V6T sammuu jarrutuksissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

95 Griffin 3.0V6T sammuu jarrutuksissa

Viesti Kirjoittaja MMK »

Hei,

Minulla on 11/98 käyttöön otettu 95 Griffin, jolla on ajettu n. 216 tkm. Kilometrit ovat pääosin pitkää ajoa välillä Lapin ja Helsingin välillä. Autossa on uusi akku, joka eilen testattiin toimivaksi. Huollot on tehty huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa ensin Länsiautossa ja nyttemmin Turun MetroAutossa. Auto oli vastikään merkkihuollossa. Tuolloin siitä vaihdettiin moottorin ja automaattivaihteiston öljyt, polttoaine- ja öljynsuotimet jne. Auto toimi ennen huoltoa moitteetta.

Huollon jälkeen autosta sammui tielle muutaman päivän jälkeen jarrutuksessa, eikä enää käynnistynyt. Check Engine valo ehti syttyä juuri samalla hetkellä, kun auto pysähtyi. Syylliseksi selvisi sytytyksen laatikko, joka vaihdettiin MetroAutossa. (Hintaa tosin yritettiiin pyytää 170e puhelimessa ilmoitettua enemmän) Korjauksen jälkeen tyhjäkäynti oli hieman epätasaista alkuun ja heti seuraavana päivänä auto sammui jattutustilanteissa kolmasti alle 3 km kaupunkimatkalla. Sammuessa tehostimet lakkaavat toimimasta ja olinkin vähällä päättää päivänä rekan nokkakoristeena ensimmäisen odottamattoman sammumisen yhteydessä.

Vein auton välittömästi takaisin MetroAutoon, jossa sitä tutkittiin. Tulpat vaihdettiin, mutta muuten auto oli heidän mukaansa moitteettomassa kunnossa, eikä vikaa tullut esiin "koko iltapäivän testiajossa". Saatuani auton takaisin lähdin luottavaisin mielin ajamaan, mutta jo seuraavana päivänä ongelma palasi. Auto sammui jälleen jarrutuksessa. Eilen auto toisti sammumisen yhteensä kuudessa jarrutuksessa lyhyellä työmatkallani.


Onko kenelläkään tietoa tai veikkausta, mistä kyseisessä ongelmassa voisi olla kyse? Yksi kuulemani arvaus oli tankkauksessa olisi tullut reilummin vettä bensan ohessa. Masinol ei tunnu auttavan ja lisäksi auto kiihtyy moitteetta, eikä yski missään tilanteessa. MetroAuton tietokone ei vikaa kykene havaitsemaan, ainostaan näkevät datasta sen että "on ollut hetkellinen käyntihäiriö".

Onko mitään tehtävissä, vai menenkö vain MetroAutoon ja vaihdan Saabini bemariin, sanoen, että vaidokkini on teidän merkkihuoltonne huoltama ja täydessä kunnossa?
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Viesti Kirjoittaja MMK »

Lisäinformaatiota ongelmastani:

Radio ei ainakaan sammu näissä tilanteissa, mutta moottori siis sammuu ja samalla jarrutehostin ja ohjaustehostin lakkaavat toimimasta. Ratti ja jarrupoljin muuttuvat merkittävästi raskaammiksi, mihin on hyvin vaikea nopeasti reagoida. Sen takia yllättävät sammumiset aiheuttavat vaaratilanteita.


Ja viisastelijalle:

Auton keulan ja rekan väliin jäi hieman tilaa, joten hengissä ollaan, eikä autossakaan ole naarmua. Se nyt kuitenkaan ei ollut jutun pointi. Odotin asiallisia vastauksia, en kusipäistä näsäviisastelua. Minulla ei ole hajuakaan siitä, mikä tämän keskustelupalstan henki on noin yleensä. Tuttavani vain mainitsi, että täältä voisi saada hyviä vinkkejä tähän ongelmaani, johon MetroAutosta ainakaan ei tunnu apua löytyvän. Sinun vastaustasi en vielä sellaiseksi voi laskea. Kiitos kuitenkin viisastelustasi ja hyvää jatkoa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mitenkäs lienee by-passin laita tässä "asymmetrisesti" ahdetussa V6 koneessa? Vissiin kuitenkin samanlainen kuin ahdetuissa neloskoneissa? Jokatapauksessa oireet viittaa aika vahvasti vialliseen by-passiin tai alipainevuotoon. Omalla kohdalla (2.3T tonnari) by-passin haperoitunut alipaineletku oli saanut sen verran iskua lohkolämppärin asennuksessa, että vähän aikaa asennuksen jälkeen ensin alkoi kuulumaan "vihellystä" tietyissä ajotilanteissa, kunnes sitten alkoi sammuili jarrutuksissa ja lopulta ahtojen ja alipaineen puuttuminen. Korjaantui metrillä uutta alipaineletkua ja by-passin vaihdolla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

MMK kirjoitti: Auton keulan ja rekan väliin jäi hieman tilaa, joten hengissä ollaan, eikä autossakaan ole naarmua. Se nyt kuitenkaan ei ollut jutun pointi. Odotin asiallisia vastauksia, en kusipäistä näsäviisastelua. Minulla ei ole hajuakaan siitä, mikä tämän keskustelupalstan henki on noin yleensä. Tuttavani vain mainitsi, että täältä voisi saada hyviä vinkkejä tähän ongelmaani, johon MetroAutosta ainakaan ei tunnu apua löytyvän. Sinun vastaustasi en vielä sellaiseksi voi laskea. Kiitos kuitenkin viisastelustasi ja hyvää jatkoa.
No, kaikilla keskustelualueilla on aina jokunen älypää kommentoimassa, tämä seuraava kommenttinikin voidaan laskea sen kaltaiseksi: Jos vaan mahdollista, vaihda huoltoliikettä. Omat kokemukseni useammasta Saabin merkkiliikkeestä ovat sitä luokkaa, etten vie autojani huoltoon niihin kuin suurinpiirtein aseella uhaten.
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Täällä tosiaan on vastaukset ammattimaista luokkaa,muttei pidä vetäistä koko hernettä kerralla nenuseen.Tämän keskustelupalstan hengen tulet huomaamaan jahka etsidyt sillointällöin tänne, huumorin kukka se parasta on. :lol:

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Oireet viittaa näin yleisellä tasolla juuri V.J.S:n mainitsemiin seikkoihin. 9-5:stä ei mallina mitään kokemusta joten muihin mahd syihin en osaa sanoa.

MIKSI :?: Sinä 9-5T tuollaista päästät bittiavaruuteen? Kirjoituksesi ovat yleensä olleet asiallisia ja hyviä. Jos tulit väärin ymmärretyksi niin senkin voi sanoa.

En yleensä tunge nokkaani "toisten" asioihin, mutta nyt oli pakko ihmetellä. Eihän me mitään nettihäirikköteinejä olla. Eihän?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Viesti Kirjoittaja MMK »

V.J.S kirjoitti:Mitenkäs lienee by-passin laita tässä "asymmetrisesti" ahdetussa V6 koneessa? Vissiin kuitenkin samanlainen kuin ahdetuissa neloskoneissa? Jokatapauksessa oireet viittaa aika vahvasti vialliseen by-passiin tai alipainevuotoon.
Kiitoksia vinkistä.

Tänään soittelin yhdelle Saabien kanssa pidempään pelanneelle. Hänkään ei tuota moottoria erityisemmin tuntenut, mutta veikkasi samaa. Lupasi tarkistaa letkut verstaallaan, joten eiköhän se selviä onko vika niissä.

Sikäli vain kypsä tilanne, kun auto on toiminut täysin moitteetta ennen huoltoa ja nyt huollon jälkeen vikaa pukkaa, eivätkä osaa yhtään sanoa mitään. Onko kenelläkään vinkkiä, missä tuo kannattaisi jatkossa huoltaa? Joku paikka Turussa tai lähistöllä siis.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No älkääs nyt pienestä vinoilusta hermostuko :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

tema kirjoitti: MIKSI :?: Sinä 9-5T tuollaista päästät bittiavaruuteen? Kirjoituksesi ovat yleensä olleet asiallisia ja hyviä. Jos tulit väärin ymmärretyksi niin senkin voi sanoa.
En yleensä tunge nokkaani "toisten" asioihin, mutta nyt oli pakko ihmetellä. Eihän me mitään nettihäirikköteinejä olla. Eihän?
Näin on. Tosi huono vitsi sanoa EDES LEIKILLÄÄN että "vaihda bemariin" :)
9000CS 2,3
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Viesti Kirjoittaja MMK »

Yleensähän tällaisiin ei kannata vastata lainkaan, mutta menköön tämän kerran...

9-5T kirjoitti:Epäilen provoksi vieläkin, olisko audin jarrujuttu osunut kirjoittajan silmiin. Jos autossa olevan vian takia luulee kuolevansa vaikka mitään vahinkoa ei ole tapahtunut ei kannattaisi enää jatkaa matkaa viallisella autolla.


Miksi sinä siihen takerrut? Kyse nyt vain on siitä, että oletin auton huollon jälkeen olevan täydessä kunnossa. Ajoin sattumalta risteykseen hiukan reilulla nopeudella, enkä odottanut, että yhtäkkiä auto rullaakin vapaalla ja jarrupoljin tuntuu N kertaa jäykemmältä kuten rattikin. Siinä tilanteessa vain on hieman vaikea saada nopesti moninkertainen voima jarrun painamiseen. Eihän sitä kukaan voi ajaa jatkuvasti varautuneena siihen, että ihan mitä tahansa voi tapahtua missä tilanteessa tahansa. Mutta sillä nyt ei ole mitään tekemistä teknisen ongelmani kanssa.

Haluaisin vain vinkkejä siihen, mistä voisi olla kyse ja että voiko ongelma olla aiheutunut MetroAuton huollossa vai oliko puhdasta sattumaa, että ennen huoltoa moitteettomasti toiminut auto alkaa temppuilla näin vakavasti välittömästi ko. huollon jälkeen. MetroAutolle olen kuitenkin tässä kuussa joutunut pulittamaan melkoisen summan ja lisäksi olen ollut useampia päiviä ilman autoa, mikä sekään ei ole mukavaa. Nyt auto on edelleen viallinen, eikä oikein kiinnostaisi viedä sitä neljättä kertaa MetroAutoon saman vaivan takia. Ehkä ymmärtänet ärtymykseni tilanteeseen ja lievän huumorintajuttomuuteni asian suhteen.

Mitä tulee kommenttiisi siitä, ettei autoa kannattaisi ollenkaan käyttää, niin voinen siihen vastata, että tänään tulinkin töihin kävellen, koska en uskaltanut lähteä aamuruuhkaan ko. autolla.

En jaksa tarkistaa ovatko kaikki yli 3000 viestistäsi yhtä asiapainotteisia. Foorumin muiden lukijoiden kannalta toivon, että näin ei ole. Toivottavasti et ole MetroAuton huollossa töissä. Ainakin asenne on identtinen. Sielläkin reagoidaan aivan kuin tällaista ongelmaa ei voisi ollakaan.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jospa nyt vaikka rauhotutaan, ja käydään hakemassa pari metriä sitä alipaineletkua ja aletaan vaihtamaan niitä konehuoneeseen. Huoltomies on saattanut tyrkätä jotain letkua läheltä liitintiä ja se on sitten kuollut siihen vanhuuttaan. -98 autossa letkut alkaa olemaan jo aika haperoa.

Ai että minkälaista letkua? Ota pätkä mukaan, ulkohalkaisijalla ei ole juuri merkitystä, kunhan on tarpeeksi jäykkää kumia, ettei mene luttuun.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Viesti Kirjoittaja MMK »

Käyn tänään tsekkauttamassa nuo letkut luonnollisesti. Kiitoksia ko. vinkistä. Toivottavasti tulee sillä kuntoon.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Semmonen homma mikä kannattaa tehdä ihan itse. Homma ei vaadi mitään erikoisosaamista. Varsinkin jos ei osaamista ole, niin se kannattaa tehdä itse, tuleepahan moottoritila tutuksi. Työvälineinä käy vaikka puukko. Ota letku kerrallaan nätisti molemmista päistä irti ja mittaa saman mittainen letku tilalle.

Huollossa tuskin pääset alle 50e.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Taidanpas minäkin mönkiä pellin alle tutkailemaan letkuja,onhan toi hoppani vm 99 ja uskoisin että haperoa on mullakin,jos vaikka huominen hesan reissu syystä tai toisesta katkeaa.(Eipähän ainakaan ole letkuja jätetty tarkistamatta).

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
MMK
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 07:29

Viesti Kirjoittaja MMK »

No niin. Kävin eilen näyttämässä konehuonetta Saabien kanssa pitkään pelanneelle henkilölle, samalla kun toinen pikkuvika (etuvilkun murtuneet kiinnikkeet) hoidettiin. Letkut vaikuttivat ehjiltä ja ihan hyvävointisilta. Koska auto sammahti "kasitiellä" matkalla takaisin Turkuun, jouduin jälleen ikävään tilanteeseen, kun olin pakotettu pysähtymään 100 km/h rajoituksen alueella saadakseni auton uudelleen käyntiin. Tänään sain kuulla, että ongelma voisi olla "tyhjäkäyntimoottori" tms. osa. En tiedä, onko tuo virallinen termi ko. osalle. Vein Griffinin kuitenkin viidennettä kertaa MetroAutoon. Kuvailin ongelman entistä tarkemmin ja sanoin, että tällä palstalla on syyksi epäilty mm. alipaine-/by pass-letkuja. Katsotaan kuinka käy ja paljonko kustantaa. Sanoin suoraan tiskillä, että jos ei vikaa löydy ja väittävät ehjäksi, niin vaadin ko. lausunnon kirjallisena, jonka jälkeen painun MetroAuton automyynnin puolelle vaihtamaan ajokkini toiseen.


Informoin palstalaisia, kun vika selviää. Ehkä kokemuksesta on hyötyä muille 3.0V6:n omistajille.
Vastaa Viestiin