Savuttaa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
katana
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 22:06
Paikkakunta: itä-suomi

Savuttaa...

Viesti Kirjoittaja katana »

Huomasin tossa käynnistäessä aika reipasta savupöllähdystä(sinistä)ja heti tuli mieleen kauhukertomukset turboista,mutta voisiko se tulla muustakin ,tutkin juuri öljyloukulta ilmamassamittarin luokse tuleva huohotusputken ja siintä näytti tulevan öljytippoja.Saabin huollossa kertoivat vian olevan melko varmasti venttiilivarren kumissa koska savu tulee heti käynnistyksen jälkeen. Mistäköhän sitä alkaisi purkamaan ekana?

SAAB 9-5 2.0t 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Yksi vaihtoehto on, että öljyloukko on tukossa ja sen takia kampikammion öljynpaineet kasvavat niin suureksi, että turbo valskaa cooleriin... Coolerin päästä (auton alta, kuskin puoleisesta etukulmasta) on helppo irroittaa letku ja tarkistaa onko coolerissa öljyä. Myös öljyloukko ja huohotinletkut kannatta tarkistaa. Venttiilivarren tiivisteiden valskaaminen on harvinaisempi vika 9-5:ssa, koska ne eivät pääse nousemaan paikaltaan kuten 900/9000/9-3:ssa.

Eski
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Eski kirjoitti:Yksi vaihtoehto on, että öljyloukko on tukossa ja sen takia kampikammion öljynpaineet kasvavat niin suureksi, että turbo valskaa cooleriin... Coolerin päästä (auton alta, kuskin puoleisesta etukulmasta) on helppo irroittaa letku ja tarkistaa onko coolerissa öljyä. Myös öljyloukko ja huohotinletkut kannatta tarkistaa. Venttiilivarren tiivisteiden valskaaminen on harvinaisempi vika 9-5:ssa, koska ne eivät pääse nousemaan paikaltaan kuten 900/9000/9-3:ssa.

Eski
Ei se ihan harvinaista ole tuo ohjureiden vuotaminen. Jostain kumman syystä , olisko huohotinongelma niin 9-5:sen ohjurit väljistyy ja kumit alkavat vuotamaan. Eli on ihan mahdollista, mutta silloin ei pitäisi olla öljyä imuputkistossa
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Tarkista kaasuläpän öljyisyys ekana. Jos kuiva ei vikaa turbossa, vaan mahdollisesti huomattavasti pahempaa.
Ohjurin kumit ei ole 9-5:ssa yleensä ongelma kohta. Moottori vauriotkin tuntuvat olevan yleisempiä(kuten omani, 96 tkm ajettu).
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Niistä huohotinletkuista/-osista tuo venttiilikopan muovinipan läppäkotelolle menevä haara näyttää olevan tosi herkkä tukkeutumaan. Omassani se oli täysin tukossa, mutta muut "röörit" olivat auki ja öljyloukkokin oli melko puhdas.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Venttiilivarsien kumien alle kerääntyy ajan myötä sitä öljyliejua, joka paakkuuntuu sinne, muodostaen 3-4mm vahvan kettoksen venttiilin ja kumin väliin, joten savutus ei ole mikään ihme.
Tämä koskee siis moottoreita joihin on ehtinyt jo muodostumaan reilusti tuota öljysotkua. Meidän 9-5:ssä olivat kumit täynnä mönjää, mutta savutusta ei vielä esiintynyt, ihme kyllä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
katana
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 22:06
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja katana »

Nyt on tehty huohotus fiksaus (suurennettu reiät) ei ollut muuten tukkeessa.Mutta huomasin läppäkotelon päällä jonkinlaista öljykeräytymää eli olisko se tulossa turbolta sitten ,pahasti pelkään .Pitää ajella ja katsoa jos tuprauttelu loppuis .Eihän noi mitsun turbotkaan ole pahan hintaisia tuolla maptunin sivuilla, käy varmaan paikoilleen suht hyvin?
Jukkiss
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 18:28
Paikkakunta: Kokkola

Loppuu se savutus....

Viesti Kirjoittaja Jukkiss »

Itselläni alkoi auto pölläyttämään savua aina käynnistyksen yhteydessä kun se oli seisonut noin 4-5 tuntia. Kilometrejä oli mittarissa vasta 65 tkm. Aloin selvitteleen ongelmaa tämän keskustelupalstan kautta ja kaikki puhuivat huohotinkotelon reiän poraamisesta suuremmaksi.
Kävin paikallisessa merkkiliikkeessä ja siellä katsottiin heti alkuun onko kaasuläppä pohdas ja sehän oli. Selailivat hetken maahantuojalta tulleita aikaisempia korjausohjeita, joissa kehoitettiin reiän suurentamiseen, mutta totesivat, että ne kaikki on peruttu vuodenvaihteen jälkeen. Lupasivat selvittää, että entä sitten ja sen myös tekivät muutaman muistutuksen jälkeen. Sain ohjeen, että venttiilikopan kannen sisäpuolella olevat käyrät metalliputket 2 kpl on puhdistettava ja niissä ei saa esiintyä lainkaan vastapainetta. Ohje koski B205 ja B235 moottoreita. Oireselosteessa luki, että tukkeutuneet poistoputket voivat ilmetä savupilvenä käynnistyksessä, korkeana öljynkulutuksena ja/tai öljyvuotoina johtuen liian suuresta kampikammion paineesta.
Ei muuta kuin koppa auki ja tuumasta toimeen. Totesin, että toinen putkista oli tukossa ja toinen osittain. Liuotinpesun ja rassauksen jälkeen ne aukesivat. Kiristin myös kannenpultit yksi kerrallaan ja osa olikin löysällä. Totesin samalla, että moottorin seinämiin on kertynyt mustaa lietettä ja eteenkin nokkaketjun alueelle. Putsailin myös ne pois ja tulin siihen tulokseen, että on syytä puhdistaa kone myös alakerrasta. Otin öljypohjan pois ja putsailin koneen alakerran seiniin kertyneestä lietteestä. Öljypohjan pohjalla oli tiivistepurun tapaisia muovikappaleita ja lietettä. Arvioin, että noin 25 % öljypumpun imusihdistä oli tukossa. Pesin osat ja pistin koneen kasaan.
Savuaminen loppui parin päivän kuluttua ja eikä ole sen jälkeen (vielä) savuttanut. Jouduttuani perehtymään B235 moottorin "sielunelämään" kiteyttäisin asian seuraavasti.
- Jos alkaa savuttamaan käynnistyksessä tarkista kaasuläpän väri -> läppä puhdas -> turbossa ei ole mitään vikaa vaikka sitä moni tarjoaakin ongelman syyksi.
- Puhdista venttiilikopan pillit ja savutus loppuu
- Jos moottori vaikuttaa likaiselta sisältä on syytä puhdistaa myös öljypohja, koska öljypumpun imusihdin tukkeutuminen voi johtaa koko moottorin vaurioitumiseen.
- Öljynvaihtoväli max. 10 tkm. Vaihto mielellään keväällä ja syksyllä.
- Käyttäkää talvella lohkolämmitintä, koska lyhyt kaupunkiajo kylmänä laittaa muutenkin moottorin huonon huohotusjärjestelmän entistäkin kovemmalle.
Moottorin suunnittelussa on todellakin mennyt jokin pieleen, koska vaikka putsasin koko koneen, laskin öljynjäähdyttimen öljystä tyhjäksi, niin silti öljyt olivat paskasen väriset jo parin viikon päästä. Tulee mieleen vanhat 80-luvun diesel-moottorit.
Kaikesta huolimatta moottori toimii taas hyvin. Näiden tyyppivikojen kanssa tulee kyllä toimeen ja kiintymyskin tuntuu vahvistuvan, kun sitä joutuu hieman rassaamaan.
2.3t 2002
TuroTurbo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 12:54

Viesti Kirjoittaja TuroTurbo »

Totta että kannattaa puhdistaa metalliputket venttiilikopan sisältä. Omassani molemmat olivat lähes täysin tukossa. Puhdistamisen jälkeen öljyn kulutus putosi puoleen entisestä, mutta vieläkin vauhti on litra kymppitonnilla. Satunnainen savutus käynnistettäessä on jatkunut. Kaasuläppäkotelo oli ennen venttilikopan puhdistusta sisältä kuin öljykylvyn jäljiltä. En ole katsonut sen jälkeen uudelleen onko öljyisyys vähentynyt. Muualla venttiilikopan alla oli töhnää vain ketjun lähettyvillä jonkin verran. Auto on kuitenkin muuten toiminut hyvin. Ainoa ongelma oli, että kesällä pari viikkoa vaati melko pitkää sahaamista käynnistettäessä, mutta se korjaantui itsestään.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Loppuu se savutus....

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Jukkiss kirjoitti:Itselläni alkoi auto pölläyttämään savua aina käynnistyksen yhteydessä kun se oli seisonut noin 4-5 tuntia. Kilometrejä oli mittarissa vasta 65 tkm. Aloin selvitteleen ongelmaa tämän keskustelupalstan kautta ja kaikki puhuivat huohotinkotelon reiän poraamisesta suuremmaksi.

jne jne jne...

Kaikesta huolimatta moottori toimii taas hyvin. Näiden tyyppivikojen kanssa tulee kyllä toimeen ja kiintymyskin tuntuu vahvistuvan, kun sitä joutuu hieman rassaamaan.
Kaikki tämä kun autolla oli ajettu 65tkm?? Minusta tuntuu tuon luettuani että omistan edustusluokan (ainakin hinnaltaan) auton jonka kanssa kyllä pärjää kun on autonasentajan pätevyys, autokorjaamon tilat ja välineet nostureineen ja rajattomasti aikaa ja mielenkiintoa purkaa ja koota autoa.. :(
Minä kyllä tarkastutan huo asiat seuraavassa huollossa, jos ne vain osataan ja suostutaan siellä tekemään. Onko niillä muuten ohjeet tehdä noita tarkastuksia huoltojen yhteydessä vai pitääkö niitä erikseen pyytää ja maksaa ne itse?
Luulisi että moottoritakuu kannustaisi merkkihuoltoja vähän ennakoivaan huoltoonkin.
9000CS 2,3
Jukkiss
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 18:28
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jukkiss »

Niinhän sitä luulisi, mutta epäilen, että tekevät juuri mitään ennakoivasti. Ainakin minulle ilmoittivat, että venttiilikopankannen pillien puhdistus ei menisi takuuseen. Toimivat luultavasti, kuten vakuutusyhtiöt eli katsovat asiaa vasta sitten kun vahinko on jo tapahtunut ja silloinkin yrittävät löytää "porsaanreiän" välttääkseen vastuun. Toki kannattaa yrittää pyytää saada se tarkistus/puhdistus takuuseen. Itse en aio autoani merkkiliikkeissä huollattaa. Hankin huoltoja ym. varten Haynes:n manuaalin ja meinaan tehdä huollot aivan normaalissa autotallissa ilman sen kummempia korjaamovarusteita. Toki ymmärrän, että kaikilla ei ole sellaista mahdollisuutta. Väitän toki hieman tuntevani autojen tekniikkaa vaikka en ole sen alan koulutusta saanutkaan, mutta niiden pillien merkitys kyllä jäi arvoitukseksi. Kotelo, johon ne venttiilikopan kannessa menivät oli niitattu kiinni, joten sen sisälle ei päässyt katsomaan. Siitä kammion yhteydestä lähtee huohotinletku siihen keräilykoteloon. Olisi kiva tietää niiden pillien toimintaperiaate ja mistä öljy menee moottorin palotilaan savuamista aiheuttaen? Ainakin omassani imusarja oli täysin puhdas vaikka savuamista käynnistyksen yhteydessä ilmenikin. Toki sitä ei ehtinyt ilmetä kuin pari viikkoa ennen huoltoa.
Tieto pillien tukkeutumisen vaikutuksesta/puhdistuksesta pitäisi olla merkkihuoltojen käytettävissä koska se on otsakkeen mukaan saatettu korjaamopäällikön huomioon. Saamani puhdistusohje on kirjattu huoltovinkiksi 126 (mitähän mahtaa olla aiemmat 125?) ja päiväys on 10.2.2005.
Kyllähän sitä harkitsisi kaksi kertaa pidempään ennen kuin lähtisi ostamaan kyseisellä moottorityypillä varustettua Saabia. Tieto kun selvästi lisää tuskaa.
Ainakin itse hankin sen sillä ajatuksella, että pitäisin sitä pitkään, koska siinä on kaikki nykyaikaisen edustusauton varusteet, kuten autom. vaihteisto, nahkasisustus, vakionopeussäädin, ilmastointi jne. Ainut mitä puuttuu on Aero- mallin tehot.
2.3t 2002
Mukhta
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 13, 2005 09:54
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Mukhta »

Tukkeentuneista venttiilinkopan pilleistä ja ääntä pitävästä jakopäästä pääteltiin minullakin, että tarve moottorin avaamiseen ja tutkimiseen on olemassa. Ei ehditty niin pitkälle, kun viime sunnuntaina jäin tienpäälle (leikkasi ehkä kiinni). Juttua on lisää "tukkeentuneet huohottimet" jutussa.
Saab 9-5 2.0t Aut Wagon -00
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mukhta kirjoitti:Tukkeentuneista venttiilinkopan pilleistä ja ääntä pitävästä jakopäästä pääteltiin minullakin, että tarve moottorin avaamiseen ja tutkimiseen on olemassa. Ei ehditty niin pitkälle, kun viime sunnuntaina jäin tienpäälle (leikkasi ehkä kiinni). Juttua on lisää "tukkeentuneet huohottimet" jutussa.
Minkälaista oli jakopään ääni? Äänekästä ketjun rallatusta vai, kuuluiko selvästi auton ulkopuolelle? Oliko sinulla oireena se pari minuuttia kestänyt vihellys aina kylmänä käynnistäessä?
9000CS 2,3
Mukhta
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 13, 2005 09:54
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Mukhta »

Saappi Kuski kirjoitti: Minkälaista oli jakopään ääni? Äänekästä ketjun rallatusta vai, kuuluiko selvästi auton ulkopuolelle? Oliko sinulla oireena se pari minuuttia kestänyt vihellys aina kylmänä käynnistäessä?
Kuului todella selvästi niin ulkopuolelle kuin sisällekin. Nimenomaan se kylmänä jonkin aikaa kestänyt vihellys on se kuluneen jakopään oire ja kuluneisuus taas on kuulemma oire siitä, että sitä öljy moskaa on koneessa ja mahdollisesti voitelu on jo heikkoa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin jotkin laahaimet siellä kuluu loppuun. Minulle tulee uusi puolimoottori ja uusi turbo takuuseen lokakuun alussa.
Saab 9-5 2.0t Aut Wagon -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ketjujen laahaimet eivät kulu juuri paljoakaan, jakoketju ja tasapainoakselien ketju venyy, eli periaatteessa pelkkien ketjujen vaihto riittäisi, mutta koko paketti maksaa 197 euroa joten kaikki kannattaa vaihtaa kerralla. Ketjut venyvät kun voitelu häiriintyy, samoin öljypumppu käy tyhjänä hetken kylmänä, eli ns. "huutaa leipää", siitä se ääni.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin