Tukkeentunut huohotin. (pari kysymystä.)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Mukhta
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 13, 2005 09:54
Paikkakunta: Pornainen

Tukkeentunut huohotin. (pari kysymystä.)

Viesti Kirjoittaja Mukhta »

Minulla alkoi eilen aamulla auto savuamaan konehuoneesta ja tutkittuani vian huomasin, että öljyä ja pakkasnestettä vuotaa pakoputken päälle. Soitin Saab huoltoon ja pyysivät käyttämään auton moottoripesussa ja tulla sen jälkeen näyttämään. Tein työtäkäskettyä ja vein auton joka otettiin hienosti heti miten työn alle. Valittelin näitä öljyvuotoja joita joka vuodossa tilkitään. Työnjohtaja laittoi työmääräimeen viestin "tarkista venttiilikopassa olevat huohottimet". Asentaja joka oli yllättäen tuttuni otti venttiilikopan pois (pääsin niska pokaksi) ja totesi heti kannenpulttien olevan aivan löysällä. Minä tutustuin samalla huohotin putkiin ja ne oli aivan tukossa. Meillä meni tunti kun liottelimme ja rassasimme ne auki. Työnjohtaja operaation jälkeen ilmoitti moottori takuu jutut jne jne. Eli ottavat ja tutkivat koneen 130tkm huollon yhteydessä 4 viikon päästä.

Kysyisinkin nyt teiltä joille "tutkinta" operaatio on tehty miten laajasti teidän moottorit on tutkittu ja kauanko meni aikaa? Oliko teillä sijaisauto ja kenen piikkiin se meni? Kysyn siksi, että tutkiiko jokin huolto "paremmin" ja antaako jokin huolto sijaisauton ilmatteeksi.
Minä saan jonkin kauppakassin sijaisautoksi ja joudun siitä maksamaan. Olisi lapsen syysloman aikana tarkoitus lähteä ruotsiin ja se reissu ei kiinnosta millään pikkuautolla.
Mukhta
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 13, 2005 09:54
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Mukhta »

No niin, oltiin nyt aamulla viemassä vaimoa helsinkiin ja moottoritiellä alkoi öljyvalo vilkkumaan. Hidastelin huolissani vauhtia (tajusin kyllä missä varmaan jo mennään) ja sitten valo syttyi kokonaan ja samaan aikaan punainen varoituskolmio. Auto sammui ja eikun pientareelle ja vauhdit pois.
Taas pari kysymystä jos joku mahdollisesti tietää. Sammuttaako se varoituskolmio hälyytys moottorin ja siten säästää konetta vai leikkasi kone mahdolliseti kiinni ja sammui.
Öljyt tarkastettiin silloin huohotin puhdistuksen yhteydessä ja perjantaina viimeeksi kun vaimo (käyttää meillä autoamme eniten) sanoi, että jokin kirkonkello sanoi kling klong ja öljyvalo vilhti kerran mutta ei mitään sen enempää. Katsoin öljyt ja kaikki muut mahdolliset nesteet ja kaikki oli OK.
Hinausauto vie automme siis tänään korjaamolle ja huomenna mentävä neuvottelemaan pikaisesta korjauksesta. Ei varmaan joudu enää miettimään kuinka hyvin nyt sen moottorin tutkivat.

No ei mulla arvostus Saabiin karise pätkääkään kun oli tuo homma tiedossa ja moottorissa on se jatkettu takuu. Toivottavasti jatkossa kilometrit olisi sitten huolettomampia.
Saab 9-5 2.0t Aut Wagon -00
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Villi veikkaus: Ei leiponu mylly kiinni.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Voisi veikata, että kyllä leipo kiinni. Joskus olen saanut koneen limputtamaan ja syttymään ton kolmion, niin ei sammunut moottori
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pyörikö kone startilla?
Se bling-blong -ääni saattoi tulla jostain muustakin syystä (läppäkotelo?), ja kone sammuessaan saattoi vilkuttaa valoa??
Siis molemmilla kerroilla öljyä oli koneessa tarpeeksi?
Tuli väistämättä mieleen josko öljypumpulta olisivat paineet kadonneet jostain syystä, ja olisi ehtinyt lämpöleikkaamaan.

No toivottavasti saavat sen pikaisesti kuntoon ja että takuu kattaa remontin, tehdaskunnostettu alakerta tulee Ruotsista parissa päivässä :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mukhta
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 13, 2005 09:54
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Mukhta »

Kun en noita lainauksia osaa enkä nyt malttanut alkaa tähän hätään opettelemaan, niin näin.
ng900aero kysymyksiisi, starttia piruuttani kokeilin eli olin utelias tietämään "leipoiko kiinni" --> auto ei startannut, kaikki merkkivalot vain himmeni. Hinausautoa soitellessani avasin konepellin ja haju oli paha, sellainen palaneen öljyn haju. Öljyntäyttö korkin juuressa oli öljyä eli oli sylkenyt sitä korkin välistä ulos.
Öljyä oli perjantaina ylärajassa ja lauantaina ajettiin eikä ollut mitään ihmeellistä. Tänään kävin korjaamolla ja tarkastin vielä korjaajalta ja hän muisti tarkastaneensa öljyt huohotin rassauksen yhteydessä.
Tämä kokenut korjaaja sanoi ihan samaa kuin sinäkin eli lämpöleikkaantuminen voisi olla tapahtunut. Öljymoska on tukkinut öljypumpun siivilän ja sitä myöten voitelu heikentynyt ja sitten loppunut. Hän kertoi myös vaihdetun puolimoottoreita ja jopa pahimpaan vaihdettu koko moottori. Kun kysyin paljonko näitä remppoja on ollut, niin "jonkin verran" hän sanoi.
Moottori avataan syyskuun aikana ja sitten raportoivat tutkitut asiat maahantuojalle, jonka jälkeen ensikuun alussa auto työn alle. Tutkittavia asioita ovat jakopää ja sen osat /kuluneisuus, öljypumpun siivilä sekä kampiakseli ja runkolaakerit ja tietty se öljymoskan laatu ja lähinnä määrä.
Saa nähdä onko Goodwilliä olemassa jos vaikka kysyn kuka maksaa hinauksen ja tosiaan miten sen laina-auton kanssa. Ei taida tulla kyllä kummassakaan maahantuoja vastaan, epäilen.
Saab 9-5 2.0t Aut Wagon -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, kiitos tiedoistasi, taitaapa olla aika selvä tapaus :(
Epäilen etteivät lähde kunnostamaan tuota konetta vaan tilaavat tehtaalta kunnostetun puolimoottorin, kantta tuskin vaihtavat jossei siihen ole tullut vaurioita esim. hajonneesta männästä.
Hiovat joka tapauksessa venttiiliit ja oletettavastikin vaihtavat ohjureiden kumit, joten kansi on sittemmin uudenveroinen.
Samalla koneeseet tulee uusi jakopään/tasapainoakselien ketjusarja laahaiminen sekä rattaineeen, ynnä muine hiluineen.
Noiden puolimoottorien kunnostaminen on tehtaalla huomattavasti halvempaa ja nopeampaa, joten uskon ettei GM:ltä tule lupaa kunnosta vanhaa moottoria, ja hyvä niin.
Sinänsä harmi kun nuo hajonneet koneet palautuvat tehtaalle, olisi mukava kunnostaa yksi sellainen varakoneeksi jonka vaihtaisi yhdessä illassa poksahtaneen tilalle ;)

Aika pieniä kuluja noista hinauksista ja laina-autosta kuitenkin tulee, verrattuna uuden koneen hankintahintaan asennuksineen, joten mielestäni GM:llä on näissä hommissa aivan reilusti "goodwillia" ;)
Vaikkakin todella outoa politiikkaa on se, ettei joka ikistä riskiryhmän autoa kutsuta välittömästi tarkastukseen konerikon enneltaehkäisemiseksi 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

ng900aero kirjoitti: Vaikkakin todella outoa politiikkaa on se, ettei joka ikistä riskiryhmän autoa kutsuta välittömästi tarkastukseen konerikon enneltaehkäisemiseksi 8O
Tulee kait halvemmaksi vaihtaa pari poikinutta konetta kuin tarkastaa kaikki vehkeet.
Jotkut saattavat esim. muistaa erään Ford-mallin taipumuksen räjähtää peräänajossa...

Säästöä kyllä, mutta huonoa PR-politiikkaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ronska kirjoitti:
Tulee kait halvemmaksi vaihtaa pari poikinutta konetta kuin tarkastaa kaikki vehkeet.
Jotkut saattavat esim. muistaa erään Ford-mallin taipumuksen räjähtää peräänajossa...

Säästöä kyllä, mutta huonoa PR-politiikkaa.
Tuosta PR-politiikasta vielä sen verran että olisi vähintäänkin kohtuullista lähettää riskiryhmän Saabien haltijoille jonkimmoinen tiedotus asian tiimoilta.

Ei valmistaja voi olettaa että tuo jatkettu moottoritakuu riittää kattamaan tuon ilmiselvän suunnitteluvirheen, sillä ei kaikkia Saabeja ole välttämättä huollatettu huolto-ohjelman mukaisesti, esim. öljynvaihtoja on saatettu tehdä välillä itse, ja jopa huolto-ohjelman suosituksia tiheämmin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mukhta
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 13, 2005 09:54
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Mukhta »

ng900aero kirjoitti:


Tuosta PR-politiikasta vielä sen verran että olisi vähintäänkin kohtuullista lähettää riskiryhmän Saabien haltijoille jonkimmoinen tiedotus asian tiimoilta.
Opinpas tuon "lainailun".
Olen samaa mieltä tiedottamisesta. Minullakin oli edellisen huollon (n.900 erdee) jälkeen vakaasti mielessä, että mitä näitä merkkiliikkeessä huollattamaan kun muualla tehdään halvemmalla. Olis tulossa iso lasku jos olisin yhdenkin huollon teettänyt nyt sitten muualla. Tiedotuksen saaneet osaisivat olla varuillaan ja tiedostaa omaan ajotapaansa parhaiten sopivan huoltovälin. Tarkoitan siis vaikka pelkkiä kaupunki kilometrejä kone liki kokoajan kylmänä ajelevan kannattaa ehdottomasti huollattaa tälläinen ns. riskiryhmän kone/auto vaikka 10tkm välein.
Siitä goodwill asiasta olen myös samaa mieltä ng900aeron kanssa, mutta kyselin vähän myös sillä periaatteella, että jos naapurin Reiska on saanut paremmat edut kun minä niin perr.. :D
Saab 9-5 2.0t Aut Wagon -00
2,3Turbo
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2004 20:21
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja 2,3Turbo »

Paljokohan maksaa jakopään ja tasapainoakselien ketjutsydeemien ja kaikemmaailman laahaimien vaihtohuolto?
Mikäs olis halvin ja silti suht osaava mesta tehdä?
Mistä osat halvimmalla vai kannattaakos ostaa orggista?

____________________________
"Eihän minulla ole ongelmia kyselen vaan vastasuuden varalle muutevvaan...."
8)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ronska kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Vaikkakin todella outoa politiikkaa on se, ettei joka ikistä riskiryhmän autoa kutsuta välittömästi tarkastukseen konerikon enneltaehkäisemiseksi 8O
Tulee kait halvemmaksi vaihtaa pari poikinutta konetta kuin tarkastaa kaikki vehkeet.
Jotkut saattavat esim. muistaa erään Ford-mallin taipumuksen räjähtää peräänajossa...
Säästöä kyllä, mutta huonoa PR-politiikkaa.
Kyllä siellä varmaan on mietitty että miten kannattaisi pelata että päästään mahdollisimman helpolla ja halvalla. Takuun myöntäminen oli tehtaan "selkä seinää vasten" reaktio kun vastassa oli oikeuden päätös ja uhkana maineen menettäminen.
Olen ymmärtänyt että nyt siellä pelataan aikaa ja luimistellaan että mahdollisimman harva omistaja edes ymmärtäisi koko asiaa. Valtaosa tulevista koneremonteistakin tulee ehkä vasta kun 8 vuotta on täynnä kun ajan mittaan huonontuneet öljyt ovat syöneet autojen koneita. Lisäksi suurin osa muistakin saadaan jollakin ilveellä asiakkaan piikkin. Monikin on varmaan ymmärtänyt että pelkät koneiden totaaliset hajoamiset olisivat seurausta tuosta suunnitteluvirheestä. Koneen alakerran paineiden aihuttamat öljyvuodot, jakopään remontit, huonontuneesta öljystä(?) johtuvat turbo viat, kannen löystymiset/vuodot jne. korjataan suurimmalta osin kuitenkin aina asiakkaiden piikkiin "normaaleina" vikoina. On ihan liikaa vaatia keskiverto auton omistajalta että se ymmärtäisi mihin kaikkeen tuollainen suunnitteluvika voi vaikuttaa ja se on autotehtaan ja myyjien pelastus.
9000CS 2,3
Mukhta
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 13, 2005 09:54
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Mukhta »

Sain ilmoituksen tänään toimenpiteistä (mielestäni kiitettävän nopeaa toimintaa.). Maahantuoja on antanut luvan uuteen puolimoottoriin ja turboon.
Olisiko muuta jota minun kannattaisi vaikka omaan piikkiin laitattaa nyt kun kone on palasina ja pois paikaltaan?
Saab 9-5 2.0t Aut Wagon -00
2,3Turbo
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2004 20:21
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja 2,3Turbo »

Ihan offtopikkia, sorry, mitä lie ton 200e ketjukiristintsydeemin vaihtotyöt kustantaa?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olisko jokin 5-6h homma teetettynä, kone paikallaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin