Sport-alusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Tuon Sport-alustan (Aero) hinta asennettuna + pyörien suuntaus, paljonko olette huvista maksaneet? Siis osathan on kaiketi 600-700Eur, eli paljonko olisi "kohtuullista" maksaa työstä ja suuntauksesta?

Onko tonni paljo vai vähä koko setistä asennettuna ja suunnattuna?

Kokemuksia, kiitos!
Green Goblin
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 12:16
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja Green Goblin »

jäykistääkö se alusta hyvin ja kärsiikö sil ajaa kovaa mutkateillä?? ois kiva saada tietoo ku itelläki ois se edessä ku ei toi vakio alusta oikee enää oo kuosissa!! takaa on ihan letku koko perä!!! minkäs hintaset ne uretaanipuslat on ja eikös neki kannata vaihtaa samal meinaan puslat!!!
9-5 2.4T steg 4
og900 aero -87
Jäsen #2604

-Ken leikistä suuttuu, ottakoon diapamin!-
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Jos samalla uusitaan kaikki takapään puslat ja etupäästäkin ns. koiranluut, menee hinta töineen ainakin pääkaupunkiseudulla valitettavasti jo lähelle kahta tonnia! Näin kävi ainakin itselleni ja siis Linear-malliin alustasarjan kanssa. No korjattiin mulla moottorin lämpötila-anturi samaan pakettiin tosin... Suuntaus muuten kuuluu kyllä asennuspakettiin ihan automaattisesti.

9-5T:n kehumia hintoja ei pääkaupunkiseudulla pääse muutenkaan edes lähimaille, pitäisi varmaan valittaa tasa-arvovaltuutetulle :roll:
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä se Sport-alusta on ihan asiallinen, mutta iskarit kannattaa korvata suoraan jollain vähän kestävämmillä, kuten Konilla tai Bilsteinilla ja taka-akselille polyuretaanipuslat, niin ei tarvitse moneen kertaan tehdä samoja remontteja...

Eski
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Omassa Griffinissä on Eibachin jouset ja Konin iskarit. Alusta toimii yllättävän mukavasti, mutta samalla jämäkästi ilman "kivireki-ilmiötä"! 8) :lol:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Sport alusta

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Jos et halua rankempaa madallusta ja kovempaa alustaa niin täällä vielä tarjolla käyttämättömät 9-5 aeron iskarit&jouset -- sopivuus vm.2002 ja uudemmat 9-5:t :?:
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
kaju
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2005 11:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kaju »

LR kirjoitti:Omassa Griffinissä on Eibachin jouset ja Konin iskarit. Alusta toimii yllättävän mukavasti, mutta samalla jämäkästi ilman "kivireki-ilmiötä"! 8) :lol:
Hei,

Minkä verran madallusta tuli tuolla yhdistelmällä ja mitä osista maksoit n.suunniilleen. Itsellä "normi" V6t -99 ja vaihtokuntoinen alusta.
Kiitos etukäteen.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Edellinen omistaja on teettänyt madalluksen, joten tarkkaa hintaa en tiedä, mutta veikkaan että abaut 800 euron paikkeilla on osat. :( Madaltaa abaut 3 senttiä. 8)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Saab.fi sivulla urheilualusta mainitaan mahdolliseksi vain 17" kevytmetallivanteiden kanssa. Itsellä on 17" kesärenkaat ja 16" talvirenkaat. Eikö urheilualustaa voi siis noiden talvirenkaiden takia laittaa?
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

miklaa kirjoitti:Saab.fi sivulla urheilualusta mainitaan mahdolliseksi vain 17" kevytmetallivanteiden kanssa. Itsellä on 17" kesärenkaat ja 16" talvirenkaat. Eikö urheilualustaa voi siis noiden talvirenkaiden takia laittaa?
Sopii jopa 15" kanssa. Katsopa vanha tuttu tarina:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1721
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Vähön off-topic sporttialustasta, mutta opettavainen tarina.

Minulla on renkaat säilytyksessä talvi/kesäkuukauden. Olin vaihtanut kesärenkaat ja luonnollisesti ajattelin niiden olevan kunnossa, kun olivat alle laittaneet. Yksi päivä sitten ajattelin, että vähän näyttää renkaat tyhjiltä.

Huoltoasemalle lisäämään ilmaa. 225/47 R17 kaikissa renkaissa oli ilmanpainen oli 2.2. Ohjekirjan suositus minimi eteen 2.6, taakse 2.5. Laitoin eteen 2.8 ja taakse 2.7.

1. Arvatkaa hiljenikö rengasmelu? Nykyiset renkaat eivät olekaan ihan niin meluisat kuin luulin. Nyt kuulee jopa tuulen suhinan.

2. Ehkä paradoksaalisesti soratie ym. kuoppien ylitys muuttui pehmeämmäksi oikeilla paineilla, vaikka renkaat tulivat kovemmiksi. Jousitus varmaan vaatii optimaaliset paineet.

3. Jyrkemmissä kaarteissa asfatilla oli aikaisemmin epämiellyttävä tunne, että mentäisiin lähes nelipyöräsladissa. Tämäkin tunne rauhoittui.

Oma mokanihan tuo oli, että rengaspaineita en ollut tarkistanut. Olen ajanut koko kesän liian pienillä paineilla. Sporttialustan meinaan silti laittaa ja varmasti ajotuntuma vielä paranee. Jo nuo parannukset saivat hymyn huulille.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

miklaa kirjoitti:
Nyt kuulee jopa tuulen suhinan.

Oma mokanihan tuo oli, että rengaspaineita en ollut tarkistanut. Olen ajanut koko kesän liian pienillä paineilla. Sporttialustan meinaan silti laittaa ja varmasti ajotuntuma vielä paranee. Jo nuo parannukset saivat hymyn huulille.
Se on se sivuikkuna kun vinkuu :wink:

Oletko muuten (ja ovatko muut) päättäneet minkä huoltoaseman painelaitteisiin luottavat? Kävin tuossa hiljattain tarkistamassa paineet Espoonlahden essolla. Otin kaapista sen "pönttömallin" eli irroitettavan, tarkistin paineet ja lukema oli 2,2. Ihmettelin että johan on melkein uudet renkaat vuotaneet pahasti. Kokeilin seinästä tulevalla renkaan täyttimellä ja sepäs näyti 2,35 samoista renkaista.
Lähdin ajamaa, väylän toisella puolella on Neste. Sen mittari näytti 2,5! :?
Päädyin laskemaan paineita keskiarvolukemiin eli n. 0,2 pois.
Seuraavaksi menen varmaan ostamaan oman mittarin.
9000CS 2,3
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Paljonkohan muuten renkaan lämpötila loppujen lopuksi muuttaa painetta. Suositus on kai mitata paine kylmälle renkaalle. Jos motarilta ajaa mittaamaan paineet, niin näyttää enemmän. Joku kaava tähänkin on, kun vaan tietaisi, paljonko rengas lämpiää.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

miklaa kirjoitti:Paljonkohan muuten renkaan lämpötila loppujen lopuksi muuttaa painetta. Suositus on kai mitata paine kylmälle renkaalle. Jos motarilta ajaa mittaamaan paineet, niin näyttää enemmän. Joku kaava tähänkin on, kun vaan tietaisi, paljonko rengas lämpiää.
0.2 bar/10 astetta.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Vastaa Viestiin