9-5 Aero Automaatti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jack Duck
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2004 15:04

9-5 Aero Automaatti

Viesti Kirjoittaja Jack Duck »

Kaveri kauppaisi vuoden 2000 9-5 Aeroa jossa automaattilaatikko, ajettu 70tkm ja asiallisen oloinen. Minua arveluttaa tuo laatikko ja sen mahdolliset ongelmat, onko kellään tietoa / kokemuksia ?
Lueskelin noita keskusteluja ja ainakin yhdessä oli tietoa että mikäli ongelmia niin parempi vaihtaa ja hinta oli 2000 €. Kaveripiiristä löysin yhden jonka veljellä on ollut muutama 9-5:n automaatilla ja hänellä meni ensimmäinen vaihtoon kun laatikosta tuli öljyt ja tämän seuraavankin kanssa on kuulemma ollut ongelmia, nykii / kierrokset seilaa tai jms.
Mutta nämä ovat "kaverin veli" juttuja, joten tarkempi tieto tervetullutta.
Kuinka nuo 9-5:n huoltovälit, jos nyt ajettu 70tkm, milloin huolto ja onko isokin / kallis ?
--- Poliisit ovat parasta mitä tiedän sitten
raparperikiisselin * Peppi Pitkätossu * ---
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Itellä marraskuussa hankittu 00 aero tomaatilla. Hankkimieni ennakkotietojen mukaan tuo ei ole sen heikompi/vahvempi kuin mikään muukaan vaihdelaatikko, eli tyyppiviaksi eli ominaisuudeksi sitä ei voi sanoa.

Omalla ajettu 102 tkm eikä siihen ole aiempien omistajien taholta puututtu millään lailla. Ainoa tyyppivika on ns. Boxin vaihtaminen, joka tässä autossa on tapahtunut viime kesänä n. 94 tkm:n kohdalla. Se vaivaa ilmeisesti kaikkia 9-5:ia, sillä työkaverini osti joulukuussa 60 tkm ajetun 01:n 9-5 2,0t:n ja sen laatikko sammui kahden viikon kuluttua kaupasta.
JK
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Velipojalla on -01 Aero automaatti sp:n steg 1:lla, ajettu n. 100tkm. Ei ole mitään ongelmia ollut.

Todella hieno auto, osta pois jos "halvallla" saat :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

En vaihtaisi Sentronicia takaisin

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

manuaaliin. Kestävyydestä en tiedä, ajettu 6000 tkm, mutta että osaa olla mukava. Sport-asento toimii niin hyvin, että käsivalintaa ei tule käytettyä. Ja auto on siis 9-5 Aero Wagon.
Jack Duck
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2004 15:04

Viesti Kirjoittaja Jack Duck »

jkairt kirjoitti:Itellä marraskuussa hankittu 00 aero tomaatilla. Hankkimieni ennakkotietojen mukaan tuo ei ole sen heikompi/vahvempi kuin mikään muukaan vaihdelaatikko, eli tyyppiviaksi eli ominaisuudeksi sitä ei voi sanoa.

Omalla ajettu 102 tkm eikä siihen ole aiempien omistajien taholta puututtu millään lailla. Ainoa tyyppivika on ns. Boxin vaihtaminen, joka tässä autossa on tapahtunut viime kesänä n. 94 tkm:n kohdalla. Se vaivaa ilmeisesti kaikkia 9-5:ia, sillä työkaverini osti joulukuussa 60 tkm ajetun 01:n 9-5 2,0t:n ja sen laatikko sammui kahden viikon kuluttua kaupasta.
Jesh, olenkin lueskellut täällä että tuo Boxi tuntuu olevan "kuluvaa" kamaa. Kuinka paljon maksaa jos/kun leviää ?
Muistelen että jossain kerrottiin että myös iskarit ovat nopeasti kuluvaa osaa 9-5:ssa, onko totta ? Jos joutuu vaihtamaan, mitä suosittelette ?
alkuperäiset, eri merkkiset, "tiukemmat vai jms. ?
--- Poliisit ovat parasta mitä tiedän sitten
raparperikiisselin * Peppi Pitkätossu * ---
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Tietämäni (2 kpl) boxirikot ovat menneet takuun piikkiin, joten hinnasta en tiedä.

Iskariosasto tuntuu ainakin omassa olevan vielä iskussa.
JK
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jack Duck kirjoitti:
jkairt kirjoitti:Itellä marraskuussa hankittu 00 aero tomaatilla. Hankkimieni ennakkotietojen mukaan tuo ei ole sen heikompi/vahvempi kuin mikään muukaan vaihdelaatikko, eli tyyppiviaksi eli ominaisuudeksi sitä ei voi sanoa.

Omalla ajettu 102 tkm eikä siihen ole aiempien omistajien taholta puututtu millään lailla. Ainoa tyyppivika on ns. Boxin vaihtaminen, joka tässä autossa on tapahtunut viime kesänä n. 94 tkm:n kohdalla. Se vaivaa ilmeisesti kaikkia 9-5:ia, sillä työkaverini osti joulukuussa 60 tkm ajetun 01:n 9-5 2,0t:n ja sen laatikko sammui kahden viikon kuluttua kaupasta.
Jesh, olenkin lueskellut täällä että tuo Boxi tuntuu olevan "kuluvaa" kamaa. Kuinka paljon maksaa jos/kun leviää ?
Muistelen että jossain kerrottiin että myös iskarit ovat nopeasti kuluvaa osaa 9-5:ssa, onko totta ? Jos joutuu vaihtamaan, mitä suosittelette ?
alkuperäiset, eri merkkiset, "tiukemmat vai jms. ?
Ei noissa Aeroissa ole vissiinkään ollut noita iskarimurheita niinkuin näissä "tavallisissa". Itse jouduin melkein heti auton oston jälkeen vaihtamaan takaiskarit. Itse laitoin Konin keltaiset + H&R:n -30mm jouset.
Hyvin on toiminut ja noitten Konien pitäisi ainakin kestää!

Ja noi DI-boksien rikkoontuminen on joka uudemman saabin omistajan arkipäivää! Hintaa sillä on n.200,-
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Yllä tulikin sitten jo vastaukset boxihommiin. Eli sytkäboksista on kyse. Tosin vaimollehan voi sitten sanoa kaiken palaneen (jos ei mene vakuutukseen/takuuseen) ja tilata sitten Maptun/Speedparts virikasetin ohjainyksiköksi...

Minäkin olen ymmärtänyt, jottei Aeroita vaivaa alustaongelmat. Jollei ala ralliva ajamaan.
JK
Jack Duck
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2004 15:04

Viesti Kirjoittaja Jack Duck »

jkairt kirjoitti:Yllä tulikin sitten jo vastaukset boxihommiin. Eli sytkäboksista on kyse. Tosin vaimollehan voi sitten sanoa kaiken palaneen (jos ei mene vakuutukseen/takuuseen) ja tilata sitten Maptun/Speedparts virikasetin ohjainyksiköksi...

Minäkin olen ymmärtänyt, jottei Aeroita vaivaa alustaongelmat. Jollei ala ralliva ajamaan.
Ok, hyvä homma ettei iskarit ole vaihdossa joka vuosi ja tuo sytkäkään ei ole tuon kalliimpi (no niin, 200 €, onhan se... ). Kuinkas nuo huollot ?
Huoltoväli, isot huollot, mitä syytä tarkistaa jne. Esim. jakopään remppa ? Yleinen ohje tuntuu olevan ainakin nuo öljyt, parin kympin välein vaihtoon ja kunnon litkuilla (vai koskeeko vain lastutettuja?) ? Onkos muita "hyvä tietää" jippoja jottei suotta kerjää ongelmia ?
--- Poliisit ovat parasta mitä tiedän sitten
raparperikiisselin * Peppi Pitkätossu * ---
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jakopään remppaa ei tarvitse huolehtia, Saabissa on nääs ketju. Sille ei ole edes määritelty mitään vaihtoväliä!

Öljyjen vaihto on ihan jokaisen oma asia, mutta esim minä olen omaan vauihtanut 10tkm välein ja ihan Mobilin rallya.

Huollosta en osaa sanoa, koska itselläni on niin vanha ja paljon ajettu, että koitan itse tehdä nämä huollot!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Ohjekirjan vaihtoväli on jossain 20 tkm:n tienoilla, mutta itekin olen käyttänyt 10 tkm:n välein vaihtoa. Se on kumminkin ainoa konsti, jolla itse pystyy jotenkin vaikuttamaan koneen toimintaan. Kunnon öljyä eikä mitään pilssivettä. Suodatin joka toisen vaihdon yhteydessä. Muita suotimia sillon kun sattuu muistamaan ne vaihtaa.
JK
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

Muistaisiko joku millimetrimäärän lenkkiavaimesta/hylsystä, jolla tuo öljyproppu aukeaa? Ja että meneekö kupari/pahvitiiviste aina vaihtoon? En siis ole vielä omaani vaihtanut öljyjä, mutta tällä viikolla sen vois vaik tehdäkin. Tack !
#1891
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

juh, se oli kolmetoista milliä ja kun ei hylsyjä tullu mukaan (lue: ei ole), niin lenkki lipsui. Tästä oppineena maanantaina pajan kautta uutta proppua hakee. Kysynpä samalla vaik 16 millistä proppua, jota voi lipsumatta käännellä, lenkilläkin. Proppu ollu kiinni viime toukokuusta lähtien, siksi kaiketi niin -vetin tiukassa. :?
#1891
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

proppu

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Ihan sama kävi veljen ng900ssa viikonloppuna..väänsin hylsyllä mutta proppu tuli tiensä päähän :?
9-5 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 18:32
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

proppu

Viesti Kirjoittaja 9-5 2,3t »

Siinä propussa on muuten sopivasti tuumakoot, joten ihan sopivaa avainta ei ihan heti löydykään normaali pakista.
Vastaa Viestiin