9-5 ja viat ja tyyppiviat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
srpnt
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 01:22

9-5 ja viat ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja srpnt »

Pihalla on vielä autoliikkeen alta 90000 ajettu 02:nen 9-5 linear wagon. Kohtuu uusi ja hyväntuntuinen auto, mutta:
1) ilmaistonti ei puske kovin kylmää ilmaa
2) ajotietokoneen näyttö pimeänä
3) vaikuttaisi syövän bensaa 20l/km

Tekisi mieli ostaa, mutta kun on ihan muutaman hetken koeajon jälkeen törmännyt tuollaiseen listaan ongelmia, niin hieman on sellainen jarrua nyt fiilis.

Kiinnostaisi tietää, onko:

1) joku törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan ilmastoinnin kanssa

Vaikka väännän ilmastoinnin täysille (lo), niin ilma mitä suuttimista tulee on lähinnä viileähköä. Ulkoilman lämpötila noin 17-20 astetta (Helsinki eilen)

2) onko joku käynyt vaihdattamassa nöytön

Muistaakseni tuo on tyyppivika 9-5:ssa. Paljonko vaihto kustantaa. Autokauppias kommentoi jotta: "Älä prässää", kun kysyin näytön vaihtamisesta.

3) Miten matka-ajossa saa 20l bensaa kulumaan noin 70km

Hain auton n. 50km päästä. Lähtiessäni autoliikkeestä huomasin että tankki on tyhjä; valo paloi. Kävin tankillä ja otin 20l bensaa, koskapa pidan kuitenkin autoa pari päivää. Ajoin Espooseen ja kävin kaupassa ja mittari on nollilla -- tosin bensavalo ei vielä pala. Onko vika mittarissa, vai olisiko muita teorioita.

Alkaa itselle tulla sellainen tunnne, että kilometrit eivät ole ihan kohdallaan.

.srpnt
srpnt
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 01:22

Re: 9-5 ja viat ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja srpnt »

"Sitten niitä lienee ohjelmoitu lisää."

pelle.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mimmi kirjoitti: ps. peleksi ei kannata haukkua ketään.
kai kuitenkin sitä jalkapalloilijaa?
joo, oli huono vitsi. :)
9000CS 2,3
srpnt
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 01:22

Viesti Kirjoittaja srpnt »

"3. Polttoaineenkulutusta EI kannata seurata polttoainemittarin neulan korkeuden perusteella, se kun ei ole mikään tarkkuusinstrumentti, vaan sen tarkoitus on ohjata kuljettaja AJOISSA tankkaamaan."

Jep, on ollut kortti jo hieman vajaa 20v... Muutos neulan korkeudessa oli huomattava. Saattahaan se hieman vaellella, mutta tuolla mittarilla ei pysty tankaamisen tarvetta mitenkään arvioimaan ... 1/4 tankki 50km. Olisi kiva kun näkisi kulutusarvoja, mutta kuten sanottu näyttö on sökö.

"peleksi ei kannata haukkua ketään"

asialliset vastaukset otetaan asiallisesti vastaan, muut ...
Limit
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 12:44
Paikkakunta: uusimaa

Älä osta, liikaa vikoja

Viesti Kirjoittaja Limit »

Liikkeestä ostettaessa viat saat tietenkin korjattua, kun tingit!
Limit
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 12:44
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja Limit »

Niin, tarkoituksena oli myös mainita, että en itse ostaisi liikkeestä autoa, jos vikoja ei asian mukaisesti myös korjata.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Limit kirjoitti:Niin, tarkoituksena oli myös mainita, että en itse ostaisi liikkeestä autoa, jos vikoja ei asian mukaisesti myös korjata.
No siis ensinhän sitä päätetään että halutaanko joku auto vai ei. Sitten päätetään että millä hinnalla max. ostetaan.
Kun hinta on hierottu maan tasalle tai mieluummin alle niin sitten minä ainakin päätän ostaa sen ja ilmoitan ehdot myyjälle, joista itsestään selviä ovat ne että viat on korjattu.. jos vikojen korjaaminen kuulostaa vastenmieliseltä niin aina voi todeta että "et kai sinä rikkinäistä autoa luule mulle myyväsi?" ja kävellä suurieleisesti ulos kaupasta. :)
Tämä proseduuri siis kallista käyttöautoa ostaessa.
9000CS 2,3
srpnt
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 01:22

Viesti Kirjoittaja srpnt »

"Niin, tarkoituksena oli myös mainita, että en itse ostaisi liikkeestä autoa, jos vikoja ei asian mukaisesti myös korjata"

hieman olivat nihkeitä, vaikka olikin merkkiliike. Ilmeisesti tuota SID:iä ei saa maahantuojan piikkiin, vaikka se tyyppivika on. Ilmastoinnin tosin huomasin vasta kun olin liikkeestä lähtenyt, mutta epäilen asenteen olevan senkin suhteen hieman kielteinen. Ihmeen paljon tollasta pientä. Mulla on ollut 7-vuotta 626 mazda ja siinä ei oikeastaan ole ollut yhtään mitään. Ehkä on tullut opittua liian hyvälle.

Osaakohan kukaan sanoa mistä mä voisin tsekata ilmastoinin nesteet. Ehkä se on helppo huomata, mutta jos joku heittäisi vinkin.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tottakai se vikojen korjaaminen kuulostaa "nihkeältä". Se on sitä kauppamiehen vedätystä, sehän saa sinut huollon asiakkaaksi ja kalliin tuntiveloituksen maksajaksi jos et tiukkana vaadi noita korjauksia kaupan päälle.
Ne on kuitenkin hyvä vedätyksen aihe myös ostajalle. Oikeasti noiden korjaaminen ei maksa liikkeelle juuri mitään varsinkaan koska on jo valmiiksi sen merkin liike. Siellähän jylpyt seisoo valmiiksi haalarit päällä muutenkin 8-16. Sidin paneeli maksaa saabin liikkeelle varmaan 5€. :)
Jos Muuten olet päättänyt saada sen auton niin ei muuta kuin korjaukset ehdoksi kaupalle. Myyjä on tosi mölli jos ei tule siinä vastaan. Tai sitten toinen syy hänelle olla suostumatta siihen on että hinta on autolla niin hyvä että myyjä tietää sen menevän pian muutenkin.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6444
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse ostin kesällä 5 vuotta vanhan 9-5:n, josta oli SID rikki ja se korjattiin liikkeen laskuun. Vieläpä niin, että kun kävin hakemassa auton Helsingin Laakkoselta, sain korjauttaa kaikki löytämäni pikkuviat kotikulmilla Jyväskylän Laakkosella.

Kylmäaineet kannattaa tarkistaa, ainakin Laakkosella on laitteet siihen tarkoitukseen. Bensamittari näyttää minullakin jo aika alas, kun tankissa 15-20 litraa. SIDistä on apua, kun siitä näkee mikä on keskikulutus ja paljonko pääsee jäljellä olevalla bensalla.

Eski
srpnt
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 01:22

Viesti Kirjoittaja srpnt »

No kävin pienen ajolenkin ja bensavalo alkoi palamaan. 20l katosi alle 100km:ään, josta suurin osa oli tavallista matka-ajoa motarilla tai sitten kehällä. En edes mitenkään revitellyt.

Taitaapi olla ns. pommi.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tuossa ilmastointihommassa vielä sekin että jos vika onkin jossain muualla kuin niissä nesteissä niin se saattaa tulla TOSI kalliiksi. Näillähän on nykyään kuulemma tapana tutkia päiväkausia noita autoja kun eivät näköjään osaa korjata niitä.

Saisimmeko vielä tietää mikä merkkiliike yrittää myydä 3 vuotta vanhan auton jonka ilmastointi on rikki? :x
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6444
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

srpnt kirjoitti:No kävin pienen ajolenkin ja bensavalo alkoi palamaan. 20l katosi alle 100km:ään, josta suurin osa oli tavallista matka-ajoa motarilla tai sitten kehällä. En edes mitenkään revitellyt.

Taitaapi olla ns. pommi.
Ei se tuon perusteella nyt ihan pommi välttämättä ole. Oletetaanpa, että bensaa oli aluksi vain muutama litra tankissa. Tankkasit 20 litraa tyhjään tankkiin. Bensavalo syttyy ainakin minun Aerossa, kun bensaa on noin 10 litraa tankissa. Eli auto onkin kuluttanut noin 10 litraa satasella, mikä on ihan normaalikulutus.

Eski
srpnt
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 01:22

Viesti Kirjoittaja srpnt »

"Ei se tuon perusteella nyt ihan pommi välttämättä ole. Oletetaanpa, että bensaa oli aluksi vain muutama litra tankissa. Tankkasit 20 litraa tyhjään tankkiin. Bensavalo syttyy ainakin minun Aerossa, kun bensaa on noin 10 litraa tankissa. Eli auto onkin kuluttanut noin 10 litraa satasella, mikä on ihan normaalikulutus."

Danke, noinhan tuo tietenkin on tainnut mennä. Melkein tunnen itseni jne. No pitänee vielä huomenna tingata tuosta ilmastoinnista.
srpnt
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 01:22

Viesti Kirjoittaja srpnt »

"Pelleksikö?"

ei ku peleksi :o
Vastaa Viestiin