9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ahdinpata
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 29, 2005 22:45
Paikkakunta: Helsinki

9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

Viesti Kirjoittaja ahdinpata »

Minulla on 9-5 aero aut. vm. 2000, ajettu 100tkm. Auto sammui viikko sitten kesken ajon kun hiljentelin kävelyvauhdille. TCS- ja Check engine -valot syttyivät. Lähti käyntiin vasta kun poljin kaasua käynnistettäessä, mutta ei käynyt kuitenkaan enää tyhjäkäyntiä. Huollossa todettiin kaasun asentoanturin vikakoodi. Kompuutteri resetoitiin, mutta ei tehty toleranssien laajennusta tässä vaiheessa.

Vika toistui seuraavana päivänä. Vinkin saaneena otin akunkengän irti puoleksi tunniksi ja varoitusvalot sammuivat. Auto oli lähes normaali, mutta jonkinlainen lievä "limb home" -tila jäi päälle. Pikakorjaus ei ollut pitkäaikainen, koska varoitusvalot syttyivat taas samana päivänä. Nyt kone kävi kuitenkin noin 600 rpm tyhjäkäyntiä, eli ei tarvinnut kikkailla jarrujen ja kaasun kanssa.

Sain uuden ajan huollosta vajaan viikon päähän. Seuraava steppi eli toleranssien laajennus ei kuulemma auta kuin tilapäisesti eli pitäisi vaihtaa kaasuläppäkotelo hintaan noin 800 euroa + 200 euroa työstä. Eli melko kallista (elämä on).

Sain hommattua kaverilta tutkinnan alle vastaavan viallisen kotelon, joka oli vaihdettu uuteen. Tarkoitus olisi huomenna tutkia missä se vika piilee eli voisiko korjata.

Bongasin myös netistä paikan, josta voisi tilata saab-osia (ilmeisesti täysin alkuperäisiä. Osoite:

http://www.thesaabsite.com/95/95parts.htm

Hakutoiminnolla löysin ao. varaosan koodin 9188186 perusteella.
Tiivisteineen hintaa näyttäisi olevan noin 297 taalaa - eli ei ihan niin kallista. "International"-rahtimaksu näyttäisi olevan 40 dollaria. Maksu kävisi American expressillä, Money orderilla tai bank wirellä.
Ao. korttia en omista enkä muutenkaan ole juuri tilaillut ulkomailta.

Oheisen alustuksen jälkeen kysymyksiä:
- onko kellään positiivisia kokemuksia vikatoleranssien laajennuksesta?
- onko joku ehtinyt tutkia voiko asentoanturia korjata?
- Onko kukaan tilannut ao. putiikista osia. Onko luotettava, mikä toimitusaika, Paljonko tullit jne. Suostuuko merkkiliikkeet asentamaan jos vie omat osat? Olen kyllä kiinnostunut järjestämään kohtuullista vaivanpalkkaa, jos joku pystyisi suoriutumaan osan tilauksesta em. maksutavoilla.
Olen kiitollinen kaikista muistakin hyvistä vinkeistä.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Suomessa läppäkotelo maksaa n. 800 ekua. Mutta itse ainakin kokeilisin ensin kaikesta huolimatta DI kasettia ja kampiakselin asentoanturia.

Vanhemmissa mallisissa imusarjassa oleva öljy pääsee uimaan akselia pitkin potikkaan ja se tuhoaa läppäkotelon. Uudempiin on ilmeisesti parannettu lakkausta. vm 2000 on kinthaalla.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla on myös M2000 Aero ja siihen on edellisen omistajan mukaan tehty tuo vikatoleranssien laajennus keväällä. Toistaiseksi on toiminut moitteettomasti ja autolla on sen jälkeen ajettu noin 15-20K.

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

200€ euroa kuulostaa taas vallan kohtuulliselta korvaukselta kun tuollainen kotelo vaihdetaan.. itse laatikon hinnasta puhumattakaan. Edustusluokan auto, edustusluokan kulut hehhe.

Onko tuon kotelon kunto helppo tarkistaa itse ja onko joku jopa vääntänyt siitä ohjeita? Mahdollista antaa sille ennakoivaa huoltoa?
9000CS 2,3
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: 9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

Viesti Kirjoittaja koistha »

ahdinpata kirjoitti: http://www.thesaabsite.com/95/95parts.htm

Hakutoiminnolla löysin ao. varaosan koodin 9188186 perusteella.
Tiivisteineen hintaa näyttäisi olevan noin 297 taalaa - eli ei ihan niin kallista. "International"-rahtimaksu näyttäisi olevan 40 dollaria. Maksu kävisi American expressillä, Money orderilla tai bank wirellä.
Tuohon sitten tulli + ALV, niin hinta pompsahtaa helposti.
Euroopasta tuon saman osan saa esim. Partsforsaabilta, jolloin hinta sinulle on se, mitä lähettäjä ilmoittaa. Eu:n mukavia puolia kun on tuo tavaran vapaa liikkuminen:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1997
Hinnaksi näyttäisi tulevan noin 440 euroa kotiin kannettuna eikä tulli taatusti sotke välissä :)

Ja kyllähän merkkiliikkeet yleensä vaihtavat omiakin osia - eivät vaan anna osalle sitten takuuta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Eli melko kallista (elämä on).
Mutsis on11
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
The Black 9-5
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 14:02
Paikkakunta: Wilppula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja The Black 9-5 »

Tuohon sitten tulli + ALV, niin hinta pompsahtaa helposti.
Euroopasta tuon saman osan saa esim. Partsforsaabilta, jolloin hinta sinulle on se, mitä lähettäjä ilmoittaa. Eu:n mukavia puolia kun on tuo tavaran vapaa liikkuminen:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1997
Hinnaksi näyttäisi tulevan noin 440 euroa kotiin kannettuna eikä tulli taatusti sotke välissä
Onkos joku tilannut tolta partsforsaabilta jotain..?
Miten toimi... kuinka kauvan kesti ja tuliko muita kustannuksia..?
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Painapas sieltä "tilaa" -nappulaa, mniin yht'äkkiä kaikki on päivän selvää. Hinnat on tietenkin Englannin VAT:n (ALV) kanssa, niin kuin pitääkin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Saappi Kuski kirjoitti:200€ euroa kuulostaa taas vallan kohtuulliselta korvaukselta kun tuollainen kotelo vaihdetaan.. itse laatikon hinnasta puhumattakaan. Edustusluokan auto, edustusluokan kulut hehhe.
Homma ei ole monimutkainen tehdä itsekään ja keskiverto tumpelo selviää siitä 2...3 tunnissa. Pääsee ihan hyville tuntiliksoille jos jaksaa ja innostaa tehdä itse. Elkpartsilla oli läppäkotelosta jokin aika sitten tarjous. Liekö enää voimassa.....
ahdinpata
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 29, 2005 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ahdinpata »

KARELPA kirjoitti:Suomessa läppäkotelo maksaa n. 800 ekua. Mutta itse ainakin kokeilisin ensin kaikesta huolimatta DI kasettia ja kampiakselin asentoanturia.

Vanhemmissa mallisissa imusarjassa oleva öljy pääsee uimaan akselia pitkin potikkaan ja se tuhoaa läppäkotelon. Uudempiin on ilmeisesti parannettu lakkausta. vm 2000 on kinthaalla.

Ehdin vihdoin avata käsissäni olevan ylimääräisen läppäkotelon, eikä ainakan siinä ole öljystä tietoakaan. Miksi muuten oletat, että vika olisi DI-kasetissa tai kampiakselin asentoanturissa, jos vikakoodi tulee kaasuläpän asentoanturista? Kun vein auton 1. kerran huoltoon tästä asentoanturiongelmasta, totesivat ettei vika kuulemma ole DI:ssä.
(Autonihan on sitä vuosimallia että DI tullee keväällä vaihtoon Saabin piikkiin, joten minun puolesta vika saisi olla vaikka DI:ssäkin.)


Läppäkotelosta vielä: Avasin muovisen suojakuoren ja sen alta paljastui tuhti käämi, joka on kiinni rungossa neljällä pultilla. Sain ne avattua (Saabin oma ruuvari meni toisin noin 45 astetta kierteelle) ja käämin sisällä oli lieriömäinen, alumiinipäällysteinen magneettimöykky. Sain senkin irti kotikonstein, vaikka aika tiukassa oli. Sitten tulikin esiin ilmeisesti juuri se asentoanturi eli muovirunkoinen kiertopotentiometri. Päälisin puolin se näytti aivan ehjältä ja puhtaalta. Parista reiästä näkyivät liukupinnatkin, eivätkä ne näyttäneet mitenkään kuluneilta. Oletettavasti tämä potikka on se vikailmoitusten lähde. Siitä lähtee neljä piuhaa. Olisiko jossain tietoa resistanssiarvoista eri navoissa? Tosin varaosaa ei taida tähän kohtaan kyllä löytyä mistään. Jos joku haluaa jatkaa tutkimusta tästä, niin osa löytyy täältä Hesasta.

Eskin/ HIrshin suosittelemasta toleranssien laajennuksesta tuli vielä mieleen se että jos vika laajennuksen jälkeen uusii, voiko auton kanssa jäädä oikeasti tielle? Eli voiko oireet pahentua ja esim. ei lähde käyntiin edes kaasun kanssa?

Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille!
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Jos kaasuläppäkotelo tilttaa oikein kunnolla niin ainoa keino on päästä hinurilla korjaamolle. Omassa meni niin pahasti ettei käynyt enään ollenkaan.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Läppäkotelossa on kaasuvaijerin puoleisella sivulla toiset potentiometrit, jotka antavat tiedon kaasupolkimen asennosta. Vikaa voi olla myös niissä. Muistatko, mikä oli vikakoodi?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko tonnarin läppäkotelon purkutarinasta mitään lisäapua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23127
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ahdinpata
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 29, 2005 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ahdinpata »

mattiruu kirjoitti:Läppäkotelossa on kaasuvaijerin puoleisella sivulla toiset potentiometrit, jotka antavat tiedon kaasupolkimen asennosta. Vikaa voi olla myös niissä. Muistatko, mikä oli vikakoodi?
Joo, sinne päin lähtee myös sukeltamaan johtoja kotelosysteemin sisäkautta. En yrittänyt avata vaijerinpuoleista päätyä. Jotenkin nyt tuntuu siltä, että jos vika on siinä, että potikat ovat kulahtaneet, on korjaus aika mahdotonta ellei löydy jostain alkuperäisiä potikoita. Pitänee laittaa koko osa tilaukseen esim. Partsforsaabsilta, kunhan kysyn ensin huollon mielipiteen tuontiosien asennuksesta.

Korjauslaskussani luki "läpän asentoanturin vikakoodi", (mutta ei mitään numerosarjaa).

Kiitos tonnarin korjausohjelinkistä "saabistille". En ehtinyt vielä perehtyä siihen vielä kunnolla, kun on ollut niin pirun kiirettä. No, yöunille nayttää jäävän sentään 5 tuntia. :o
2,3Turbo
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2004 20:21
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja 2,3Turbo »

Pulmallista.
Viimeksi muokannut 2,3Turbo, Pe Helmi 03, 2006 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin