2-vaihde pompsahtaa pois
2-vaihde pompsahtaa pois
Moottori -ongelman poistuttua päiväjärjestyksestä, tuli tilalle vaihteisto -ongelma. Autooni siis uusittiin puolimoottori ja tämän remontin jälkeen alkoi kakkosvaihteen ongelmat.
Kakkoselle vaihdettaessa vaihde saattaa pompsahtaa pois päältä, jos ei keppiä pidä "lokosessa" niin kauan että nostaa kytkintä. Ennen minulla on ollut tapana siirtää vaihde, irrottaa käsi ja nostaa kytkintä, mutta nyt joutuu kättä "makuuttamaan" kepillä vaihteen päällä pysymiseksi. Ongelma tuntuu olevan pahempi auton ollessa "kylmä" (öljyt?) ja paranevan jonkun matkaa ajettuani, mutta ei täysin poistuvan.
Ennen remonttia vaihteisto toimi Saabilaiseksi suorastaan hienosti, mutta remontin jälkeen ei.
Auto kävi diagnoosissa eilen - Tulos, ei vikaa.
Olisiko kellään kokemuksia/ehdotuksia vastaavasta?
Kakkoselle vaihdettaessa vaihde saattaa pompsahtaa pois päältä, jos ei keppiä pidä "lokosessa" niin kauan että nostaa kytkintä. Ennen minulla on ollut tapana siirtää vaihde, irrottaa käsi ja nostaa kytkintä, mutta nyt joutuu kättä "makuuttamaan" kepillä vaihteen päällä pysymiseksi. Ongelma tuntuu olevan pahempi auton ollessa "kylmä" (öljyt?) ja paranevan jonkun matkaa ajettuani, mutta ei täysin poistuvan.
Ennen remonttia vaihteisto toimi Saabilaiseksi suorastaan hienosti, mutta remontin jälkeen ei.
Auto kävi diagnoosissa eilen - Tulos, ei vikaa.
Olisiko kellään kokemuksia/ehdotuksia vastaavasta?
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Niin minäkin luulin/luulen. Eilen vain ei diagnoosin tehnyt huoltomies löytänyt mitään vikaa. Heidän piti tarkistaa ne säädöt, mutta en tiedä tarkistivatko, meni nimittäin heillä ihan selvästi suunnitelmat ja toteutus... päin honkia.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Kakkosvaihteen synkronisointi on todenäköisesti hajoamassa. Mulla kävi täsmälleen sama juttu NG900:ssa. Kakkonen hyppi vapaalle, jos ei pitänyt vaihdekepistä kiinni ja nostanut pikaisesti kytkinpoljinta ylös. Vähän ajan kuluttua kakkosvaihde ei mennyt enää päälle rusahtamatta, eli sen synkronisointi oli hajonnut.
Ratkaisu ongelmaan on vaihteiden synkronisointien vaihto. OG9-3:een ja 9-5:een myydään valmista settiä, jossa on mukana kaikkien vaihteiden synkronisoinnit. Setti ei muistaakseni ollut mikään hirmukallis (riippuu tietysti siitä, mitä pitää hirmukalliina), mutta vaihtotyö maksaa jonkin verran, jos vie autonsa valtuutetulle Saab -korjaamolle. Jos pystyy itse hoitamaan homman, selviää melko kohtuullisella summalla.
Meikäläisen NG900:een uusittiin vaihdelaatikkoremontissa 1., 2. ja 3. vaihteiden synkronisoinnit, vaihdelaatikon "poskilaakerit", 5. vaihteen ratas ja akseli. Hintaa tuli niin paljon, että ei edes uskalla mainita sitä, mutta jos sinun autosi vaihdelaatikossa ei ole muuta vialla kuin synkronisoinnit, niin osien osuus korjaushinnasta on se pienin murhe. Työtä tuohon korjaukseen menee varmaan yhden päivän verran.
Lisäystä: en tiedä, kuka tekisi noita vaihdelaatikkoremppoja Tampereen/Nokian seudulla kohtuuhintaan, mutta Metro-Autoon autoa ei kannata viedä. Kannattaa ennemmin vaikka kysellä korjausta Pro-Car Serviceltä, sillä heillä on yhteistyökumppani, joka korjailee autojen vaihdelaatikoita.
Toisaalta yhtä pitkän matkan päässä Tampereelta on Hyvinkäällä sijaitseva Vähämaan Autopalvelu, joka on valtuutettu Saab -korjaamo. Itse teetätin vaihdelaatikkoremontin heillä ja täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Heidän tuntiveloitushintansa on varmasti halvempi kuin esim. Tampereen Lielahden Metro-Autossa.
Ratkaisu ongelmaan on vaihteiden synkronisointien vaihto. OG9-3:een ja 9-5:een myydään valmista settiä, jossa on mukana kaikkien vaihteiden synkronisoinnit. Setti ei muistaakseni ollut mikään hirmukallis (riippuu tietysti siitä, mitä pitää hirmukalliina), mutta vaihtotyö maksaa jonkin verran, jos vie autonsa valtuutetulle Saab -korjaamolle. Jos pystyy itse hoitamaan homman, selviää melko kohtuullisella summalla.
Meikäläisen NG900:een uusittiin vaihdelaatikkoremontissa 1., 2. ja 3. vaihteiden synkronisoinnit, vaihdelaatikon "poskilaakerit", 5. vaihteen ratas ja akseli. Hintaa tuli niin paljon, että ei edes uskalla mainita sitä, mutta jos sinun autosi vaihdelaatikossa ei ole muuta vialla kuin synkronisoinnit, niin osien osuus korjaushinnasta on se pienin murhe. Työtä tuohon korjaukseen menee varmaan yhden päivän verran.
Lisäystä: en tiedä, kuka tekisi noita vaihdelaatikkoremppoja Tampereen/Nokian seudulla kohtuuhintaan, mutta Metro-Autoon autoa ei kannata viedä. Kannattaa ennemmin vaikka kysellä korjausta Pro-Car Serviceltä, sillä heillä on yhteistyökumppani, joka korjailee autojen vaihdelaatikoita.
Toisaalta yhtä pitkän matkan päässä Tampereelta on Hyvinkäällä sijaitseva Vähämaan Autopalvelu, joka on valtuutettu Saab -korjaamo. Itse teetätin vaihdelaatikkoremontin heillä ja täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Heidän tuntiveloitushintansa on varmasti halvempi kuin esim. Tampereen Lielahden Metro-Autossa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
...niin ja miksi viedä liikkeeseen, jonka suorittaman remontin jälkeen ongelma ilmestyi. Hei minä en maininnut liikettä!.
Sinänsä se syncronointi kuullostaa oudolta, koska kuten mainitsin vikaa ei ollut ennen koneremppaa. Toki merkkiliikkeistä ja remonteista puhuttaessa tuntuu kaikki olevan mahdollista.
Sinänsä se syncronointi kuullostaa oudolta, koska kuten mainitsin vikaa ei ollut ennen koneremppaa. Toki merkkiliikkeistä ja remonteista puhuttaessa tuntuu kaikki olevan mahdollista.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Esim. ng900+9-3:ssa on vaihdekepin juuressa siirtotangossa reikä mihin laitetaan esim. porakoneen terä jotta kepukka on oikeassa asennossa kun siirtotangon toista päätä laitetaan kiinni lootaan, missä on oikea vaihde päällä. Varmaan sama tsydeemi noissa vitosissa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
4.11 käytin autoa taas kokeilussa ja huoltoneuvoja autoa ajettuaan ja kertomaani kuunneltuaan selitti, että ennen vaihdelaatikko remonttia epämääräisesti toimivissa laatikoissa, tehtaan ohjeiden mukaan pitäisi vaihtaa laatikkoöljyt ensin ja tutkia sitten lisää, jos aihetta.
Huoltoneuvoja kysäisi minulta olisiko aikaa sille öljyn vaihdolle ja suostuin heti. Huoltoneuvoja (Hn) ajoi auton halliin ja sanoi asentajalle, jotta vaihtaa autoon laatikkoöljyt.
Asentaja tähän totesi, että "juurihan ne vaihdettiin" ja Hn toisti vielä asian, epäselvyyden poistamiseksi.
Autoon oli vaihdettu lootaöljyt koneremontin yhteydessä, enkä minä, samaten kuin Hn:aan olleet tietoisia moisesta.
Öljyt kuulemma vaihdetaan huoltojen ja remonttejen yhteydessä noin 100tkm:n läheisyydessä, vaikka ei siitä mitään puhetta ollut.
Asentaja kertoi että Saabien öljyt on vaihdettaessa ihan mustat, kun taas muilla merkeillä käytetytkin öljyt tulee kirkkaina ulos. Asentaja sanoi vaihtavansa omaansa 50tkm välein lootaöljyt.
Kerkisin siinä jo vitsaileen, että uusista öljyistä ilmeisesti puuttuu metallia seasta, kun moinen ongelma tuli öljyn vaihdon jälkeen.
Sovittiin että ajelen ja kuullostelen vikaa jonkun aikaa, ennen kuin mitään tehdään lisää.
Toissapäivänä illalla huomasin, ettei peruutusvalotkaan toimi ja tarkemmin asiaa seurattuani, tuntuu valot toimivan aina silloin tällöin.
Se kakkonen pompsahtaa aina silloin tällöin pois päältä vieläkin ja yleensä alaspäin vaihtaessa. Kyllä siinä ilmeisesti remo on edessä, ei sinne enää uskalla vaihdattaa öljyjä, tiedä kuinka huonoksi menisi
Huoltoneuvoja kysäisi minulta olisiko aikaa sille öljyn vaihdolle ja suostuin heti. Huoltoneuvoja (Hn) ajoi auton halliin ja sanoi asentajalle, jotta vaihtaa autoon laatikkoöljyt.
Asentaja tähän totesi, että "juurihan ne vaihdettiin" ja Hn toisti vielä asian, epäselvyyden poistamiseksi.
Autoon oli vaihdettu lootaöljyt koneremontin yhteydessä, enkä minä, samaten kuin Hn:aan olleet tietoisia moisesta.
Öljyt kuulemma vaihdetaan huoltojen ja remonttejen yhteydessä noin 100tkm:n läheisyydessä, vaikka ei siitä mitään puhetta ollut.
Asentaja kertoi että Saabien öljyt on vaihdettaessa ihan mustat, kun taas muilla merkeillä käytetytkin öljyt tulee kirkkaina ulos. Asentaja sanoi vaihtavansa omaansa 50tkm välein lootaöljyt.
Kerkisin siinä jo vitsaileen, että uusista öljyistä ilmeisesti puuttuu metallia seasta, kun moinen ongelma tuli öljyn vaihdon jälkeen.
Sovittiin että ajelen ja kuullostelen vikaa jonkun aikaa, ennen kuin mitään tehdään lisää.
Toissapäivänä illalla huomasin, ettei peruutusvalotkaan toimi ja tarkemmin asiaa seurattuani, tuntuu valot toimivan aina silloin tällöin.
Se kakkonen pompsahtaa aina silloin tällöin pois päältä vieläkin ja yleensä alaspäin vaihtaessa. Kyllä siinä ilmeisesti remo on edessä, ei sinne enää uskalla vaihdattaa öljyjä, tiedä kuinka huonoksi menisi

#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Se tässä ihmetyttääkin, kun vaihdetaan öljyjä tollee ilman mitään kustannuksia tai edes ilmoittamatta asiakkaalle "hyvästä työstä ja tahdosta".
Ei ollut mitään huolia sen laatikon kanssa ennen remoa...
Ei ollut mitään huolia sen laatikon kanssa ennen remoa...
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Jotenkin tulisi mieleen, ettei säädöt ole kohdallaan, jos ei peruutusvalotkaan toimi kuin satunnaisesti.Pauke kirjoitti: Toissapäivänä illalla huomasin, ettei peruutusvalotkaan toimi ja tarkemmin asiaa seurattuani, tuntuu valot toimivan aina silloin tällöin.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Sama tuli mieleen heti ensimmäisenä. Väärin kohdistettu kepukka.koistha kirjoitti:Jotenkin tulisi mieleen, ettei säädöt ole kohdallaan, jos ei peruutusvalotkaan toimi kuin satunnaisesti.Pauke kirjoitti: Toissapäivänä illalla huomasin, ettei peruutusvalotkaan toimi ja tarkemmin asiaa seurattuani, tuntuu valot toimivan aina silloin tällöin.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Päivitetääs tätä hiukan
Auto kävi sitten tammikuun loppupuolella samassa puljussa remontissa, missä konekkin hoideltiin.
Lootaan lyötiin se kuuluisa "kamppanja"-paketti ja lisäksi joukko laakereita. Hintaa, tai siis maksettavaa minulle siitä tuli noin 1100€.
Nyt 2-vaihdekkin toimii, mutta niin kuin alussa totesin laatikon toimivan Saabin laatikoksi hienosti, siitä menetettiin määrätty jouhevuus. Auttaako ajaminen ajanmyötä laatikon toimintaan? Toivottavasti.
Mutta se ensimmäinen öljynvaihto kaihertaa silti.
Auto kävi sitten tammikuun loppupuolella samassa puljussa remontissa, missä konekkin hoideltiin.
Lootaan lyötiin se kuuluisa "kamppanja"-paketti ja lisäksi joukko laakereita. Hintaa, tai siis maksettavaa minulle siitä tuli noin 1100€.
Nyt 2-vaihdekkin toimii, mutta niin kuin alussa totesin laatikon toimivan Saabin laatikoksi hienosti, siitä menetettiin määrätty jouhevuus. Auttaako ajaminen ajanmyötä laatikon toimintaan? Toivottavasti.
Mutta se ensimmäinen öljynvaihto kaihertaa silti.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Vaihtelen itse lootaöljyt n. 40...50 tkm välein, enkä koskaan ole huomannut että vanha öljy olisi mustaa saabissa tai muissakaan merkeissä. Sekin kuulostaa ihmeelliseltä, että vaihteiston toiminta huononisi öljynvaihdon takia koska omien kokemusten mukaan asia on juuri päinvastoin. Jos laatikkoon on todellakin vaihdettu öljyt rempan yhteydessä (ja oikeaa tyyppiä) niin olisin hyvilläni hyvin tehdystä työstä kaikesta huolimatta.
Laatikkorempan jälkeen vaihteiston kuuluukin olla "tehdasuuden nihkeä" - se on merkki uusista osista ja oikein tehdystä säädöstä.
Laatikkorempan jälkeen vaihteiston kuuluukin olla "tehdasuuden nihkeä" - se on merkki uusista osista ja oikein tehdystä säädöstä.