Saabbimiäheks?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
GM
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 15:40
Paikkakunta: Köyliö

Saabbimiäheks?

Viesti Kirjoittaja GM »

Tienaan varmaan heti eka lauseessa useita "rakentavia" kannanottoja kun sanon olevani ooppeli mies.Mutta nyt on hieman uudemman auton haku kiikaris.Omegaa kun ei enää tehdä niin sen jälleenmyyntiarvon takia olen katsellut muitakin autoja todenteolla.

Otin viikonlopuksi koekäyttöön -99 Saab 9-5 aeron joka on kieltämättä todella hyvän näköinen, tilava, ja suht pirteä.

Mutta muutama asia vaan rassaa joita ei mielestäni pitäisi olla enää tämän luokan suomiautossa jolla ajettu 141 000. Suurin näistä on melu yli 60km/h nopeuksissa.140km/h:n jälkeen saa jo soitin olla nupit kaakossa jos meinaa jotain muuta kuunnella kuin "ulinaa" ja "jyrinää". Renkaista en usko tämän tulevan kun ääni on epätasaista ja renkaat juuri tasapainoitetut nokiat.
Onko kyseessä joku saabin ominaisuus, tyyppivika vai kenties mikä?


Kulutus. Myyjä sanoi että alta kaheksan pääsee matka-ajossa mutta itellä on kulutus pysynyt yli 10l/100km vaikka matkaa ollut ainakin 80% ajoista.

Startatessa ihme kilinä koko starttauksen ajan ja tyhjäkäynnillä kone "vinkuu". Nämä voivat hyvinkin olla ominaisuuksia, mutta pistivät korvaan kuitenkin...

Lisäks pikkuvikoja: aero tekstistä on a-kirjain tippunu,ilmastointi säädöstä polttimo palanu.

Jos joku jaksoi lukea tähän asti niin olisin kiinnostunut kokemuksista. Onko viat ennenkuulumattomia ja kyseessä täysi pommi vai tyyppivikoja?

Mitä muuten näistä kannattaa tarkastaa/tutkia?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

aukoton huoltokirja ainakin kannattaa olla :wink:
GM
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 15:40
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja GM »

Ei oo nastat. kesäpyörät alla. Taitaa olla pyöränlaakerit äänen aiheuttajana. Kävin pesemäs viimisen päälle auton ja huomasin ettei etulampuis,nokkapellis tai tuulilasis ole ainuttakaan kiveniskemää/naarmua. Ei niin hyvää maalipintaa voi ollakaan.Ettei vaan olis kolaroitu auto...
Huoltokirjas kyl oli kaikki leimat espoon länsiautost, et luulis kilometrien olevan kunnos.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Laakerit on yksi ja hyvin todennäköinen syy äänenlähteeksi ysivitosessa.
Maalipinta omassani oli ja on vieläkin todella hyvä, vaikkakin on alkuperäinen. Siihen ne ysivitosen hyvät ominaisuudet sitten taitavat jäädäkkin...
Nim. tekniikan kestävyyteen pettynyt.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
GM
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 15:40
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja GM »

Tekniikka huono vai?
Mitkä niitä arkoja paikkoja on et tiedän tarkistaa.
Millasii nää autot muuten on,kun ei saabeist oo muuta kokemusta kuin se et kaveril oli joskus -86 900i ja se kyl tuntu olevan pomminvarma tekniikaltaan. Mut piti poistaa lopulta rekisteristä kun pohja oli mätä...
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Mun lyhyen 9-5:s käyttö uran kokemukset on positiivisia. No ennen kuin auton ostin 1 kk sitten tehtiin siihen tehdastakuuna koneremontti.

Kesärenkaina oli 225*55*16 ja pintaa jäljellä n. 5 mm:ä ja niissä oli kyllä aika kova rengasmelu, joten ensi kesäksi vaihtuu kaposemmat ja eri merkkiset renkaat.
Talvirenkaina nyt uudet nastarenkaat 195*65*15 jotkut kiinalaiset ja vetelät ovat mutta meteli on musta normaalia jurinaa.

2.3t moottoriin olen ollut tyytyväinen, turbo toimii hienosti laajalla alueella ja ajo on helppoa ja leppoisaa. Suorituskyky on hyvä ja riittävä ohituksiin.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Mun negatiiviset kommentit (ja tällä hetkellä negatiivinen mielialani) saattaa johtua siitä, että autossani (2.3t -99) on nyt kilometrejä 96,5 tkm ja tuhannen kilometriä sitten oli koneremppa (lisää yleisellä puolella) ja nyt saattaa, toivottavasti kumminkaan ei, olla edessä loota remontti(2. vaihteen ongelmat).
-99 mallisten koneissa on ollut niitä konerikkoja, joten se puoli kannattaa tarkistaa, tai vähintään tarkistaa että huollot on tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä. Silloin on ainakin se jatkettu moottoritakuu jonkin aikaa voimassa.
Mainitsin laakerit, se tarkoittaa yhtähyvin moottorin, kuin pyöränkin laakereita.
9-5:et eivät ole hiljaisimpia autoja, mutta on se kyllä todettava, että auto toimiessaan tarjoaa ihan hyvää kyytiä, ja tähän vuodenaikaan parhaimpia mahdollisia ajovaloja.
Eräs 2.5td omegan omistaja kokeili muutama päivä sitten omaani ja sanoi, vaikka Saabeihin negatiivisesti suhtautuu, kokemusta positiiviseksi.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Omani on käyttöönotettu 12/1998. Ja kun se vika ilmestyi remontin jälkeen...se tässä kismittää...vaiko ilkeä yhteensattuma?
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabbimiäheks?

Viesti Kirjoittaja Eski »

GM kirjoitti: Kulutus. Myyjä sanoi että alta kaheksan pääsee matka-ajossa mutta itellä on kulutus pysynyt yli 10l/100km vaikka matkaa ollut ainakin 80% ajoista.
Minulla on automaatti-AeroWagonin keskikulutus pyörinyt kympin tasolla, joten jos on manuaali, niin voihan siihen kasiin hiljakseen valuttelemalla päästäkin :D
Startatessa ihme kilinä koko starttauksen ajan ja tyhjäkäynnillä kone "vinkuu". Nämä voivat hyvinkin olla ominaisuuksia, mutta pistivät korvaan kuitenkin...
Kunhan ei olisi se kuuluisia huohotinvika iskenyt ja kone täynnä öljylietettä/mönjää. Tuo vinkuminen on yksi oire siitä. Kannattaisi avata ainakin venttiilikoppa tai tutkia ainakin huohotinletkut... Jos auto on Saab-liikkeessä ja kaikki huollot tehty ajallaan, niin siihen saa tehdaskunnostetun uuden koneen takuuseen.
Jos joku jaksoi lukea tähän asti niin olisin kiinnostunut kokemuksista. Onko viat ennenkuulumattomia ja kyseessä täysi pommi vai tyyppivikoja?
Tasapainoakselien rattaat/ketju, takaiskarit ja taka-akseliston puslat. Etsi haulla lisää...

Eski


[/quote]
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saabbimiäheks?

Viesti Kirjoittaja JKen »

GM kirjoitti:Suurin näistä on melu yli 60km/h nopeuksissa.140km/h:n jälkeen saa jo soitin olla nupit kaakossa jos meinaa jotain muuta kuunnella kuin "ulinaa" ja "jyrinää". Renkaista en usko tämän tulevan kun ääni on epätasaista ja renkaat juuri tasapainoitetut nokiat.
Onko kyseessä joku saabin ominaisuus, tyyppivika vai kenties mikä?
V nopeusluokan (=>) renkaat todennäköisin syy, jäykkä runko alkaa pitämään meteliä, varsinkin jos kulutuspinta sattuu olemaan ns. vaihtokypsä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
ahdon voimalla
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 17:30
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja ahdon voimalla »

Mulla kone vinku kylmänä käynnistäessä.Öljynsuodattimen vaihto autto asiaan.Siitä on ollu keskustelua täällä.Oma saabi on kyllä paljon hiljaisempi kuin esim.edellinen 99vm voorti jota jaksoi 2 vuotta pitää.Eikä muutenkan oo mitään vikoja ollu ellei polttimoden palamisia lasketa sellaiseksi. :wink:
ex96.ex 96. ex99. ex900. 9-5t v.2000. today 9-5 1.9 Tid .
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ahdon voimalla kirjoitti:Mulla kone vinku kylmänä käynnistäessä.Öljynsuodattimen vaihto autto asiaan.Siitä on ollu keskustelua täällä.Oma saabi on kyllä paljon hiljaisempi kuin esim.edellinen 99vm voorti jota jaksoi 2 vuotta pitää.Eikä muutenkan oo mitään vikoja ollu ellei polttimoden palamisia lasketa sellaiseksi. :wink:
En halua maalailla piruja seinälle mutta tuollaisessa tilanteessa suosittelisin esim. Forte-käsittelyä ensiavuksi, saattaa olla öljypohjan imusihti tukossa. Tosin sihtiä ei saa kelvollisesti puhtaaksi kuin ihan mekaanisesti eli öljypohjan irrotus edessä. Toivotaan että vika oli suodattimessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ahdon voimalla
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 17:30
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja ahdon voimalla »

Tapahu viime syksynä kun tuli ekat pakkaset.Sen jälkeen ei oo ollu mitään ongelmia.Ois varmaan silti syytä tarkastaa
ex96.ex 96. ex99. ex900. 9-5t v.2000. today 9-5 1.9 Tid .
GS
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 15:11

Viesti Kirjoittaja GS »

Älä hyvä mies jos sulla on Omega alla niin pidä se ja jätä Aero jollekkin jolla on rahaa korjata :roll:
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Onko Opel Omega hiljaisempi kuin 9-5?
Itse olen ajanut omega farmari 2.2:lla. En muista että se olisi ollut erityisen hiljainen. Sisustukseltaan persoonaton ja karu kylläkin (subjektiivinen mielipide). Mootori oli hengetön.
Minusta 9-5 on äänieristykseltää samanlainen, kuin muutkin vastaavan luokan autot. Rengasmelu on suurin äänenlähde, kuten muissakin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vastaa Viestiin