Saabbimiäheks?
Saabbimiäheks?
Tienaan varmaan heti eka lauseessa useita "rakentavia" kannanottoja kun sanon olevani ooppeli mies.Mutta nyt on hieman uudemman auton haku kiikaris.Omegaa kun ei enää tehdä niin sen jälleenmyyntiarvon takia olen katsellut muitakin autoja todenteolla.
Otin viikonlopuksi koekäyttöön -99 Saab 9-5 aeron joka on kieltämättä todella hyvän näköinen, tilava, ja suht pirteä.
Mutta muutama asia vaan rassaa joita ei mielestäni pitäisi olla enää tämän luokan suomiautossa jolla ajettu 141 000. Suurin näistä on melu yli 60km/h nopeuksissa.140km/h:n jälkeen saa jo soitin olla nupit kaakossa jos meinaa jotain muuta kuunnella kuin "ulinaa" ja "jyrinää". Renkaista en usko tämän tulevan kun ääni on epätasaista ja renkaat juuri tasapainoitetut nokiat.
Onko kyseessä joku saabin ominaisuus, tyyppivika vai kenties mikä?
Kulutus. Myyjä sanoi että alta kaheksan pääsee matka-ajossa mutta itellä on kulutus pysynyt yli 10l/100km vaikka matkaa ollut ainakin 80% ajoista.
Startatessa ihme kilinä koko starttauksen ajan ja tyhjäkäynnillä kone "vinkuu". Nämä voivat hyvinkin olla ominaisuuksia, mutta pistivät korvaan kuitenkin...
Lisäks pikkuvikoja: aero tekstistä on a-kirjain tippunu,ilmastointi säädöstä polttimo palanu.
Jos joku jaksoi lukea tähän asti niin olisin kiinnostunut kokemuksista. Onko viat ennenkuulumattomia ja kyseessä täysi pommi vai tyyppivikoja?
Mitä muuten näistä kannattaa tarkastaa/tutkia?
Otin viikonlopuksi koekäyttöön -99 Saab 9-5 aeron joka on kieltämättä todella hyvän näköinen, tilava, ja suht pirteä.
Mutta muutama asia vaan rassaa joita ei mielestäni pitäisi olla enää tämän luokan suomiautossa jolla ajettu 141 000. Suurin näistä on melu yli 60km/h nopeuksissa.140km/h:n jälkeen saa jo soitin olla nupit kaakossa jos meinaa jotain muuta kuunnella kuin "ulinaa" ja "jyrinää". Renkaista en usko tämän tulevan kun ääni on epätasaista ja renkaat juuri tasapainoitetut nokiat.
Onko kyseessä joku saabin ominaisuus, tyyppivika vai kenties mikä?
Kulutus. Myyjä sanoi että alta kaheksan pääsee matka-ajossa mutta itellä on kulutus pysynyt yli 10l/100km vaikka matkaa ollut ainakin 80% ajoista.
Startatessa ihme kilinä koko starttauksen ajan ja tyhjäkäynnillä kone "vinkuu". Nämä voivat hyvinkin olla ominaisuuksia, mutta pistivät korvaan kuitenkin...
Lisäks pikkuvikoja: aero tekstistä on a-kirjain tippunu,ilmastointi säädöstä polttimo palanu.
Jos joku jaksoi lukea tähän asti niin olisin kiinnostunut kokemuksista. Onko viat ennenkuulumattomia ja kyseessä täysi pommi vai tyyppivikoja?
Mitä muuten näistä kannattaa tarkastaa/tutkia?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Ei oo nastat. kesäpyörät alla. Taitaa olla pyöränlaakerit äänen aiheuttajana. Kävin pesemäs viimisen päälle auton ja huomasin ettei etulampuis,nokkapellis tai tuulilasis ole ainuttakaan kiveniskemää/naarmua. Ei niin hyvää maalipintaa voi ollakaan.Ettei vaan olis kolaroitu auto...
Huoltokirjas kyl oli kaikki leimat espoon länsiautost, et luulis kilometrien olevan kunnos.
Huoltokirjas kyl oli kaikki leimat espoon länsiautost, et luulis kilometrien olevan kunnos.
Laakerit on yksi ja hyvin todennäköinen syy äänenlähteeksi ysivitosessa.
Maalipinta omassani oli ja on vieläkin todella hyvä, vaikkakin on alkuperäinen. Siihen ne ysivitosen hyvät ominaisuudet sitten taitavat jäädäkkin...
Nim. tekniikan kestävyyteen pettynyt.
Maalipinta omassani oli ja on vieläkin todella hyvä, vaikkakin on alkuperäinen. Siihen ne ysivitosen hyvät ominaisuudet sitten taitavat jäädäkkin...
Nim. tekniikan kestävyyteen pettynyt.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Mun lyhyen 9-5:s käyttö uran kokemukset on positiivisia. No ennen kuin auton ostin 1 kk sitten tehtiin siihen tehdastakuuna koneremontti.
Kesärenkaina oli 225*55*16 ja pintaa jäljellä n. 5 mm:ä ja niissä oli kyllä aika kova rengasmelu, joten ensi kesäksi vaihtuu kaposemmat ja eri merkkiset renkaat.
Talvirenkaina nyt uudet nastarenkaat 195*65*15 jotkut kiinalaiset ja vetelät ovat mutta meteli on musta normaalia jurinaa.
2.3t moottoriin olen ollut tyytyväinen, turbo toimii hienosti laajalla alueella ja ajo on helppoa ja leppoisaa. Suorituskyky on hyvä ja riittävä ohituksiin.
Kesärenkaina oli 225*55*16 ja pintaa jäljellä n. 5 mm:ä ja niissä oli kyllä aika kova rengasmelu, joten ensi kesäksi vaihtuu kaposemmat ja eri merkkiset renkaat.
Talvirenkaina nyt uudet nastarenkaat 195*65*15 jotkut kiinalaiset ja vetelät ovat mutta meteli on musta normaalia jurinaa.
2.3t moottoriin olen ollut tyytyväinen, turbo toimii hienosti laajalla alueella ja ajo on helppoa ja leppoisaa. Suorituskyky on hyvä ja riittävä ohituksiin.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
Mun negatiiviset kommentit (ja tällä hetkellä negatiivinen mielialani) saattaa johtua siitä, että autossani (2.3t -99) on nyt kilometrejä 96,5 tkm ja tuhannen kilometriä sitten oli koneremppa (lisää yleisellä puolella) ja nyt saattaa, toivottavasti kumminkaan ei, olla edessä loota remontti(2. vaihteen ongelmat).
-99 mallisten koneissa on ollut niitä konerikkoja, joten se puoli kannattaa tarkistaa, tai vähintään tarkistaa että huollot on tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä. Silloin on ainakin se jatkettu moottoritakuu jonkin aikaa voimassa.
Mainitsin laakerit, se tarkoittaa yhtähyvin moottorin, kuin pyöränkin laakereita.
9-5:et eivät ole hiljaisimpia autoja, mutta on se kyllä todettava, että auto toimiessaan tarjoaa ihan hyvää kyytiä, ja tähän vuodenaikaan parhaimpia mahdollisia ajovaloja.
Eräs 2.5td omegan omistaja kokeili muutama päivä sitten omaani ja sanoi, vaikka Saabeihin negatiivisesti suhtautuu, kokemusta positiiviseksi.
-99 mallisten koneissa on ollut niitä konerikkoja, joten se puoli kannattaa tarkistaa, tai vähintään tarkistaa että huollot on tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä. Silloin on ainakin se jatkettu moottoritakuu jonkin aikaa voimassa.
Mainitsin laakerit, se tarkoittaa yhtähyvin moottorin, kuin pyöränkin laakereita.
9-5:et eivät ole hiljaisimpia autoja, mutta on se kyllä todettava, että auto toimiessaan tarjoaa ihan hyvää kyytiä, ja tähän vuodenaikaan parhaimpia mahdollisia ajovaloja.
Eräs 2.5td omegan omistaja kokeili muutama päivä sitten omaani ja sanoi, vaikka Saabeihin negatiivisesti suhtautuu, kokemusta positiiviseksi.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Re: Saabbimiäheks?
Minulla on automaatti-AeroWagonin keskikulutus pyörinyt kympin tasolla, joten jos on manuaali, niin voihan siihen kasiin hiljakseen valuttelemalla päästäkinGM kirjoitti: Kulutus. Myyjä sanoi että alta kaheksan pääsee matka-ajossa mutta itellä on kulutus pysynyt yli 10l/100km vaikka matkaa ollut ainakin 80% ajoista.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kunhan ei olisi se kuuluisia huohotinvika iskenyt ja kone täynnä öljylietettä/mönjää. Tuo vinkuminen on yksi oire siitä. Kannattaisi avata ainakin venttiilikoppa tai tutkia ainakin huohotinletkut... Jos auto on Saab-liikkeessä ja kaikki huollot tehty ajallaan, niin siihen saa tehdaskunnostetun uuden koneen takuuseen.Startatessa ihme kilinä koko starttauksen ajan ja tyhjäkäynnillä kone "vinkuu". Nämä voivat hyvinkin olla ominaisuuksia, mutta pistivät korvaan kuitenkin...
Tasapainoakselien rattaat/ketju, takaiskarit ja taka-akseliston puslat. Etsi haulla lisää...Jos joku jaksoi lukea tähän asti niin olisin kiinnostunut kokemuksista. Onko viat ennenkuulumattomia ja kyseessä täysi pommi vai tyyppivikoja?
Eski
[/quote]
Re: Saabbimiäheks?
V nopeusluokan (=>) renkaat todennäköisin syy, jäykkä runko alkaa pitämään meteliä, varsinkin jos kulutuspinta sattuu olemaan ns. vaihtokypsä.GM kirjoitti:Suurin näistä on melu yli 60km/h nopeuksissa.140km/h:n jälkeen saa jo soitin olla nupit kaakossa jos meinaa jotain muuta kuunnella kuin "ulinaa" ja "jyrinää". Renkaista en usko tämän tulevan kun ääni on epätasaista ja renkaat juuri tasapainoitetut nokiat.
Onko kyseessä joku saabin ominaisuus, tyyppivika vai kenties mikä?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Kaasari"
- Viestit: 46
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 17:30
- Paikkakunta: Haapajärvi
Mulla kone vinku kylmänä käynnistäessä.Öljynsuodattimen vaihto autto asiaan.Siitä on ollu keskustelua täällä.Oma saabi on kyllä paljon hiljaisempi kuin esim.edellinen 99vm voorti jota jaksoi 2 vuotta pitää.Eikä muutenkan oo mitään vikoja ollu ellei polttimoden palamisia lasketa sellaiseksi. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
ex96.ex 96. ex99. ex900. 9-5t v.2000. today 9-5 1.9 Tid .
En halua maalailla piruja seinälle mutta tuollaisessa tilanteessa suosittelisin esim. Forte-käsittelyä ensiavuksi, saattaa olla öljypohjan imusihti tukossa. Tosin sihtiä ei saa kelvollisesti puhtaaksi kuin ihan mekaanisesti eli öljypohjan irrotus edessä. Toivotaan että vika oli suodattimessa.ahdon voimalla kirjoitti:Mulla kone vinku kylmänä käynnistäessä.Öljynsuodattimen vaihto autto asiaan.Siitä on ollu keskustelua täällä.Oma saabi on kyllä paljon hiljaisempi kuin esim.edellinen 99vm voorti jota jaksoi 2 vuotta pitää.Eikä muutenkan oo mitään vikoja ollu ellei polttimoden palamisia lasketa sellaiseksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Kaasari"
- Viestit: 46
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 17:30
- Paikkakunta: Haapajärvi
Onko Opel Omega hiljaisempi kuin 9-5?
Itse olen ajanut omega farmari 2.2:lla. En muista että se olisi ollut erityisen hiljainen. Sisustukseltaan persoonaton ja karu kylläkin (subjektiivinen mielipide). Mootori oli hengetön.
Minusta 9-5 on äänieristykseltää samanlainen, kuin muutkin vastaavan luokan autot. Rengasmelu on suurin äänenlähde, kuten muissakin.
Itse olen ajanut omega farmari 2.2:lla. En muista että se olisi ollut erityisen hiljainen. Sisustukseltaan persoonaton ja karu kylläkin (subjektiivinen mielipide). Mootori oli hengetön.
Minusta 9-5 on äänieristykseltää samanlainen, kuin muutkin vastaavan luokan autot. Rengasmelu on suurin äänenlähde, kuten muissakin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253