Vectra vai 9-5 2.0t Wagon?
Vectra vai 9-5 2.0t Wagon?
Mirri pöydälle: Miksi hommata jompikumpi noista ja miksi juuri se?
Opelin malli on tuore ja iiso. "Saabin konekin" siinä on. Vectran hinta on huimasti ysivitosta halvempi...varustetasokin ok, ESP ja kaikki.
Mainittakoon, että itse ostin äskettäin juuri tuon 9-5 Wagonin.
Mutta kirvoitetaanpa mielipiteitä...
Opelin malli on tuore ja iiso. "Saabin konekin" siinä on. Vectran hinta on huimasti ysivitosta halvempi...varustetasokin ok, ESP ja kaikki.
Mainittakoon, että itse ostin äskettäin juuri tuon 9-5 Wagonin.
Mutta kirvoitetaanpa mielipiteitä...
Konsensus
Dodii, puolitoista tuntia ja kolme vastausta. Ei huono provo siis. Toistaiseksi saadut perustelut ovat vähissä. Myöskään vääräuskoisia ei ole ilmaantunut.
Autoja olen omistanut monenmerkkisiä, muiden muassa yhden Vectran vm. -98. Noin 52 tuhatta kilometriä sillä ajelin ja myin poois.
Miksi nyt ostin Saabin? Hinta oli sopiva, koko+varustetaso riittävä ja ennenkaikkea väliraha kohdallaan. Kukaan ei kysynyt, miksen ostanut Opelia. Siksi että ostin Saabin.
Sohin vaan leikkimielellä tätä konsensusta...idea tuli Iltalehdestä, jossa Vectra Wagon- jutussa viittailtiin Saabiin.
Autoja olen omistanut monenmerkkisiä, muiden muassa yhden Vectran vm. -98. Noin 52 tuhatta kilometriä sillä ajelin ja myin poois.
Miksi nyt ostin Saabin? Hinta oli sopiva, koko+varustetaso riittävä ja ennenkaikkea väliraha kohdallaan. Kukaan ei kysynyt, miksen ostanut Opelia. Siksi että ostin Saabin.
Sohin vaan leikkimielellä tätä konsensusta...idea tuli Iltalehdestä, jossa Vectra Wagon- jutussa viittailtiin Saabiin.
Myönnetään
...alla on vasta eka Saab. Toistaiseksi kokemus (8.000 km) on ollut positiivinen. Niin masentavaa kuin onkin, raha vaikuttaa autovalintaani. Vastaavalla varustetasolla Audi A6 Avant olisi maksanut 10.000 nykyrahaa enemmän. Volvo putosi play-offseissa listalta, lopulta vain nämä kaksi kiinnostivat.
Ja todella, hyvitys entisestä/väliraha oli Saabiin selvästi muita isoja autoja parempi. Audin myyjä totesi katkerana, että Saabia kun on myytävä väkisin
Ja todella, hyvitys entisestä/väliraha oli Saabiin selvästi muita isoja autoja parempi. Audin myyjä totesi katkerana, että Saabia kun on myytävä väkisin
Pahoittelut
Tämä tarina olisi tosiaan kuulunut tuonne off topic-osastolle, sorri. Sen vielä totean, että A6 Avant 1.8T bi-xenoneilla ja sport-paketilla + muilla varusteilla olisi maksanut melko lailla tasarahan 50 tonnia. Ja lastuahan siihen kuitenkin olisi heti pitänyt laittaa...
saab vs. vectra, mondeo..
Koko näyttää venyvän nykyfarkuissa koko ajan. Painoa näyttää vain kertyvän saabin kokoisille 150-200kg vähemmän. Hyvä asia varmaan polttoainetalouden kannalta ja meneehän ne prässissä helpommin kasaan kierrätystä varten. Silti SAAB W.
Asiaa hieman liipaten, luittekos lauantain hesarista autosivuilla ollutta juttua 2,2 vectrasta? Oli siinä ongelmia joka lähtöön. Kone keitti vähän väliä, tais jopa alakerta mennä vaihtoon yms. Ja takuun piikkiin kaikki, muistaakseni kahden vuoden takuuhuollot olivat luokkaa lähemmäs 9000 euroa.
Sai se omistaja sentään hyvityksenä vuoden lisää takuuaikaa (2v -> 3v). Lohduttaa varmaan toooosi paljon, jos auto on kuitenkin ihan pas** ja viettää sen extra-takuuvuoden korjaamolla
Sai se omistaja sentään hyvityksenä vuoden lisää takuuaikaa (2v -> 3v). Lohduttaa varmaan toooosi paljon, jos auto on kuitenkin ihan pas** ja viettää sen extra-takuuvuoden korjaamolla
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Vectra
Niin ketäänhän ei kiinnostanut, miksi omalla Vectrallani ajoin vain 52 tuhatta...
Koko kupletin juoni alun perin oli hinta-laatu-ominaisuudet Opel vs. Saab, turbo-Vectra Wagonin hinta kun oli muistaaksen alkaen n. 35.000,- Itse en siihen vipuun langennut.
Koko kupletin juoni alun perin oli hinta-laatu-ominaisuudet Opel vs. Saab, turbo-Vectra Wagonin hinta kun oli muistaaksen alkaen n. 35.000,- Itse en siihen vipuun langennut.
Ei se kaikille ole vitsi!
Vaikka tämä onkin tällä palstalla heitettynä provo, niin monelle sellaiselle, joka ei ennestään ole Saabisti, tämä on ihan oikeasti eteen tuleva valintatilanne.
Masentava tosiasia on nimittäin (itsellä nyt 9-5 Wagon kuukauden päivät alla, sitä ennen 9K melkein viisi ja puoli vuotta, Saab alla yli 13 vuotta), että 9-5 Wagon on luokassaan pieni auto! Tavaratila perusmuodossaan (siis niin kuin se yleensä on varsinkin kun koko viisihenkinen perhe on mukana) on surkean pieni vanhaan kunnon CS:ään verrattuna! Syvyyssuunnassa saavutetaan suunnilleen tasapeli, leveyssuunnassa 9-5 on jonkin verran kapeampi, mutta korkeussuunnassa tila on masentavan matala. Tästä saa pääsyyn tietysti liukulattiaoptio, jonka takia lattian alla on melkein kymmenen senttiä korkea lisätila, joka on kuitenkin huonosti hyödynnettävissä käytännössä.
Kyllä 9-5:n kilpailukyky farkkujen luokassa olisi paljon parempi, jos se myös puhtaasti tilojen puolesta olisi iso auto niin kuin tonnari aikanaan. Ja niin hyvä auto kuin se muuten onkin, mikään tilaihme se ei ole missään kohdassa.
Eli jos joku minulta kysyy, millainen seuraavan polven 9-5:n tulisi olla, sanoisin ensimmäiseksi että "ISOMPI"! Tai sitten Saabin pitäisi tehdä erikseen "Sport Wagon ja Grand Wagon", joista jälkimmäisessä olisi sekä korkeutta että pituutta lisää.
Se miksi purnaan, ei johdu tyytymättömyydestä autovalintaani, vaan siitä että Saab on tässä sortunut halpaan muotiin! 9K oli iso, tilava ja käytännöllinen kärry ja silti se oli urheilullinen ja tyylikäs! 9-5 on kyllä jälkimmäisiä, mutta tilava ja käytännöllinen se ei ole edeltäjäänsä verrattuna. Ja minusta nämä kaikki asiat mahtuisivat kyllä samaankin autoon!
Kaiholla muistelen 9K:n lopetuskauden mainosta, joka kuului suunnilleen: "Sinä, joka olet aina haaveillut pienestä punaisesta urheiluautosta: Osta suuri punainen urheiluauto!"
Ja aiheeseen vielä: Vectra farkku 2,0 Turbo Saabin 175-heppaisella koneella ei tietenkään ole Saab muuta kuin koneensa puolesta, mutta kyllä se paljon sellaista tarjoaa, mitä Saab-kuskit ovat tottuneet arvostamaan! Ja Vectranhan saa muuten myös viistoperäisenä!
Masentava tosiasia on nimittäin (itsellä nyt 9-5 Wagon kuukauden päivät alla, sitä ennen 9K melkein viisi ja puoli vuotta, Saab alla yli 13 vuotta), että 9-5 Wagon on luokassaan pieni auto! Tavaratila perusmuodossaan (siis niin kuin se yleensä on varsinkin kun koko viisihenkinen perhe on mukana) on surkean pieni vanhaan kunnon CS:ään verrattuna! Syvyyssuunnassa saavutetaan suunnilleen tasapeli, leveyssuunnassa 9-5 on jonkin verran kapeampi, mutta korkeussuunnassa tila on masentavan matala. Tästä saa pääsyyn tietysti liukulattiaoptio, jonka takia lattian alla on melkein kymmenen senttiä korkea lisätila, joka on kuitenkin huonosti hyödynnettävissä käytännössä.
Kyllä 9-5:n kilpailukyky farkkujen luokassa olisi paljon parempi, jos se myös puhtaasti tilojen puolesta olisi iso auto niin kuin tonnari aikanaan. Ja niin hyvä auto kuin se muuten onkin, mikään tilaihme se ei ole missään kohdassa.
Eli jos joku minulta kysyy, millainen seuraavan polven 9-5:n tulisi olla, sanoisin ensimmäiseksi että "ISOMPI"! Tai sitten Saabin pitäisi tehdä erikseen "Sport Wagon ja Grand Wagon", joista jälkimmäisessä olisi sekä korkeutta että pituutta lisää.
Se miksi purnaan, ei johdu tyytymättömyydestä autovalintaani, vaan siitä että Saab on tässä sortunut halpaan muotiin! 9K oli iso, tilava ja käytännöllinen kärry ja silti se oli urheilullinen ja tyylikäs! 9-5 on kyllä jälkimmäisiä, mutta tilava ja käytännöllinen se ei ole edeltäjäänsä verrattuna. Ja minusta nämä kaikki asiat mahtuisivat kyllä samaankin autoon!
Kaiholla muistelen 9K:n lopetuskauden mainosta, joka kuului suunnilleen: "Sinä, joka olet aina haaveillut pienestä punaisesta urheiluautosta: Osta suuri punainen urheiluauto!"
Ja aiheeseen vielä: Vectra farkku 2,0 Turbo Saabin 175-heppaisella koneella ei tietenkään ole Saab muuta kuin koneensa puolesta, mutta kyllä se paljon sellaista tarjoaa, mitä Saab-kuskit ovat tottuneet arvostamaan! Ja Vectranhan saa muuten myös viistoperäisenä!
Minusta se trendi että koko ajan tehdään isompia ja isompia autoja ei ole ihan terve. Ei ennen ollut näin isoja autoja mutta kummasti ne 5-henkiset perheet silti lomalle menivät ja kaikki tarvittava mahtui kyytiin.
99:n katolla on kuljetettu matonkutomis-laitekkin. Nykyään näkee enää harvoin katolla kuljettamista, aina on jollain sukulaisella tai tuttavalla pakettiauto jota voi lainata.
99:n katolla on kuljetettu matonkutomis-laitekkin. Nykyään näkee enää harvoin katolla kuljettamista, aina on jollain sukulaisella tai tuttavalla pakettiauto jota voi lainata.
Ehkä ilmaisin itseni sittenkin huonosti... Se mikä minusta on sääli, on ennen kaikkea, että tonnari oli oman aikansa "tilaihme", eihän se ulkomitoiltaan ole poikkeuksellisen suuri, mutta siinä on oikeasti väljät ja käytännölliset tilat. Myös ysiysi oli aikanaan omassa luokassaan tilava auto, samoin og ysisatanen! Ja tästä perinteestä nykyiset Saabin suunnittelijat eivät tunnu välittävän peläten, ettei autoista tule tarpeeksi urheilullisia, jos ne ovat myös tilavia ja käytännöllisiä!TuuSaR kirjoitti:Minusta se trendi että koko ajan tehdään isompia ja isompia autoja ei ole ihan terve. Ei ennen ollut näin isoja autoja mutta kummasti ne 5-henkiset perheet silti lomalle menivät ja kaikki tarvittava mahtui kyytiin.
99:n katolla on kuljetettu matonkutomis-laitekkin. Nykyään näkee enää harvoin katolla kuljettamista, aina on jollain sukulaisella tai tuttavalla pakettiauto jota voi lainata.