9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Hei!

Täällä Saab-palstalla kirjoitellaan välillä siihen sävyyn, että 9-5 ei olisi aito Saab, vaan pikemminkin Opel, johon on laitettu Saabin merkki. En tietenkään usko, että joku voisi olla tosissaan väittäessään niin, mutta ajattelin kertoa kokemuksia entisen Saab-kuljettajan näkökulmasta. Ennen ajelin pääasiassa vuoden 87 Saab 900i:llä ja välillä vuoden 89 9000i:llä sekä vuoden 2000 9-5 2,0t:llä. Viime kesänä siirryin vuoden 02 VW Golf variant TDI:n rattiin ja ainoastaan erittäin harvoin tulee ajettua Saabilla.
Nyt 9-5:n saabismit huomaa oikein kunnolla. Huomattavin ero Volkkarin ja 9-5:n välillä tulee esiin istumakorkeudessa; Saabissa istutaan aivan järkyttävän korkealla, vaikka istuin on säädetty aivan alas. Korkeus vaatii totuttelua, eikä siihen yhtäkkiä totu. Toinen merkittävä ero on virtalukon ja sähkölasien nappuloiden sijoituspaikka. En pysty ymmärtämään, miksi Saabilla on päätetty laittaa lasien napit noin outoon paikkaan. En näe sijoituspaikassa mitään etua normaaliin menettelyyn verrattuna. Virtalukon sijoituspaikassa ei sinänsä ole mitään vikaa, siihen tarvii vain totutella. Seuraavaksi huomioni kääntyy melko pieneen tuulilasiin. 9-5:n tuulilasi tuntuu korkeussuunnassa erittäin pieneltä Golfiin verrattuna. Mittanauha todistaa tuntemuksen, eroa on Golfin eduksi noin 10 cm mittaustyylistä riippuen. Tämä on ilmeisesti Saabin turvallisuusajattelua hirvionnettomuuksien varalle. 9-5:n vaihteisto myös toimii todella tutun tapaisesti eli hyvällä tahdollakaan ei voida puhua erityisen sujuvasta vaihteensiirrosta, jos sitä verrataan omaan Volkkariini ja toiseen kotona olevaan vuoden 2001 Volkkariin. Ihan tulee oma vanha 87 900i mieleen. Sitä vastoin 9000:n vaihteisto on paljon lähempänä saksalaista täsmällisyyttä.
Talvella 9-5 on ihan kelpo auto, takalasin lämmitin on tehokas ja lämpöäkin tulee. Penkinlämmittimet ovat tehottomammat kuin Volkkareissa. Luistonestoa, ESP:tä eikä elektronista tasauspyörästön lukkoa ei löydy, mikä sinänsä ihmetyttää. Pikkuauto Golfista ne löytyvät kaikki :wink:.
Saabin lukkojen toiminnassa ei koskaan ole ollut mitään valittamista. Tämä kertoo Saabin panostuksesta pohjoisiin oloihin. Golfin lukko jäätyilee aina, kun lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin eikä asiaan auta ainakaan aseöljy. Saabilla ei myöskään tarvi pelätä lumessa ajamista, sillä maavaraa on enemmäin kuin Volkkarissa, jolla moottorin pohjalevy ottaa kiinni noin 15 cm lumihangessa.
Kaikki nämä seikat ovat mielestäni saabismeja, jotka kertovat 9-5:n vahvasta yhteydestä vanhoihin Saabeihin. Jos auton pitää olla pitkittäismoottorinen tankki, joka puskee aivan tolkuttomasti ollakseen aito Saab, ymmärrän Opel-kommentit. Muuten niitä on todella vaikea ottaa tosisaan. Tässä omia kokemuksiani. Kommentteja/mielipiteitä?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Bob »

Moukarimies kirjoitti: Seuraavaksi huomioni kääntyy melko pieneen tuulilasiin. 9-5:n tuulilasi tuntuu korkeussuunnassa erittäin pieneltä Golfiin verrattuna. Mittanauha todistaa tuntemuksen, eroa on Golfin eduksi noin 10 cm mittaustyylistä riippuen.
Jos tuulilasin korkeus on kriteerinä auton valinnassa, niin oletko harkinnut Peugeottia esim. 307:ssa on todella korkea/pitkä lasi ja tarvittaessa siihen saa myös lähes koko katonkin lasiseksi :idea: .
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olen osittain samaa mieltä, virtalukon ja lasinnostimien sijoituspaikalle en keksi mitään järkevää selitystä. Noita painimia en onnistu löytämään 9-5:stä ja vielä huonommin tonnarista. Sen sijaan tulee melkein huokaistua helpotuksesta kun muistaa tonnaria pysäköidessään ettei tarvitse alkaa etsimään pakkivaihdetta ja vääntelemään virta-avainta pakkiasentoon vaan riittää että jättää jonkin pykälän sisään tai vetää vaan käsijarrusta ja nappaa avaimen virtalukosta ;)
Myös vaihteensiirto on asteen paremin toteutettu tonnarissa, muttei 9-5:ssäkään huono ole, hieman kyllä epämääräisemmän tuntuinen.

Istumakorkeuden toivoisin olevan 9-5:ssä vieläkin korkeammalla ;)
Tuulilasista ei pahaa sanottavaa, on aivan riittävän iso.
Penkinlämmittimillä ainakin meikäläinen onnistuu polttamaan takapuolen mikäli unohtuu liian kauksi aikaa päälle :D

Ja mitäs varten nykyautoissa pitää käyttää lukkoja muuten kuin kaukosäätimestä, oletan ettet puhu mistään MK2 Golffista? :D

Edit: unohdit kertoa kokemuksiasi esimerkiksi ajettavuudesta näiden kahden eri auton välillä, samoin voisin olettaa varustelutason, ajoergonomian ja turvallisuuden olevan hieman eri planeetoilta ;)
En ole itse ainakaan koskaan kokenut tarvitsevani luistonestoa enkä ajonvakautusjärjestelmää, ovat etupäässä kokemattomille kuskeille kuten ABS:tkin ;)

Edit2, tarkemmin harkittuani oikeastaan joudun perumaan puheitani :oops: :D :D lasinnostimen käyttökytkimet ovat kyllä paremmin esillä kuin tonnarissa, lähinnä ajalen vuoronperään molemmilla joten lopputulos on etten löydä kummastakaan noita nupikoita :D Tuo on yksinomaan opettelukysymys ja nupit löytyisivät taatusti helpommin jossen niitä aina hautaisi hanskojen ja kaulaliinan alle 8)

Virtalukosta en ole oppinut edelleenkään pitämään. Vaihteisto pelaa hienosti, siis on nopea vaihdettava myös kylmänä, mutta vaihteensiirtomekanismi ei ole aivan yhtä välyksetön kuin vaikkapa tontussa johtuen ilmeisesti monimutkaisemmasta rakenteestaan. Ehkäpä tonnaria pidemmällä vaihdekepilläkin on tähän osansa.
Viimeksi muokannut ng900aero, La Joulu 31, 2005 15:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Lämppäreistä ja klasista

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Moro!

Saabin penkinlämppärit ovat ihan tarpeeksi lämpimät, ei sen puoleen. Volkkarissa on 5 -asentoinen tehonsäätö, josta jo kolmosasennossa takalisto tuntuu palavan. Tuulilasin koko on Saabissa ihan riittävä, auton kokoon nähden se vain tuntui pieneltä. En tiedä sitten, olisiko ohjaamo tilavamman tuntuinen, jos lasi olisi suurempi. Suuri tuulilasi taitaa olla Saabin ajattelutavan vastaista. Lukkojen kohdalla tulee tosiaankin esiin saksalaisten nuukuus vakiovarustelussa, kaukolukitusta ei ole vakiona Saksan markkinoiden "TDI EDITION" -mallissa ja ensimmäinen omistaja Keski-Saksasta ei ollut moista tarvinnut.
Viimeksi muokannut Moukarimies, La Joulu 31, 2005 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Lämppäreistä ja klasista

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Moukarimies kirjoitti: En tiedä sitten, olisiko ohjaamo tilavamman tuntuinen, jos lasi olisi suurempi. Suuri tuulilasi taitaa olla Saabin ajattelutavan vastaista.
Tuulilasin maltillinen koko liittynee 9-5:n ylivoimaiseen kolariturvallisuuteen, tiesitkö että yleisin kuolinsyy hirvikolareissa on tukehtuminen hirven sisäkaluihin? :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia

Viesti Kirjoittaja karg »

Moukarimies kirjoitti: Nyt 9-5:n saabismit huomaa oikein kunnolla. Huomattavin ero Volkkarin ja 9-5:n välillä tulee esiin istumakorkeudessa; Saabissa istutaan aivan järkyttävän korkealla, vaikka istuin on säädetty aivan alas. Korkeus vaatii totuttelua, eikä siihen yhtäkkiä totu.
Tykkään Saabin penkeistä mm. siksi, että istumakorkeus on kohdillaan. Takareisien riittävä tuki on ainakin tämmösellä pitkäjalkaisella tyypillä taattu toistaiseksi kaikissa Saabeissa. Eikä tarvitse mitään etureunan nostosäätimiä tms. turhia vitkuttimia. Nämähän on mielipideasioita.
Moukarimies kirjoitti: Toinen merkittävä ero on virtalukon ja sähkölasien nappuloiden sijoituspaikka. En pysty ymmärtämään, miksi Saabilla on päätetty laittaa lasien napit noin outoon paikkaan. En näe sijoituspaikassa mitään etua normaaliin menettelyyn verrattuna. Virtalukon sijoituspaikassa ei sinänsä ole mitään vikaa, siihen tarvii vain totutella.
Sähkölasien nappuloita kun voi käyttää oikealla kädellä, niin esim. firman parkkihalliin ajettaessa voi hoidella portin avauksen vasurilla aika sujuvasti. Portin avaava läppä voi olla valmiiksi käsillä eikä tarvii jumittaa portin edessä keräämässä jonoa. Ikkunan voisi tietty avata valmiiksi, mutta kun sattuu olemaan kova pakkanen, niin autoon tulee kylmää ;) Tonnarissa ne nappulat oli tosin paremmin käsillä kun 9-5:ssä.
Moukarimies kirjoitti: Penkinlämmittimet ovat tehottomammat kuin Volkkareissa. Luistonestoa, ESP:tä eikä elektronista tasauspyörästön lukkoa ei löydy, mikä sinänsä ihmetyttää. Pikkuauto Golfista ne löytyvät kaikki :wink:.
Penkilämppärit on riittäny mainiosti. En oo tuntenu tarvetta grillata kankkuja, kuten volkkareilla pystyy tekemään. Ja kyl noi ESP:t yms. systeemit ainakin meikän pirssistä löytyy :)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kokemuksia saab vs mb
ja nimenomaan se vertailukelpoinen e mersu....
siis mersussa on vakiona se luistonesto,sutimisenesto,abs...
väyrysellä se kolmio vilkkuu silmille jatkuvasti... pieni testi todistaa faktan... otetaanpas se pois, ja tuohon hiekkatielle, niin... voi jumalavite kun tuli heti orpo olo... ilmankos se on kaikissa mersuissa vakiona... eihän niillä voi ajaa ilman sitä..

saabin luistonesto sis tietääkseni oli veljellä... ei varmaa... ja ajelin autolla satoja kilometrejä talvikelillä, enkä huomannut sen puuttuvan peliin lainkan... ja autohan on kiinni tiessä... verrattaessa mersuun, joka taas luisteli ja liiteli tiellä miten sattuu...

miksi esim mersun tapauksessa on käynyt niin, että luistoneston abs:ien ja muiden helpotusjärjestelmien tultua on mentyajettavuudessa takapakkia...

jotenki hiipii mieleen ruotsin puolustusvoimien ylivoimaiset taistelulentokoneet.. eikös niillä lennetä 100% tietokoneen varassa, eli kuljettajalla ei näissä tapauksissa ole mitään mahdollisuutta ohjata laitetta, jos tietokone ottaa hiukan siipeensä...

muutenhan mersu istuu saabistin käsiin helpohkosti... voisin ajaa, mutta kyllä sille alustalle täytyisi jotain tehdä... vanha 9000 ilman mitään helpottajia hakka kyllä mesen mennen tullen, mitä ajettavuuteen tulee..

nojoo... onneksi tuli saabi foorumille tämä juttu, etteimersulle... :oops: :lol: :oops:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Aikoinaan tuli ajeltua Skeida fabia RS mallilla puoli vuotta, kamalaa oli sen jälkeen hankittuun M00 Aero Wagoniin verrattuna.
Tosin fobian luistonesto toimi paljon paremmin kuin Saabissa, mutta ilman luistonestoa sillä ei viitsinyt talvella ajella kun veti jo alhaalta kaikin voimin. Veto tosin kaikkien suoraruiskukoneiden lailla loppui siinä kohtaa, kun saabi alkaa vetää kunnolla (470Nm).

Saabiin verratuna en kyseisen konsernin tuotteista ole löytänyt muuta kehuttavaa, mutta mukavahan niilläkin on hankkia vertailupohjaa ysifemman paremmuutta osoittamaan.

PS. Tämä ei sitten ollut mikään myyntipuhe :lol:
96 M75 i12 5-speed ;)
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Ansis kirjoitti:Aikoinaan tuli ajeltua Skeida fabia RS mallilla puoli vuotta, kamalaa oli sen jälkeen hankittuun M00 Aero Wagoniin verrattuna.
Tosin fobian luistonesto toimi paljon paremmin kuin Saabissa, mutta ilman luistonestoa sillä ei viitsinyt talvella ajella kun veti jo alhaalta kaikin voimin. Veto tosin kaikkien suoraruiskukoneiden lailla loppui siinä kohtaa, kun saabi alkaa vetää kunnolla (470Nm).

Saabiin verratuna en kyseisen konsernin tuotteista ole löytänyt muuta kehuttavaa, mutta mukavahan niilläkin on hankkia vertailupohjaa ysifemman paremmuutta osoittamaan.

PS. Tämä ei sitten ollut mikään myyntipuhe :lol:
Ehkä huono vertaus, fabia RS on kuitenkin dieseli... Muutenkaan autoissa ei ole mitään samaa paitsi ratti ja neljä pyörää :lol:
Saab 9³
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Eikö se golf variant TDI sitten ollut dieseli :?:
96 M75 i12 5-speed ;)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ansis kirjoitti:Eikö se golf variant TDI sitten ollut dieseli :?:
Offtopicia: luin tuon ilmoituksesi tuosta Aerosta: "myydään työsuhdeauton vuoksi." Kai se työsuhdeauto on myös Saab :?: :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ansis kirjoitti:Eikö se golf variant TDI sitten ollut dieseli :?:
Offtopicia: luin tuon ilmoituksesi tuosta Aerosta: "myydään työsuhdeauton vuoksi." Kai se työsuhdeauto on myös Saab :?: :wink:

Ei vaan Toyota, koska en autoa saa. Toyota kuskien mielenrauhan vuoksi sitä ei vain voinut kertoa. Mutta ei siitä tarvitse kärsiä kuin vappuun saakka.
96 M75 i12 5-speed ;)
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Re: 9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Vector »

karg kirjoitti:Takareisien riittävä tuki on ainakin tämmösellä pitkäjalkaisella tyypillä taattu toistaiseksi kaikissa Saabeissa. Eikä tarvitse mitään etureunan nostosäätimiä tms. turhia vitkuttimia. Nämähän on mielipideasioita.
9-3 SS:n penkkeihin toivoisin kyllä parempaa reisitukea. OG satkussakin oli paremmat.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nakkasi pienen huumorin siemenen saabistin mieleen kun verrattiin 9-5:sta colffiin, muuta ei se mitään :lol: . Nuo mitä perusteltiin saabiin huonoudeksi ovat mielestäbni juuri parasta saabismia. esim. avain keskikonsolissa on mielestäni todella kätevä, ei tarvitse hakea avaimen reikää ratinvierestä, eikä tarvi kässäriä aina repiä parkkiin mentäessä, 9-5:ssa aina pakki valmiiksi päällä. Muutenkin starttaus luontoo tosi hienosti kepin juresta. :wink: Ja mihinkä noitä elektronisia tasauspyörästöja ja TSC:iä ja muita tarvitaan, saabilla pääsee/kulkee joka risteyksistä ilman mitään apuja aivan hyvin ilman ongelmia, mutta tuokin taitaa olla sitä "nykypäivää", kun ei ajanminenkaan ole ajamista :wink: puuttuu :? Onhan ne kaikenmaailman TSC ja ym.. hienoja, kun ei tarvi kuin survasta kaasupohjaan niin pääsee eteen päin. Asia on sitten erikseen kun ruvetaan liukkaalla oikein ajamaan niin siihen tarvitaan se neliveto, mikä saabeista ikävä kyllä puuttuu :?
Itse ainakin pidän oman 9-5:n vaihteisto ihan hyvänä aina löytyy se vaihde pmitä pitääkin ja omassa vielä 215tkm ajettuna vaihteisto ilman mitään ongelmia :D , kop,kop :wink:

Nämä ovat vain henkilökohtaisi mielipiteitä ja jokainen valitsee mieleisenssä kulkupelin, voisin sanoa, että Saabi olisi melkein täydellinen talviauto, kunhan vain raapisi joka nurkasta :wink: Sen takia tässä ollaan jo hieman A6 quattroa sillä silmällä katseltu :P :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ostaisin mielellään jonkun muun halvemman kulkineen mutta kun ne ei sovi liki 2m kaverille joten saapas on hyvä vaihtoehto. Kokeiltu on mm audi a6 ja a4, wv golf ja passat, mondeo, masta 6, jne ja aina kuuppa katossa. Volvossa (V70) riitti tilat muttei rahat :oops:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin