Täällä Saab-palstalla kirjoitellaan välillä siihen sävyyn, että 9-5 ei olisi aito Saab, vaan pikemminkin Opel, johon on laitettu Saabin merkki. En tietenkään usko, että joku voisi olla tosissaan väittäessään niin, mutta ajattelin kertoa kokemuksia entisen Saab-kuljettajan näkökulmasta. Ennen ajelin pääasiassa vuoden 87 Saab 900i:llä ja välillä vuoden 89 9000i:llä sekä vuoden 2000 9-5 2,0t:llä. Viime kesänä siirryin vuoden 02 VW Golf variant TDI:n rattiin ja ainoastaan erittäin harvoin tulee ajettua Saabilla.
Nyt 9-5:n saabismit huomaa oikein kunnolla. Huomattavin ero Volkkarin ja 9-5:n välillä tulee esiin istumakorkeudessa; Saabissa istutaan aivan järkyttävän korkealla, vaikka istuin on säädetty aivan alas. Korkeus vaatii totuttelua, eikä siihen yhtäkkiä totu. Toinen merkittävä ero on virtalukon ja sähkölasien nappuloiden sijoituspaikka. En pysty ymmärtämään, miksi Saabilla on päätetty laittaa lasien napit noin outoon paikkaan. En näe sijoituspaikassa mitään etua normaaliin menettelyyn verrattuna. Virtalukon sijoituspaikassa ei sinänsä ole mitään vikaa, siihen tarvii vain totutella. Seuraavaksi huomioni kääntyy melko pieneen tuulilasiin. 9-5:n tuulilasi tuntuu korkeussuunnassa erittäin pieneltä Golfiin verrattuna. Mittanauha todistaa tuntemuksen, eroa on Golfin eduksi noin 10 cm mittaustyylistä riippuen. Tämä on ilmeisesti Saabin turvallisuusajattelua hirvionnettomuuksien varalle. 9-5:n vaihteisto myös toimii todella tutun tapaisesti eli hyvällä tahdollakaan ei voida puhua erityisen sujuvasta vaihteensiirrosta, jos sitä verrataan omaan Volkkariini ja toiseen kotona olevaan vuoden 2001 Volkkariin. Ihan tulee oma vanha 87 900i mieleen. Sitä vastoin 9000:n vaihteisto on paljon lähempänä saksalaista täsmällisyyttä.
Talvella 9-5 on ihan kelpo auto, takalasin lämmitin on tehokas ja lämpöäkin tulee. Penkinlämmittimet ovat tehottomammat kuin Volkkareissa. Luistonestoa, ESP:tä eikä elektronista tasauspyörästön lukkoa ei löydy, mikä sinänsä ihmetyttää. Pikkuauto Golfista ne löytyvät kaikki
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saabin lukkojen toiminnassa ei koskaan ole ollut mitään valittamista. Tämä kertoo Saabin panostuksesta pohjoisiin oloihin. Golfin lukko jäätyilee aina, kun lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin eikä asiaan auta ainakaan aseöljy. Saabilla ei myöskään tarvi pelätä lumessa ajamista, sillä maavaraa on enemmäin kuin Volkkarissa, jolla moottorin pohjalevy ottaa kiinni noin 15 cm lumihangessa.
Kaikki nämä seikat ovat mielestäni saabismeja, jotka kertovat 9-5:n vahvasta yhteydestä vanhoihin Saabeihin. Jos auton pitää olla pitkittäismoottorinen tankki, joka puskee aivan tolkuttomasti ollakseen aito Saab, ymmärrän Opel-kommentit. Muuten niitä on todella vaikea ottaa tosisaan. Tässä omia kokemuksiani. Kommentteja/mielipiteitä?