Öljytikun tulkintavaikeuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja hagi »

Hö!

Miksiköhän 9-5:n öljytikku näyttää öljyä olevan "täydet" vaikka öljynvaihdon tehnyt huoltojannu väitti että on vähän vajaa ja suositteli n. 1/2 litran lisäämistä.

Se tikkuhan painuu pohjempaan kuin mitä korkkia kiinni ruuvatessa tarvitsee painaa. Mittasi ihan tai melkein pohjasta, aina sama tulos: koko mötikkä kastuu.

Joka tapauksessa lisäsin sen suositellun 1/2 l ja nytkin kastuu vain tasan se muovipalikka! Onkohan koneessa nyt sitten öljyä sopivasti vai liikaa, mene ja tiedä. Ongelmia odotettavissa jos liikaa?

Minkä takia noin vaikealukuinen musta muovinkappale josta öljyn väri ei edes erotu...

-h
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

hagi kirjoitti:Hö!

Miksiköhän 9-5:n öljytikku näyttää öljyä olevan "täydet" vaikka öljynvaihdon tehnyt huoltojannu väitti että on vähän vajaa ja suositteli n. 1/2 litran lisäämistä.

Se tikkuhan painuu pohjempaan kuin mitä korkkia kiinni ruuvatessa tarvitsee painaa. Mittasi ihan tai melkein pohjasta, aina sama tulos: koko mötikkä kastuu.

Joka tapauksessa lisäsin sen suositellun 1/2 l ja nytkin kastuu vain tasan se muovipalikka! Onkohan koneessa nyt sitten öljyä sopivasti vai liikaa, mene ja tiedä. Ongelmia odotettavissa jos liikaa?

Minkä takia noin vaikealukuinen musta muovinkappale josta öljyn väri ei edes erotu...

-h
:D Samaa mieltä asiasta, itse mittaan öljypinnan painamatta korkkia pohjaan, ja öljy pysyy maksimin kohdalla. Kannattaa antaa sen tikun olla hetki siellä mitatessa jotta öljyä jäisi vähän siihen muovimötikkään, lyhyellä painalluksella näyttää mitä sattuu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Musti kirjoitti:Näyttää kuitenkin siltä, että tikku ja se musta osuus korkista pysyy paikallaan täyttöputken suuta vasten, vain keltainen osuus liikkuu.

Musti

Juurikin näin, se painuma saa aikaan vain jousivoima siinä korkissa millä se pysyy kiinni. Öljyn tarkastuksen voi suorittaa vain dippaamalla sen alas. Tulos ei muutu vaikka kiertää korkin kiinni.
Siitä olen myös samaa mieltä, että eritäin huonolukuinen tikku on kyseessä.
Mikseikähän normaali metallitikku ole kelvannut.

No paljon sinänsä, kun isäpapan c mersussa ei ole koko tikkua.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Finn »

Mulla o suuria vaikeuksia lukea öljypintaa tuosta muoviklunssista. Auttaisiko jos sen karhentaisi santapaperilla? Vai tarttisko hommata toinen öljytikku vanhemmasta autosta. Käviisikö tuohon minkä tahansa 2,0 tai 2,3 koneen öljytikku?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Pola »

Tuskin siitä mitään tuhoa tulee jos on koneessa puoli litraa liikaa öljyä ja jos ikänäkö alkaa painaa niin myytävänä on myös tikkuja valkoisella mötikällä :D
#3272
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Finn kirjoitti:Mulla o suuria vaikeuksia lukea öljypintaa tuosta muoviklunssista. Auttaisiko jos sen karhentaisi santapaperilla? Vai tarttisko hommata toinen öljytikku vanhemmasta autosta. Käviisikö tuohon minkä tahansa 2,0 tai 2,3 koneen öljytikku?

Hommaa mieluummin uudemmasta autosta: Taisi olla jo oikein kymmenennen tai yhdennentoista mallivuoden jälkeen kun savijalkajättiläiselle eli GM:lle meni asia perille ja uusimmissa huippukehitysversioissa tikun knuubeli on jo oikein valkoista muovia.

Ei muuta kuin keppi käteen ja merkkitiskille mittailemaan. :lol:
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Finn »

Silmät ei tästä enää nuorennu joten uudempaa tikkua vaan. Kiitos vinkistä. :idea:
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Aivan, kyllähän tuostakin nyt tolkun saa. Mutta fakta on se, että jos jo vuosikymmenet on tehty selkeitä ja tomivia metallitikkuja, niin miksi tuollainen on laitettu? Esim. vanhassa 900:ssa todella hyvä.
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Finn »

Uudenmallinen öljytikku maksaa Saab-liikkeen varaosakaverin mukaan EUR 17,40 joka on varsin kohtuullinen hinta.

Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto samassa liikkeessä GM 5W-30 öljyllä maksoi sitävastoin tasan 90,- mutta minkäs teet reissulla. :o
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Poy »

Onko tietoa tuosta valkoisen osanumerosta? Kerran olin jo sitä ostamassa OG9-3:n, mutta eivät osanneet sanoa kumpi kumpi, niin en viittinyt summassa ostaa. Ei mulla ole näössä vikaa, mutta joskus sitä joutuu talvihärällä tiirailemaan.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Finn »

Mä en mielestäni sanonut ettenkö mä osaisi tarkistaa Saabin öljypintaa VAAN ETTÄ MUN 47-VUOTIAAT SILMÄT EIVÄT MEINAA EROTTAA SITÄ ÖLJYPINTAA SIINÄ MUSTASSA VALMIIKSI KIILTÄVÄSSÄ MUOVIKLUNSSISSA.

Pyrin jatkossa välttämään mahdollisten Saab-ongelmieni julkituontia foorumilla ja hakeutumaan marmoritiskin tms. ääreen.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

9-5T kirjoitti:
Juhabisti kirjoitti:Aivan, kyllähän tuostakin nyt tolkun saa. Mutta fakta on se, että jos jo vuosikymmenet on tehty selkeitä ja tomivia metallitikkuja, niin miksi tuollainen on laitettu? Esim. vanhassa 900:ssa todella hyvä.
Ehkä ne ei voineet kuvitellakkaan ettei yksinkertainen öljyntarkistus ole kaikille yksinkertaista.
Ja missähän mielessä tuo on perustelu sille että uusi tikku saa olla huonompi kuin vanha????
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Pola »

Liekö tuollainen muovipallero halvempi valmistaa? :D Kuulema on Saabissa euroopan pienimmät valmistuskustannukset :?
#3272
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Jäsen FINN. Jatka toki täällä, itse olen lyhyen jäsenyyteni aikana saanut täältä hyviä neuvoja. Maailmaan vain mahtuu aina noita "kaikkitietäviä" :lol: . Kun suodattaa ne pois niin kyllä täällä apua saa :D
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Juhabisti kirjoitti:Ja missähän mielessä tuo on perustelu sille että uusi tikku saa olla huonompi kuin vanha????
Ei se ole huonompi vaan toimiva.

Eipä taida tuohon femman putkeen mennä kauhean hyvin sellainen lattatikku kuten ogsatkussa. Se putki on sen verran mutkalla, että lattaa ei pysty kääntämään 90 astetta. Voishan se tietysti olla sellainen suora putki vinossa kuten satkuissa niin silloin vois öljyt tarkistaa hanskalokeron kautta. :D
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Vastaa Viestiin