Öljytikun tulkintavaikeuksia
Öljytikun tulkintavaikeuksia
Hö!
Miksiköhän 9-5:n öljytikku näyttää öljyä olevan "täydet" vaikka öljynvaihdon tehnyt huoltojannu väitti että on vähän vajaa ja suositteli n. 1/2 litran lisäämistä.
Se tikkuhan painuu pohjempaan kuin mitä korkkia kiinni ruuvatessa tarvitsee painaa. Mittasi ihan tai melkein pohjasta, aina sama tulos: koko mötikkä kastuu.
Joka tapauksessa lisäsin sen suositellun 1/2 l ja nytkin kastuu vain tasan se muovipalikka! Onkohan koneessa nyt sitten öljyä sopivasti vai liikaa, mene ja tiedä. Ongelmia odotettavissa jos liikaa?
Minkä takia noin vaikealukuinen musta muovinkappale josta öljyn väri ei edes erotu...
-h
Miksiköhän 9-5:n öljytikku näyttää öljyä olevan "täydet" vaikka öljynvaihdon tehnyt huoltojannu väitti että on vähän vajaa ja suositteli n. 1/2 litran lisäämistä.
Se tikkuhan painuu pohjempaan kuin mitä korkkia kiinni ruuvatessa tarvitsee painaa. Mittasi ihan tai melkein pohjasta, aina sama tulos: koko mötikkä kastuu.
Joka tapauksessa lisäsin sen suositellun 1/2 l ja nytkin kastuu vain tasan se muovipalikka! Onkohan koneessa nyt sitten öljyä sopivasti vai liikaa, mene ja tiedä. Ongelmia odotettavissa jos liikaa?
Minkä takia noin vaikealukuinen musta muovinkappale josta öljyn väri ei edes erotu...
-h
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Samaa mieltä asiasta, itse mittaan öljypinnan painamatta korkkia pohjaan, ja öljy pysyy maksimin kohdalla. Kannattaa antaa sen tikun olla hetki siellä mitatessa jotta öljyä jäisi vähän siihen muovimötikkään, lyhyellä painalluksella näyttää mitä sattuu.hagi kirjoitti:Hö!
Miksiköhän 9-5:n öljytikku näyttää öljyä olevan "täydet" vaikka öljynvaihdon tehnyt huoltojannu väitti että on vähän vajaa ja suositteli n. 1/2 litran lisäämistä.
Se tikkuhan painuu pohjempaan kuin mitä korkkia kiinni ruuvatessa tarvitsee painaa. Mittasi ihan tai melkein pohjasta, aina sama tulos: koko mötikkä kastuu.
Joka tapauksessa lisäsin sen suositellun 1/2 l ja nytkin kastuu vain tasan se muovipalikka! Onkohan koneessa nyt sitten öljyä sopivasti vai liikaa, mene ja tiedä. Ongelmia odotettavissa jos liikaa?
Minkä takia noin vaikealukuinen musta muovinkappale josta öljyn väri ei edes erotu...
-h
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Musti kirjoitti:Näyttää kuitenkin siltä, että tikku ja se musta osuus korkista pysyy paikallaan täyttöputken suuta vasten, vain keltainen osuus liikkuu.
Musti
Juurikin näin, se painuma saa aikaan vain jousivoima siinä korkissa millä se pysyy kiinni. Öljyn tarkastuksen voi suorittaa vain dippaamalla sen alas. Tulos ei muutu vaikka kiertää korkin kiinni.
Siitä olen myös samaa mieltä, että eritäin huonolukuinen tikku on kyseessä.
Mikseikähän normaali metallitikku ole kelvannut.
No paljon sinänsä, kun isäpapan c mersussa ei ole koko tikkua....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Mulla o suuria vaikeuksia lukea öljypintaa tuosta muoviklunssista. Auttaisiko jos sen karhentaisi santapaperilla? Vai tarttisko hommata toinen öljytikku vanhemmasta autosta. Käviisikö tuohon minkä tahansa 2,0 tai 2,3 koneen öljytikku?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Tuskin siitä mitään tuhoa tulee jos on koneessa puoli litraa liikaa öljyä ja jos ikänäkö alkaa painaa niin myytävänä on myös tikkuja valkoisella mötikällä
#3272
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Finn kirjoitti:Mulla o suuria vaikeuksia lukea öljypintaa tuosta muoviklunssista. Auttaisiko jos sen karhentaisi santapaperilla? Vai tarttisko hommata toinen öljytikku vanhemmasta autosta. Käviisikö tuohon minkä tahansa 2,0 tai 2,3 koneen öljytikku?
Hommaa mieluummin uudemmasta autosta: Taisi olla jo oikein kymmenennen tai yhdennentoista mallivuoden jälkeen kun savijalkajättiläiselle eli GM:lle meni asia perille ja uusimmissa huippukehitysversioissa tikun knuubeli on jo oikein valkoista muovia.
Ei muuta kuin keppi käteen ja merkkitiskille mittailemaan.
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Silmät ei tästä enää nuorennu joten uudempaa tikkua vaan. Kiitos vinkistä.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Aivan, kyllähän tuostakin nyt tolkun saa. Mutta fakta on se, että jos jo vuosikymmenet on tehty selkeitä ja tomivia metallitikkuja, niin miksi tuollainen on laitettu? Esim. vanhassa 900:ssa todella hyvä.
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Uudenmallinen öljytikku maksaa Saab-liikkeen varaosakaverin mukaan EUR 17,40 joka on varsin kohtuullinen hinta.
Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto samassa liikkeessä GM 5W-30 öljyllä maksoi sitävastoin tasan 90,- mutta minkäs teet reissulla.
Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto samassa liikkeessä GM 5W-30 öljyllä maksoi sitävastoin tasan 90,- mutta minkäs teet reissulla.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Onko tietoa tuosta valkoisen osanumerosta? Kerran olin jo sitä ostamassa OG9-3:n, mutta eivät osanneet sanoa kumpi kumpi, niin en viittinyt summassa ostaa. Ei mulla ole näössä vikaa, mutta joskus sitä joutuu talvihärällä tiirailemaan.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Mä en mielestäni sanonut ettenkö mä osaisi tarkistaa Saabin öljypintaa VAAN ETTÄ MUN 47-VUOTIAAT SILMÄT EIVÄT MEINAA EROTTAA SITÄ ÖLJYPINTAA SIINÄ MUSTASSA VALMIIKSI KIILTÄVÄSSÄ MUOVIKLUNSSISSA.
Pyrin jatkossa välttämään mahdollisten Saab-ongelmieni julkituontia foorumilla ja hakeutumaan marmoritiskin tms. ääreen.
Pyrin jatkossa välttämään mahdollisten Saab-ongelmieni julkituontia foorumilla ja hakeutumaan marmoritiskin tms. ääreen.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Ja missähän mielessä tuo on perustelu sille että uusi tikku saa olla huonompi kuin vanha????9-5T kirjoitti:Ehkä ne ei voineet kuvitellakkaan ettei yksinkertainen öljyntarkistus ole kaikille yksinkertaista.Juhabisti kirjoitti:Aivan, kyllähän tuostakin nyt tolkun saa. Mutta fakta on se, että jos jo vuosikymmenet on tehty selkeitä ja tomivia metallitikkuja, niin miksi tuollainen on laitettu? Esim. vanhassa 900:ssa todella hyvä.
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Liekö tuollainen muovipallero halvempi valmistaa? Kuulema on Saabissa euroopan pienimmät valmistuskustannukset
#3272
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Jäsen FINN. Jatka toki täällä, itse olen lyhyen jäsenyyteni aikana saanut täältä hyviä neuvoja. Maailmaan vain mahtuu aina noita "kaikkitietäviä" . Kun suodattaa ne pois niin kyllä täällä apua saa
Re: Öljytikun tulkintavaikeuksia
Ei se ole huonompi vaan toimiva.Juhabisti kirjoitti:Ja missähän mielessä tuo on perustelu sille että uusi tikku saa olla huonompi kuin vanha????
Eipä taida tuohon femman putkeen mennä kauhean hyvin sellainen lattatikku kuten ogsatkussa. Se putki on sen verran mutkalla, että lattaa ei pysty kääntämään 90 astetta. Voishan se tietysti olla sellainen suora putki vinossa kuten satkuissa niin silloin vois öljyt tarkistaa hanskalokeron kautta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08