Yksi 9-5 kiikarissa, siitä kysymyksiä.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Yksi 9-5 kiikarissa, siitä kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Elikkä olisi yksi saksantuonti 9-5 liikkeessä kiikarissa, siitä vähän kysymyksiä kun kävin katsomassa sitä.

Auto on -98 mallinen sedan 9-5 2.3t Aut. varusteina kaikki perinteiset plus sähkönahkapenkit, kattoluukku, as3, luistonesto.
Sillä on ajettu 140tkm ja hintaa on ~17000e, mitä mieltä hinnasta?

Auto oli ollut pihalla 2-3viikkoa ja lähti ihmekyllä samantien käymään. Sisältä mielestäni todella siisti, ulkoa oli etupuskurin alareunassa joitakin naarmuja.

Sitten niitä kysymyksiä. Liike mainosti että autossa on täydellinen huoltokirja, katsoin huoltokirjaa ja olivat kyllä joissakin saab liikkeissä huollot tehty mutta viimeinen huolto oli tehty 115tkm. Nyt jo kuitenkin 140tkm mittarissa, eli on tuo edellinenkin ollut jo myöhässä ja 130tkm huoltoa tehty laisinkaan.

Voiko moottoritakuun unohtaa samantien?
Mitä tuo 130tkm huolto pitäisi sisällään?

Muutenkin onko jotain paikkaa missä kilometrilukemaa voisi tarkistaa?

Auton koetauluun oli liimattu tuollainen pieni Harman-Kardon läpyskä, miten voin varmistaa että autossa olisi kanssa tuo AS3?

Sidistä puuttui todella paljon pikseleitä, entiedä onko pihalla seisottaminen vaikuttanut asiaan mutta siitä ei saanut mistään teksistä tai numerosta oikeestan selvää. Onko tälläinen tuolla kotikonstilla korjattavissa vielä vai saako ostaa suoraan uuden/käytetyn. (Myyjä vielä tokaisi että johtunee siitä että se on saksankielinen sid vielä ja sentakia numerot ja kirjaimet sekaisin tuollalailla :lol: )

Luistonestosta, en päässyt vielä koeajolle, että olisin voinut testata. Myyjä sanoi autossa olevan luistonesto mutta mitään TCS nappia ei kyllä ollut. Kuitenkin ratin vasemmallapuolella missä se TCS nappi kaiketi kuuluisi olla oli jonkin vihreä "lamppu" nappulan keskellä, sitä nappia ei kuitenkaan voinut painaa mitenkään. :)

Keskuslukituksen kaukoohjaus toimi kyllä ovet avattessa mutta lukkoon ei mennyt kapulasta enää, vilkut vain vilkahti mutta mitään ei tapahtunut paitsi jokin pieni ääni jostain lukosta tjsp. kaiketi. Mikä mahtaa olla vikana?

Mitä muuta autosta kannattaisi ehdottomasti tutkia että missä kunnossa on jne.?

Tässä jotain mitkä painaa mieltä, haulla olisi varmaan kanssa löytynyt noihin vastaukset, mutta kysyn nyt kaikki kerralla mitä tuli heti mieleen.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Yksi 9-5 kiikarissa, siitä kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja peinu »

baas95 kirjoitti:Sitten niitä kysymyksiä. Liike mainosti että autossa on täydellinen huoltokirja, katsoin huoltokirjaa ja olivat kyllä joissakin saab liikkeissä huollot tehty mutta viimeinen huolto oli tehty 115tkm. Nyt jo kuitenkin 140tkm mittarissa, eli on tuo edellinenkin ollut jo myöhässä ja 130tkm huoltoa tehty laisinkaan.

Voiko moottoritakuun unohtaa samantien?
Mitä tuo 130tkm huolto pitäisi sisällään?
Voi helposti unohtaa. Sitäpaitsi -98 vuosimallihan alkaa olemaan 8 vuotta vanha. Jos autolle saa liikkeeltä sen puolen vuoden takuun ja moottorille vaikka vähän lisää, niin olet voiton puolella.

130tkm huolto pitää sisällään öljyn ja suodattimien vaihdon + joukon säätöjä ja tarkastuksia.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

tcs-kytkin on oikealla puolella rattia
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja nahkis »

jari kirjoitti:tcs-kytkin on oikealla puolella rattia
Ei ollut niissä kahdessa nappulassa mitään, ja kyllä saman liikkeen yhdessä toisessa 9-5 oli mielestäni vasemmalla puolella, en varma kyllä ole.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Korva kiinni hattuhyllyyn ja jos kuuluu mökää niin siellä on kajarit = as3. Tiedä sitten olisiko tuo itselläni autonoston peruuntumisen syy, jos kunnon äännetoistoa haluaa niin on se rakennettava itse.
Aina vaan parempi jossei jo tuonkin ikäisessä autossa ole esim. TCS:ää tai muitakaan helposti vikaantuvia ajoa haittaavia lisäkikottimia ;)
Nuo pienet sähköviat saat itsekin kuntoon, ja kattolukusta ja sähköjakkaroista maksaisin itse 1-2k e mielelläni lisää, pihassa on ainoastaan yksi kulkine joka omaa molemmat nuo kaikista tärkeimmät lisävarusteet ;)
SID:in pikselit saattaa saada takaisin korjaamalla itse, käytä hakutoimintoa ;)
Kuuntele juriseeko öljypumppu kylmänä 5min ajan,
ropeltaaako tasapaino- tai jakoketju, pölläytteleekö kylmänä, onko huohotuspöntön letkut täynnä öljykuraa.
Tuskin autokauppias korjauttaa autoa loputtomiin ja totaalisesti, onhan se jo 8 vuotta vanha, pikemmin jotain pikakorjauksia teettää "paikallisessa".

Ja tarkista myös toimiiko ACC kunnolla eli kääntyvätkö kaikki läpät säädellessä esim. tuulilasilta jalkatilaan vaihdettaessa, ja puhaltaako aidosti erilämpöistä ilmaa eri puolille, kokeile säätää toiselle puolelle esim 15 ja toiselle 27 astetta, ja palauta sen jälkeen molemmat 20 asteeseen, toimiiko?
Tässä nyt jotain, viisaammat jatkakoon.

Ps. mulla olis myynnissä nettohintaan 13.5K 9-5 josta on korjattu kaikki tyyppiviat ;) Mutta puuttuu sähkösäädöt penkeistä ja kattoluukku, ja on vain AS2 ja ilman luistonestoa :(
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Hinta on kohillaan. Tota luokkaa ton ikäluokan ja ajetut ysifemmat maksaa.

Mitä ite olen ajellut samallaista ysifemmaa manuaalina ni voin suositella ainakin ajo-ominaisuuksiltaan. Loistava ajettava ja niin hiljainen että ihan rupee tekeen mieli vaihtaa tonttu ysifemmaan... :)

Ja ikää ei kannata ruveta miettiin mut jos sulla on rahaa niin... Rahallahan saa ja taksilla pääsee.. :wink:
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Tolla hintaa saa jo Suomestakin,ehkä jopa varmemman ja huolletumman pelin.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Juu suomesta tosiaankin saa tuohon hintaan kuten tuokin mistä itellä on kokemusta.

Voit koittaa tingata koska se on saksantuonti ja vetoat siihen että suomiautot maksaa samanverran. :roll: Jos ei lämpiä niin eikun menoksi.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

ng900aero kirjoitti: Ja tarkista myös toimiiko ACC kunnolla eli kääntyvätkö kaikki läpät säädellessä esim. tuulilasilta jalkatilaan vaihdettaessa, ja puhaltaako aidosti erilämpöistä ilmaa eri puolille, kokeile säätää toiselle puolelle esim 15 ja toiselle 27 astetta, ja palauta sen jälkeen molemmat 20 asteeseen, toimiiko?
Kannattaa muistaa, että Techillä autosta saa tuon lämpötilojen säädön erilaiseksi eri puolilta kytkettyä pois eli vaikka molemmille puolille tulisikin yhtä lämmintä ilmaa, se ei aina välttämättä tarkoita sitä, että läpät olisivat viturallaan. Tai näin siis olen ainakin käsittänyt.

Tämä ihan vaan yleisenä kommenttina.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mv55
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 14:03
Paikkakunta: Vilppula

Re: Yksi 9-5 kiikarissa, siitä kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja mv55 »

[quote="baas95"]Elikkä olisi yksi saksantuonti 9-5 liikkeessä kiikarissa, siitä vähän kysymyksiä kun kävin katsomassa sitä.


Sidistä puuttui todella paljon pikseleitä, entiedä onko pihalla seisottaminen vaikuttanut asiaan mutta siitä ei saanut mistään teksistä tai numerosta oikeestan selvää. Onko tälläinen tuolla kotikonstilla korjattavissa vielä vai saako ostaa suoraan uuden/käytetyn. (Myyjä vielä tokaisi että johtunee siitä että se on saksankielinen sid vielä ja sentakia numerot ja kirjaimet sekaisin tuollalailla :lol: )

Ei se kyllä mitään vaikuta pikselien katoamiseen, oli sid sitten minkä kielinen tahansa. Tuollaisia myyjän kommentteja kuulee esim R-J:n liikkeissä ympäri Suomea eli höpön, höpön.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Milli kirjoitti:Juu suomesta tosiaankin saa tuohon hintaan kuten tuokin mistä itellä on kokemusta.
Voit koittaa tingata koska se on saksantuonti ja vetoat siihen että suomiautot maksaa samanverran. :roll: Jos ei lämpiä niin eikun menoksi.
Saksa-autosta voisi ehkä maksaa enemmän kuin suomiautosta, koska siellä ei öljyt (jotka muutenkin sattuneista syistä saattavat huonontua nopeammin kuin pitäisi) huonone pakkasissa niinkuin Suomessa. Auton kilometrit on ehkä ajettu paremmilla öljyillä :?: :!:
Jos olisin itse myymässä saksan saabia, käyttäisin myyntiargumenttina ehkä myös sitä että sitä autoa ei ole koskaan huollettu suomalaisessa merkkihuollossa :)
9000CS 2,3
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

toisaalta Saksassa ajetaan mineraaliöljyillä ja heti lujaa, kuulemma...
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

pasijalmari kirjoitti:toisaalta Saksassa ajetaan mineraaliöljyillä ja heti lujaa, kuulemma...
Onko omaa kokemusta :?: vai esson baarin tieto(kuten suurin osa tiedosta liittyen tuotuihin autoihin), itsellä ja ystävillä jotka ovat sieltä auton tuoneet on lähes kaikissa olleet mobil 1 öljyt (ainakin tarran ja huoltokirjan mukaan).
Nämä autot mitkä tiedän ovat kyllä olleet aika uusia joten vanhoista autoista en tiedä mitä öljyjä niissä käyttävät.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

No siis automyyjäthän on Suomessa varmaan pitäneet jossain vaiheessa oikein seminaareja joissa on joukolla ideoitu kaikkia mahdollisia tuontiautoihin liittyviä myyttejä :)
Kylläpä se Suomi taitaa olla se autoilun kehitysmaa, mittasi sitä millä mittarilla tahansa. Tuskin lienee edes maakohtaista mitä öljyjä autoihin laitetaan, puhumattakaan siitä miten kovaa autoilla ajetaan. Uskon että joka maassa auton omistajalla on ihan samat interssit pitää autonsa kunnossa. Rahan arvoista tavaraahan se on.
Joku voisi pitää luennon öljyjen oikeista eroista, niihin liittyy kanssa kaikenlaisia myyttejä tyyliin synteettinen vs. mineraali. Me vanhemmat ukkelit muistetaan vielä ne ajat kun autoilla ajettiin satoja tuhansia kilsoja pelkästään mineraaliöljyillä ilman sen kummempia moottorin kulumisongelmia. Ja toisaalta nähdään miten nykyään tehdään koneremontteja jo alle 100tkm ajettuihin autoihin joihin on aina laitettu jotain ralliformulaa..
9000CS 2,3
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Kyllä minä olen myös tuon mineraaliöljyjutun kuullut automyyjältä kun uutta pösöä ostin. Eli neuvoi tekemään ekan öljynvaihdon piakkoin kun tehtaalla on pistetty mineraalit. Tuo oli about 2000. Tiedä sitten pitikö/pitääkö paikkaansa.

Toinen paikka missä tuota tulee vastaan on suosittu saabcentral.com keskustelufoorumi. Kaikki suosittelevat synteettisiä öljyjä kun niistä kysytään (kun osa ajaa mineraaleilla).
9-3 SC 1.8t -06
Vastaa Viestiin