ongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

ongelmia

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

elikkä auto on 9-5 -98.
ongelmana on:
- auto käynnistyy. Check engine valo ei pala. tyhjäkäynnillä ei ongelmia. kun painaa kaasua, kierrokset nousevat ja vähän ajan kuluttua auto sammuu. tätä tekee muutaman kerran kunnes check engine valo syttyy. tämän jälkeen auto ei pysy kylmänä tyhjäkäynnillä kunnolla käynnissä ja kierrokset humpaavat välillä 500-1100. nyt kun auto lämpeää se pelaa normaalisti, mutta valo palaa...

onko kellään ollut samanmoisia ongelmia, tai arvailuja mistä voisi johtua. alkoivat kovien pakkasten aikaan (-35 c).

epäilin huohotin putki ongelmaa koska kylmänä lähti normaalisti käyntiin mutta kohta alkoi hyytyä. huomasin tuossa että ruiskupumpun päälläolevan kotelon alla kannesta lähtevä letku oli irti. kiinnitin letkun, ei vaikutusta. vieressä oleva letku oli poikki, joka tulee moottorin ilman ottoputkesta lähtevästä sivuhaarasta, joka on aluksi rautainen mutta muuttuu kumiletkuksi.

kaikki tämä siis löytyy edestäpäin katsottuna vasemmalta puolelta kantta.
Liian vaikea selittää..

kertokaa kokemuksista.
:?: :idea:
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Itsellä ei hirmuisesti tietoa, mut veikkaisimpa, et näitä tietäjiä kiinnostaa onko kyseessä bensa vai diesel..? Ja haulla löytyy tietysti vaikka mitä tarinoita sytkäkaseteista (DI-kasetti, sytytyskasetti) ja dieselien läppäkoteloista jne jne.

Vikakoodien luettaminen merkkiliikkeessä tai jossain muussa pajassa, josta se mikä_se_nyt_olikaan_testeri löytyy olisi varmaan se ensimmäinen askel vian haussa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Kuten mainittu:
Limmo kirjoitti:Itsellä ei hirmuisesti tietoa...
9-3SC 2.0t Aut. -08
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

2,3t bensakone. lisäksi vielä cruise ei tuon takia pelaa. moottorin ohjauksen sulakkeita pois käyttämällä varoitusvalon saa sammumaan ja silloin cruise pelaa. kun valo taas syttyy, cruise lakkaa toimimasta.
vian etsintä alkoi just cruisen toimimattomuuden aikoihin ja samalla huomasin käynnistys ongelmat. silloin päilin sitä moottorin huonotin putkea mutta vika ei ilmeisesti ole siinä. jotain sähköpuolen häikkää.

aikani kaikkia tunnistimia ja liittimiä ronklattuani cruise alkoi toimia mutta check engine palaa yhä. en tiedä korjautuiko vika kun auto ei ole vielä jäähtynyt. valo on palanut niin pitkään kuin muistan. merkkiliikkeessä eivät osanneet sanoa mistä johtuu. sanoivat että jos mitään ei ilmaannu niin ajele menemään. (siis aikaisemmalla kerralla sanoivat näin)
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

moi,

eilen kävin reissussa.
Cruise päällä ja hienoa aurinkoista autostradaa.
Tankille mennessä ei mitään ongelmaa, sammutin auton Cruise valo päällä.
Tankilta lähtiessäni ei Cruise enään pelaa.
Pääsin perille, olin, ja takaisin lähtiessä Moottorivalo.
Ei ongelmia missään käynnistyksessä.Cruise taas pelaa.
En päässy Saabille tänään kysymään mikä vika.
Auto pelaa niinku ennenki.
Lounaalta tullessa tänään ei Moottorivaloa. Kaikki ok.

Olisiko tuo Cruisen käyttö jotain vika herkkyyttä aiheuttavaa, koska kerran aiemmin reissusta tullessa, Cruisea käyttämällä sain vikavalon päälle.

Anteeksi jos tämä on toistoa, näin äkkilukemalla samantapaista juttua Topicin aloittajan kanssa, mutta mulla ei mitään ongelmia käynnistyksessä.

Keski Italia 0C, ei roikkalämmitintä.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Cruise vaatii yhden kerran jarrun painamisen ennen kuin se lähtee toimimaan.

Asia mikä ysifemmassa oudoksutti aluksi, cruisen joutuu kytkemään kahdesta napista päälle jokaisen käynnistyksen jälkeen.
Tonnareissa ja jenkeissä se oli aina päällä.
96 M75 i12 5-speed ;)
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

moi taas !

Tuosta Cruisesta, ehkei se aiheuta noita ongelmia, mutta tarkkailen sitä vielä.
Kuten kirjoitin, moottorivalo sammui seuraavana päivänä.
Tänä aamuna se tuli taas. Ja ei mitään vikaa autossa siis päällepäin.
Menin huoltoon, sammutin auton, kysyin olisiko aikaa 2 minuutin tarkistukseen, ei ollut, menivät cappuccinolle.
Menin autoon, väänsin virta-avainta on-off 3-4 kertaa ilman käynnistämättä, ja voilaa, moottorivalo sammu.
Liekö sitten säikähtäny väsyneitä aamukahvittomia italialaisia mekaanikkoja vai mikä.
Taas ei pala vikavalo. Kaikki ok.

Muuten, oliko jollakin tietoa tuon T7 DI boksin takaisinkutsusta ? Jotain virallisempaa mitä löytyy vaikka netistä.

Sehän ei ole vielä alkanut Suomessakaan ?
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

No se vika sitte löyty.. turbohan se oli sanonu työsopimuksen irti. läppäkotelossa ei ollu paljo öljyä mutta tarpeeksi. muuten joka paikka sotkussa... huomenna tulee uus.. ei ku asentamaan.
sheba1
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 18:00
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja sheba1 »

Tuskin turbo vika . kaasuläppä viallinen ihan varmasti :lol:
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

saraan02 kirjoitti:No se vika sitte löyty.. turbohan se oli sanonu työsopimuksen irti. läppäkotelossa ei ollu paljo öljyä mutta tarpeeksi. muuten joka paikka sotkussa... huomenna tulee uus.. ei ku asentamaan.
Kyllä sen sitten huomaa kun turbo menee. :D
Omassa läppäkotelo suunnilleen lainehti öljystä..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

ciao,

jos tarkistan itse tuota öljyä läppäkotelossa (?) niin missä se läppäkotelo on ..... :lol: kokemukseni Saabista on laittaa bensaa ja pissapoikaan nestettä.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

en tiedä.. turbo ainaki oli holvannu öljyä aika reilusti... sentin väljä akseli. uus turbo paikalla... vielä tulee jonkin verran öljyä läppäkoteloon..
kun asennatta uutta turboa muistakaa öljytä se hyvin esim pover upilla ja pyöritellä akselista että öljyä menee turboon. sitten kun turbo on paikoillaa niin ottakaa esim. joku moottorin ohjauksen sulakkeista pois ja startatkaa niin pitkään että öljynpaine valot sammuvat. ainakin mulle tämä oli uus tieto. onneksi kuulin ennen kuin olin asentanut.. myyjä sano näin..

entisellä turbolla oli ajettu muutamaa tuhatta vaille 400 000 kilometriä. toivottavasti uus kestää yhtä kauan.

mikä kaasuläpästä yleensä hajoaa, vai hajoaako se sitte kerrasta niin ettei sille ole mitä tehdä?

Sitten toinen kysymys.

-voiko vikakoodeja lukea itse
- jos voi niin mistä ja miten
- voiko vikamuistia itse jotenkin tyhjentää
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

saraan02 kirjoitti:Sitten toinen kysymys.


-voiko vikakoodeja lukea itse
- jos voi niin mistä ja miten
- voiko vikamuistia itse jotenkin tyhjentää
Vikakoodeja ei voi lukea itse, Saabin huoltoon ja siellä Tech II -lukulaitteella saa koodit ulos. Homma maksaa joskus kympin, jossakin ovat lukeneet vikakoodit ilmaiseksikin. Ei muuta kuin käymään huollossa.
Vikamuistin voi tyhjentää käyttämällä akun miinusnavan irti.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

NeroSaab kirjoitti:jos tarkistan itse tuota öljyä läppäkotelossa (?) niin missä se läppäkotelo on
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 055#236055
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Iso :saab: kiitos.
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Vastaa Viestiin