Turbon vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja ijw »

Mitkä osat täytyy irrottaa, jotta mahtuisi ottamaan pois sekunda Garretin GT17 ja tilalle toimivan ahtimen Mitsubishi TDO4-15?
Öljyä on päässyt imujärjestelmään, läppäkoteloon, polttoainesuuttimiin sekä välijäähdyttimeen ym. Millä pitää puhdistaa edellä mainitut osat? Ja viellä, miten pitää puhdistaa esim. lämpötila-anturi osanumero 9197948 tai meneekö uusiksi?

Turbon ym. osien asennuksen jälkeen pitää paineet nostaa, tapahtuuko tämä sytytyskasetin irrotuksella tai sulake pois, jotta bensapumppu ei käynnistyisi?

#2335
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ijw kirjoitti:Mitkä osat täytyy irrottaa, jotta mahtuisi ottamaan pois sekunda Garretin GT17 ja tilalle toimivan ahtimen Mitsubishi TDO4-15?
Öljyä on päässyt imujärjestelmään, läppäkoteloon, polttoainesuuttimiin sekä välijäähdyttimeen ym. Millä pitää puhdistaa edellä mainitut osat? Ja viellä, miten pitää puhdistaa esim. lämpötila-anturi osanumero 9197948 tai meneekö uusiksi?

Turbon ym. osien asennuksen jälkeen pitää paineet nostaa, tapahtuuko tämä sytytyskasetin irrotuksella tai sulake pois, jotta bensapumppu ei käynnistyisi?

#2335
En ymmärtänyt kysymystäsi koskien tuota paineidennostoa, mitä paineita haluat nostaa ja miksi se tulisi tehdä ilman bensapumppua?

Eikös turbo lähde ihan vain ruuvaamalla irti? Muistaakseni pakosarjaakaan ei tarvitse irrottaa/löyhdytellä. Itselläni juuri sama homma edessä jahka viitsin sen tehdä, toisaalta vanha Garretkin toimii vielä mainiosti joten mitäs tuon vaihtoa hosumaan.

Tartteeko noita mainitsemiasi oisa edes puhdistaa millään? En ainakaan itse viitsisi lähteä irrottelemaan välijäähdytintä jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuolla paineen nostolla tarkoittanee Öljyn paineita vaihdetulle turbolle. Mutta kyllä sinne riittä että ennenkuin laittaa paikalleen niin laittaa siitä öljyn meno reijästä öljyt sisään ja vielä lisää ennen pääly putken kiinni laittoa sinne öljyä.

Noista puhdistamisista on jo juttua ollut. Hakua peliin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä nuo on syytä putsata jos ovat kunnon öljykerroksen saaneet päälleen. Välijäähdyttimen tehokin alenee huomattavasti jos se on öljymoskan peittämä sisältä.. :roll:

Välijäähdyttimen voi putsata vaikkapa valopetroolilla, löpöllä tms. huljuttelemalla irtaallaan, noita muita vaikkapa kaasuttimen puhdistusspraylla tai ihan vaan bensalla.

Ja niinkuin V-M ehti jo vastata niin riittää että kaadat öljyn tuloreiästä ahtimeen hiukan öljyä sisään ennen starttia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Lähes kaikissa turboissa on painepuolella enemmän tai vähemmän öljyä eikä se menoa haittaa ellei sitä tule suuria määriä jatkuvalla syötöllä. Siksi ei kannata putsata kuin läppäkotelo ja laskea välijäähdyttimestä öljyt pois alaletkusta. Anturit kannattaa kevyesti pyyhkiä pehmeällä kankaalla eikä tehdä mitään muuta koska viimeistään hankaamalla ja liuottimilla niistä saa entiset :wink: .
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Kiitos vastauksista! Paineen nostolla tarkoitun juuri tuota öljynpainetta.
Pro-Carservice:ssä kerrottiin, että öljynpaineet pitää nostaa ennen starttia ottamalla esim. sytytyskasetti irti.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ijw kirjoitti:Kiitos vastauksista! Paineen nostolla tarkoitun juuri tuota öljynpainetta.
Pro-Carservice:ssä kerrottiin, että öljynpaineet pitää nostaa ennen starttia ottamalla esim. sytytyskasetti irti.
No joo, voiteleehan se turbon melkein heti startista, mutta tottakait on hyvä idea pyörittää starttimoottorilla muutaman kierroksen että täytyy putket öljystä.

Kuinka meinaat tehdä ne öljy- ja vespiputket vai tilasitko Aeron putket tilalle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ijw kirjoitti:Kiitos vastauksista! Paineen nostolla tarkoitun juuri tuota öljynpainetta.
Pro-Carservice:ssä kerrottiin, että öljynpaineet pitää nostaa ennen starttia ottamalla esim. sytytyskasetti irti.
Riittää varmaan jos otat sen liittimen siitä kasetista irti. Tarkoitan vain että ettei tee niin että liitin on kiinni ja kasetti siinä koneen päällä/vieressä irtaallaan jolloin kipunaa pukkaa jo pitkästi ja saattaa vaurioittaa kasettia.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sinne turboon voi myös asentaessa kaataa hieman öljyä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Ei nyt ihan liity tähän varsinaiseen aiheeseen mut sivuaa kuitenki..
Onkos kukaan vaihtanu sitä 9000 aeron mitsua itelleen.??

Kattelin kun omaan vaihdoin uutta GT17:sta että tuleehan aikasta
ahdasta olemaan tossa ilmastoinnin kompuran kohalla..Mietin vaan et
joutuukohan tekemään tilaa jollain konstilla imuputkelle/klemmarille.??
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

TD04 kirjoitti:Ei nyt ihan liity tähän varsinaiseen aiheeseen mut sivuaa kuitenki..
Onkos kukaan vaihtanu sitä 9000 aeron mitsua itelleen.??

Kattelin kun omaan vaihdoin uutta GT17:sta että tuleehan aikasta
ahdasta olemaan tossa ilmastoinnin kompuran kohalla..Mietin vaan et
joutuukohan tekemään tilaa jollain konstilla imuputkelle/klemmarille.??
Eikös se ole sama Mitsun ahdin kuin myös og900 aerossa, 9-5 aerossa, 9-3 aerossa ja viggenissä?
Ensi viikolla pitäisi ahtimen tulla Ruotsista (ei ehtinyt postin kautta täksi viikoksi), ja se pitäisi saada asennettua samantien paikoilleen koska vaimo tarvitsee koko ajan tuota autoa.

Jos jollakulla olisi tiedossa öljy- ja vesiputkien pituudet niin suurella kiitollisuudella ottaisin ne vastaan, jotta voisi teettää teräspunosletkut jo etukäteen oikeilla päillä (Frostgrey taisi mainita että Mitsussa 10mm:n banjot).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Totanoin, en löytänyt oikein asiaa sivuavia otsikoita ja taaskin on väärä kompuutteri kotona (se jossa ei ole EPC:tä :oops: ).
Eli onkos mitään hyötyä vaihtaa Mitsua vakion Garretin tilalle tuolla vakiopakosarjalla joka on aika olemattoman ahdas?

Ainakin kun vertasin sitä pöydällä 2.3-tontun sarjaan niin oli melkoinen ero kanavien koossa, onkos esim. 9-5 aerossakin sama sarja kuin 2.0t.ssä??
Varmaan turbo herää aikaisin tuollaisella kuristetulla versiolla mutta tuleekos sieltä hönkää riittävästi??

Minulla olisi yksi kertaalleen hitsattu 2.3-tonnarin sarja mutta siinä turbo tulee eri kohtaan kuin 9-5:ssä joten siitäkään taida ei olla iloa, mutta sopisiko 9-5:een esim. ng900:n vakiosarja?
Noita peltisarjojahan on nykyisin markkinoilla mutten raaski investoida mokomaan lähes tonnia :?

Vai onko ainoa ilo kestävyys, ainakin mitä aiempia juttuja olen lukenut niin koneen luonteessa ei ole tapahtunut mitään muutosta siirryttäessä garretista Mitsuun?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä tuon vakio pakosarjan pitäisi siinä virrata mitä nuo pikku turbotkin (TDO4-15t & GT17). Tuolla Mitsulla on ilmeisesti päästy maksimissaan hetkellisesti n 305hv lukemiin 9-5:ssa, tuolloin rupee kyllä pakolömmät ja paineet pitemmän päälle olemaan maksimaaliset.

tuossa ero meikäläisen uuden mitsun ja vanhan garretin välillä imupuolella.


Kuva

ja tuossa pakopuolelta, missä on hieman enemmän eroa

Kuva
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitos Frosgrey, eli turbot ovat aika samanlaiset, tai ei ainakaan mitään hätkähdyttäviä eroja.
Mutta noissa pakosarjoissa oli waltava ero b234:n ja b205:n välillä, turbolle tulevan aukon koko oli jotain uskomatonta, kuteistettu oikein tosissaan, ehkä tuolla on haettu sitä aikaista heräämistä, jossa kyllä esim. b205 on paljon parmpi kuin b204.
Kukas jaksaisi ruveta värkkäämään 9-5:een sopivia kunnolla virtaavia pakosarjoja kohtuuhinnalla?

edit: pitäiskö tuohon sitten asentaa se "rosamunda" samalla vaivalla? 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Se pottu olisi kyllä kova sana, mutta turbo+ pakosarja n.1500€, jos tolla edes viela saa :?

Toinen vaihtoehto olisi Mitsun Tdo4- 18T 7# pakopesällä, ei vaan saa ilmeisestikään T25 laipalla :roll: .

Tiedossa olisi yksi 16T 6" pakopesällä, pakosarjaan sopii ilmeisesti suoraan ja ehkä DB:kin ,mutta imu putki pitäisi jotenkin ranettaa kiinni :?

Kyllä tuo hyrrän vaihto voi tulla eteen, kunhan saa ensin kunnon rautaa koneseen :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin