Saabko turvallinen?
Saabko turvallinen?
Ajoin syksyllä 2004 mallisella Saabillani sivutieltä eteen tulleen auton oikeaan kylkeen. Itselle pieni murtuma rintalastaan ja hetkellinen tajunnan menetys koska löin pääni autoni oven yläreunaan. Sivuttaisliike ilmeisimmin aiheutti tämän. Nopeutta ehkä 70 km/h, ei muistikuvaa. Vastapuolelle ei henkilövahinkoja. Hämmästystä herätti se että kuljettajan kumpikaan turvatyyny ei lauennut, matkustajan kylläkin vaikka paikka oli tyhjä. Auto meni lunastukseen.
Pyysin Saabilta selvitystä miksi tyyny ei lauennut. Minulle sanottiin että järjestelmä on niin nerokas että se tunnistaa koska tyynyn on avauduttava. Entäpä jos turvavyö ei olisi ollut kiinni tai olisin ollut kumartuneena eteen. Miksi pelkääjän tyyny laukesi? Sain kuitenkin käsityksen että järjestelmä menee tutkittavaksi, Saab itsekin on mainostanut tutkivansa kaikki onnettomuudet joissa merkki on ollut mukana. 4 kuukauden odottelun jälkeen kysyin asiaa uudelleen ja sain vastauksen: koska olin vaatinut asian tutkimista sitä ei tutkita!
Onko turvatyynyjen järjestelmä viety liian pitkälle kun yritetään estää niiden liian helppoa laukeamista?
Pyysin Saabilta selvitystä miksi tyyny ei lauennut. Minulle sanottiin että järjestelmä on niin nerokas että se tunnistaa koska tyynyn on avauduttava. Entäpä jos turvavyö ei olisi ollut kiinni tai olisin ollut kumartuneena eteen. Miksi pelkääjän tyyny laukesi? Sain kuitenkin käsityksen että järjestelmä menee tutkittavaksi, Saab itsekin on mainostanut tutkivansa kaikki onnettomuudet joissa merkki on ollut mukana. 4 kuukauden odottelun jälkeen kysyin asiaa uudelleen ja sain vastauksen: koska olin vaatinut asian tutkimista sitä ei tutkita!
Onko turvatyynyjen järjestelmä viety liian pitkälle kun yritetään estää niiden liian helppoa laukeamista?
Mietiskelin vähän tuota turvavyön käytön ja airbagin laukeamisen yhteyttä. Jos et olisi käyttänyt turvavyötä, olisit lentänyt eteenpäin täydellä voimalla ja airbag olisi lauetessaan lyönyt "vastapalloon". Ei kuulosta tämäkään mukavalta vaihtoehdolta.
Onneksi sentään suuremmilta henkilövahingoilta selvittiin ainakin sinun osaltasi.
Onneksi sentään suuremmilta henkilövahingoilta selvittiin ainakin sinun osaltasi.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Ihan maalikkona mietiskelin:
Se, että auton perä heitti vasemmalle, viittaa siihen, että osuma tuli oikea kulma edellä. Jos oikea kulma osuu ensin, niin se tietenkin hidastuu nopeammin kuin vasen. Ehkäpä tuossa oli se hiuksen hieno ero.
Jättivät varmaan tutkimatta sen takia, että jos pyydetään erikseen tutkimaan, niin kysyjällä voi olla jotain taka-ajatuksia?
Erikoinen tapahtuma kaiken kaikkiaan.
Se, että auton perä heitti vasemmalle, viittaa siihen, että osuma tuli oikea kulma edellä. Jos oikea kulma osuu ensin, niin se tietenkin hidastuu nopeammin kuin vasen. Ehkäpä tuossa oli se hiuksen hieno ero.
Jättivät varmaan tutkimatta sen takia, että jos pyydetään erikseen tutkimaan, niin kysyjällä voi olla jotain taka-ajatuksia?
Erikoinen tapahtuma kaiken kaikkiaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ovatko muuten 9-5-mallit varustettu nykyisin sivuturvaverhoilla? Olen surffaillut saab.fi-sivuilla varustetietoja tutkien ja tämän mukaan 9-3-malleissa (SS sekä SC) sivuturvaverhot näyttävät olevan vakiona mutta 9-5:n tapauksessa asiasta ei ole mitään mainintaa. Mitenkähän lienee...?
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
Siis onko kaikissa ysivitosissa sivuillakin nuo sivutrvaverhot? Siis ihan niissä ensimmäisissäkin?peinu kirjoitti:alusta asti olleet vakiona samoin kuin 9-3:ssa
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Tuha kirjoitti:Siis onko kaikissa ysivitosissa sivuillakin nuo sivutrvaverhot? Siis ihan niissä ensimmäisissäkin?peinu kirjoitti:alusta asti olleet vakiona samoin kuin 9-3:ssa
9-5:ssa on tietääkseni sellanen iso sivubägi, joka estää kuljettajan päätä vahingoittumasta, kun taas 9-3:ssa verho on koko matkustamon pituinen...meniköhän oikeen


Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Tämäkin on jälleen niitä ikuisuus keskusteluja, mutta osallistutaan kuitenkin. On ikävää, että kuvailemasi onnettumuus on sattunut ja onni ettei käynyt pahemmin. Em. kaltaiset tapahtumat herättävät varmasti uhrin, sinun, tunteet pintaan. Ajoithan vielä "turvallisuuden ikonilla", Saab9-5:llä.
Tekniikkaan liittyen turvatyynejen laukeamiseen ja laukeamattomuuteen en ota kantaa, mutta toki haluan ehkä hiukan kyynisesti esitellä Saab9-5:n tuloksen Euro NCAP:n testissä vuonna 2003. Mielestäni Saab pärjäsi 5 tähden voimin loistavasti. Eikö? Esimerkiksi volvon S70 ja S80 mallit saivat ainoastaan 4 tähteä.
Fakta tässä asiassa on kuitenkin se, mitä tapahtui sinulle ajaessasi saabilla kyseisen onnettumuuden. En varmaankaan arvele kauheasti pieleen, mikäli veikkaisin sinulle käyneen paljon tapahtunutta pahemmin, jos olisit ajanut vaikkapa Ford KA:lla, Fiat Punto:lla, Nissan Almeralla jne. Eikö?
Yhteenveto: Ainoa keskustelu MIELESTÄNI, minkä voit tuolta pohjalta aloittaa ja aloititkin, on juuri: Toimivatko turvavarusteet varmasti oikein.
Kokonaisuutena et voi mielestäni alkaa saabin turvallisuutta parjaamaan, koska sen puolesta puhuvat oikeat fakat - Tosielämän realiteetit.
Mikään auto ei pysty fysiikan lakeja muuttamaan, varsinkin kun asioihin ja niiden syntyyn vaikuttaa aina se ihminen ratin ja penkin välissä.
Vielä pari kuvaa ja linkki: EuroNCAP



Tekniikkaan liittyen turvatyynejen laukeamiseen ja laukeamattomuuteen en ota kantaa, mutta toki haluan ehkä hiukan kyynisesti esitellä Saab9-5:n tuloksen Euro NCAP:n testissä vuonna 2003. Mielestäni Saab pärjäsi 5 tähden voimin loistavasti. Eikö? Esimerkiksi volvon S70 ja S80 mallit saivat ainoastaan 4 tähteä.
Fakta tässä asiassa on kuitenkin se, mitä tapahtui sinulle ajaessasi saabilla kyseisen onnettumuuden. En varmaankaan arvele kauheasti pieleen, mikäli veikkaisin sinulle käyneen paljon tapahtunutta pahemmin, jos olisit ajanut vaikkapa Ford KA:lla, Fiat Punto:lla, Nissan Almeralla jne. Eikö?
Yhteenveto: Ainoa keskustelu MIELESTÄNI, minkä voit tuolta pohjalta aloittaa ja aloititkin, on juuri: Toimivatko turvavarusteet varmasti oikein.
Kokonaisuutena et voi mielestäni alkaa saabin turvallisuutta parjaamaan, koska sen puolesta puhuvat oikeat fakat - Tosielämän realiteetit.
Mikään auto ei pysty fysiikan lakeja muuttamaan, varsinkin kun asioihin ja niiden syntyyn vaikuttaa aina se ihminen ratin ja penkin välissä.
Vielä pari kuvaa ja linkki: EuroNCAP



Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Taisin lukasta pikkasen hätäisesti. Sivuturvatyynyn ja sivuturvaverhon ero jäi huomiomatta9-5T kirjoitti:Ei, aikaisintaan -06 (mutta ei taida olla siinäkään). n.-99 sivuturvatyynyjä suurennettiin jotta suojaavat päätäkin.Tuha kirjoitti:Siis onko kaikissa ysivitosissa sivuillakin nuo sivutrvaverhot? Siis ihan niissä ensimmäisissäkin?peinu kirjoitti:alusta asti olleet vakiona samoin kuin 9-3:ssa

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Saab 9-5 sai neljä tähteä testistä, mutta siirtyi viiden tähden luokkaan, kun lisäpisteitä alettiin jakaa turvavyön merkkivaloista/varoittimistaCiswami kirjoitti:Tekniikkaan liittyen turvatyynejen laukeamiseen ja laukeamattomuuteen en ota kantaa, mutta toki haluan ehkä hiukan kyynisesti esitellä Saab9-5:n tuloksen Euro NCAP:n testissä vuonna 2003. Mielestäni Saab pärjäsi 5 tähden voimin loistavasti. Eikö? Esimerkiksi volvon S70 ja S80 mallit saivat ainoastaan 4 tähteä.
Yhteenveto: Ainoa keskustelu MIELESTÄNI, minkä voit tuolta pohjalta aloittaa ja aloititkin, on juuri: Toimivatko turvavarusteet varmasti oikein.
Kokonaisuutena et voi mielestäni alkaa saabin turvallisuutta parjaamaan, koska sen puolesta puhuvat oikeat fakat - Tosielämän realiteetit.
Mikään auto ei pysty fysiikan lakeja muuttamaan, varsinkin kun asioihin ja niiden syntyyn vaikuttaa aina se ihminen ratin ja penkin välissä.

Eikä mulla noista Volvon ja Saabin eroista niinkään ollut tarkotus kirjottaa, vaan olen miettinyt kuinka kauan Volvo ja Saab säilyttää etulyöntiaseman näissä turvallisuuteen liittyvissä asioissa, vai onko se jo kokonaan mennyttä...

Uusista ***** Euro-Ncap autoista ei vielä ole olemassa mitään tilastoja, joissa nähtäisiin miten ne ovat "menestyneet" oikeissa onnettomuuksissa.
Onkohan Volvo ja Saab enää kauaa esim. Folksamin tutkimuksen turvallisimpia autoja/turvallisin auto

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
9-5 oli jälleen valittu sekä USA:ssa että Ruottin maalla kaikken turvallisimmaksi autoksi (vakuutusyhtiöiden tekemän vertailun mukaa, joka perustui todellisiin kolareihin).
Mielestäni noissa euro-tähdissä on vähän "spekulaation" varaa, koska autotehdashan tietää tasan tarkkaan testien kulun, ja osaa sen perusteella rakentaa auton, joka pärjää juuri noissa testeissä...
Käytäntö kun ei aina vastaa labraolosuhteita, niin arvostan enemmän noita oikeisiin onnettomuuksiin perustuvaa vertailua.
Mielestäni noissa euro-tähdissä on vähän "spekulaation" varaa, koska autotehdashan tietää tasan tarkkaan testien kulun, ja osaa sen perusteella rakentaa auton, joka pärjää juuri noissa testeissä...
Käytäntö kun ei aina vastaa labraolosuhteita, niin arvostan enemmän noita oikeisiin onnettomuuksiin perustuvaa vertailua.
Mielenkiintoinen ajatus, saattaa olla perääkin. Ahneudella ei ole rajoja, vaan haetaan voiton maksimointia.Ysivee kirjoitti: ...koska autotehdashan tietää tasan tarkkaan testien kulun, ja osaa sen perusteella rakentaa auton, joka pärjää juuri noissa testeissä...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Näinpä.9-5T kirjoitti:Testeistä vielä, oliskohan vuotta vanhempi 4 tähden 9-5 ollut vaarallisempi vaikka erona on vain turvavyön pimputus.
Sinäänsä Euro-Ncap on päässyt tavoitteeseensa ja melkein kaikissa uusissa autoissa on varoittimet avonaisista vöistä ainakin etuistuimilla.
Testien uskottavuutta tollanen ylimääränen pisteiden jakaminen kyllä syö vähän, tai vähän enemmänkin

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Kävin katsomassa autoa korjaamolla joka on sen ostanut vakuutusyhtiöltä ja tekee siitä ajokuntoista. Keula on n 10 cm vääntynyt oikealle ja on kasassa viistosti siten että kuljettajan puoli on 20 cm enemmän sisässä. Sen lisäksi vasen etovi on sisässä- siinä vastapuolen punaista maalia-jota en huomannut kolaritilanteessa. Kaikki sopii tilanteesen, auto tuli vasemmalta, osuin sen oikeaan etuoveen ja se vielä pyörähti osuen vasempaan etuoveeni ennen kuin lensi oikealle puolelle ojaan. Selittää lopullisesti miksi löin pääni oven yläpuoliseen kahvaan. En menettänyt uskoani Saabiin vaan ostin uuden tilalle. Silti minua kiinnostaisi miksi kuljettajan tyynyt eivät lauenneet mutta tyhjän matkustajan kyllä.