Tekniikan Maailma ajoi Saab 9-5 2.3T Vector:in

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tokahaik
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Pe Loka 07, 2005 19:07
Viesti:

Tekniikan Maailma ajoi Saab 9-5 2.3T Vector:in

Viesti Kirjoittaja tokahaik »

Onko kukaan muu lukenut vielä uusinta Tekniikan Maailmaa, nro. 3/2006?

Sivulla 134 artikkeli koeajetusta Saab 9-5 2.3T Vector:ista.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Joo ihan myönteinen artikkeli oli, mutta olisivat voineet kirjoitella enemmänkin itse autosta. Hyvä pointti TM:ltä miten voi ajovalot aina huonontua malliuudistuksen yhteydessä 8O :?: :!: :?: Eivät valitettavasti pystyneet testata/vertailla uusia ja vanhoja ksenoneita, kun ei tainut maahantuojalta löytyä autoa tarpeeksi rivakasti.

Mielestäni näytti muuten 9-5:n tuossa TM:n kuvakulmassa jotenkin epäedustavalta, kun oli kuvattu viistosti edestä...
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Tuli juuri luettua, eipä ollut kummoinen juttu (=asiaa autosta ei oikeastaan yhtään)

Näyttää tuossa kuvassa keula tosi oudolta, ei mielestäni sovi nuo kromit tummaan autoon. Liikenteessä nähnyt noita uusia muutaman vaalean, huomattavasti paremman näköisiä.
Saab 9³
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Jännä homma nykyään, valot huononee kun päivitetään vuosimallia. On aika monella muullakin merkillä sama ongelma.Taitaa nykyään olla, että valmistajat eivät jaksa panostaa halogeenivaloihin, vaan valojen koko suunnitellaan ksenoneja varten, näinhän tapahtui 95 edellisessäkin päivityksessä, ksenonit tulivat lisävarusteeksi ja valojen koko pieneni ja valoteho laski. Volkkareissa ja audeissahan oikeastaan ksenonit ovat ainoa vaihtoehto, halogeenit onnettoman huonot. Varsinkin kalliimmissa autoissa ei juuri halogeeneja enään valita, vaan ksenonit ovat itsestäänselvä valinta. Muuten oli kiva juttu saabista, se loppu lause aika osuva, jos pitää lähteä Helsingistä Ouluun ajamaan niin "vanha" saab 95 on kärjessä valittaessa auto pitkälle maantiematkalle. Vielä kun aero alle niin näitä riittää. :D :D :D :D
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minulla on I sukupolven 9-5 ja isälläni on II sukupolven 9-5, jossa kaksois-xenon valot. Ihan mutu-tuntumalta omani valot tuntuvat paremmilta. Lähivaloilla vaihtumisalue valoisan ja pimeän välillä on minusta jyrkempi xenon-valoilla ja se ainakin minua häiritsee eniten noissa xenon-valoissa. Tosin kyllä helposti omaansa, johon on tottunut, pitää muita parempana...
Mutta tosiaan merkillistä, että valot ovat huonommat uudessa mallissa!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Minä taas olen ehdottomasti sitä mieltä että nykyisessä -04 mallisessani, jossa on ksenonit, on paremmat valot kuin edellisessä -00 mallin 9-5 Aerossani.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tottahan ne Xenonit tehokkaammat on, mutta TM:ssä tarkoitettiin,että testatuista halogeni-valoista parhaat oli 9-5:n ensimmäisessä versiossa.

Eski
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Samassa lehdessähän on kuva ja muutama maininta Sonettista Silver State Classic Challengesta kertovassa artikkelissa. Ainoat alkuperäisosat ovat katto ja ovet, konehuoneessa pörisee NASCAR-autosta peräisin oleva Fordin v8.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Musti kirjoitti: Tuon tiesin, mutta TM:n testissähän mitatan viiden luksin alueen koko. Xenonin valaisualue on hyvin terävärajainen. Niinpä heijastimen muotoilulla aikaansaatu valaistu alue ei välttämättä ole suurempi kuin halogeeneilla. Tarkoitan siis että valaistulla alueella valoa on reilusti, mutta sen ulkopuolella ei juuri lainkaan.
Taidan olla samaa mieltä. Koskaan en oo ksenoneilla ajanut, mutta kun liikenteessä on päässyt joskus vierekkäin vertailemaan, niin taitaa osa tuossa ylivoimaisuudesta olla peräisin siitä, että valon väri on erilainen. Eri värit korostuvat eri lailla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Koekeilkaas 100/50 Wattisia lamppuja. Kyllä näkyy. Niitä vaan ei tieliikennelain mukaan saa käyttää. Että omalla vastuulla.


ps. :roll: EIHÄN NIITÄ KUKAAN KÄYTÄ TAI OLE KOKEILLUTKAAN :roll:
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

pajunen3 kirjoitti:Koekeilkaas 100/50 Wattisia lamppuja. Kyllä näkyy. Niitä vaan ei tieliikennelain mukaan saa käyttää. Että omalla vastuulla.


ps. :roll: EIHÄN NIITÄ KUKAAN KÄYTÄ TAI OLE KOKEILLUTKAAN :roll:
Tarkoitat varmaan 100/80 W?
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

No ei ole ei...Kunhan vain korjasin ettei 100/50W polttimoita ole olemassakaan. :roll:
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Jutun loppulause on aika hauska...

"Saabismi ei edelleenkään ansaitse tautiluokitusta, vaikka siitä voikin helposti tulla riippuvaiseksi" :D
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Ei ollut edukseen kuvassa. Kuvakulma on mielestäni suht normaali (arkielämässä varsinkin), joten syynä on varmaankin auton ulkonäkö (en ole tottunut siihen).
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

rälläkkä kirjoitti:No ei ole ei...Kunhan vain korjasin ettei 100/50W polttimoita ole olemassakaan.
Niin... http://www.motonet.fi/
H4-12V 100/55W EI TIELIIKENNE! 43-1352 5.40
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Vastaa Viestiin