FORTE huuhtelu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

FORTE huuhtelu

Viesti Kirjoittaja malait »

Onko teillä kokemuksia tosta Forte huuhtelusta miten on onnistunut huuhtelemaan konetta.
Omaani 2.3 t:hen se tehtiin viime viikolla turbon vaihdon yhteydessä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: FORTE huuhtelu

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

malait kirjoitti:Onko teillä kokemuksia tosta Forte huuhtelusta miten on onnistunut huuhtelemaan konetta.
Omaani 2.3 t:hen se tehtiin viime viikolla turbon vaihdon yhteydessä.
Pesee jonkinverran, eli mustempaa öljyä tulee Forten jälkeen pois kuin normaalisti. kuitenkaan se ei saa liuotettua mitään isompia partikkeleita kuten karstaa tai muuta kovin tehokkaasti. Jos kone on muuten aika puhdas niin ei siitä varmaan haittaakaan ole.
Fortekäsittelyn jälkeiset öljyt ovat hieman ohuemmat koska öljyä jää reilu 1.5 litraa koneeseen, eli saattaa seuraavalla vaihtovälillä kuluttaa hieman normaalia enemmän öljyä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

On tainnut olla aiheesta aijemminkin juttua :roll:
Kirjotat siihen haku ikkunan kentään forte ja painat röttöstä niin johan alkaa näkymään...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, ei kannata ajaa kuin korkeintaan pari tonnia huuhtelun jälkeen samoilla öljyillä, ettei kone pääse kuivahtamaan. Hupenee kyllä todella nopeasti.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suosittelen edelleen Forten sijasta STP Engine Flushia, maksaa alle 7 euroa puteli ja on mielestäni vähintäänkin yhtä tehokasta (tehotonta). Forte taitaa maksaa yli 20 euroa eli hintaero melkoinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Fortte auttaa
Meidän 9-5 2,3 moottori alkoi ennen lomia vinkumaan,Eli ylä kerta ei saanut öljyä.
Fortet koneeseen ja varovaisa ajoa ...öljyn vaihto .
Öljy oli ihan pissaa ja tuli suoraataan silmille.
Uudet ölpät ja suti.
Nyt kone toimii taas hienosti.
Eli imusihdin puhdistus siirtyi tuonnemaksi.
Terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Forte ei itse asiassa auta mitään, parhaimmillaan lievittää tai hetkeksi kadottaa oireet. Jos öljysihti on niin tukossa että öljypumppu vinkuu niin itse harkitsisin auton viemistä vaihtoon ;)
Varmaan Forte saa liotettua sihtiä sen verran että sihtiin tulee jonkimmoinen aukko josta öljyä pääsee tilapäisesti pumpulle, mutta tuskin lopullista helpotusta ongelmaan tuolla saadaan aikaan.
Melko varmasti laakerit, jakopää jne, ovat jo elämänsä ehtoopuolella.

Meidän autossamme ei ollut mitään muita oireita kuin kylmänä muutaman minuutin jatkunut öljypumpun vinkuna, ja täysremonttihan siitä seurasi.

Sori, en haluaisi pelotella vaan kirjoittaa realistisesti ;)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, toivottavasti on moottoritakuu voimassa... Kannattaa ainakin kurkata venakopan kannen alle.

Eski
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselläni piti ainakin tasapainotusakseleiden ketju aika vinkunaa, no eipä pidä ainakaan enää, kun roikkuu tuossa tallin seinällä :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Jep, toivottavasti on moottoritakuu voimassa... Kannattaa ainakin kurkata venakopan kannen alle.

Eski
Ehkä itse tekisin niin että tunkisin 2-3 purkillista Fortea tai STP:tä koneeseen muutamaan otteeseen ja sitten öljynvaihtoja mahdollisimman tiheään, hyvällä säkällä huolettomia ajokilometrejä voi olla edessä runsaastikin, yksilöitähän nämä ovat.
Mutta jos moottoritakuu on voimassa niin ei missään nimessä pidä suostua pelkästään jakopään/tasapainopuolen remonttiin ja koneen putsaamiseen öljyliejusta liuottimilla, näin tehdään joissain tapauksissa, GM:n ohjeistamana.
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Joo aion itsekkin ottaa öljypohjan pois ja tiskata sihdin........kunhan vaan kerkeis.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
mv55
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 14:03
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Minkälaista vinkunaa öljypumppu pitää? Oma 9-5 2.3t on alkanut kylmänä liikkeelle lähtiessä pitää hiljaista vonkunaa pyöriä jyrkemmin kääntäessä. Olen yhdistänyt sen ohjaustehostimeen, mutta en tiedä voiko se pitää ääntä.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Todennäköistä että se on ohjaustehostimen pumppu. Tarkasta varmuuden vuoksi säiliöstä öljyn määrä.
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Ei muuten oo tehostaja

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Nimen omaan on just se MOOTTORIN öljypumppu mikä pitää sen ihme ulinan.
Se tehostin tietty oli itelläkin ekana mielessä.

Kerrottiin minulle merkkikorjaamolla jo ennen vian tuloa mitä kannattaa odottaa/varoa.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:
Need more speed kirjoitti:Joo aion itsekkin ottaa öljypohjan pois ja tiskata sihdin........kunhan vaan kerkeis.
Moni on vaihtanut suosiolla uuden sihdin n. 50€, ei puhdistu edes moottorinosientiskikoneessa.
Eihän se ole kuin pienisilmäistä teräsverkkoa, lähtee teräsharjalla ja liuotinpesuaineella puhtaaksi.
Vastaa Viestiin