Öljyt, öljynsuodattimet ja vaihtovälit
Öljyt, öljynsuodattimet ja vaihtovälit
Moi!
Palstalla on nyt ollut viimeaikoina juttua öljyistä ja suodattimista ja koska vaihtaa. Autollani on nyt ajettu yksi vaihtoväli Nesteen City Pro LL 5W - 30 öljyllä ja uudella LL käyttöön sopivalla MUSTALLA suodattimella. Matkaa on kertynyt lähes 30 000 km (matka-ajoa). Suodatin ja Öljy menee nyt Labraan analysoitavaksi ja siitä katsotaan mm. Kulumismetallit, josta näkee onko voitelu pelannut ja kuinka paljon koneesta normaalistikin irtoavaa metallia löytyy. Fe,Cu,Cr,Ni,Pb on eri mottorinosista irtoavaa metallia. Vettä ja glykolia saattaa löytyä, sekä piitä, joka on ilmansuodattimen kautta kulkeutuvaa maantiepölyä. Öljyllä on ilmiömäinen kyky toimia ylipitkilläkin vaihtoväleillä ja pitkänmatkanajossa suositukset voi useasti ylittää. Tämä ei TIETENKÄÄN ole suositus, vaan öljynvaihdon kanssa tulee toimia niin kuin Saab suosittelee. Kone myös avattiin ja pestiin fortella. Tältä osin koneessa ei olltu mitään ja pesukin oli täten "turha". Katsotaan nyt sitten miltä tulos näyttää kun labrasta tulee tietoa. Tässä tietoa kyseisestä öljystä (niin ja en ole työkseni öljykauppias, joka yrittää myydä kyseisen firman tuotteita, vaan kiinnostunut ainoastaa kyseisestä aiheesta):
NESTE CITY PRO LL 5W-30
Täyssynteettinen GM-autojen: Opel ja Saab moottoriöljy
SAE 5W-30
GM-LL-A-025 (bensiinimoottorit)
GM-LL-B-025 (dieselmoottorit)
ACEA A3, B3, B4
API SL, SJ/CF
Neste City Pro LL 5W-30 on täyssynteettinen polttoainetta säästävä pitkän vaihtovälin moottoriöljy, joka on kehitetty erityisesti uusiin GM-konsernin Opel ja Saab -autojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joissa öljyvaatimuksena on GM-LL-A-025 tai B-025. Opelin moottorit on varustettu vaihtovälilaskimella ECOService-Flex.
Neste City Pro LL 5W-30 täyttää GM:n pitkän öljynvaihtovälin spesifikaatiot GM-LL-A-025 Opel ja Saab bensiinimoottoreille ja GM-LL-B-025 dieselmoottoreille.
Uusien Opel -mallien joustava ECO Service Flex -öljynvaihtovälilaskin sallii Neste City Pro LL 5W-30 -öljylle maksimihuoltovälin 30 000 km tai 2 vuotta bensiinimoottoreille ja 50 000 km tai 2 vuotta dieselmoottoreille. Laskin ottaa huomioon vaihtoväliä lyhentävät tekijät kuten kylmäkäynnistyksien määrän, kaupunkiajon ja jatkuvan ajon suurilla nopeuksilla. Öljy sopii myös vanhempiin Opeleihin, jolloin vaihtoväli on autojen huolto-ohjeiden mukainen.
Myös Saabin eräissä uusissa malleissa öljyvaatimuksena on GM-LL-A-025 tai GM-LL-B-025. Näissäkin moottoreissa on käytettävä vaatimuksen täyttävää erikoisöljyä kuten Neste City Pro LL 5W-30. Maksimivaihtoväli on sekä bensiini- että dieselmoottoreilla 30 000 km. Öljy sopii myös vanhempiin Saabeihin, jolloin vaihtoväli on autojen huolto-ohjeiden mukainen.
Lisäysöljynä näissä uusissa Opel- ja Saab -malleissa tulee käyttää GM-LL-A-025 tai GM-LL-B-025 luokiteltuja öljyjä.
Neste City Pro LL 5W-30 sopii myös muihin, mm. japanilaisiin, ranskalaisiin ja italialaisiin, henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin kun vaatimuksena on ACEA A3, B3, B4 tai API-SL, SJ/CF -luokitukset.
Neste City Pro LL 5W-30 pitää öljynkulutuksen pienenä ja säästää polttoainetta. Öljy pitää moottorin puhtaampana ja pienentää kulumista pitkän vaihtovälin aikana.
TYYPILLISET ANALYYSIARVOT
Tiheys kg/m3 15oC 854
Leimahduspiste oC (COC) 242
Jähmepiste oC -42
Viskositeetti-indeksi 170
Viskositeetti cSt/ 40 oC 67
Viskositeetti cSt/ 100 oC 11,6
Viskositeetti cP/ oC 5490
TBN (mg KOH/g) 10,4
Palstalla on nyt ollut viimeaikoina juttua öljyistä ja suodattimista ja koska vaihtaa. Autollani on nyt ajettu yksi vaihtoväli Nesteen City Pro LL 5W - 30 öljyllä ja uudella LL käyttöön sopivalla MUSTALLA suodattimella. Matkaa on kertynyt lähes 30 000 km (matka-ajoa). Suodatin ja Öljy menee nyt Labraan analysoitavaksi ja siitä katsotaan mm. Kulumismetallit, josta näkee onko voitelu pelannut ja kuinka paljon koneesta normaalistikin irtoavaa metallia löytyy. Fe,Cu,Cr,Ni,Pb on eri mottorinosista irtoavaa metallia. Vettä ja glykolia saattaa löytyä, sekä piitä, joka on ilmansuodattimen kautta kulkeutuvaa maantiepölyä. Öljyllä on ilmiömäinen kyky toimia ylipitkilläkin vaihtoväleillä ja pitkänmatkanajossa suositukset voi useasti ylittää. Tämä ei TIETENKÄÄN ole suositus, vaan öljynvaihdon kanssa tulee toimia niin kuin Saab suosittelee. Kone myös avattiin ja pestiin fortella. Tältä osin koneessa ei olltu mitään ja pesukin oli täten "turha". Katsotaan nyt sitten miltä tulos näyttää kun labrasta tulee tietoa. Tässä tietoa kyseisestä öljystä (niin ja en ole työkseni öljykauppias, joka yrittää myydä kyseisen firman tuotteita, vaan kiinnostunut ainoastaa kyseisestä aiheesta):
NESTE CITY PRO LL 5W-30
Täyssynteettinen GM-autojen: Opel ja Saab moottoriöljy
SAE 5W-30
GM-LL-A-025 (bensiinimoottorit)
GM-LL-B-025 (dieselmoottorit)
ACEA A3, B3, B4
API SL, SJ/CF
Neste City Pro LL 5W-30 on täyssynteettinen polttoainetta säästävä pitkän vaihtovälin moottoriöljy, joka on kehitetty erityisesti uusiin GM-konsernin Opel ja Saab -autojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joissa öljyvaatimuksena on GM-LL-A-025 tai B-025. Opelin moottorit on varustettu vaihtovälilaskimella ECOService-Flex.
Neste City Pro LL 5W-30 täyttää GM:n pitkän öljynvaihtovälin spesifikaatiot GM-LL-A-025 Opel ja Saab bensiinimoottoreille ja GM-LL-B-025 dieselmoottoreille.
Uusien Opel -mallien joustava ECO Service Flex -öljynvaihtovälilaskin sallii Neste City Pro LL 5W-30 -öljylle maksimihuoltovälin 30 000 km tai 2 vuotta bensiinimoottoreille ja 50 000 km tai 2 vuotta dieselmoottoreille. Laskin ottaa huomioon vaihtoväliä lyhentävät tekijät kuten kylmäkäynnistyksien määrän, kaupunkiajon ja jatkuvan ajon suurilla nopeuksilla. Öljy sopii myös vanhempiin Opeleihin, jolloin vaihtoväli on autojen huolto-ohjeiden mukainen.
Myös Saabin eräissä uusissa malleissa öljyvaatimuksena on GM-LL-A-025 tai GM-LL-B-025. Näissäkin moottoreissa on käytettävä vaatimuksen täyttävää erikoisöljyä kuten Neste City Pro LL 5W-30. Maksimivaihtoväli on sekä bensiini- että dieselmoottoreilla 30 000 km. Öljy sopii myös vanhempiin Saabeihin, jolloin vaihtoväli on autojen huolto-ohjeiden mukainen.
Lisäysöljynä näissä uusissa Opel- ja Saab -malleissa tulee käyttää GM-LL-A-025 tai GM-LL-B-025 luokiteltuja öljyjä.
Neste City Pro LL 5W-30 sopii myös muihin, mm. japanilaisiin, ranskalaisiin ja italialaisiin, henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin kun vaatimuksena on ACEA A3, B3, B4 tai API-SL, SJ/CF -luokitukset.
Neste City Pro LL 5W-30 pitää öljynkulutuksen pienenä ja säästää polttoainetta. Öljy pitää moottorin puhtaampana ja pienentää kulumista pitkän vaihtovälin aikana.
TYYPILLISET ANALYYSIARVOT
Tiheys kg/m3 15oC 854
Leimahduspiste oC (COC) 242
Jähmepiste oC -42
Viskositeetti-indeksi 170
Viskositeetti cSt/ 40 oC 67
Viskositeetti cSt/ 100 oC 11,6
Viskositeetti cP/ oC 5490
TBN (mg KOH/g) 10,4
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Täällä on toisessa topicissa puhuttu tietyistä suodattimista öljynvaihdon yhteydessä. Vaihdoin viime viikolla öljyt (ei merkkihuolto) ja huoltomies veti pakasta vaan jonkun suodattimen. Onko noilla suodattimilla oikeasti jotain merkitystä, kun oma vaihtoväli on ollut 6 tkm, 17 tkm ja 28 tkm. Öljy on aina ollut Mobil 0W-40.
Ikävämpänä asiana sellainen, että viime öljynvaihdon jälkeen laitoin Saabin oman urheilualustan ja nyt ajaessa samalle nostimelle etuspoileri ottikin kiinni, koska nousukulma oli aika jyrkkä, ja spoileri halkesi. Ei juuri näy edestä, mutta alta on halki. Pikaliimaa ja pieni paikkaus maalipensselillä riittänee. Ei kai oikein voi paikkaakaan syyttää, kun itse siihen nostimelle ajoin. Toisaalta kaverikaan ei sanonut mennessä mitään, vaikka ohjasi minua edestä. Olisin poisajaessa pyytänyt keksimään jonkun keinon, ettei toistu. Mennessä luulin vaan, että ramppi kolahti tavallista enemmän. Madalletulla alustalla, jopa normaali 10 mm, ajajien kannatta huomioida tämä. En edes kuvitellut, että normaalimadalluksella tuollaista voisi sattua ja nostin oli paikassa ihan normaali.
Ikävämpänä asiana sellainen, että viime öljynvaihdon jälkeen laitoin Saabin oman urheilualustan ja nyt ajaessa samalle nostimelle etuspoileri ottikin kiinni, koska nousukulma oli aika jyrkkä, ja spoileri halkesi. Ei juuri näy edestä, mutta alta on halki. Pikaliimaa ja pieni paikkaus maalipensselillä riittänee. Ei kai oikein voi paikkaakaan syyttää, kun itse siihen nostimelle ajoin. Toisaalta kaverikaan ei sanonut mennessä mitään, vaikka ohjasi minua edestä. Olisin poisajaessa pyytänyt keksimään jonkun keinon, ettei toistu. Mennessä luulin vaan, että ramppi kolahti tavallista enemmän. Madalletulla alustalla, jopa normaali 10 mm, ajajien kannatta huomioida tämä. En edes kuvitellut, että normaalimadalluksella tuollaista voisi sattua ja nostin oli paikassa ihan normaali.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Onhan noita öljynsuodattimiakin joskus vertailtu ja todettu, että merkittäviä eroja löytyy. Itse olen aina käyttänyt Saabin orggissuodattimia, koska hintaero tarvikesuodattimeen on merkityksettömän pieni ja orggista saa myös Motonetistä tai PCS:ltä...miklaa kirjoitti:Täällä on toisessa topicissa puhuttu tietyistä suodattimista öljynvaihdon yhteydessä. Vaihdoin viime viikolla öljyt (ei merkkihuolto) ja huoltomies veti pakasta vaan jonkun suodattimen. Onko noilla suodattimilla oikeasti jotain merkitystä, kun oma vaihtoväli on ollut 6 tkm, 17 tkm ja 28 tkm. Öljy on aina ollut Mobil 0W-40.
Eski
Eikös jossain suodatin testissä todettu että alkuperäinen ei ole paras aina suodattimissa.
Bilteman öljynsuodatin on samanlainen jopa sisäosiltaan saabin Sinisen suodattimen kanssa ja mitat täsmää. Suodatin paperia en ole tutkinut. Jokatapauksessa aion halki leikata orggis suodattimen ja bilteman vastaavan.
Bilteman öljynsuodatin on samanlainen jopa sisäosiltaan saabin Sinisen suodattimen kanssa ja mitat täsmää. Suodatin paperia en ole tutkinut. Jokatapauksessa aion halki leikata orggis suodattimen ja bilteman vastaavan.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jep, mutta jos 8-v moottoritakuun piirissä olevasta autosta kilahtaa kone ja autossa on Bilteman suodatin, niin varmasti kaatuu takuu siihen suodattimeen, vaikka kuinka identtinen olisi oikeasti...
Eli ainakin 9-5:ssa kannattaa käyttää sitä uutta mustaa orggissuodatinta myös väliöljynvaihtojen yhteydessä...
Eski
Eli ainakin 9-5:ssa kannattaa käyttää sitä uutta mustaa orggissuodatinta myös väliöljynvaihtojen yhteydessä...
Eski
Taloudellinen kysymyshän se ei ole. Itselle vaan ainoa keino olis muistaessa käydä motonetissa ja ostaa muutama suodatin, jotka sitten säilyttäisi takaluukussa. Ajan öljynvaihtoon yleensä silloin, kun kaikki aikataulut natsaa keskenään. Silloin ei ensin ajeta mihinkään Motonettiin. Edelleen minua ihmetyttää se, mitä Saabin originaalisuodattimissa on niin hyvää, ettei muut suodattimet kelpaisi. Hinta ei kuitenkaan viittaa mihinkään high tech materiaaliin, joten miksi muut valmistajat eivät tekisi samantasoista suodatinta. Tosin 50% suurempi kate on 50% suurempi vaikka sitten 6 eurosta. Vai onko niin, että Saabin suodatin sitten olisi joissakin muissa autoissa muita suodattimia huonompi valinta.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Re: Öljyt jne.
Itselläni taas on ammatillistakin kiinnostusta voiteluaineisiin, joten mielenkiintoista kuulla, mitä analyysissä löytyy. Tuskin mitään erikoista. Toivottavasti ei ainakaan mainitesemaasi glykolia, koska silloin jäähdytinnestettä olisi päässyt öljyn joukkoon ja se olisi tuhoisaa nopeastikin. Piitäkään ei pitäisi kovin paljon olla, jos ilmansuodatin on kunnossa.
Jännän näköinen liemi tuo Nesteen tuote noin paperilla tarkasteltuna. Ohutta (5W30), mutta jähmepiste vain -42 °C. Mainostetaan täyssynteettiseksi, mutta jähmepisteestä päätellen on tehty EHVI -perusöljyyn eikä PAOon. Tuota öljyä tuskin Saksassa voitaisiin myydä "täyssynteettisenä", Suomessa kyllä.
Paneppas tulosten yhteyteen tietoa autosta: mikä malli, paljonko ajettu jne. Paljonko muuten öljyä oli lisätty vaihtovälillä ?
Jännän näköinen liemi tuo Nesteen tuote noin paperilla tarkasteltuna. Ohutta (5W30), mutta jähmepiste vain -42 °C. Mainostetaan täyssynteettiseksi, mutta jähmepisteestä päätellen on tehty EHVI -perusöljyyn eikä PAOon. Tuota öljyä tuskin Saksassa voitaisiin myydä "täyssynteettisenä", Suomessa kyllä.
Paneppas tulosten yhteyteen tietoa autosta: mikä malli, paljonko ajettu jne. Paljonko muuten öljyä oli lisätty vaihtovälillä ?
Öljyt ja suodatin
Epäilen auton huohottimen toimintaa siten ettei silicaa (pii) pääsisi öljyn sekaan.
Muitakin epäpuhtauksia on paljon ja varsinkin kun puhutaan moottoriöljystä, niin uskoisin eniten löytyvän nokea. Kulumismetallejakin varmaan löytyy koska kondenssivettä tulee öljyn joukkoon ja siten voitelupinta kärsii. Se että kuinka paljon epäpuhtauksista on nk. välyksen kokoisia ja siten aiheuttaa lisäkulumista on myös tärkeä tieto. Pelkkä mg/ltr tms. ei kerro kaikkea.
Suodattimesta sen verran että tietääkö joku onko alkuperäinen pati lasikuitua vai paperia? Mikäli on paperia, niin vesi tekee temput nopeasti paperi patille. Lasikuitu kestää vettä ja toimii pakkasellakin paremmin.
Muitakin epäpuhtauksia on paljon ja varsinkin kun puhutaan moottoriöljystä, niin uskoisin eniten löytyvän nokea. Kulumismetallejakin varmaan löytyy koska kondenssivettä tulee öljyn joukkoon ja siten voitelupinta kärsii. Se että kuinka paljon epäpuhtauksista on nk. välyksen kokoisia ja siten aiheuttaa lisäkulumista on myös tärkeä tieto. Pelkkä mg/ltr tms. ei kerro kaikkea.
Suodattimesta sen verran että tietääkö joku onko alkuperäinen pati lasikuitua vai paperia? Mikäli on paperia, niin vesi tekee temput nopeasti paperi patille. Lasikuitu kestää vettä ja toimii pakkasellakin paremmin.
Joo suodattimista sen verran että en käytä itsekkään muitakuin Alkuperäisiä. Bilteman suodattimen ostin kun näin foorumilla kuvan jossa oli biltema ja saab suodin vierekkäin.
Veden vaikutuksesta sen verran että paperisia suodatin panoksia vaihtaneena olen pannut merkille että ne ovat vaihtovälillä 20-30tkm hajoamis pisteessä.. Aivan koppuroita ja palasia lähtee irti kun vähän puristelee.
Veden vaikutuksesta sen verran että paperisia suodatin panoksia vaihtaneena olen pannut merkille että ne ovat vaihtovälillä 20-30tkm hajoamis pisteessä.. Aivan koppuroita ja palasia lähtee irti kun vähän puristelee.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Moro!
Nyt on Saabin öljyt analysoitu labrassa. Ensimmäiseksi muutama toteamus, mikä lienee jo useimmille selvää, mutta kertaus ei varmaan haittaa
Saabin tehokkaat turbokoneet rasittavat öljyä aika lailla, joten jos halutaan maksimoida moottorin kilometrit, niin halvin tapa siihen on lyhentää vaihtoväliä. Kaikista eniten öljyä rasittavat automaattivaihteiset mallit, joissa kampikammion huohotus ei toimi yhtä tehokkaasti kuin manuaalivaihteisilla, ja seurauksena on happamien pakokaasujen kerääntymistä kampikammioon. Automaatti pyrkii pitämään kerrokset mahdollisimman ”optimina” joka tässä tarkoittaa liian matalina.
Öljyä analysoitaessa TMB arvo (Kokonaisemäsluku) tulee olla riittävän suuri. Neste City Pro LL 5W-30 öljyn kokonaisemäsluku TBN on 10,4 mgKOH/g. Nyrkkisääntönä tämä arvo saisi maksimissaan puoliintua käytön aikana. Kyseisen öljyn osalta arvo oli 3.8, mikä kertoo että öljy kyllä vielä voitelee, mutta öljy tulisi edottomasti vaihtaa.
Toinen tärkeä tarkastelunkohde oli metallit (Alumiini kromi,kupari,lyijy,nikkeli), joita näytteessä ei ollut suuria määriä. Tämä tarkoittaa että mekaanista kulumista moottorin osalta ei ole päässyt syntymään.
Bensiiniä näytteessä oli 1,9% (ei paljon) ja sekin olisi haihtunut pois kovalla ajolla.
Natrium on jäähdytinnesteen eli glykolin lisäaine ja sitä kulkeutuu aina voiteluun. Jos natriumia on tosi paljon tarkoittaa se yleensä kannentiivisteen pettämistä. Tässä tapauksessa määrä oli vähäinen.
Tämän lisäksi näytteestä näki pölyn ja hiekan määrän (PII), mikä oli vähäinen, kiitos hyvin toimivan ilmansuodatuksen ja juuri tämän takia huollossa tulee vaihtaa suodattimet huolto-ohjelman mukaisesti. Myöskään vapaavirtaus suodattimet eivät ole Suomen pölyisissä oloissa kovinkaan suositeltavia, vaikka niistä kiva suhina lähtisikin.
Tulosten mukaan huonoin asia pitkään ajetun öljyn kanssa oli, se että lietteen muodostumista oli havaittavissa. Ja kuten tiedämme liete on se asia, mikä Saabin koneen pääsääntöisesti rikkoo. Tukkii koneen ja estää öljyn toimimisen, jonka lopputuloksena kone leikkaa kiinni.
Mitäs tästä opimme?! Ainakin sen, että öljyt kannattaa vaihtaa ajallaan. (mikä ei varmaankaan ole mitään uutinen) mutta myös sen, että uudet öljyt kestävät yllättävän hyvin kovaakin rasitusta. Lietteen muodostuksen takia Saabin (ja monen muunkin merkin) osalta tulee olla tarkkana. Lietteen olemassa olon toteaminen vaatii koneen avaamista, jonka pohjalta tulee arvioida jatkotoimenpiteet. Toivottavasti tästä jutusta oli jotain iloa / hyötyä.
Nyt on Saabin öljyt analysoitu labrassa. Ensimmäiseksi muutama toteamus, mikä lienee jo useimmille selvää, mutta kertaus ei varmaan haittaa

Saabin tehokkaat turbokoneet rasittavat öljyä aika lailla, joten jos halutaan maksimoida moottorin kilometrit, niin halvin tapa siihen on lyhentää vaihtoväliä. Kaikista eniten öljyä rasittavat automaattivaihteiset mallit, joissa kampikammion huohotus ei toimi yhtä tehokkaasti kuin manuaalivaihteisilla, ja seurauksena on happamien pakokaasujen kerääntymistä kampikammioon. Automaatti pyrkii pitämään kerrokset mahdollisimman ”optimina” joka tässä tarkoittaa liian matalina.
Öljyä analysoitaessa TMB arvo (Kokonaisemäsluku) tulee olla riittävän suuri. Neste City Pro LL 5W-30 öljyn kokonaisemäsluku TBN on 10,4 mgKOH/g. Nyrkkisääntönä tämä arvo saisi maksimissaan puoliintua käytön aikana. Kyseisen öljyn osalta arvo oli 3.8, mikä kertoo että öljy kyllä vielä voitelee, mutta öljy tulisi edottomasti vaihtaa.
Toinen tärkeä tarkastelunkohde oli metallit (Alumiini kromi,kupari,lyijy,nikkeli), joita näytteessä ei ollut suuria määriä. Tämä tarkoittaa että mekaanista kulumista moottorin osalta ei ole päässyt syntymään.
Bensiiniä näytteessä oli 1,9% (ei paljon) ja sekin olisi haihtunut pois kovalla ajolla.
Natrium on jäähdytinnesteen eli glykolin lisäaine ja sitä kulkeutuu aina voiteluun. Jos natriumia on tosi paljon tarkoittaa se yleensä kannentiivisteen pettämistä. Tässä tapauksessa määrä oli vähäinen.
Tämän lisäksi näytteestä näki pölyn ja hiekan määrän (PII), mikä oli vähäinen, kiitos hyvin toimivan ilmansuodatuksen ja juuri tämän takia huollossa tulee vaihtaa suodattimet huolto-ohjelman mukaisesti. Myöskään vapaavirtaus suodattimet eivät ole Suomen pölyisissä oloissa kovinkaan suositeltavia, vaikka niistä kiva suhina lähtisikin.

Tulosten mukaan huonoin asia pitkään ajetun öljyn kanssa oli, se että lietteen muodostumista oli havaittavissa. Ja kuten tiedämme liete on se asia, mikä Saabin koneen pääsääntöisesti rikkoo. Tukkii koneen ja estää öljyn toimimisen, jonka lopputuloksena kone leikkaa kiinni.
Mitäs tästä opimme?! Ainakin sen, että öljyt kannattaa vaihtaa ajallaan. (mikä ei varmaankaan ole mitään uutinen) mutta myös sen, että uudet öljyt kestävät yllättävän hyvin kovaakin rasitusta. Lietteen muodostuksen takia Saabin (ja monen muunkin merkin) osalta tulee olla tarkkana. Lietteen olemassa olon toteaminen vaatii koneen avaamista, jonka pohjalta tulee arvioida jatkotoimenpiteet. Toivottavasti tästä jutusta oli jotain iloa / hyötyä.
Viimeksi muokannut eklunto1, Pe Maalis 31, 2006 21:09. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Öljyn puhtaus
Saiko ne labrassa määritettyä öljyn puhtausluokkaa ISO tai NAS koodina. Saattaa tietysti olla mahdotonta, mutta se kiinnostaa minkä kokoisia hiukkaisa siellä liikkuu ja kuinka paljon.
Re: Öljyn puhtaus
Tuossa raportissa ei kyseistä tietoa ainakaan ole. VTT:lle lähetettäessä varmaan saisi vielä tarkempaa tietoa, jos on valmis maksamaan.9-3 kirjoitti:Saiko ne labrassa määritettyä öljyn puhtausluokkaa ISO tai NAS koodina. Saattaa tietysti olla mahdotonta, mutta se kiinnostaa minkä kokoisia hiukkaisa siellä liikkuu ja kuinka paljon.
Uskaltaisin väittää että moni konerikko, mistä näilläkin palstoilla on puitu juontaa juurensa huonosta voitelusta / huonoista öljyistä. Syy ei minusta ole öljyn vaan seuraus siitä että niitä ei vaihdeta riittävän usein.
Harvalla on vain mahdollisuuksia / kiinnostusta selvittää perimmäistä syytä koneen hajoamiselle.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Tällaisia selvityksiä on mukava lukea. Nehän laittavat tuota Nesteen öljyä oletuksena nykyään ainakin länsiautossa. Annoin itsekin laittaa viime huollossa kokeeksi sitä kun suosittelivat. Ainakin 6,5tkm:n jälkeen näyttävät ihan hyvältä eikä ole 96tkm ajettu aero kuluttanut sitä silmämääräisesti ollenkaan.
Itse olen aina ihmetellyt näitä järkyttäviä öljynvaihtovälejä 20-30tkm nimenomaan pätkä ajossa. Itse kun siirryin pitkin hampain 5 tonnista 10t väleihin aikoinaan 9000:n ostettuani kun joka paikassa oli jauhettu että miten "nämä nykyöljyt kestää mitä vaan".
Omalla 9-5 aerolla on ajettu vain 50-70 huoltoväli 20tkm samoilla öljyillä (ed.om) Seuraavaksi pisin väli on huoltokirjan mukaan 12tkm. Koneen puhtaus menee tutkintaan seuraavassa öljynvaihdossa ja jos lietettä löytyy, niin totean auton epäonnistuneeksi ja vaihdan sen Volvoon ja sen jälkeen minun saab harrastus on 9000:n varassa eikä siitä ihan helposti jatku..
Itse olen aina ihmetellyt näitä järkyttäviä öljynvaihtovälejä 20-30tkm nimenomaan pätkä ajossa. Itse kun siirryin pitkin hampain 5 tonnista 10t väleihin aikoinaan 9000:n ostettuani kun joka paikassa oli jauhettu että miten "nämä nykyöljyt kestää mitä vaan".
Omalla 9-5 aerolla on ajettu vain 50-70 huoltoväli 20tkm samoilla öljyillä (ed.om) Seuraavaksi pisin väli on huoltokirjan mukaan 12tkm. Koneen puhtaus menee tutkintaan seuraavassa öljynvaihdossa ja jos lietettä löytyy, niin totean auton epäonnistuneeksi ja vaihdan sen Volvoon ja sen jälkeen minun saab harrastus on 9000:n varassa eikä siitä ihan helposti jatku..

9000CS 2,3
Mukava oli lukea ilmoitetut tutkimustulokset, vaikkakin samaan johtopäätökseen tulin itse viikon ajan kaivellessani öljylietepaakkuja irti koneesta
Saabini moottori kävi erinomaisen nätisti öljypaakkuisenakin, ja kaikki paikat täynnä sitä lietettä, ainoastaan se öljypumpun jurina muutaman minuutin kylmänä erotti koneen terveestä, joten olkaas tarkkoina noita ostaessanne
Sattuneesta syystä meidän 9-5:n öljynvaihtoväli on remontin jälkeen ollut 5tkm, jopa alle
5tkm vaihtovälillä öljy ainakin pysyy kirkkaana

Saabini moottori kävi erinomaisen nätisti öljypaakkuisenakin, ja kaikki paikat täynnä sitä lietettä, ainoastaan se öljypumpun jurina muutaman minuutin kylmänä erotti koneen terveestä, joten olkaas tarkkoina noita ostaessanne

Sattuneesta syystä meidän 9-5:n öljynvaihtoväli on remontin jälkeen ollut 5tkm, jopa alle

5tkm vaihtovälillä öljy ainakin pysyy kirkkaana

-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Nimeni on Akseli, tasapainoakseli.eklunto1 kirjoitti:..Saabin tehokkaat turbokoneet rasittavat öljyä aika lailla,..
http://www.electricbbs.com/information/ ... uying.html
Tämä linkki ei näytä tällä hetkellä toimivaan; siinä oli tonnarin ostosopas ja väitettiin, että tasapainoakseli tuhoa konetta mikäli öljyä ei vaihdeta tarpeeksi usein (oliko 5000 km?)
Viimeksi muokannut Georgios Nikolakaros, Su Huhti 02, 2006 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.