Penkinlämmittimet ja -ilmastointi kytkimet
Tämä on se helpoin tapa kytkinten irroitukseen.MikkoA kirjoitti:Penkinlämmityskytkimet lähtevät varovasti ruuvarilla kampeamalla. Sitten vaan vetää koko pitkän pötkön ulos ja irrottaa siitä vihreästä liittimestä.
Valkoisen muoviläpän kun irrottaa niin näkee miten polttimot ovat kiinni. Ruuvarilla vaan kevyt kääntö ja ne irtoavat.
Polttimot maksavat Saabin tiskillä 5€/kpl. Motonetistä saa halvemmalla kun vaan ensiksi selvittää mikä polttimon tyyppi on.
Sitten jos ei jaksa nysvätä "kun halvalla saa" , niin hakee Saabilta uudet polttimot. Kannat voivat vaan olla sellaisia, että ne kannattaa pistää aika huolellisesti paikalleen kytkimiin, kun muuten saa olla kiinnittelemässä niitä kohta uudelleen.
Lampun saa vaihdettua paremmin ilman kolvia katkoo vaan vanhat langat irti pienillä sivareilla ja sitten pyöriittää uudet langat kannan kosketuspintojen ympärille. Noita sukkia en älynnyt kysyä elektroniikka liikkessä ja osa oli kuin purkka tukassa ja en saanut niitä ehjänä pois joten muutama lamppu piti PCS:ltä hakea. Hinta oli taas melkein puolet Saabin hinnasta.Musti kirjoitti:No niin, lamput vaihdettu.
Motonetistä ei löydy sopivia lamppuja. Hain elektroniikkaliikkeestä (Partco). Malli on T1. Otin samalla vihreät huput, joka olikin tärkeää, koska vanhat olivat palaneet kiinni eikä niitä saanut irti ehjänä.
Tässä mallikuvä lampuista, vanha etiketin päällä:
Juotoshommassa tarvitaan ohutkärkinen kolvi, tinapumppu tai imusukkaa (käytin molempia). Kannan saa helposti sulatettua muodottomaksi joten nopeaa toimintaa kolvin kanssa.
EDIT:
Hinnat unohtui. Lamppu 49 snt, vihreä kortsu 45 snt.
Musti
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
-
- "Turbo"
- Viestit: 236
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
Re: Penkinlämmittimet ja -ilmastointi kytkimet
Käyköhän 40mA lamppu? (partcon sivuilla löytyy nyt samalla koodilla vain 40mA 60 sijaan), onko siis muuta eroa kuin kirkkaus???
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6890
Värisuojat:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6911
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6890
Värisuojat:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6911
-*-Elämä on-*-
Re: Penkinlämmittimet ja -ilmastointi kytkimet
Tätä keskustelua ja kuvia tutkittuani tuli jälleen mieleeni, josko vaihtaisi koko mittariston, sekä nappuloiden ja säätimien polttimot LEDeiksi... Samalla (ehkä) voisi harkita myöskin värin vaihtamista...
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
Re: Penkinlämmittimet ja -ilmastointi kytkimet
Jatketaanpas vanhaan.
9-5:ssa on kuskin penkinlämmittimen kytkimen valot pimeenä. Eli lähtee ilmeisesti helpoiten kampeamalla meisselillä irti. Tai sitten lainaa vaimon näkemättä ruokaveistä keittiönlaatikosta.
onko ikkunannostimien kytkimet irroitettavissa samallalailla?
ja lamppuja löysin, onko nämä oikeat?
WT1-12V
sekä tutit niihin...
Tutti
Ja kiitos.
9-5:ssa on kuskin penkinlämmittimen kytkimen valot pimeenä. Eli lähtee ilmeisesti helpoiten kampeamalla meisselillä irti. Tai sitten lainaa vaimon näkemättä ruokaveistä keittiönlaatikosta.
onko ikkunannostimien kytkimet irroitettavissa samallalailla?
ja lamppuja löysin, onko nämä oikeat?
WT1-12V
sekä tutit niihin...
Tutti
Ja kiitos.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Re: Penkinlämmittimet ja -ilmastointi kytkimet
Periaatteessa oikea tuikku, mutta 12V version elinikä voi jäädä lyhyehköksi. Suosittelen ottamaan ne 14V polttimot, niin kestävät paljon kauemmin. Lamppuja on kai olemassa kahdella eri kannalla, mutta avaamalla oikea tyyppi selviää.
Siisteimmin ne kytkimet saa irti kun ottaa tuhkakupin (tai lokeron) ensin alta pois. Sivuissa ja ylhäällä yhteensä neljä klipsiä, joita taivuttelemalla ja toisella ruuvimeisselillä kehystä kampeamalla se lähtee irti.
Yritin irroittaa kytkimet hellästi, mutta silti muoviklipsuja katkeili. Lamppuja on kaksi per kytkin, joten jos varusteena on lisäksi tuuletetut istuimet, niin tuikkuja menee aika monta. Ilmeisesti ne kannattaa vaihtaa kaikki kerralla, niin ei heti tarvitse alkaa samaan savottaan.
Siisteimmin ne kytkimet saa irti kun ottaa tuhkakupin (tai lokeron) ensin alta pois. Sivuissa ja ylhäällä yhteensä neljä klipsiä, joita taivuttelemalla ja toisella ruuvimeisselillä kehystä kampeamalla se lähtee irti.
Yritin irroittaa kytkimet hellästi, mutta silti muoviklipsuja katkeili. Lamppuja on kaksi per kytkin, joten jos varusteena on lisäksi tuuletetut istuimet, niin tuikkuja menee aika monta. Ilmeisesti ne kannattaa vaihtaa kaikki kerralla, niin ei heti tarvitse alkaa samaan savottaan.
Re: Penkinlämmittimet ja -ilmastointi kytkimet
Tuli sitten nysvättyä kaikki kahdeksan tuikkua LED-mallisiksi. Kiinanpojilta eBaysta saa 20 vihreää super bright LEDiä $1,50 hintaan postilaatikkoon, ja sitten vain kolvi käryämään. Muutamia havaintoja ja kommentteja:
- Lamppujen napaisuus pitää mitata ennen asennusta, LEDit kun pitää kytkeä oikein päin. Tuuletuksen ja lämmityksen kytkimet ovat erilaisia sisuskaluiltaan.
- LEDit tarvitsevat etuvastukset. Laitoin 820 Ohm vastuksen joka LEDille, tuli turhan kirkkaat. 2 kOhm luokka olisi parempi.
- LEDit on pakko juottaa suoraan piirilevylle, muuten ei saa etuvastuksia kytkettyä.
- Juotoskokemusta on syytä olla. Kolvi mallia "Slim Jim", ei "Paksu Bertha".
Aika nysväämistä oli, mutta ihan kiva lopputulos. LEDien etuhan on lähes ikuinen elinikä.
- Lamppujen napaisuus pitää mitata ennen asennusta, LEDit kun pitää kytkeä oikein päin. Tuuletuksen ja lämmityksen kytkimet ovat erilaisia sisuskaluiltaan.
- LEDit tarvitsevat etuvastukset. Laitoin 820 Ohm vastuksen joka LEDille, tuli turhan kirkkaat. 2 kOhm luokka olisi parempi.
- LEDit on pakko juottaa suoraan piirilevylle, muuten ei saa etuvastuksia kytkettyä.
- Juotoskokemusta on syytä olla. Kolvi mallia "Slim Jim", ei "Paksu Bertha".
Aika nysväämistä oli, mutta ihan kiva lopputulos. LEDien etuhan on lähes ikuinen elinikä.
Re: Penkinlämmittimet ja -ilmastointi kytkimet
Tere
Minäkin tinailin ledit penkinlämmittimen katkaisimiin.
On nuo kytkimet muuttunu tonnarin ajoilta, niissä piti purkaa koko katkaisin että sai lampun vaihdettua.
Kurkkasin vielä ajovalojen korkeudensäätö ja ikkunakatkaisinten alle ja sieltäkin löytyi irroitettavat polttimot...helppoo
Noissa penkinlämmittimen katkaisimen polttimoiden vaihdossa jos tinaat ledit sinne niin oli napparä apu väline 9v paristo napaisuuden tarkistuksessa.
Minäkin tinailin ledit penkinlämmittimen katkaisimiin.
On nuo kytkimet muuttunu tonnarin ajoilta, niissä piti purkaa koko katkaisin että sai lampun vaihdettua.
Kurkkasin vielä ajovalojen korkeudensäätö ja ikkunakatkaisinten alle ja sieltäkin löytyi irroitettavat polttimot...helppoo
Noissa penkinlämmittimen katkaisimen polttimoiden vaihdossa jos tinaat ledit sinne niin oli napparä apu väline 9v paristo napaisuuden tarkistuksessa.
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Penkinlämmittimet ja -ilmastointi kytkimet
meinasin tilata parcolta polttmoita mut hinta pompannu melkein puolella ylöspäin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Penkinlämmittimet ja -ilmastointi kytkimet
Korjasin just noi penkinlämmittimen lamput uusilla lampuilla joihin laitoin takasin sen vihreen hupun. Tosi helpot laittaa eikä tarvi juotella.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/432636/ ... 2-mm-1-kpl
Ihan varma en ole että oliko just toi tyyppi mutta sieltä niitä löytyy.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/432636/ ... 2-mm-1-kpl
Ihan varma en ole että oliko just toi tyyppi mutta sieltä niitä löytyy.