Aero vm. 03 Automaattin nykäisy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Aero vm. 03 Automaattin nykäisy

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Moi!

Harkitsin pitää olisiko seuraava auto manuaali vaiko automaatti. Loppujenlopuksi päädyin automaattiin ja nyt jo kaduttaa :)
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa automaatin kanssa; Autolla kiihdyttää todella rauhallisesti kevyellä kaasulla, kun automaatti vaihtaa suuremmalle (1-2 tai 2-3, nopeus n. 40 km / h) niin satunnaisesti automaatti vaihtaa niin hitaasti, että auton kierrokset nousevat n. 1000 rpm, ennen kuin seuraava vaihde kytkeytyy päälle, jolloin lopputuloksena on ÄRSYTTÄVÄ nykäisy. Samaa ei tapahdu (tai sitä ei huomaa) jos autoa polkee "kunnolla". Onko laatikossa vikaa, vai kuuluuko tämä "ominaisuuksiin"? Autolla ajettu reilut 80 000tkm.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mulla -00 mallissa suunnilleen tuollainen vaihtaminen että kierrokset nousevat, tapahtuu 1-2:lle kun kovalla pakkasella lähtee liikkeelle kylmällä autolla. Heti kun lämpenee niin vaihtaa pehmeästi.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ke Maalis 15, 2006 09:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

V6 -99 169.000km, ei pahemmin kyllä nyi, eli melko pehmosesti vaihtaa.
Eli automaattiin olen ollut kyllä tyytyväinen.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Tulikos tuo viisivaihteinen automaatti vm -02. Niissä on ollut jotain pientä vaihtamisohjelmassa, jonka on saanut päivitettyä huollossa. Faijan automaatissa on joskus ollut tuota kierrosten nousua vaihdoissa. En tosin tiedä, onko tuota päivitystä tehty. Tuskinpa.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Aero vm. 03 Automaattin nykäisy

Viesti Kirjoittaja valtteri »

eklunto1 kirjoitti:Moi!

Harkitsin pitää olisiko seuraava auto manuaali vaiko automaatti. Loppujenlopuksi päädyin automaattiin ja nyt jo kaduttaa :)
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa automaatin kanssa; Autolla kiihdyttää todella rauhallisesti kevyellä kaasulla, kun automaatti vaihtaa suuremmalle (1-2 tai 2-3, nopeus n. 40 km / h) niin satunnaisesti automaatti vaihtaa niin hitaasti, että auton kierrokset nousevat n. 1000 rpm, ennen kuin seuraava vaihde kytkeytyy päälle, jolloin lopputuloksena on ÄRSYTTÄVÄ nykäisy. Samaa ei tapahdu (tai sitä ei huomaa) jos autoa polkee "kunnolla". Onko laatikossa vikaa, vai kuuluuko tämä "ominaisuuksiin"? Autolla ajettu reilut 80 000tkm.
Käy valtuutetulla korjaamolla ja pyydä asentamaan viimeisin softa laatikkoon ja öljytkin voisit vaihdattaa, omiin 9-5 aeroihin vaihdatin 50000 tkm huolloissa laatikon öljyt.(normaalisti taisi olla 110000 km eka vaihto).
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
jäpöl
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 23:20

Aero vm. 03 Automaattin nykäisy

Viesti Kirjoittaja jäpöl »

Itsellä oli aivan sama ongelma (Wagon 2.3t vm 2005): maltillisesti kiihdytettäessä vaihto 1->2 tapahtui välillä melkoisen nykäisyn säestämänä. Jos kaasua painoi vähänkään "asiallisemmin", vaihto tapahtui hyvin siististi.
No, mainitsin asiasta huollossa ja tekivät siellä ohjelmistopäivityksen; nyt vaihto on huomattavasti mielyttävämpi, mutta ei ehkä kuitenkaan yllä ihan täydellisyyteen.

Mielenkiintoista on se, että mielestäni laatikko vaihtoi uutena, myös rauhallisesti kiihdytettäessä, hyvin siististi. Mitä reilun puolen vuoden käyttön aikana voi olla tapahtunut?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aero vm. 03 Automaattin nykäisy

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

jäpöl kirjoitti:Itsellä oli aivan sama ongelma (Wagon 2.3t vm 2005): maltillisesti kiihdytettäessä vaihto 1->2 tapahtui välillä melkoisen nykäisyn säestämänä. Jos kaasua painoi vähänkään "asiallisemmin", vaihto tapahtui hyvin siististi.
No, mainitsin asiasta huollossa ja tekivät siellä ohjelmistopäivityksen; nyt vaihto on huomattavasti mielyttävämpi, mutta ei ehkä kuitenkaan yllä ihan täydellisyyteen.
OK. Pitää 90TKM huollossa pyytää softalle päivitys. Eipä tuo 5 lovinen automaatti ole niitä "hienostuneimpia" laatikoita mitä olen testannut. Parempi silti kuin tuo vanhempi 4 lovinen ja erittäin mukava kun Helsingin ruuhkassa joutuu matelemaan. :)

Kiitos kaikille vinkeistä!
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jooh, 5-lovinen tuli päivityksen myötä ainakin 2002 mallisessa paljon paremmaksi. Piti myös sen jälkeen kiitettävästi silmässä 5-vaihdetta jyrkissäkin mäissä ja käytti oikeasti vääntöä hyväkseen.
STCF #3
MansikkaSAAB
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 22:51
Paikkakunta: Nurmo

Uudet softat vaihteistoon ja moottoriin

Viesti Kirjoittaja MansikkaSAAB »

Sain tänään uuden softan 9-5:en automaattilootaan ja aikaisempaan nähden vaihteisto toimii nyt huomattavasti miellyttävämmin.

Samalla Rengastien Autotarvikkeen huolto Seinäjoella päivitti softan myös moottoriin. Moottorin softapäivitystä ei oltu tehty meikäläisen Saabbiin aikaisemmin. Uusi softa säästää jopa DI-kasettia! :wink:

Kiitokset softapäivitysvinkistä... en olisi huomannut itse kyselläkään päivitysten perään.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uudet softat vaihteistoon ja moottoriin

Viesti Kirjoittaja valtteri »

MansikkaSAAB kirjoitti:Sain tänään uuden softan 9-5:en automaattilootaan ja aikaisempaan nähden vaihteisto toimii nyt huomattavasti miellyttävämmin.

Samalla Rengastien Autotarvikkeen huolto Seinäjoella päivitti softan myös moottoriin. Moottorin softapäivitystä ei oltu tehty meikäläisen Saabbiin aikaisemmin. Uusi softa säästää jopa DI-kasettia! :wink:

Kiitokset softapäivitysvinkistä... en olisi huomannut itse kyselläkään päivitysten perään.
Sitä varten kannattaa lueskella tätä foorumia, täältä saa yllättävän paljon tietoa..
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Speedou kirjoitti:...Piti myös sen jälkeen kiitettävästi silmässä 5-vaihdetta jyrkissäkin mäissä ja käytti oikeasti vääntöä hyväkseen.
4-portaisessa Sport-nappi antaa saman tuloksen, tuli sattumalta huomattua. Ei turhaa vaihtele, vain turbomittari heiluu.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Itselläni -99 V6 ja epäilen, ettei mitään päivityksiä (moottori & autom.laatikko) ole tehty - olisiko syytä käydä tekemässä ko.päivitykset?
Mitään tarvetta sinänsä ei ole, mutta eihän sitä tietysti osaa kaivata parempaa, kun ei tiedä miltä auto päivityksien jälkeen tuntuisi. Eli onko noista päivityksistä todellakin hyötyä ja jos on, mitähän moiset päivitykset mahtavat about maksaa...?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Luulisi niistä aina jotain iloa olevan, huomaa sitä sitten itse tai ei. Ei niitä kuitenkaan huvikseen tehdä. Muistaakseni saksanreissulla Saban "hajottua" uusittiin tulpat, softa koneeseen ja automaattiin. Taisi siellä lukea hintalapussa joku 250e. Tiedä sitten mitä täällä kustantaa.

PS. Audin suhteen kyllä hauska keissi. uuden A6:sen tomaatti välillä sekoili. Vein huoltoon ja kysyin mahdollisesta päivityksestä huoltopäälliköltä ja hän vain tokaisi "ei semmosia ole". Noh, huollon jälkeen kuitenkin taulussa näkyy nykyään aina automaatin käyttämä vaihde, mitä ei ennen näkynyt :roll: Jotain taidettiin päivitellä :wink:
STCF #3
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Mulla on sama homma omassa autossa, laatikko tvistailee välillä pintakaasulla kiihdytettäessä. Kysyin saabin huollosta päivitystä, niin sanoivat että voidaan päivittää hinta n. 100 €, päivittävät samalla laatikko ja moottori softan, kannattaa kuulema tehdä samalla. Miten teille, pitikö päivityksestä maksaa?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

laakkonen13 kirjoitti:Mulla on sama homma omassa autossa, laatikko tvistailee välillä pintakaasulla kiihdytettäessä. Kysyin saabin huollosta päivitystä, niin sanoivat että voidaan päivittää hinta n. 100 €, päivittävät samalla laatikko ja moottori softan, kannattaa kuulema tehdä samalla. Miten teille, pitikö päivityksestä maksaa?
Ei pitänyt. Olivat kyllä rahaa ottamassa. :?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin