Öljyä kuluu?
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Öljyä kuluu?
Elikkä autoni on 9-5 2.3t ja nyt huomasin että öljyt oli alle alarajan. Ajotietokone ei ilmota mitään, eikä öljyvalo pala. Kone käy normaalisti ja lämmöt normaalit. Tehot tuntus olevan tallessa ja auto ei savuta yhtään. Osaako joku sanoa miks öljyä alkoi yhtäkkiä kuluun? Ja mitähän oljyä kannattas käyttää, kun saabia on hieman piristetty?
Eipä noissa mitään öljyn määrän varoitusvaloja ole ennen kuin öljynpainevalo syttyy. Mikä vuosimalli? Paljon öljyillä oli ajettu? Milloin viimeksi tarkastettu, eli miten nopeasti hävisivät? Venttiilikopasta lähtevä huohotinletku kannattaa tarkistaa ensiksi. Sitten voi tutkia näkyykö coolerissa tai läppäkotelossa öljyä -> turbo finaalissa. Kannattaa käyttää Mobilin 0W-40 öljyä.
Eski
Eski
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Käytin saabin huollos ja ei ainaka viä mitään vikaa löytyny, lasku tosin oli 130egee! Huohotinputket ei ollu tukossa, ja kyllä ahdin tuntus toimivan normaalisti... ahdin on huollettu n.40tkm sitten! Voisko venttilivarren kumit olla niin paskana et öljyä menee 7000km aikana 1,5litraa, ja auto ei savuta juuri lainkaan? saab on 9-5 2,3t wagon vm.99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jos auto ei savuta, moottorin kyljet ei tihku ja läppäkotelo on puhdas niin normi kulutusta sanoisin. Mitä enemmän kengittää konetta sen huomaa myös öljyn kulutuksessa. Kun öljyä kuluu sitä on ainakin oikeissa paikoissa
Minulla menee noin 1L 10 000km kohden. Jos on paljon kiireistä ajoa, saataa kulutus nousta 1,5L:n.
Minulla menee noin 1L 10 000km kohden. Jos on paljon kiireistä ajoa, saataa kulutus nousta 1,5L:n.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Enpä ole kuullut, että 9-5:ssa olisi ollut ongelmia venttiilivarren tiivisteiden kanssa, niiden rakenne kun on sellainen, ettei ne pääse nousemaan ylös, kuten vanhemmissa Saabin moottoreissa (yleinen ongelma GM900:ssa).
Itse olen myös seuraillut oman AeroWagonin öljynkulutusta ja lisäillyt öljyä vähitellen, että olisi aina suunnilleen ylämerkissä. Öljytikku on kyllä käsittämättömän surkea, kun yhdellä sivulla on öljyt puolessa välissä, yhdellä se on vielä ylämerkissä ja kahdella jossain siellä välissä...
Ilmeisesti öljynvaihdon (4 litraa) jälkeen öljyä on aina reilusti yli ylämerkin, koska siitä ei pysty sanomaan missä raja menee. Omassa Aerossa raja alkaa näkymään noin 4000 kilsan jälkeen ja viimeksi lisäsin 10K välillä noin puoli litraa. Matka-ajossa tuntuu öljyä kuluvan enemmän kuin arkiajossa, vaikka työmatkakin on noin 15km maantietä + 5 km kaupunkiajoa ja autolla ei muuten ajeta kaupunkiajoa tai lyhyitä matkoja. Savua en ole koskaan nähnyt, joten en oikein jaksa uskoa, että Mitsun ahdin olisi paskana... Koneella siis ajettu 154K ja tasapaino/jakopääremontti kertaalleen tehty.
Eski
Itse olen myös seuraillut oman AeroWagonin öljynkulutusta ja lisäillyt öljyä vähitellen, että olisi aina suunnilleen ylämerkissä. Öljytikku on kyllä käsittämättömän surkea, kun yhdellä sivulla on öljyt puolessa välissä, yhdellä se on vielä ylämerkissä ja kahdella jossain siellä välissä...
Ilmeisesti öljynvaihdon (4 litraa) jälkeen öljyä on aina reilusti yli ylämerkin, koska siitä ei pysty sanomaan missä raja menee. Omassa Aerossa raja alkaa näkymään noin 4000 kilsan jälkeen ja viimeksi lisäsin 10K välillä noin puoli litraa. Matka-ajossa tuntuu öljyä kuluvan enemmän kuin arkiajossa, vaikka työmatkakin on noin 15km maantietä + 5 km kaupunkiajoa ja autolla ei muuten ajeta kaupunkiajoa tai lyhyitä matkoja. Savua en ole koskaan nähnyt, joten en oikein jaksa uskoa, että Mitsun ahdin olisi paskana... Koneella siis ajettu 154K ja tasapaino/jakopääremontti kertaalleen tehty.
Eski
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Aika monessa nykyautossa varsinkin longlife-huoltoväleillä jopa usean litran öljynkulutuksen huoltovälillä väitetään olevan normaalia (esim. VAG ja Opel). Jos 10K välillä kuluu vajaa litra, en itse pidä sitä tuhansien eurojen remontin arvoisena ongelmana (jonka vaikutuksesta öljynkulutukseen ei ole mitään takuita) tai autonvaihdon perusteena... Eihän sitä edes ole pakko lisätä, jos öljyä on yli alarajan.9-5T kirjoitti: Samoin ja vaihtoväli 30000km. Jos autoni kuluttaisi öljyä vien sen korjattavaksi tai myyn pois.
Eski
Minulla ei ole yksikään Saabi vienyt öljyä niin että sen kulumista olisi tikusta huomannut.
Muutama päivä sitten tarkistin öljyt, oli vähän alle ylämerkin ja kaadoin 2 dl lisää. Ajoin autoa 2 m taaksepäin ja tikku näytti yli ylämerkin, eli piti laskea sama 2dl pois Eli saattoi olla pikkuisen epätasaisella maalla, ja en pitänyt tikkua kyllin kauaa öljypohjassa, tikku kun on millainen on.
Muutama päivä sitten tarkistin öljyt, oli vähän alle ylämerkin ja kaadoin 2 dl lisää. Ajoin autoa 2 m taaksepäin ja tikku näytti yli ylämerkin, eli piti laskea sama 2dl pois Eli saattoi olla pikkuisen epätasaisella maalla, ja en pitänyt tikkua kyllin kauaa öljypohjassa, tikku kun on millainen on.