Saab 9-5 ja v6-kone

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
avoipio
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 22:42

Saab 9-5 ja v6-kone

Viesti Kirjoittaja avoipio »

Olen katselemassa uutta isoa Saabia. Myynnissä on pari 3 litran v6 koneella varustettua autoa vuosimallia -99. Kysyn muutamaa seikkaa.

Käyttääkö Opel samaa konetta. Tästä koneesta on ollut Opelin keskustelupalstalla moitetta lähinnä venttiilikoppien kestävyydestä ja vaihdon kalleudesta.

Kuinka usein hammashihna on vaihdettava?

Laakkosen myyjä kertoili, että jo melko pieneen huoltotyöhön, esim. vesipumpun vaihtoon on kone irroitettava ja osittain laskettava auton alle toimenpidettä varten. Kallistako? Voiko yleensäkään tehdä koneessa jotain sen ollessa kiinnitettynä paikoilleen?

Kuinka automaattiloota ja ko. moottori sopivat toisiinsa? Kilpailijoilla näyttää yleensä olevan viisipykäläinen automaatti, Saabilla vain neljä. Onko tästä käytössä haittaa/hyötyä?

Onko 150000 km tälle koneella vielä alkutaivalta, entä korille ja muulle tekniikalle. Moitteita olen lukenut automaattisen ilmastoinnin ohjauselektroniikan kestävyydestä. Totta vai tarua? Kallis vaihtoko?

Lopuksi arvioita ko. moottorin kestävyydestä normaalissa perhekäytössä, kilsoja jotain 25000 per vuosi, puolet kaupungissa, puolet maantiellä.

Antti V.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse henkilökohtaisesti en suosittele to 6:n konetta!

Enpä olu noista "o**l" koneista kuullut mitään hyvää!

Saman tehon saa noista 4 pyttysistä ja pienemmällä kulutuksella! Eikä tarvitse remmeistä huolehtia.

Haluaisin itsekkin tietää mitä parempaa tuossa on esim 2.3 turboon verrattuna?

Iselläni on 180tkm ajettu 2.3t manuaali eikä ole esim ilmastoinnin kanssa mitään ongelmia! Pikseleita saattaa näytöistä hukkua, mutta helppo korjata!

Ainoat miinukset
-takaiskarit
-DI-yksikkö
-ja nuo pikselit

Hyvä auto, ei ole epäilystäkääm mikä on seuraavakin auto :P
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Yksi vinkki

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Jos svenski taittuu, hyvä tietolähde on http://www.vibilagare.se ja sieltä kokemukset käytetyistä. Ysivitosestakin oli kattava analyysi.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Sen verran vastausta kysymykseesi, että tarkkaan ottaen ihan samaa versiota Opel ei käytä! Eli Saab 9-5:ssä on aina se asymmetrinen turbo mukana, vaikka huipputeho onkin sama. Sen sijaan 9000 V6:ssa oli tuo vapaastihengittävä Opel-kone sellaisenaan.

Sinänsähän kyse on tietenkin GM- eikä varsinaisesti vain Opel-koneesta, mutta sama peruskone on kyseessä ja mylly valmistettiin käsittääkseni Englannissa.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Opel

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Jep..eikös samasta koneesta Opel tehnyt myös myöhemmin Omegaan 3,2 V6 koneen jossa yli 220hv
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

9-5T kirjoitti:
Eikös 9-5:ssa ole vain 200hv ja opelissa 210hv.
Voipi olla jopa noin päin! Mutta oliko 9000 V6:ssa myös tasan 200 pollea? Jostakin tuo on jäänyt mieleen...
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

210hv

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Tonnarissa 210hv/270Nm..eli siis 10hv enemmän kuin 9-5:ssä,mutta vääntöä vähemmän kun ei ole turboa!
Vastaa Viestiin