Olen katselemassa uutta isoa Saabia. Myynnissä on pari 3 litran v6 koneella varustettua autoa vuosimallia -99. Kysyn muutamaa seikkaa.
Käyttääkö Opel samaa konetta. Tästä koneesta on ollut Opelin keskustelupalstalla moitetta lähinnä venttiilikoppien kestävyydestä ja vaihdon kalleudesta.
Kuinka usein hammashihna on vaihdettava?
Laakkosen myyjä kertoili, että jo melko pieneen huoltotyöhön, esim. vesipumpun vaihtoon on kone irroitettava ja osittain laskettava auton alle toimenpidettä varten. Kallistako? Voiko yleensäkään tehdä koneessa jotain sen ollessa kiinnitettynä paikoilleen?
Kuinka automaattiloota ja ko. moottori sopivat toisiinsa? Kilpailijoilla näyttää yleensä olevan viisipykäläinen automaatti, Saabilla vain neljä. Onko tästä käytössä haittaa/hyötyä?
Onko 150000 km tälle koneella vielä alkutaivalta, entä korille ja muulle tekniikalle. Moitteita olen lukenut automaattisen ilmastoinnin ohjauselektroniikan kestävyydestä. Totta vai tarua? Kallis vaihtoko?
Lopuksi arvioita ko. moottorin kestävyydestä normaalissa perhekäytössä, kilsoja jotain 25000 per vuosi, puolet kaupungissa, puolet maantiellä.
Antti V.
Saab 9-5 ja v6-kone
Itse henkilökohtaisesti en suosittele to 6:n konetta!
Enpä olu noista "o**l" koneista kuullut mitään hyvää!
Saman tehon saa noista 4 pyttysistä ja pienemmällä kulutuksella! Eikä tarvitse remmeistä huolehtia.
Haluaisin itsekkin tietää mitä parempaa tuossa on esim 2.3 turboon verrattuna?
Iselläni on 180tkm ajettu 2.3t manuaali eikä ole esim ilmastoinnin kanssa mitään ongelmia! Pikseleita saattaa näytöistä hukkua, mutta helppo korjata!
Ainoat miinukset
-takaiskarit
-DI-yksikkö
-ja nuo pikselit
Hyvä auto, ei ole epäilystäkääm mikä on seuraavakin auto![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Enpä olu noista "o**l" koneista kuullut mitään hyvää!
Saman tehon saa noista 4 pyttysistä ja pienemmällä kulutuksella! Eikä tarvitse remmeistä huolehtia.
Haluaisin itsekkin tietää mitä parempaa tuossa on esim 2.3 turboon verrattuna?
Iselläni on 180tkm ajettu 2.3t manuaali eikä ole esim ilmastoinnin kanssa mitään ongelmia! Pikseleita saattaa näytöistä hukkua, mutta helppo korjata!
Ainoat miinukset
-takaiskarit
-DI-yksikkö
-ja nuo pikselit
Hyvä auto, ei ole epäilystäkääm mikä on seuraavakin auto
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Yksi vinkki
Jos svenski taittuu, hyvä tietolähde on http://www.vibilagare.se ja sieltä kokemukset käytetyistä. Ysivitosestakin oli kattava analyysi.
Sen verran vastausta kysymykseesi, että tarkkaan ottaen ihan samaa versiota Opel ei käytä! Eli Saab 9-5:ssä on aina se asymmetrinen turbo mukana, vaikka huipputeho onkin sama. Sen sijaan 9000 V6:ssa oli tuo vapaastihengittävä Opel-kone sellaisenaan.
Sinänsähän kyse on tietenkin GM- eikä varsinaisesti vain Opel-koneesta, mutta sama peruskone on kyseessä ja mylly valmistettiin käsittääkseni Englannissa.
Sinänsähän kyse on tietenkin GM- eikä varsinaisesti vain Opel-koneesta, mutta sama peruskone on kyseessä ja mylly valmistettiin käsittääkseni Englannissa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Opel
Jep..eikös samasta koneesta Opel tehnyt myös myöhemmin Omegaan 3,2 V6 koneen jossa yli 220hv
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
210hv
Tonnarissa 210hv/270Nm..eli siis 10hv enemmän kuin 9-5:ssä,mutta vääntöä vähemmän kun ei ole turboa!