9-5 hankittu - kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

9-5 hankittu - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja andr »

moi kaikki

Vihdoin 9-5 farkku on kotona! (ruotsista).
Malli 2001 / 150 hv / 68000 km
Aloittelijan kysymyksiä:

- SID vaihdon budjetti ? Voiko työn tehdä itse?
- öljymerkki/laatu? Sanoi ruotsissa että Mobil 1 on käytetty...
- helpoin / nopein tapa tutkia mahdolliset mootorin
'öljy-/ hengitysongelmat'

ok / r.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 hankittu - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eski »

- SID vaihdon budjetti ? Voiko työn tehdä itse?
Uusi maksaa noin 500 euroa, kokeile korjaamista, täältä löytyy ohjeet hakutoiminnolla.
- öljymerkki/laatu? Sanoi ruotsissa että Mobil 1 on käytetty...
Ehdottomasti täyssynteettistä, näistä on ollut paljon juttua myös. Saab suosittelee Mobilia, joten itse olen käyttänyt sitä.
- helpoin / nopein tapa tutkia mahdolliset mootorin 'öljy-/ hengitysongelmat'
Tutki venttiilikopasta lähtevät letku ja nippa aluksi. Myös öljyloukku kannattaa tarkistaa. Hakutoiminnolla löytyy lisää vaikkapa hakusanalla öljyloukku. Kannattanee tehdä myös viimeisin huohotinpäivitys, jos ei ole tehty, osat maksaa alle 10 euroa.

Eski
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Korjatun SID:n saa n. 170€ , kun antaa vanhan vaihdossa. Ei muutakun mamman silitysrauta kuumaksi, näin oman korjasin ja yli vuoden jo kaikki pikselit säilyneet = kustannukset 0€ :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Tutki venttiilikopasta lähtevät letku ja nippa aluksi. Myös öljyloukku kannattaa tarkistaa. Hakutoiminnolla löytyy lisää vaikkapa hakusanalla öljyloukku.
No niin, kertokaapa nyt niin selvästi kuin ikinä mahdollista kuinka tämä tarkistus tulisi tehdä. Missä letkut ja nipat ovat, missä tuo öljyloukku on jne. Mieluiten kuvia jos jollain vain on...onnistuuko ihan "vasurilla parkkipaikalla" vai vaatiiko jotain muitakin työkaluja kuin ruuvari ja jakari. Itselläni oli siis V6, eli missä ko.koneessa nuo letkut ja loukut on.

Tästä aiheesta on ollut jo niin paljon puhetta, että joku tietäväinen voisi "lapsellisen" yksityiskohtaisen selostuksen ja jopa kuvien avulla valottaa meille kaikille "tuhertajille" MITÄ kaikkia osia kannattaisi tarkistaa ja KUINKA tämä tarkistus tulisi tehdä!!!!

KIITOS jo etukäteen!
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Eikös nuo huohotusongelmat ole vain rivinelosten vaivana?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Niin, lienee ne enemmän tai vähemmän kaikkien ongelma. On sitä samaa tukkoisuutta kuulemma myös 6-koneissa...ei ehkä yhtä pahasti kuin nelosissa mutta on kuitenkin. Mutta jos joku antaisi hyvät ohjeet, voisi tarkistaa tilanteen.
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Viesti Kirjoittaja andr »

kiitos eki ja frostgrey

pitää etsiä foorumilla ... mahtaakohan löytyä
sil.raudan lämpötilasuositus ...?

saako SIDin irti helposti konsolista, vaiko ainoastaan jollain
erikoistyökalulla ?

ok / r.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tässä se SID-korjausopas:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=389

V6-koneen huohotinhommista ei ole mitään hajua ja eihän niitä ainakaan virallisesti nämä huohotinongelmat koske, eikä niissä ole moottoritakuuta.

Tuolta kuitenkin löytyy kattavasti infoa 4-pyttyisten koneiden osalta:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml

Eski
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Viesti Kirjoittaja andr »

kiitos kaikille !

kuviakin löytyi - on tää voorumi mainio paikka

/r.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

V6-koneen huohotinhommista ei ole mitään hajua ja eihän niitä ainakaan virallisesti nämä huohotinongelmat koske, eikä niissä ole moottoritakuuta.
Joo...mutta edelleenkin, jos täällä on joku "tietäjä" jolla on siis 6-kone, niin vaikka digikamera kouraan ja muutama kuva sieltä moottoripuolelta ja ilmoittaa mikä letku irti ja missä se öljyloukku jne. Olisihan se mukava tarkistaa itse tuo asia. Onko tuo öljyloukku muuten sama asia kuin öljysihti...? Ja missä se joku hiton banjoliitin on, joka kuulemma voi olla tukossa. Helppikää avutonta!!
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ysivee kirjoitti: Joo...mutta edelleenkin, jos täällä on joku "tietäjä" jolla on siis 6-kone, niin vaikka digikamera kouraan ja muutama kuva sieltä moottoripuolelta ja ilmoittaa mikä letku irti ja missä se öljyloukku jne. Olisihan se mukava tarkistaa itse tuo asia. Onko tuo öljyloukku muuten sama asia kuin öljysihti...? Ja missä se joku hiton banjoliitin on, joka kuulemma voi olla tukossa. Helppikää avutonta!!
No Saabin EPC näyttää tuollaiset öljyloukut:

Kuva

Kuva

Kummasti vika-alttiimmalta tuo nelipyttyisen järjestelmä näyttää :roll:

EDIT:

Oisko tuosta vielä apua:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

KIITOS "Termos" kuvista ja vinkeistä!!
Ihan vielä sellainen aloittelijan kysymys, että onko tuossa 6-syl kuvassa näkyvät letkut nyt kaikki huohotukseen liityvät letkut mitä löytyy, vai onko niitä kenties vielä jossain lisääkin? Ja onko se "öljysihti" jokin osa noista vai ihan joku muu..?
Kiitos kärsivällisyydestänne tyhmiä kysymyksiä kohtaan.

-Ville
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

SID ei parane ...

Viesti Kirjoittaja andr »

no niin, temput tehty reseptien mukaisesti

Mr SIDin pikselit ei kuitenkaan näy... pitää
kai toistaa operaatio ja kuumentaa enemmän
ja yrittää laittaa vielä tiukemmin tiiviste vastaan...

sen jlk kai on mentävä kauppaan jos ei vielä
tunnu tehoavan.

ok / r.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Hei, älkää nyt luovuttako "tyhmille kysymyksille" viime metreillä kun on saatu jo kaikki hienot kuvatkin tuosta huohotinsysteemeistä. Eli kun se öljysihti on kuulemma paikka, johon sitä mönjää saattaa helposti kerääntyä ja se saattaapi mennä ihan tukkoonkin, niin se olisi mukava itsekkin joskus tarkistaa. Eli pliis kertokaapa onko se jokin kuvassa näkyvistä osista (V6), ja kuinka sen tarkistus näppärästi onnistuu. Ja jos se ei näy kuvassa, missä se lienee.

Täällä kun osa on tottunut vaihtamaan tyyliin vaihdelaatikon parkkiksella ja osalle riittää pissapojan täyttäminen, niin jakakaa tietoa ja helppikää avutonta. Kiitos!
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Öljysihtiä pääset ihastelemaan, kun avaat öljypohjan. Sikäli kun veekutosessa on öljysihti, mutta 4-pyttyisessä se ainakin on siellä...

Eski
Vastaa Viestiin