Startti/nykimisongelmia AeroWagonissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Startti/nykimisongelmia AeroWagonissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tulihan se tämäkin päivä... Piti käydä kaupunkireissulla hakemassa elokuvaliput ja niinpä emäntä ajoi auton Jyväskeskuksen "nurkalle" Asemakadun yläpäähän, kun kadunvarressa ei ollut yhtään vapaata paikkaa. Kävin itse hakemassa liput ja tulin noin parin minuutin päästä takaisin. Rouva käänsi virta-avaimesta ja mitään ei tapahtunut, eli startti ei pyörinyt ollenkaan. Vaihdekeppi oli N-asennossa, joten pitäisihän se startata. Kokeiltiin vielä keppi P-asennossa, mutta sama juttu. Renkkasin keppiä ja virtalukkoa, mutta mitään ei tapahtunut... Yritin katsella starttia, mutta eihän sitä oikein koneen yläpuolelta näe.

Ei muuta kuin hinuri paikalle. Onneksi ei ihan pahimpaan ruuhka-aikaan tapahtunut, mutta ihan riittävästi kertyi "yleisöä", kun hinuri tukki parkkihallin sisäänajon... Sitten hinattiin auto PCS:n pihaan ja laskettiin auto alas lavetilta. Kokelinpa sitten lämpimikseni startata ja heti starttasi ja lähti käyntiin ihan normaalisti. Sitten ajettiin kotiin ja sammutin auton pihassa ja kokeilin uudestaan käyntiin ja starttasi heti. Hieno homma, eipä tuolla nyt mihinkään uskalla lähteä, varmaan jämähtää taas johonkin... Pitänee viedä PCS:lle maanantaina tutkittavaksi. Potentiaalisia vikapaikkoja lienevät startti, startin kaapelit, virtalukon pohja ja vaihdekepin tunnistin (automaattihan ei starttaa kuin P- ja N-asennossa).

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Touko 09, 2006 08:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minulla on tehnyt tuon saman 2 kertaa viimeisen 3kk aikana. Molemmilla jaksoin väännellä avainta 2-4 minuuttia ja sitten lähti. Aika kuluu siinä rattoisasti kiroillessa ja vikaa veikkaillessa.
Tavallaanhan tuohon on jo henkisesti valmistautunut kun tietää että di kasetti tekee tuon kuitenkin joskus :)
Veikkailin itse virtalukkoa mutta tiedäppä hänestä sitten.
Kerro ihmeessä jos keksit vikapaikan.
9000CS 2,3
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Starttiongelma AeroWagonissa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Eski kirjoitti:Tulihan se tämäkin päivä... Piti käydä kaupunkireissulla hakemassa elokuvaliput ja niinpä emäntä ajoi auton Jyväskeskuksen "nurkalle" Asemakadun yläpäähän, kun kadunvarressa ei ollut yhtään vapaata paikkaa. Kävin itse hakemassa liput ja tulin noin parin minuutin päästä takaisin. Rouva käänsi virta-avaimesta ja mitään ei tapahtunut, eli startti ei pyörinyt ollenkaan. Vaihdekeppi oli N-asennossa, joten pitäisihän se startata. Kokeiltiin vielä keppi P-asennossa, mutta sama juttu. Renkkasin keppiä ja virtalukkoa, mutta mitään ei tapahtunut... Yritin katsella starttia, mutta eihän sitä oikein koneen yläpuolelta näe.

Ei muuta kuin hinuri paikalle. Onneksi ei ihan pahimpaan ruuhka-aikaan tapahtunut, mutta ihan riittävästi kertyi "yleisöä", kun hinuri tukki parkkihallin sisäänajon... Sitten hinattiin auto PCS:n pihaan ja laskettiin auto alas lavetilta. Kokelinpa sitten lämpimikseni startata ja heti starttasi ja lähti käyntiin ihan normaalisti. Sitten ajettiin kotiin ja sammutin auton pihassa ja kokeilin uudestaan käyntiin ja starttasi heti. Hieno homma, eipä tuolla nyt mihinkään uskalla lähteä, varmaan jämähtää taas johonkin... Pitänee viedä PCS:lle maanantaina tutkittavaksi. Potentiaalisia vikapaikkoja lienevät startti, startin kaapelit, virtalukon pohja ja vaihdekepin tunnistin (automaattihan ei starttaa kuin P- ja N-asennossa).

Eski
Kaverin 9-5 aero autom. teki tuon useasti,lähti yleensä käyntiin kun vauhdevipua edestakaisin "run...si ,viat loppui kun vaihdadatti vaihdekepin tunnistimen, taisi maksaa vähän toista sataa töineen(ei merkkiliikkeessä).
Viimeksi muokannut valtteri, Ma Huhti 10, 2006 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itsekin eniten epäilen sitä kepin asentotunnistinta. DI-kasetin hajotessa auto kyllä starttaa, mutta ei käynnisty ja varakasetti löytyy kyllä takakontista, joten sen takia ei tarvitse soitella hinuria...

Eski
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Listalle vielä kampiakselin asentoanturi....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

koistha kirjoitti:Listalle vielä kampiakselin asentoanturi....
Eikös silloin kuitenkin startin pitäisi pyöriä, mutta auto ei käynnisty, jos se ei saa kampiakselin asentotietoa..?

Eski
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eski kirjoitti:
koistha kirjoitti:Listalle vielä kampiakselin asentoanturi....
Eikös silloin kuitenkin startin pitäisi pyöriä, mutta auto ei käynnisty, jos se ei saa kampiakselin asentotietoa..?

Eski
Olet oikeassa, luin huolimattomasti...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Itsellä oli (on?) tuollainen ongelma. Mun tapauksessa SID:iin ei aina tullut tekstiä eli jos ei tapahdu mitään kun starttaa, niin hyvin samanlainen ominaisuus tuntuis olevan.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31575
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täytyypäs tutkia myös tuo avainhommakin, mutta mitään "key not accepted" -tekstiä ei kyllä tullut, mutta en myöskään huomannut ilmoittiko CHECK OK. Avaimeen on äskettäin vaihdettu patterit, kun kerran eivät ovet auenneet kauko-ohjaimella ja piti mennä avaimella sisään...

Hinurikuskikin epäili, että olisiko ajonesto mennyt päälle. Kertoi myös tässä kovien pakkasten aikaan tehneensä 14 keikkaa yhtenä päivänä ja vanhin lavetille vedetty auto oli ollut vuosimallia 2002. Useampi uudehko Mersu ja Audi oli oksentanut öljyt pihalle...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, La Huhti 08, 2006 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Itselläni auto ei lopulta startannut vaihdekepin renkutuksen jälkeen vaan ihan vain vääntelemällä vain avainta riittävän monta minuuttia. Muistaakseni vielä pidettyäni lopulta jonkin aikaa taukoa vääntelyssä.
Sen perusteella en äänestäisi kepin asentoanturia mutta mistä noista tietää.
Joka tapauksessa yksi luku lisää "1001 mahdollisuutta jäädä tien päälle muutaman euron osan takia" -kirjaan.

Btw. lyödäänkö vetoa että akun kaapelin irtikäyttäminen eli "kylmäbootti" olisi taas auttanut.. ainakin itse kokeilen ensi kerralla. :)
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saappi Kuskille suosittelisin kyllä virtalukon pohjan vaihtamista.

Kävin ajelemassa AeroWagonilla, lähti käyntiin pihasta ja kävin Jyväskylässä ja pääsin sieltä vielä kotiinkin. Kokeilin vielä uhallani kotipihassa startata uudestaan ja lähti käyntiin... Starttasin aina keppi P-asennossa ja odotin, että SIDiin tuli CHECK OK ennen kuin starttasin. Taidanpa mennä maanantaina PCS:n pihaan starttailemaan keppi eri asennoissa :D

PCS:n Peten mukaan 9-5 automaatin vaihdekepin asentoanturi on laatikon päällä (sellainen OG-satkun sytkäyksikön näköinen lutikka), eikä kepin juuressa (kuten tonnarin automaagissa).

Täytyy selvittää vielä mitä tuo asentoanturi ja virtalukon pohja maksavat ja jos eivät hirveän kalliita ole, niin voisihan nuo varmuuden vuoksi vaihtaa...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kävin aamulla PCS:llä ja Techillä ei löytynyt mitään vikakoodeja. Lisäksi tarkastettiin startin kaapelit ja kunnossa oli nekin. Ihan summassa ei noita osia viitsi alkaa vaihtamaan; vaihdekepin asentoanturi (laatikon päällä) 280 euroa ja virtalukon pohja 140 euroa. Kepin juuressa oleva noin 80 euron solenoidi ei voi auton käynnistymistä estää, joten sitä on turha vaihtaa (se vaikuttaa vain siihen, että keppi ei liiku, kun auto ei ole käynnissä).

AeroWagon on lähtenyt nyt käyntiin normaalisti joka kerta ja kokeilin myös käynnistää vaihde päällä, jolloin ei startannut, mutta taas N- ja P-asennossa starttasi heti...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Voi elämän kevät... AeroWagon toimi noin 1000 kilsaa temppuilematta, mutta tänään jäin kaupan pihaan. Tällä kertaa starttasi, mutta ei käynnistynyt. No ei muuta kuin vara-DI-kasetti takakontista paikalleen, mutta eipä auttanut sekään. Bensapumppu vaihdettiin helmikuussa, joten sitä en ihan ensimmäiseksi epäillyt, mutta koputtelin ämpärin kantta varmuuden vuoksi, vaan eipä auttanut. DI-kasetti ei haissut palaneelta, joten vaihdoin alkuperäisen takaisin. Sitten kokeilin vielä kerran ja sittenpä lähtikin käyntiin... Sitten lähdin liikenteeseen ja auto alkoi nykimään omituisesti kiihdytettäessä, joten ajelin varovasti kotiin. Sitten kokeilin vielä uudestaan käyntiin ja lähti heti. Kokeilin myös varakasetilla ja lähti silläkin. Kokeilin toista ilmamassamittaria, mutta välillä kiihdytettäessä ei mene kuin peruspaineille.

Muutaman kerran tässä parin päivän aikana käynnissä on ollut jotain nykimistä, liikennevaloissa pari kertaa pätkäisi ja kuulosti siltä että melkein meinasi sammua.

Kampiakselin asentotunnistin taitaa mennä seuraavaksi vaihtoon.

Eski
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Toinen samanlainen kenkkuili kanssa tänään. Reipas kiihdytys rampilta, rekan ohi ja nupin kohdalla syttyy "TCS OFF" ja moottorin vikavalo. Vajaa pari kilometriä nykien liittymästä pois, auto sammuu... vauhti riittää metrilleen työpaikan parkkipaikalle (ei ihan "omaan ruutuun" mutta kuitenkin ihan ikkunan alle).

Konepellin alla ei mitään tuoksuja mutta kokeilin kuitenkin varalla olevalla DI-kasetilla eikä muutosta: ei starttaa. Sitten lavetilla huoltoon jossa diagnoosiksi kaasuläppäkotelo. Ilmeisesti vikakoodien luku ja kuittaus riitti koska ymmärtääkseni muuta ei tehty tuhon 25 euron hintaan.

Asentaja ohjeisti että tuossa tapauksessa tyhjäkäynti katoaa mutta sillä pystyy ajamaan; en vain siinä käynnistellessä tohtinut antaa sitä kaasua. Rampilta poistuttaessa nostin tietysti kaasun ylös ja kun tyhjäkäyntiä ei ole niin sammui (jyrkkä oikea vaati hiukan voimaa kun oli tehostin pois pelistä).

Jaska
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Joopa joo, minunkin autoon on tehty aikaisemmin kaasuläppäkotelon "toleranssipäivitys", joten saattaahan se liittyä tuohon läppäkoteloonkin... Minulla ei ole syttynyt mitään vikavaloja, mutta limp home -tilassahan pitäisi CE-valo syttyä. Täytyy käydä taas lukemassa vikakoodit Techillä, josko sieltä nyt löytyisi jotain...

Eski
Vastaa Viestiin