Xenonit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Xenonit

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Joskus ihmetellyt kun mainostetaan Bixenoneita ja silti sisimmissä umpioissa selkeästi H7:at.

Mikä juttu tuo Bixenon oikein on?

Koitin käyttää hakuakin, mutta ei tyhmälle selvennyt :oops:
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

9-5T kirjoitti:Polttimon edestä nousee läppä jolloin xenon valaisee kauemmas, -06 taitaa olla oikeat tupla xenonit.
Ok!

Mitä sillä H7 näköisellä polttimella sitten tekee joka on sisemmissä umpioissa.
Ei varmaankaan koriste.
Kaippa palaa yhdessä xenonin kanssa?

Mutta häiritseekö tuollainen valon lämpötilaero?
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Aeroilia kirjoitti:Mitä sillä H7 näköisellä polttimella sitten tekee joka on sisemmissä umpioissa.
Ei varmaankaan koriste.
Kaippa palaa yhdessä xenonin kanssa?

Mutta häiritseekö tuollainen valon lämpötilaero?
Monet merkit käyttävät halogeenia xenonien kanssa siksi, että se syttyy nopeammin, ts. kaukovalovilkkuna ja pitkille vaihdon yhteydessä. Sitä en tiedä, jääkö se sitten palamaan rinnalle, tuskin jää 8O
BMW 320dA Coupe LCI
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Vuosimalleissa 02-05 lähivaloille on xenon joka kaukovalolle vaihdettaessa säätää valoa pidemmälle näkyväksi ja apukaukovalona toimii halogeeni, mikäli xenonit on valittu. 06 on xenonit toimivat molempina valoina, mutta, mutta valotehon pituus on huonontunut, että sillä lailla tekniikka kehittyy.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jeps, eli tuota halogeenia käytetään valojen kantaman pidentämiseksi. Eli Xenonit ovat hiton kirkkaat, mutta eivät kanna kovinkaan kauaksi.
STCF #3
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Asiaan liittyen. Kannattaa myös muistaa, että xenon polttimon valoteho laskee huomattavasti iän myötä. Vaikka polttimo ulkoisesti palaa, saattaa sen valoteho pahimmillaan heiketä yli puoleen uuden polttimon tehosta. TM tätä jossain numerossa testasi jokunen aika sitten.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jooh ja kun vaihtaa niin kannattaa todellakin vaihtaa molemmat. Väriero on muuten aika iso. Mutta kyllä noi Xenonit kestää aikas kauan ja tosiaan puolitehoisenakin hiton tehokkaat.
STCF #3
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Tänään käytiin Espoossa katsomassa yhtä farkku Saabia vm 2003 ja 2.3t koneella vaimolle. Paljonhan sillä oli jo ajettu joten kiveniskujakin oli konepellissä ja lokasuojissa runsaasti.
Myös ajovalo umpiot olivat täynnä kiveniskuja.
Olen palstaa selatessani ymmärtänyt ettei noita muoviumpioiden "laseja" voi vaihtaa vaan täytyy vaihtaa koko umpio?
Onko näin?
Ainakin noissa umpioissa oli sellaset väkäset joilla "etulasi" lue muovi lähtisi irti? Autossa oli Xenon valot.

Muuten aivan mainiopeli.

Kunhan saisi alle kympin ajetun Astman myytyä edes järkisummalla niin tuo tulisi tilalle heti.
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Mimmi kirjoitti:Koko umpio.
Ok hyvä tietää.

Osaisko vielä joku kertoa mitä seuraava vin koodi kertoo?

YS3EF59E2330

Onko vuosimallia 2003? :roll:
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Nyt sitten perheessä on kaksi ysifemmaa.
Vaimolle tuli sitten vaihdettua vm.2003 oleva farkku 2.3t vector varusteilla ja automaatilla + jotain Vip ja Sport paketteja löytyy. 8O

Onhan toi mukava auto Astmaan verrattuna, elopainoakin jo miehekkäästi 1730kg versus Astma 1310kg joten aika vakaasti kulkee. :P
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Mimmi kirjoitti:Otan osaa astman poistumisen johdosta :lol: ja oneksi olkoon uuden SAABin johdosta :!:
Kiitos kiitos :lol: Tohon hintaan mihinkä toi saatiin ei mukavampaa peliä ihan nopeesti ettimällä löydä.

Sulla on Mimmi aika mielenkiintoisen näkönen avatar? Liittyykö tuohon joku tarina? :roll:
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Jumaleisson mikä juttu 8O
Ton kun luki ja katto kuvat ja pitää mielessä, että on kyse kuitenkin 80 luvun autosta ja katto sitä pakua niin tais musta tulla lopullisesti Saappi mies 8)
Joskus vuonna yks ja kaks mulla tonnari ollukin, muttei silloin turvallisuutta todellakaan ajatellu ainoastaan kiihtyvyyttä ja tehoja.

Varmaan turvallisimpia Saabeja nykyään olis 9-3ss:ät, joita on tullut myös tiirailtua, mutta tilat vaan ovat kovin pienet 5 henkiselle perheelle, siksi nuo 9-5:set tuli hommattuakkin. (itellä vm 2000 9-5 sedan ja vaimolla vm. 2003 Wagon)

Löytyisköhän liityen noihin ysifemmoihin joitain tietoa niitten turvallisuudesta/turvattomuudesta??
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aeroilia kirjoitti:Löytyisköhän liityen noihin ysifemmoihin joitain tietoa niitten turvallisuudesta/turvattomuudesta??
Onhan 9-5 viiden tähden auto euroncapissa ja jopa tosielämässäkin:

http://www.saab.com/main/FI/fi/sakerhet.shtml

Eski
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Pistää hiljaseksi kun lukee noita vertailuja.
Muistan hyvin vuonna 90 kun mulla oli alla 900 iivari Saabi ja ajoin kolarin päin hkl:n dösää ja autoni meni lunariin (mun auto vielä toimi mällin jälkeen ja oli ajokunnossa mutta HKL:n dösä lähti hinurilla)
Vakuutusrahat saatuani hommasin ittelleni tonnarin vuosimallia 1988 ja tietty kakslitrasen turbon huimalla 175 hv:llä.
Autolla ajelin neljä vuotta kunnes aamusella työmatkalla ajoin 100kmh nopeudella täysin jarruttamatta hirveen.
Muistan vain edessäni jonkin möykyn ja seuraava muistikuvani oli sairaalassa. Autossani ei ollut mitään turvavarusteita joita nykyään onneksi on joka autossa, mutta silti selvisin aivotärähdyksellä ja muutamalla tikillä päähäni.
Tämän jälkeen vaihdoinkin merkkiä toiseen ajatellen , että Saab on huono onnisten papparaisten auto.

Olen edelleen samaa mieltä mutta nyt onneksi olen jo papparainen (38v) joten hommasin pitkän tauon jälkeen Saabin itselleni joka varmasti aikanaan pelasti itseni jos ei kuolemalta niin ainakin vammautumiselta.

Nyt varsinkin kun kyydissä on pikkusia vaahtosammuttimen kokoisia pygmejä joille haluaisi pelkkää hyvää niin tajuaa, että kenties ei välttämättä se uusin ja eniten EuroNcap pisteitä saanut auto ole se turavallisin vaihtoehto. Siitä kiitos muunmuassa Mimmille. Ei tartte paljo Euroncappeja kun kattoo kuvia. Uusi Micra versus tuo paku :cry: :cry: :cry:
Vastaa Viestiin