Aero Wagonin ja Sedanin kiihtyvyyserot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Kupaasi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 13:26
Paikkakunta: Tampere

Aero Wagonin ja Sedanin kiihtyvyyserot

Viesti Kirjoittaja Kupaasi »

Saabin esite väittää että Aero Wagon on 0-100km/h jopa 0.4s hitaampi kuin Sedan. Myös ohituskiihtyvyys on lähes 10% huonompi esim. 80-120km/h 8.9s vs. 9.8s. Osa tästä menee tietenkin sen piikkiin että Wagon painaa 1680kg ja Sedan 1610kg, ja Wagonilla on ilmanvastus suurempi sekä siihen että painojakauma on varmaankin vähän eri. Mutta varsinkin suuri ero ohituskiihtyvyydessä mietityttää, että pitääköhän arvot tosiaan paikkansa ja onko jotain muita tekijöitä mitkä tuohon voisivat vaikuttaa. Tekisi mieli muuten hommata tuo Wagon, mutta juurikin nuo arvot puoltavat Sedanin hankintaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No tuskin tuo autonhankinta 0.4 sekunnin tai 0.9 sekunnin kiihtyvyyseroon kaatuu, kun Wagonin ostamalla saa samalla rahalla reilusti enemmän tilaa. Kyllä minä ainakin ostaisin Wagonin, jos olisin 9-5:sta ostamassa :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Kupaasi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 13:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kupaasi »

Turbo Sensonic kirjoitti:No tuskin tuo autonhankinta 0.4 sekunnin tai 0.9 sekunnin kiihtyvyyseroon kaatuu, kun Wagonin ostamalla saa samalla rahalla reilusti enemmän tilaa. Kyllä minä ainakin ostaisin Wagonin, jos olisin 9-5:sta ostamassa :D
Niinno, miten sen nyt ottaa, kun tuning-ihmisenä yrittää repiä jokaisen hevosvoiman ja kymmenyksen irti, niin joutuu miettimään onko lisätila sen arvoinen että joutuu latomaan taalaa tiskiin että saisi eron kurottua kiinni :? Mutta makuasioitahan nämä ovat. Ja onhan minulla OG900 Combi tavaranroudausta varten :wink:

Täytyy vielä tutkailla tuota tilakysymystä, kun äkkiseltään katsoen Wagonissa on vain isompi kuormausaukko ja korkeampi kontti. Leveys ja pituus lienee aika lailla samat. Vaimo tosin rummuttaa Wagonin puolesta :?

Mutta ero on silti ihmeen suuri, melkein 10% viitosvaihteella. Välityksetkin ovat varmaan samat.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hommaa sitten vaimon mieliksi Wagon ja osta siihen esim. Maptunin tai Speedpartsin virityssetti:

http://www.maptun.com

ja sieltä "products" :arrow: Saab 9-5

tai

http://www.speedparts.se/prod/uppgrad/sp_ug_meny_95.htm

Eiköhän sen jälkeen pitäisi kulkea :D

Itse en kyllä enää osta sedania. Esim. fillarikin kulkee tarpeen vaatiessa näpsäkästi farmarissa (tai sitten NG900/OG9-3 hatchbackissä).

P.S. Itsekin olen tuning -henkinen kaveri, mutta sen lisäksi että auto kulkee, on siinä oltava myös tilaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Kupaasi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 13:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kupaasi »

Turbo Sensonic kirjoitti:Hommaa sitten vaimon mieliksi Wagon ja osta siihen esim. Maptunin tai Speedpartsin virityssetti:
Eiköhän sen jälkeen pitäisi kulkea :D
Joo ilman muuta siihen täytyy heti ainakin chippi vaihtaa, ehkä myös putkistokin, mutta silti ero Sedaniin pysyy. Laskeskelin että pitäisi kutitella n.300hv Wagonista että tehopainosuhde olisi sama kuin OG900 Aerossani (230hv). Sitä ei ihan chippaamalla saa :cry:
Itse en kyllä enää osta sedania. Esim. fillarikin kulkee tarpeen vaatiessa näpsäkästi farmarissa (tai sitten NG900/OG9-3 hatchbackissä).
Onhan se vähän epäkäytännöllinen, ja mm. senpä vuoksi OG900 Aero ei varmaan enää omistajaa vaihda. Siinä on kyllä ylivoimainen tavaratila, jossa on kuljeteltu kaikkea sohvan, runkosängyn ja fillarin väliltä. Heh...80cmx200cm runkosänky meni sisään ja vieläpä luukku meni kokonaan kiinni. Ja mahtuuhan sinnen kaksi henkeä yöpymäänkin :D

Mutta mietintä jatkuu....Wagoneilla muuten näyttäisi säilyvän hinta paremmin, mikä ei ihme olekaan. Tämä tarkoittaa myös sitä että Sedanin voisi saada hieman halvemmalla :)
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Vähän myöhässä tulee vastaus, mutta mitä tuossa tullu tien päällä mittailtua (tietenkin suljetulla alueella). Ei automaattisten välistä eroa meinannu edes huomata. Epäilen, että erot eivät ole noin isoja.
STCF #3
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Eipä ihan noin suuria kiihtyvyys eroja pitäisi noin pienellä painoerolla syntyä.(wagon/sedan)

Laitoin linkin jota klikkaamalla pääsee vertailemaan painon ja hevosmäärän suhteen vaikutusta varttimailin aikaan ja loppunopeuteen. Vaihtoehtoisesti voi testata paljonko hevosia pitää lisätä kun haluaa tasata tietyn painoeron, jne...

Linkin laskuri ei ihan päde Saabeihin kun Drag Race hommissa ei oikein pidetä onnistuneena lähtöä, jossa aikaa kulutetaan sutimiseen. Eli laskuri antaa kovempia varttimailin oletusaikoja kuin mihin etuvedolla päästään.

Pääsee turbofastin sivuilla "hakukoneiden/laskimien" avulla metsästämään koneeseensa parhaiten soveltuvaa ahdinmalliakin +muuta mukavaa.

Ihan kaikki sivuilta löytyvät laskuri-sovellukset eivät mielestäni toimi luotettavasti, mutta useimmat kylläkin :)

Niille jotka eivät jenkkilän mittayksiköitä muista/hallitse:
Weight = paino
ET = oletettu varttimailin loppuaika
1 mph = 1,609 km/h
1lbs=454grammaa ja kääntäen 1kg=2,205lbs(paunaa)

Ei muuta kuin hevosvoimia, tavoiteaikoja, painonsäästöstä syntyvää kiihtyvyyden parannusta laskemaan :)

http://www.turbofast.com.au/Drag.html
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Wagon sen olla pitää. Revit sitten takapenkkiä irti ja täytät varapyörän heliumilla, niin saa painoeron kiinni. :o

Makuasia, jos tilaa ei tarvitse. Mielestäni wagoni on paremman näköinen. Toisaalta sedani paljon hiljaisempi. Kolmen lapsen isänä, ei paljon vaihtoehtoja allekirjoittaneella ole... :lol:
JK
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

jkairt kirjoitti:Wagon sen olla pitää. Revit sitten takapenkkiä irti ja täytät varapyörän heliumilla, niin saa painoeron kiinni. :o

Makuasia, jos tilaa ei tarvitse. Mielestäni wagoni on paremman näköinen. Toisaalta sedani paljon hiljaisempi. Kolmen lapsen isänä, ei paljon vaihtoehtoja allekirjoittaneella ole... :lol:
Aaaiivan, itselläni Wagoni oli itsestään selvyys, jo pelkästään tuo ulos liukuva yli 200kg kantava lastaustaso peräluukussa helpottaa montaa asiaa... sillä on kätevä lastata kyytiin esim. anoppi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5tW kirjoitti:sillä on kätevä lastata kyytiin esim. anoppi.
KuvaKuvaKuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

Turbo Sensonic kirjoitti:
9-5tW kirjoitti:sillä on kätevä lastata kyytiin esim. anoppi.
KuvaKuvaKuva
..jos näkisit anoppini, et nauraisi yhtään... :mrgreen: :mrgreen:
jkairt
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 17:16

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Meillä anoppi kulkee suksiboksissa. Pysyy näin talvikeleillä tuoreempana.

Varmarin perään on myös helpompi nakata vahinkovankkurit ja ylipäätään lastata tavarat. Ja se verkko siinä matkustamon välissä pitää tarvikkeet myös äkkipyssäyksessä omalla puolellaan.
JK
Vastaa Viestiin