Näinköhän kauan se turbo kesti. Tuossa töistä kotiin ajellessa yksissä liikennevaloissa katosi autosta tehot ja alkoi kuulumaan kaasuttelun tahtiin eksponentiaalisesti kasvavaa sirisevää vinkumista. Ensin ajattelin että vaihteisto laukesi kun tuntui ettei se väännä ja vaihda, mutta sirinän kuuntelu kyllä ohjaa jonnekin turbon nurkille. Mitään tuprahduksia ei tullut eikä auto savuta sen enempää kuin normaalisti. Lämpötila on ulkona 39 - 41 C astetta joten tehot ovat yleensäkin hieman kadoksissa mutta tämä nyt on ihan toista luokkaa. Kyllähän tuo kuumuus konetta ja öljyjä rasittaa joten voi olla osasyy laukeamisen ajoittumiseen juuri tähän päivään.
Auton VIN on YS3EF48E1X3004703, eli vm. 99 alkupään 9-5 SE Sedan automaatti 4-vaihteisella automaatilla ja 2.3 LPT koneella. Ajettu tasan 200 tkm ja pientä savutusta on ollut kiihdyttäessä ainakin 50 tkm:n ajan eli potilas kuuluu parhaaseen riskiryhmään. Onko tuossa nyt mitään muuta kuin turbo mahdollisia vikoja, se niin selvästi kuulostaa siltä kuin kierrosten ja paineen mukaan se sirinä siellä käy.
Turboista on paljon puhetta mutta sellaista kaikenkattavaa artikkelia ei ole tästä korjaushommasta löytynyt. Ensin pitäisi päättää Garrettin ja Mitsun välillä
Garrettin käyttäminen vaikuttaisi helpommalta kun ei tarttisi vaihdella putkia ja esim. eeuroparts.com myy kunnostettua varaosaturboa hintaan $549 kotiin tuotuna ja ilman mitään vaihto-osien lähettelyä. Vai kannattaako kokeilla vielä jotain korjaussarjaa tuohon vanhaan, mikä siinä on lauennut kerta se sirittää? Mikä lie muuten ero eri varaosanumeroilla myytävillä ahtimilla, ensin on ollut 91 72 123, sitten 9198631 ja lopulta 5955703. Ei sillä että olisin Saabilta ostamassa mutta kiinnostaa vaan tuo historia.
Mitsun TD04 (mikä on oikeastaan tarkka malli?) ahtimesta olisi hyötyä varsinaisesti vasta jos samalla päivittäisi ECU:n virisoftan ja vaihtaisi ainakin uudet vesiletkut. Mikä virisofta tuohon sitten yleensä pitäisi panna? Joka tapauksessa tämä nostaa projektin hinnan heti paljon korkeammalle. Tarkoitus ei ole vanhusta ja sen automaattilaatikkoa enää hirveästi rääkätä. Jos Garrett on kestänyt 200 tkm vaihdan sen mielelläni seuraavaksi 400 tkm:n kohdalla jos muu auto on sen matkan kestänyt.
Eli näyttä siltä että kallistun tuon Garrettin kunnostamisen tai uusimisen suuntaan ellei nyt joku osaa sanoa mistä saa TD04 vaihtopaketin softineen päivineen edullisesti. Tuota kunnostusvaihtoehtoakaan ei ole aikaisemmissa artikkeleissa kovin kehuttu, mutta onko se nyt sitten todellakin viimeinen sana?
Tämä tästä, tartee vissiin alkaa irroitella tuota turboa kunhan kone on jäähtynyt ja jatkaa sitten asian selvittelyä. Jos nyt jollakin on jotain vanhaa rojua kuten toimiva Garrett tarjota niin tietysti olen kiinnostunut, pitää varmaan panna ilmoitus tuonne ostetaan-osastolle. Parin viikon päästä olisi muuli tulossa Suomesta Teksasiin joten saisin toimuksetkin perille suht helposti.
Turbon remontointi
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
- Paikkakunta: Teksas
Mitsubishi TD04
Jos katsoo ebaysta niin sieltä löytyy kaikenlaisia TD04 turboja, käyttökohteita näyttää olevan mopoista traktoreihin (moottoripyöristä Volvoihin).
Jos lasken sen varaan että löydän varaosaliikkeistä Aero-varaosina tarvittavat putket ja banjoruuvit, niin mikä/mitkä TD04 versiot käyvät suoraan Garretin GT-17 korvaajaksi? Ilmeisesti Aeron malli on TD04HL-15G mutta käykö joku muu kirjainyhdistelmä myös. Käytetäänkö jossain muussa autossa kaikkine laikkoineen täsmälleen samaa mallia kuin Aerossa? Joillekin muille merkeille kun on kaupan kokonaisia uusia asennussarjoja välijäähdyttimineen ja pakosarjoineen alle 500 eurolla, esim. Audille ebay-artikkeli #8056351434.
Ja mikä on tuo Garretin tarkka malli, onko GT-17:n lisäksi jotain muita kirjaimia ja numeroita (GT-1752S)? Siltä varalta jos tuota haeskentelee jostain turbo-liikkeestä jossa eivät euroautoja tunne.
Jos lasken sen varaan että löydän varaosaliikkeistä Aero-varaosina tarvittavat putket ja banjoruuvit, niin mikä/mitkä TD04 versiot käyvät suoraan Garretin GT-17 korvaajaksi? Ilmeisesti Aeron malli on TD04HL-15G mutta käykö joku muu kirjainyhdistelmä myös. Käytetäänkö jossain muussa autossa kaikkine laikkoineen täsmälleen samaa mallia kuin Aerossa? Joillekin muille merkeille kun on kaupan kokonaisia uusia asennussarjoja välijäähdyttimineen ja pakosarjoineen alle 500 eurolla, esim. Audille ebay-artikkeli #8056351434.
Ja mikä on tuo Garretin tarkka malli, onko GT-17:n lisäksi jotain muita kirjaimia ja numeroita (GT-1752S)? Siltä varalta jos tuota haeskentelee jostain turbo-liikkeestä jossa eivät euroautoja tunne.