9-5 vuosimallit/varusteet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

9-5 vuosimallit/varusteet

Viesti Kirjoittaja b20 »

Onko 9-5 ollut saatavissa muita sisusta/verhoiluvärejä kuin "kierrätysmuovin" harmaa ja beige. Joissakin 02-malleissa kojelaudan yläosa/ovipaneelit tuntuu olevan mustia, harmaan sijaan joka näyttää jo paremmalta ? Tuo harmaa näyttää vaan niin "halvalta" vanhan 900 siniseen plyysin verrattuna.

Onko uudempiin (2002) ollut saatavissa enää kunnon plyysi-penkkejä (muutenkin vanhempi penkki tuntuu paremmalta).

Milloinka TCS on tullut vakioksi ja onko siinä "sähköistä" tasauspyörästön jarrua, eli onko siitä talvella mitään iloa (automaatin kanssa)

Ensimmäinen 98-02 ? malli vaikuttaisi vanhan saabistin tyylin sopivalta (kromimaski,isot valot,plyysit,yms...), mutta onko tuossa ekassa faceliftissä tullut todellisia parannuksia (koneongelmiin), jos ulkonäköön/penkkehin tottuisi, kun mittaristo/sisusta on vielä saabimainen. Automaatissa tuntuisi olevan käsivalinta, mutta onko siinä myös uusi laatikko.

Ajoltaan/olemukseltaan tuo 9-5 tuntuu tutulta/paremmalta vanhan 900 jäljiltä vrt 9-3 joka tuntuu jotenkin pikkuautolta ja ajoltaan keinuvalta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 vuosimallit/varusteet

Viesti Kirjoittaja Eski »

b20 kirjoitti: Onko uudempiin (2002) ollut saatavissa enää kunnon plyysi-penkkejä (muutenkin vanhempi penkki tuntuu paremmalta).
Suosittelen nahkapenkkejä. Helpommat pitää siistinä myös perhekäytössä.
Milloinka TCS on tullut vakioksi ja onko siinä "sähköistä" tasauspyörästön jarrua, eli onko siitä talvella mitään iloa (automaatin kanssa)
En tiedä oliko TCS (vetoluistonesto) vakiovarusteena missään vaiheessa, kunnes se korvattiin ESP:llä, joka on kyllä selvästi parempi keksintö. Kyllähän tuosta TCS:kin jotain hyöytyä on talvella, säästää esim. nastarenkaita, kun ei lähde ihan holtittomasti sutimaan esim. ohitustilanteessa. Tärkeintä kuitenkin on, että myös TCS on kytkettävissä pois päältä.
Ensimmäinen 98-02 ? malli vaikuttaisi vanhan saabistin tyylin sopivalta (kromimaski,isot valot,plyysit,yms...), mutta onko tuossa ekassa faceliftissä tullut todellisia parannuksia (koneongelmiin), jos ulkonäköön/penkkehin tottuisi, kun mittaristo/sisusta on vielä saabimainen. Automaatissa tuntuisi olevan käsivalinta, mutta onko siinä myös uusi laatikko.
Ensimmäinen 9-5 versio on 97-01. M2002 automaatti vaihtui 5-portaiseksi, joka on myös pienempikulutuksinen. Huohotusongelma on korjattu M2004, mutta kone on edelleen sama. Sentronic-käsivalinta taisi tulla vakiovarusteeksi automaattiin M2004.

Eski
Arcer
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Melkein uskallan väittää, että TCS tuli vakioksi ainakin liki kaikkiin malleihin 2002 face liftin yhteydessä. -02 -> ei plyyshipenkkejä enää saa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5 esitteiden mukaan TCS oli vakiovarusteena M2002 "useimmissa malleissa" ja M2003 ja M2004 kaikissa bensamoottoreissa ja 3.0TiD. ESP oli vakiovaruste 3.0t V6 ja Aerossa. M2005 tuli ESP vakiovarusteeksi kaikkiin malleihin.

Eski
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

TCS tuli vakioksi kaikkiin bensamalleihin vm. 2003 ja ESP sitten 2004.

Itselläni on vm.2002 Linear, jossa ei ole kumpaakaan.

Ja 9-5:n eka vuosimalli on toki 1998, vaikka myynti alkoikin syksyllä 1997, mistä johtuen vaihtoautoina myydään yleisesti "vm.97"-ysifemmoja.

Penkeistä plyysi jäi pois 2002, mutta 2002-03 oli Linearissa vakiona ns. Barathea-kangas, josta nykyään saa pulittaa lisähintaa. 2004 perusverhoilu muuttui synkän mustaksi ja kangaslaatu aika halvanoloiseksi.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

Mistä tuon barethea kangaan tunnistaa, kestääkö käyttöä yhtä hyvin kuin tuo perinteinen saab-plyysi. Tuo mustaperuskangas on kyllä todella halvanoloista/liukasta. Ilmeiseti vanhimissa malleissa jotkut asiat oli vielä tehty ilman GM-säästöjä.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Penkeistä puheen ollen, että ainakin urheiluistuimet vm 02 lähtien ovat huomattavasti paremmat kuin vanhemmat, kunnon muotoilu ja nahkapenkissä sivuttaispito paljon parempi. En sitten tiedä vakioistuimista, onko niitä uudistettu, ainakin uudessa 06 vakioistuin oli melko onneton.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

9-5T kirjoitti:
Toby kirjoitti:ESP sitten 2004.
.
totta, vuonna 2004 mutta vasta 2005 vuosimalliin.
Kai se sitten noin on. Sorry pätkivä muisti...

Barathea-penkin neulos on sellaista kovan ja karkean tuntuista ja aika paksun oloista muihin kangaslaatuihin verrattuna. Siis pinnassa on sellainen neuloskuvio. Sitä on ollut tarjolla vain hiekan värisenä ja harmaana (en muista, onko harmaan tummuus vaihdellut eri vuosimalleissa). Barathea-kankaan saa käsittääkseni edelleen uusiinkin Lineareihin, vaikka Saabin Suomen nettisivun "rakenna Saabisi"-osastossa tuo valinta onkin "unohtunut".

Kulutuskestävyydeltään Barathea-kangas ei minusta pärjää vanhalle kunnon plyysille, ainakin vanhassa tonnarissani oli vielä melkein 230t ajettuna melkoisen siistit plyysit! Sand-väri on myös siitä huono, että pienikin tahra näkyy tosi selvästi, vaikka muuten onkin minusta tyylikäs.

Itse kyllä tykkäisin siitä, että jatkossakin olisi tarjolla myös laadukas kangasverhoilu, eikä laatuautoon kyllä kuulu sen nykyisen perusmustan tasoiset kankaat. Nahka on toki nahkaa, mutta sen pitäisi sitten olla tuuletettu ja sillloinkin se on vielä jotenkin liukas... Makuasia tietysti. En siis missään nimessä halua vähätellä tai kiistää nahan lukuisia hyviä puolia..
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Autoilun alkuaikoina kunnon limousinessa oli nahkaa vain ajurin penkki siis rahvaiden osasto. Herrasväelle oli taas hienointa plyysiä tai velouria. Näin sitä siis asiat kääntyy päälaelleen vajaan vuosisadan aikana.

PS. Limousine sana juontaa juurensa Ranskan kieleen ja palttooseen... :D

Tämä oli vain tälläinen vappu tieto isku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Toby kirjoitti: Itse kyllä tykkäisin siitä, että jatkossakin olisi tarjolla myös laadukas kangasverhoilu, eikä laatuautoon kyllä kuulu sen nykyisen perusmustan tasoiset kankaat. Nahka on toki nahkaa, mutta sen pitäisi sitten olla tuuletettu ja sillloinkin se on vielä jotenkin liukas... Makuasia tietysti. En siis missään nimessä halua vähätellä tai kiistää nahan lukuisia hyviä puolia..
Tottakait kangasverhoilu tulee olla valintamahdollisuutena sellaista haluavalle, ja tietty myös mahdollisimman laadukas.
Mutta tuota liukkausasiaa en oikein ymmärrä, siis meinaatko että istuessaan hikoilee niin paljon että penkki tulee liukkaaksi, ja tähän auttaisi tuuletus? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

ng900aero kirjoitti:
Tottakait kangasverhoilu tulee olla valintamahdollisuutena sellaista haluavalle, ja tietty myös mahdollisimman laadukas.
Mutta tuota liukkausasiaa en oikein ymmärrä, siis meinaatko että istuessaan hikoilee niin paljon että penkki tulee liukkaaksi, ja tähän auttaisi tuuletus? :D
Kyllä nahka on hikoilemattakin liukkaampi, mutta tuuletus siis tietysti auttaa tuohon hikoilutilanteeseen. Itse en ole pitempiä matkoja nahkajakkaraisella autolla koskaan ajellut, mutta olen oppinut inhoamaan nahkaverhoiltuja lentokoneen penkkejä, jotka ovat tosi tyylikkään näköiset, mutta pidemmällä matkalla inhottavan hiostavat. Suomessa esim. Golden Airin SAABeissa on nahkapenkkejä, mutta lyhyillä kotimaan matkoilla ne ovat kyllä ihan ookoo.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Toby kirjoitti: Kyllä nahka on hikoilemattakin liukkaampi, mutta tuuletus siis tietysti auttaa tuohon hikoilutilanteeseen. Itse en ole pitempiä matkoja nahkajakkaraisella autolla koskaan ajellut, mutta olen oppinut inhoamaan nahkaverhoiltuja lentokoneen penkkejä, jotka ovat tosi tyylikkään näköiset, mutta pidemmällä matkalla inhottavan hiostavat. Suomessa esim. Golden Airin SAABeissa on nahkapenkkejä, mutta lyhyillä kotimaan matkoilla ne ovat kyllä ihan ookoo.
Itselläni on nahkojen kaverina ollut aina ACC joten minkäänlaista hikoiluefektiä ei ole päässyt syntymään :)
Lähinnä muistikuvani hiottavista autonpenkeistä liittyvät kangaspenkkeihin, toki kankaillakin on eronsa.

Ainakin ensimmäisten 9-5:sten nahkapenkkien nahkojen laadussa on sanomista, nahka kuluu liian nopesti rumaksi, ja penkki näyttää sellaiselta lässähtäneeltä ja venyneeltä, lisäksi nahan pinta halkeilee hoidettunakin liian helposti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

Onko Salomon line paketissa tuo barathea kangas, penkki on enemmän muotoiltu ja tuntui paremmalta kuin perus linear. Lähes vanhan plyysin veroinen mutta karkea.

Muutenkin sisustassa on enemmän mustaa väriä (ovipaneelit, kojelaudan yläosa, yms). Mitä muuta tuollaisessa Salomon varustepaketissa on ollut.

http://www.oikotie.fi/car_info_used?exi ... f361_3.jpg

http://www.oikotie.fi/car_info_used?exi ... f908_3.jpg
homosaabiens
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Elo 19, 2009 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 vuosimallit/varusteet

Viesti Kirjoittaja homosaabiens »

Kaivan esiin vanhan aiheen, kun rupes askarruttamaan tämmönen: Tämän threadin mukaan TCS:n pitäis olla vakiona 2004 malleissa ja ilmeisesti ESP:nkin, mutta mites tässä ei ole myyjän mukaan kumpaakaan: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2878529

TCS:n nappi puuttuu tuosta SID-näytön vasemmalta puolelta, mutta onko niin että ESP:llä varustetuissa ei ole tuota nappia?
9-5 Wagon 2,0t E85 -04
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5 vuosimallit/varusteet

Viesti Kirjoittaja HEV »

homosaabiens kirjoitti:Kaivan esiin vanhan aiheen, kun rupes askarruttamaan tämmönen: Tämän threadin mukaan TCS:n pitäis olla vakiona 2004 malleissa ja ilmeisesti ESP:nkin, mutta mites tässä ei ole myyjän mukaan kumpaakaan: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2878529

TCS:n nappi puuttuu tuosta SID-näytön vasemmalta puolelta, mutta onko niin että ESP:llä varustetuissa ei ole tuota nappia?
Minulla on ollut MY-04 Linear (kylläkin joku Business -versio) ja siinä oli TCS niinkuin 03(?)-04:ssa pitäisikin olla vakiona. Samoin -02 Vectorissa oli TCS, jolloin Linearissa se oli vielä lisävaruste. ESP ollut noina vuosina lisävaruste (pl aero).

Varmistaisin vuosimallin runkonumerosta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin