Nordic steg 2

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Nordic steg 2

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Kun on vielä vähän tuore tuttavuus eikä kokemusta tuoreeltaan...

95 Aero AT -00 on kiinni Nordicin steg 2 - sarja;
Ahtopaineet nousee punaisen rajalle. Onko siis kaikki OK vai pitäiskö niiden nousta jonkun verran punaiselle/tappiin?
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nordic steg 2

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Saabanisti kirjoitti:Kun on vielä vähän tuore tuttavuus eikä kokemusta tuoreeltaan...

95 Aero AT -00 on kiinni Nordicin steg 2 - sarja;
Ahtopaineet nousee punaisen rajalle. Onko siis kaikki OK vai pitäiskö niiden nousta jonkun verran punaiselle/tappiin?
Itselläni on orkkis Aero ja samaa olen itse miettinyt. Vaikka tallan painaa pohjaan, niin mittari jää punaisen rajalle. Muistelin vain, että tuo "turbo" mittari, ei näytä aitoa ahtopainetta vaan turbon "kuormaa" Itselläni oli edellisessä Saabissa oikea ahtomittari ja sen toiminta muuttui täysin kun autoon päivitettiin softa. Eikös tuo Steg 2 ole "vain" softa ja pakoputken vaihto? Eli esim kattia ei vaihdeta? Eli voisiko tilanne olla vain se, että turboa "ahdistaa" sen verran, että softalla rajoitetaan ahtopainetta, ettei turbo kuormitu liikaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä ole ihan varma noista virisoftista, mutta ainakin 305 hv 9-5 Aero Hirschin turbomittari meni ihan samalla tavalla siihen punaisen rajalle kuin vakiossakin. Näiden Trionic7-Saabien turbomittari ei tosiaan ole ahtopainemittari, vaan kuormitusmittari. Manuaalivaihteisessa vakio-Aerossa menee ylipainetoiminnolla aavistuksen punaiselle.

Eski
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Itellä samoja kokemuksia. Mulla vm.2001 9-5 Aero at.
Kun pedaalin painaa pohjaan niin turbon viisari nousee punasen rajalle.

Vaimolla 9-5 Wagon 2,3t vm.2003 at ja sillä nousee ihan samaan kohtaan turbomittarin viisari eli punasen rajalle. Toki persiissä tuntee kiihtyvyyden eron 8)

Mun mielestä suorituskyky tippuu silloin kun vakionopeussäätimen merkkivalo palaa taulussa?
Voiko vaikuttaa tehoihin? :o
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Sama juttu omassa aerossa, menee punaisen rajalle tuo mittari, tosin ylipainetoiminnalla menee hiukka pidemmälle, samoin kun painaa pitempään pedaalin pohjassa ja itsellä kiinni hirschin loota sekä manuaali aski.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

ylipainetoiminnalla
Mikä on ylipainetoiminta?
Audi A4 2.0TFSIq
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

JouniH kirjoitti:
ylipainetoiminnalla
Mikä on ylipainetoiminta?
Ylipainetoiminta löytyy vain manuaalivaihteisista Aeroista ja täyskaasukiihdytyksessä ahtaa ns. "yli", hyötynä tästä 20 nm lisää vääntöä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nordic steg 2

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Saabanisti kirjoitti: Ahtopaineet nousee punaisen rajalle. Onko siis kaikki OK vai pitäiskö niiden nousta jonkun verran punaiselle/tappiin?
Vakio nousee vain punaisen rajalle ja viritetty punaisen puoliväliin.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

tami kirjoitti:Ylipainetoiminta löytyy vain manuaalivaihteisista Aeroista ja täyskaasukiihdytyksessä ahtaa ns. "yli", hyötynä tästä 20 nm lisää vääntöä.
Meikän automaatti on sitten vissiin viritetty, kun ahtomittari käväisee pikkusen punasen puolella kaasua tallatessa? Milläs tän vois todeta?
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Eski kirjoitti:Enpä ole ihan varma noista virisoftista, mutta ainakin 305 hv 9-5 Aero Hirschin turbomittari meni ihan samalla tavalla siihen punaisen rajalle kuin vakiossakin. Näiden Trionic7-Saabien turbomittari ei tosiaan ole ahtopainemittari, vaan kuormitusmittari.
potkuhousu kirjoitti:Vakio nousee vain punaisen rajalle ja viritetty punaisen puoliväliin.
Pitäiskö jomman kumman perua puheensa? Tai ainakin kertoa mitä kohtaa en ymmärtänyt.

Edesmenneessä tonnarissa oli kiinni speedpartsin steg 2, jossa lastulla nostettiin ahtopaineita, jolloin mittari meni tappiin. Siihen nähden nykyinen tilanne on alkanut ihmetyttää.
karg kirjoitti:Meikän automaatti on sitten vissiin viritetty, kun ahtomittari käväisee pikkusen punasen puolella kaasua tallatessa? Milläs tän vois todeta?
Jossain "suotuisissa" ilman olosuhteissa on mahdollista, että mittari käväsee punaisella mutta jos se on jatkuvaa niin se on jotain muuta. Viallinen magneettiventtiili voinee tehdä samanlaisia oireita.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

En nyt ihan 100% varma ole siitä Hirschistä, mutta missään tapauksessa ei mennyt tappiin, tosin Hirschin ahtopaineitakaan ei ole kovin paljon nostettu vakiosta (0,95->1,15 bar).

Tonnarissa on ahtopainemittari, joka menee tappiin, jos paineita nostetaan tarpeeksi.

Vakiossa M2006 9-5 Aerossa näytti myös mittari menevän aika reippaasti punaiselle, mutta jos haluaa tietää millaiset ahtopaineet autossa on, kannattaa asentaa autoon oikea asteikollinen ahtopainemittari.

Eski
Vastaa Viestiin