Sähköt hukassa, ei starttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Sähköt hukassa, ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

-00 Aerossa on nyt jotakin vikaa:

Pysäytin auton kaupan pihaan ja sieltä koittaessani lähteä,
käänsin virrat päälle - kaikki vaikuttu normaalilta, kone chekkaili ja pimputti
kun käänsin virta-avaimesta kone ei sanonut mitään ja virrat hävis 8O

Hetken päästä kun yritti uudelleen, mitään ei tapahtunut, vain todella himmeästi paloi valot koetaulussa.
Soitto Länsiautoon hyvistä vinkeistä ja arvelivat virran loppuneen, että ei muuta kun apuvirralla käyntiin.
Kun soiton jälkeen taas kokeili, valot paloi mittarissa himmeästi ja startatessa kuului pelkkä releen nakutus, moottori ei sanonut mitään.

Apuvirralla auto lähti käyntiin ja pääsin kotiin. Kotona sammutin ja koitin uudelleen, turhaan!

Jännitettä näytti akussa olevan 12,8 V. Akku lienee alkuperäinen, eli 6 v vanha.

Aikaisemmin ei ole ollut merkkejä virran vähyydestä. Onko tää niin sähköinen laite, että se on kaikki tai ei mitään? Voisi luulla, että aikaisemminkin olisi ollut merkkejä laiskasta käyntiinlähdöstä.

Onko akku siis tiensä päässä vai mikä tökkii?

Lähdenkin tekemään salapoliisin työtä konehuoneeseen....
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Viesti Kirjoittaja ijw »

Akku on kestänyt hyvin, kun on 6 vuotta kestänyt. Saabin alkuperäinen akku kesti meikäläisen autossa 4vuotta ja simahti totaallisesti kun laturilla yritti ladata sitä, niin eipä tuo akku huolinut virtaa. Piti hakea uusi 72Ah akku.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Joo, olen samaa mieltä, että jos kaikki 6 vuotta on akku kestänyt, niin hyvin on.
Oman kokemuksen mukaan nämä nykyakut eivät paljoa varoittele vaan kuolevat kerralla. Tosin, viimeksi kun meikäläiselle niin kävi, niin autona oli 3,5 vuotias Hollannin V***o ja vuosi oli 1994 :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Akku lienee sökö ja yleismittari kanssa, lepojännitteenä 12.8V pitäisi olla ihan ok.
Koetas kuitenkin putsata akunnavat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

ng900aero kirjoitti:Koetas kuitenkin putsata akunnavat.
Putsattu. Ei auttanut asiaa. Kun akku oli irti, sen jännite oli 10.6 V. Kun taas kytkin paikalleen 12,8 V 8O

Yritetään ladata yön yli ja katsotaan aamulla lähdetäänkö akku kauppaan omalla vai naapurin kyydillä. Jos akku menee oikusulkuun, niin sehän on sit siinä.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabanisti kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Koetas kuitenkin putsata akunnavat.
Putsattu. Ei auttanut asiaa. Kun akku oli irti, sen jännite oli 10.6 V. Kun taas kytkin paikalleen 12,8 V 8O

Yritetään ladata yön yli ja katsotaan aamulla lähdetäänkö akku kauppaan omalla vai naapurin kyydillä. Jos akku menee oikusulkuun, niin sehän on sit siinä.
Siis kiinniollessa oliko kone käynnissä vaiko sammuksissa kun näytti tuon 12.8V?
Irtiolevana voisi näyttää jopa jonkin voltin sadasosan enemmän, ettei vaan mittarisi ole rikki, ja akku sökö?
Käynnissä eli ladatessa sen jännitteen pitäisi olla lähes (tai vähän yli) 14V.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Kaikki mittaukset tehty kone sammuksissa. (Kun ei lähde käyntiin... :? )
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Aivan selvästi akussa on osa levyistä pudonnut pohjaan, eli oikosessa. Omassa kesti alkuperäinen akku jopa melkein vuoden (alkup. akut aivan p...koja). Jätti vielä kesken lomareissun perjantai-iltapäivänä bensamittarille - tankkauksen jälkeen kun yritin käynnistää, oireili juuri edelläkuvatun kaltaisesti. Onneksi Saab Assistance ja tiepalvelu auttoivat ja matka jatkui uudella akulla. :D
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

About sama jännite silti pitäisi olla akunnavat kiinni ja irti, mutta jos akku on noinkin vanha niin suosiolla joka tapauksessa uusi akku tilalle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Vika löytyi: Akku oli "poikki", elikkäs rikki! Virtasen setä oli sieltä hävinnyt :roll:
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tosiaan hyvin kestänyt, itsellä kesti tasan 4 vuotta, kesällä huollossa jo sanoivat, että kannattaa ladata, mutta latailusta huolimatta joulukuussa kuoli kerralla ja uusi 77 ah Excide tilalle.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin