Scantool antaa vikakoodit P1231, P1251 ja P1260. Tietäisikö joku, mitä nuo tarkoittavat ? 1231 ilmeisesti läppäkotelon asentoantureihin viittaavaa.
9-5T kirjoitti:
2,3Turbo kirjoitti:
Mitäs pitää tehdä jos on vikakoodi 1231?
Ei Check Engine valoa mutta aaltoilua vedossa aika ajoin.
Ajoittain useasti - ajoittain sitten vähän harvemmin. Ei kai limp home-moodia koska sen päälläolon kai huomaa tollompikin.
Saabdiileri ehdottaa kys. läppäkotelon vaihtoa.
Oire: tavallisesti ei mitään mutta voi sattua nykimistä ajettaessa tasanopeutta.
Läpän asentoanturit 1 ja 2 summaarvojen ulkopuolella, ei limp home eikä vikavalo. anturien 1 ja 2 jännitteiden summa ylittää 5,70V kauemmin kuin 320ms. Diilerin ehdotus on ohjeen mukainen.
Mulla on jo hetken aikaa ollut ongelmia auton kulun kanssa ja eilen päätin kokeilla läppäkotelon liittimien puhdistusta. Liitin oli irti kytkettäessä virta autoon, jolloin alkoi nakse. Liittimen kiinnityksen jälkeen edelleen virta päällä läppäkotelo naksahtelee muutaman kerran ja käynnistettäessä tyhjäkäynti puuttui. Ilmeisesti Limb Home -tila. Kenkä irti ekan lätkäottelun erän ajaksi ja taas toimi OK. Aamulla toimi niin kauan hyvin kunnes annoin enemmän kaasua ( yli 1/2 ) jolloin check engine-kuvake syttyy. Tyhjäkäynti toimii mutta auto antaa vain peruspaineet. W-letku kiinni, mankkuvenan liitin kiinni, venan R = 8,9 ohmia kuumana ja itse asiassa koko vena on vain 2 viikkoa vanha. APC sulaketta ei ole, on vissiin ihan T5 juttuja.
Kaasupoljin tuntui jouhevalta ennen virran kytkemistä, virran kytkemisen jälkeen tuntuu kynnys noin puolivälissä ja CE:n jälkeen jouheva myös virta päällä. Liittyy vissiin limb homeen. Jännä juttu, mielestäni kaasupoljin on ollut jouheva jo kauan ennen tuota läppäkotelon ropaamista

Alkuperäinen ongelma, joka johti "kokeiluihin" on väännön puute etenkin keskikierrosalueella. Huomasin ongelman kesärenkaiden vaihdon jälkeen ekaa kertaa reilummin polkiessa. Autoa on syynätty loggeriohjelmilla, vakiopurkilla antaa vähän alle normien ilmamassaa ja tätä kautta vääntöä, viripurkilla ( Maptun stage1 ) hieman enemmän, mutta edelleen alle speksien. Dynossa käyty, 210 hv ( stage 1 ). Requested load% jää vakiolla alle 95% ja viripurkilla alle 90%. Absolute throttle position% vakiopurkilla ja viripurkilla alle 80%. Itse asiassa viimeisimmässä vedossa throttle jäi alle 72% -lämmin keli. Auto sammuksissa virta kytkettynä kaasu pohjassa loggeri antaa Absolute trottle% 80%, liekö normaalia ? Tämä siis jo ennen limb homea.
Autoon on vaihdettu sytytyskasetti 15 tkm sitten, toimi ihan OK vaihdon jälkeen. Olen myös avannut venakopan eikä löytynyt isommin ryönää. Sittemmin väännön puutteen ilmenemisen jälkeen on:
- vaihdettu tulpat NGK PFR7H-10
- vaihdettu ilmansuodatin
- vaihdettu magneettiventtiili
- vaihdettu öljyloukulta venakopalle tulevan letkun v-kopan pään tiiviste
- by-pass testattu puhaltamalla
- painekellon ja hukkaportin toiminta testattu kompuralla -> liikkuu jouhevasti
- mitattu peruspaine loggerilla m-venan liitin irti 0,41 bar
- dynotettu 210 hv ( pitäisi olla 265 )
- vaihdettu MAF
- mitattu techII:lla MAF request täyskaasukiihdytyksessä, alakierroksilla -3% ja yläkierroksilla 0% -vakiopurkki. Ei Trionic vikakoodeja. Limb Home mode OFF
- vaihdettu venakopan ja läppäkotelon välinen takaiskuventtiili
- tutkittu MAF ja läppäkotelon väliset vuodot kotikonstein -> kompuralla ilmaa imuputken päästä ja ainut, mutta pieni vuoto kumisen ja metallisen imuputken välissä ennen turboa. Tämä on tietysti testinä vähän epävarma, ei sinne varmaan saatu edes 1 bar jatkuvaa painetta.

Vigge:n ehdottama pakoputken vastapaineen mittaus on vielä tekemättä.
Ongelmallisemmalla kierrosalueella 3000 - 4500 rpm sytytys jää jälkeen osittain jopa +3 astetta YKK jälkeen, MAP paineet viripurkilla n. 1,1 bar ja vakiolla 0,9 bar tuolla alueella. Eniten mua kuitenkin ihmetyttää tuo Load% ja Throttle% jotka jää alle. T7 säätää tietysti läppää syystä jos toisesta, ja tuo syy pitäisi nyt saada selville...

Ostin auton tammikuussa, koeajolla väännöt olivat tallella. Sen jälkeen on tullut 4000 km sievää ajoa ja venakopan olen irroittanut. Muuta en autolle ole tuona aikana tehnyt. Stage 1 on ollut koko ajan paikoillaan siihen asti kunnes huomasin vian.
Kiitoksia etukäteen!