B235R ongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

B235R ongelmia

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Auto on Viggen MY 2000, otan tietoisen riskin kirjoittaessani "väärälle" osiolle :wink:

Scantool antaa vikakoodit P1231, P1251 ja P1260. Tietäisikö joku, mitä nuo tarkoittavat ? 1231 ilmeisesti läppäkotelon asentoantureihin viittaavaa.

9-5T kirjoitti:
2,3Turbo kirjoitti:
Mitäs pitää tehdä jos on vikakoodi 1231?
Ei Check Engine valoa mutta aaltoilua vedossa aika ajoin.
Ajoittain useasti - ajoittain sitten vähän harvemmin. Ei kai limp home-moodia koska sen päälläolon kai huomaa tollompikin.

Saabdiileri ehdottaa kys. läppäkotelon vaihtoa.

Oire: tavallisesti ei mitään mutta voi sattua nykimistä ajettaessa tasanopeutta.
Läpän asentoanturit 1 ja 2 summaarvojen ulkopuolella, ei limp home eikä vikavalo. anturien 1 ja 2 jännitteiden summa ylittää 5,70V kauemmin kuin 320ms. Diilerin ehdotus on ohjeen mukainen.

Mulla on jo hetken aikaa ollut ongelmia auton kulun kanssa ja eilen päätin kokeilla läppäkotelon liittimien puhdistusta. Liitin oli irti kytkettäessä virta autoon, jolloin alkoi nakse. Liittimen kiinnityksen jälkeen edelleen virta päällä läppäkotelo naksahtelee muutaman kerran ja käynnistettäessä tyhjäkäynti puuttui. Ilmeisesti Limb Home -tila. Kenkä irti ekan lätkäottelun erän ajaksi ja taas toimi OK. Aamulla toimi niin kauan hyvin kunnes annoin enemmän kaasua ( yli 1/2 ) jolloin check engine-kuvake syttyy. Tyhjäkäynti toimii mutta auto antaa vain peruspaineet. W-letku kiinni, mankkuvenan liitin kiinni, venan R = 8,9 ohmia kuumana ja itse asiassa koko vena on vain 2 viikkoa vanha. APC sulaketta ei ole, on vissiin ihan T5 juttuja.

Kaasupoljin tuntui jouhevalta ennen virran kytkemistä, virran kytkemisen jälkeen tuntuu kynnys noin puolivälissä ja CE:n jälkeen jouheva myös virta päällä. Liittyy vissiin limb homeen. Jännä juttu, mielestäni kaasupoljin on ollut jouheva jo kauan ennen tuota läppäkotelon ropaamista :roll:

Alkuperäinen ongelma, joka johti "kokeiluihin" on väännön puute etenkin keskikierrosalueella. Huomasin ongelman kesärenkaiden vaihdon jälkeen ekaa kertaa reilummin polkiessa. Autoa on syynätty loggeriohjelmilla, vakiopurkilla antaa vähän alle normien ilmamassaa ja tätä kautta vääntöä, viripurkilla ( Maptun stage1 ) hieman enemmän, mutta edelleen alle speksien. Dynossa käyty, 210 hv ( stage 1 ). Requested load% jää vakiolla alle 95% ja viripurkilla alle 90%. Absolute throttle position% vakiopurkilla ja viripurkilla alle 80%. Itse asiassa viimeisimmässä vedossa throttle jäi alle 72% -lämmin keli. Auto sammuksissa virta kytkettynä kaasu pohjassa loggeri antaa Absolute trottle% 80%, liekö normaalia ? Tämä siis jo ennen limb homea.

Autoon on vaihdettu sytytyskasetti 15 tkm sitten, toimi ihan OK vaihdon jälkeen. Olen myös avannut venakopan eikä löytynyt isommin ryönää. Sittemmin väännön puutteen ilmenemisen jälkeen on:

- vaihdettu tulpat NGK PFR7H-10
- vaihdettu ilmansuodatin
- vaihdettu magneettiventtiili
- vaihdettu öljyloukulta venakopalle tulevan letkun v-kopan pään tiiviste
- by-pass testattu puhaltamalla
- painekellon ja hukkaportin toiminta testattu kompuralla -> liikkuu jouhevasti
- mitattu peruspaine loggerilla m-venan liitin irti 0,41 bar
- dynotettu 210 hv ( pitäisi olla 265 )
- vaihdettu MAF
- mitattu techII:lla MAF request täyskaasukiihdytyksessä, alakierroksilla -3% ja yläkierroksilla 0% -vakiopurkki. Ei Trionic vikakoodeja. Limb Home mode OFF
- vaihdettu venakopan ja läppäkotelon välinen takaiskuventtiili
- tutkittu MAF ja läppäkotelon väliset vuodot kotikonstein -> kompuralla ilmaa imuputken päästä ja ainut, mutta pieni vuoto kumisen ja metallisen imuputken välissä ennen turboa. Tämä on tietysti testinä vähän epävarma, ei sinne varmaan saatu edes 1 bar jatkuvaa painetta.
:oops:

Vigge:n ehdottama pakoputken vastapaineen mittaus on vielä tekemättä.

Ongelmallisemmalla kierrosalueella 3000 - 4500 rpm sytytys jää jälkeen osittain jopa +3 astetta YKK jälkeen, MAP paineet viripurkilla n. 1,1 bar ja vakiolla 0,9 bar tuolla alueella. Eniten mua kuitenkin ihmetyttää tuo Load% ja Throttle% jotka jää alle. T7 säätää tietysti läppää syystä jos toisesta, ja tuo syy pitäisi nyt saada selville... :(

Ostin auton tammikuussa, koeajolla väännöt olivat tallella. Sen jälkeen on tullut 4000 km sievää ajoa ja venakopan olen irroittanut. Muuta en autolle ole tuona aikana tehnyt. Stage 1 on ollut koko ajan paikoillaan siihen asti kunnes huomasin vian.

Kiitoksia etukäteen!
Saabiton
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täällä on myös vastaavaavia ongelmia. OBD loggerilla katsottuna itselläni ei aukea kaasuläppä kuin n. 75%. sain viime viikolla päiväksi toimimaan , kun kävin hieman koittelemassa W-letku irrotettun milloin kyllä tuntuu ahtavan "tarpeeksi" ja tämnän jälkeen akunkenkä irti tunnin. . Auto on -00 lpt missä on Aeron boksi.

Hyllyssä on ehjä läppäkotelo mitä pitäisi vielä koittaa, mutta muuten rupee olemaan kaikki osat koitettua 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Paljos sulla Frostgrey antaa loggeri throttlea kun moottori ei käy, mutta virta on päällä? Ennen / jälkeen resetin?

Testasin myös W-letku irti, aluksi antoi 1,5 bar mutta laski nopeammin kuin letku kiinnitettynä, päätyen lopulta 6000 rpm tuonne keltaisen puoleen väliin. Emmä olis ahdot tapissa edes uskaltanut vetää 6000 rpm. 8O
Saabiton
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ahtimessa vikaa jos ei W-letku irti pidä ihan järjettömiä ahtoja kokoajan. Todennäköisesti hukkaportin kello.

Läppäkotelo pitää myös nollata akunkengän irrottamisen lisäksi:

http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
Aki Peltola #1132
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Kiitti Aksu,

Nollasin läppäkotelon, nyt "pedal arm" ja "throttle arm" liikkuu erillään. Tuloksena oli moottorin käynnistyksen jälkeen trouble code 1662 :?:
Saabiton
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

P1662 eli vissiinkin mankkuvena:

"P1662

Charge Air Control Valve Circuit. Open / Short to Ground.
Fault symptoms

• CHECK ENGINE comes on after two driving cycles.

• Torque too low or fuel shut-off on acceleration.

Conditions
The following conditions apply for this DTC:

• Engine running and main relay voltage exceeds 10 V.
• Output voltage is below 2 V when the output is inactive.
• Conditions are met for 10 periods which must occur within 60 seconds (diagnostic trouble code normally set after 0.3 seconds but may sometimes take much longer).

Diagnostic help
Fault diagnosis concerns electrical faults in connecting cables or in the valve.
Diagnostic tool functions related to this fault are:

• Activating the valve output.

See also the description of activations under Menu "Activation" for more information.

Note
Check the wiring Jiggle the leads and in-line connectors at various points and in different directions to detect any intermittent breaks or short circuits in the wiring. Observe the multimeter, test lamp or diagnostic tool while doing this.
"

- 9-5 Leon ( Saabscene )

:oops: Mankkuvenan liitin irti <hävettää> tulipahan selvitettyä tuokin vikakoodi.. :oops:
Saabiton
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

:lol:

No toimiiko auto nyt? Paljonko muuten on ahdot mankkuvena irti?
Aki Peltola #1132
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Kaasuläppäpuoli tuntuu toimivan; ei ainakaan ole uusinut tuota limb homea vielä tuossa kotipihassa...trouble codes 0 ja justiinsa rupesin ropaamaan akun tankoa lyhemmäksi, kai se siten pikkusen jäykistää sitä jousta. Peruspaineet Scantoolilla -vissiin mittaa imusarjan vänkärin puoleisesta reunasta- mankkuvena irti oli 0,41 bar, jos sitä tarkoitit.
Saabiton
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Kiristin akun tankoa 2 kierrosta ja testasin- aiemmin testattuna 0,41 ja nyt 0,16 - 0,19 bar. 8O Erona testeissä oli se, että aiemmin otin mankun liittimen irti ja rpm oli n. 4500 tjsp ja nyt "Peinun FAQ":n mukaan eli 1800 rpm hanaa ja 3000 rpm nurkilla jarru mukaan. Tuo lukema tuli 2800 - 3300 välillä ja oli tasainen. Erot vetojen välisiä.

:?: :?:

Voikohan tuo alhainen pp voi johtua muustakin kuin painekellosta, meinaan vuoto kuin vuoto hukkaportin ja MAP -anturin välillä, joka on imusarjassa ?

Kiristetään lisää...
Saabiton
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mulla oli ongelmia reilu vuosi sitten korjattavaksi ostetussa Aerossa, CE vilkkui ja jäi satunnaisesti palamaan. Vaihdoin kalliin näköiset kynttilät BCPR 6 ES :?: jolloin oranssi valo ei enää kovin usein ilmestynyt.
Vaihdettuani orkkis ilmansuodattimen orkkis kotelolla, lisättyäni 3 tuuman ränniin yhden äänenvaimentimen olemassa ollen lisäksi ja säädettyäni peruspaineen kytkemällä actuaattoriin "suoran" letkun imusarjasta valo ei ole häirinnyt yli 40 000 kilometriin.

Dynossa lukemat oli muistaakseni 297hv/457Nm :?: muutoksen jälkeen, joten en ole sen jälkeen viitsinyt toimivaa korjata. Ainoastaan öljyt ja filsu vaihtuu n. 10 tkm välein ja tulpat sekä ilmafilsu n. 30 välein.
Ilmafiltterinä kannattaa sitten käyttää vain Saabin orkkisfiltteriä.

Pakokaasun paineen lisäksi kannattaisi mitata myös ohivuodot ennen kalliiden osien vaihtorumbaan ryhtymistä, samoin peruspaineet kohdalleen "suoralla" letkulla.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo toki voi alhainen pp johtua vuodostakin, samoten alhainen maksimipaine. Nämä yhdessä tosin monesti viittaa löysään hukkaporttiin joka aukeaa pakopaineen voimasta.

Ansiksen juttu meni yli hilseen, ootko siis vetäny suoraan imusarjalta letkun hukkikselle, ilman magneettiventtiiliä välissä? Toimiihan seki toki mutta ehjä systeemi tuskin tarvitsee moista. :)
Aki Peltola #1132
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

P1231, ei tietoa mutta kuuluu sarjaan läppäkotelo
P1251, läppämoottorilla täysi PWM kiinnisuunnassa, voi sattua jos läppämekanismia ei ole palautettu
P1260, läpän palautusvoima liian pieni
Ahtopaineensäätöön (mankku) on tullut vika joka johtanut check engine-valoon (P1662). Läpän liittimen irroitus johtanut limp-home tilaan (P1251) ja kun virrat on laitettu päälle ilman läppäkotelon palautusta limp-home tilasta on tullut koodi P1260.
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Kiitoksia kaikille vastanneille :)

1231 oli myös Saabscenen mukaan juuri noin kuten 9-5T oli tuossa ekan postin lainauksessa kirjoittanut. Muista vikakoodeista pääsin eroon nollaamalla läppäkotelon "ruuvimeisselillä".

Vigge meinasi tuolla toisaalla, että jarrulla tehty pp:n mittaus on disabloitu monissa viri-ECUissa. Eli nuo mun tämän päivän mittaukset pp:n osalta saattavat olla myös täyttä hevonp***aa. Sen verran valoa tunnelin päässä, että nyt nousi paineet jo 218 kPa @ 3000rpm ja vielä 205kPa @ 5500 rpm, tosin taitaa johtua lämpimämmästä kelistä jota T7 kompensoi.. Engine load oli vedossa jo 94-99% mutta läppä edelleen max 79 % auki. Eikä se sen paremmin potkikaan, 2000 - 5500 rpm on edelleen kolmosella 9-10 sekuntia.

Mä ymmärsin "letkut yhteen" siten, että W ja C yhdistetään. Haetaanko tässä nyt nopeampaa paineen vakiintumista kun jätetään kaikki härpäkkeet välistä?
Saabiton
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Aksu900 kirjoitti:Ansiksen juttu meni yli hilseen, ootko siis vetäny suoraan imusarjalta letkun hukkikselle, ilman magneettiventtiiliä välissä? Toimiihan seki toki mutta ehjä systeemi tuskin tarvitsee moista. :)

Letku on viritetty vain peruspaineen säätöä varten, eli normaalisti ajellaan sähköisesti säädettävällä ahtopaineella.
Eli magneettiventtiili on normaaliajossa toiminnassa.
Eli lähes saman tuloksen peruspaineeksi saa W ja C letkut yhdistämällä, ainoastaan coolerin, putkien ja läppäkotelon painehäviö kompensoituu esittämässäni asennuksessa.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ansis kirjoitti: Letku on viritetty vain peruspaineen säätöä varten, eli normaalisti ajellaan sähköisesti säädettävällä ahtopaineella.
Eli magneettiventtiili on normaaliajossa toiminnassa.
Eli lähes saman tuloksen peruspaineeksi saa W ja C letkut yhdistämällä, ainoastaan coolerin, putkien ja läppäkotelon painehäviö kompensoituu esittämässäni asennuksessa.
Just just.. :) Mutta että saisit tuosta todellisen peruspaineen niin pitäis vetää tuo C letku mankkuvenalle sieltä. Joka ei taas välttämättä ole hyvä idea. :) Kaasuläppä-cooleri väliltä toki sen vois vetää.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin