![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
9-5 Aeron moottorista
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
9-5 Aeron moottorista
Aero rekisteröity joulukuussa -03 eli käsittääkseni vuosimallia -04. Rekisteriotteessa merkityt tehot 250 hp. Moottori ahdettu 2.3 litranen. Onko kyseinen moottori b235 Trionic 7 -tyyppinen vai kenties vielä uudempi (onko trionic 7 edelleen uusin ohjaustekniikka Saabilla)? Mitä ylimääräistä/parempaa kilkettä on "Aeron" moottorissa verrattuna 2.3t ja/tai 2.3T vai rajoittuuko ero lähinnä moottorinohjaussoftaan? Kuuluuko tuon ikäisen auton moottori siihen jatketun takuun -riskiryhmään? Mitä eroa moottorissa on -06 malliin, kun Saabin sivuilla puhutaan 260 hp moottorista. Siinäpä kysymyksiä ![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Käsittääkseni pakoventtileissä on eroa. Kannessa saattaa muutenkin olla. Kantta ei myydä kuin kokonaisena joten erojen selvittäminen siltä osin vaikeaa. Turbo on suurempi ns. normisaabiin nähden. 02 tuli ekapäivitys 230 -> 250 joka oli ainostaan paperia. 06 ilmeiseti imuputkistoon tuli pieni muutos. Muuten koneet perus osiltaan samat
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Re: 9-5 Aeron moottorista
Eli jos on 170 heppanen 2,3t niin ahtimen ja softan vaihto riittää että siitä tulee 250 heppanen aero? Niin, siis moottorin osalta tietenkin.9-5T kirjoitti: Rekisteröinti ei ratkaise vain valmistuksen ajankohta tod.näk -04.
2,3 Turbo ahdettu B235R, T7 uusin isossa Saabissa.
2.3T koneeseen vain softa, 2,3t softa ja ahdin
Ei kuulu jatkettuun takuuseen jos on -04 selviää konehuoneesta.
-06 ainakin ahdin muuttui hiukan.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Olikos kytkimessä myös eroa, eli alkaako 2,3t:n kytkin lipsumaan? Entäpä automaateissa, onko eroa?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Mites sitten tomaatin osalta, jos tuollaisesta 170 versiosta lähtee virittelemään 250 versiota, niin paukkuuko paikat vai onko voimansiirto samaa rautaa?
BTW, Maptunen stage3 antaa 170 heppaseen 255 hv ja 390 Nm, eikä edes ahdin mene vaihtoon. Taidetaan noissa lukemissa olla jo pois kartalta ja lämmöt tapissa? Stage4 antaa 285 hv ja 440 Nm ja siinä tulee uusi ahdin. Ilmeisesti Aeron ahdin, koska Aeroon Stage3 antaa vastaavat 285/440 luvut.
t. Mika
BTW, Maptunen stage3 antaa 170 heppaseen 255 hv ja 390 Nm, eikä edes ahdin mene vaihtoon. Taidetaan noissa lukemissa olla jo pois kartalta ja lämmöt tapissa? Stage4 antaa 285 hv ja 440 Nm ja siinä tulee uusi ahdin. Ilmeisesti Aeron ahdin, koska Aeroon Stage3 antaa vastaavat 285/440 luvut.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Tuo voimansiirtolinja kannattaa vaihtaa aeron kamoihin ehdottomasti, jos väännöt menee 400 Nm huitteille, kytkin alkaa luistamaan takuuvarmasti ja mitä enemmän kulunut, sitä todennäköisempää. Aerossa nuo väännöt menee 400 Nm jo vakionakin muuten eli tehdas on ollut vaatimaton ilmoittaessaan faktoja.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: 9-5 Aeron moottorista
9-5T kirjoitti:-04 2,3t:ssä oli jo 185hv ja vuosimalleissa on joitakin eroja. Esim. -04 2,3t:n(B235E) kansi on eri kuin 2.3T(B235L) ja Aerossa(B235R) mikä se ero sitten onkin lienee kuitenkin olematon ja softa+ahdin(235L ja R mitsun ahdin) vaihtamalla pääsee hyvin lähelle Aeroa.mikan kirjoitti:Eli jos on 170 heppanen 2,3t niin ahtimen ja softan vaihto riittää että siitä tulee 250 heppanen aero? Niin, siis moottorin osalta tietenkin.9-5T kirjoitti: Rekisteröinti ei ratkaise vain valmistuksen ajankohta tod.näk -04.
2,3 Turbo ahdettu B235R, T7 uusin isossa Saabissa.
2.3T koneeseen vain softa, 2,3t softa ja ahdin
Ei kuulu jatkettuun takuuseen jos on -04 selviää konehuoneesta.
-06 ainakin ahdin muuttui hiukan.![]()
Olikos kytkimessä myös eroa, eli alkaako 2,3t:n kytkin lipsumaan? Entäpä automaateissa, onko eroa?
t. Mika
Kytkimessä on 2.3T ja Aerossa hiukan isompi levy ja suurempi puristusvoima kuin 2.3t:ssä.
2.3T->Aeroksi koneen, voimansiirron ja jarrujen osalta riittänee softan vaihto.
Olen luullut, että softa ja turbo olisivat erona 2.3T:n ja AEROn välillä ja juuri tuo turbo tässä ollisi se hankala puoli. Vai onko niin, että pelkällä softalla saisin omastani Aeron? Onko tollaista softaa myynnissä jossain?
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Re: 9-5 Aeron moottorista
220hv 2.3T:ssa on sama Mitsun ahdin kuin Aerossa, eli pelkkä boksin vaihto riittää. Eiköhän se boksi PCS:n kautta löytyisi...miklaa kirjoitti: Olen luullut, että softa ja turbo olisivat erona 2.3T:n ja AEROn välillä ja juuri tuo turbo tässä ollisi se hankala puoli. Vai onko niin, että pelkällä softalla saisin omastani Aeron? Onko tollaista softaa myynnissä jossain?
Eski
Olen tässä ruvennut hiukan miettimään, mitä järkeä 2.3T:n hankinnassa oli, kun otin Vector-paketin ja jälkiasennuksena urheilualustan ja sitten vielä olisi (ehkä) mahdollista ostaa tuo Aeron boksi, niin päästään lähelle Aeron hintaa ilman nahkapenkkejä. Sitten vielä vaihdoin korin korkeudensäädön urheilualustaan, joten 1000:n hankinta meni hukkaan + urheilualusta tuli kalliimmaksi jälkiasennuksena.
Tosin minä kyllä maksan autoni itse firman kautta (leasing lunastusmahdollisuudella), jolloin perushinta kannattaa pitää alhaalla ja ostaa kaikki mahdollinen lisälaitteina, jolloin verotusarvo pienenee ja leasing-kulut samalla jkv:n ja laitteet menevät kuluina ilman verottajan hammasta. Eli jonkunverran kyllä hyödyn. En ole uskaltanut laskea.
Tuohon alustaan kysymyksenä, että onko Xenonit aina automaattisesti säätyvät vai vain korin korkeudensäädöllä varustetussa autossa. Minullahan ei enää tuota korkeudensäätöä ole, eikä mitään xenonien säätimiäkään.
Tosin minä kyllä maksan autoni itse firman kautta (leasing lunastusmahdollisuudella), jolloin perushinta kannattaa pitää alhaalla ja ostaa kaikki mahdollinen lisälaitteina, jolloin verotusarvo pienenee ja leasing-kulut samalla jkv:n ja laitteet menevät kuluina ilman verottajan hammasta. Eli jonkunverran kyllä hyödyn. En ole uskaltanut laskea.
Tuohon alustaan kysymyksenä, että onko Xenonit aina automaattisesti säätyvät vai vain korin korkeudensäädöllä varustetussa autossa. Minullahan ei enää tuota korkeudensäätöä ole, eikä mitään xenonien säätimiäkään.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
2002-mallin ohjekirja kertoo, että manuaali-Aerossa on 350Nm ja automaatti-Aerossa 330Nm eli 5-vaihteisissa automaateissakin lienee väännön rajoitus. Kummassakin ko. määrä irtoaa kierroksilla 1900/min.joukolainen kirjoitti:Automaatissa 4 lovisissa rajoitettu vääntöä muistaakseni 330Nm ja 5 pykäläisissä ei ole rajoitusta, tosin ylipainetoiminta puuttuu automaateista, on vain manuaalissa ja aeroista oli kysymys.