Premium.. Prestige.. Mikä audio??
Premium.. Prestige.. Mikä audio??
Moi
Auto 2004 aero ja joku alkuperäissoitin siinä on. Mistähän sen saa tietää, että mikä versio se on repimättä ja kaivelematta mitään verhoiluja sen enempää? Syötin vin-koodin epc:iin, mutta se ei sortannut mitään vaihtoehtoja pois...
Kaiuttimia on ainakin etuovissa, kojelaudan päällä ja takaovissa, cd-vaihtajaa en ole löytänyt.
Auto 2004 aero ja joku alkuperäissoitin siinä on. Mistähän sen saa tietää, että mikä versio se on repimättä ja kaivelematta mitään verhoiluja sen enempää? Syötin vin-koodin epc:iin, mutta se ei sortannut mitään vaihtoehtoja pois...
Kaiuttimia on ainakin etuovissa, kojelaudan päällä ja takaovissa, cd-vaihtajaa en ole löytänyt.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Taitaa siis olla Premiun kyseessä, sillä Prestigessä on kaiuttimet (lue: subfoowerit
) myös hattuhyllyllä.
Vai oliko se nyt toisin päin noiden nimien kanssa, mutta joka tapauksessa paremmassa mallissa noissa on nuo hattuhylly kaiuttimet.
Ja tietääkseni tuo cd-vaihtaja on ollut saatavilla vain lisävarusteena eli ei kuulu kumpaiseenkaan äänentoisto ratkaisuun vakiona.

Vai oliko se nyt toisin päin noiden nimien kanssa, mutta joka tapauksessa paremmassa mallissa noissa on nuo hattuhylly kaiuttimet.
Ja tietääkseni tuo cd-vaihtaja on ollut saatavilla vain lisävarusteena eli ei kuulu kumpaiseenkaan äänentoisto ratkaisuun vakiona.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Ok... Ilmeisesti hattuhyllyllä ei ole noita ämyreitä.
Onkohan systeemiin mahdollista liittää lisävahvistin ja "subbari"? Mahtaisko siellä olla johdot valmiina ja jopa signaali tulla sinne takaluukkuun?
Onkohan systeemiin mahdollista liittää lisävahvistin ja "subbari"? Mahtaisko siellä olla johdot valmiina ja jopa signaali tulla sinne takaluukkuun?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
siis tossa mun autossa on cd+kasettiradio ja kaiuttimet kaikissa ovissa ja kojelaudalla, mutta ei takaluukussa.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
signaalijohtoja ei siis ole valmiina, vaan vahvistin pitää vaihtaa?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Ei kai onnistu ihan noin iisisti? Muistaakseni jossain oli maininta että AS3:n vahvistin ei oikein toimi AS2:sen kaiuttimien kanssa.9-5T kirjoitti:AS2 jonka päivität kolmoseen vaihtamalla vahvistimen ja lisäämällä kaiuttimen takakoppaan.TjK kirjoitti:siis tossa mun autossa on cd+kasettiradio ja kaiuttimet kaikissa ovissa ja kojelaudalla, mutta ei takaluukussa.
Eli tällöin täytyisi vaihtaa sekä vahvistin plus kaiuttimet 7 kpl ja lisätä kaiutin sinne takakoppaan.
Sekä kaiuttimien asennustelineet myös oviin. AS3:n kaiuttimet ovat erilaiset joten ne eivät sovi AS2:n telineisiin.
Itsekin tuota AS3:een päivittämistä olen miettinyt, mutta todennut että AS1 -> AS2 päivitys riitti ainakin minulle.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Ainakin Göran Larssonin sivun mukaan AS2 on Pioneerin kajarit ja AS3 HarmanKardonit. Tuolta löytyy muutenkin tietoa audiojärjestelmien eroista; http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
Eski
Eski
Kyllä 9-5 Wagonin AS2 ja AS3 välillä on äänenlaadussa niin huomattava ero, että se ei voi olla kiinni vahvarista ja "subista".9-5T kirjoitti: Kuten kirjoitin ne ovat erillaisia mutta onko se todellinen ongelma, itsellä on ihan sama mitkä kaiuttimet missäkin on, eroa en tajua. Kaveri ainakin vaihtoi sedaniin pelkän vahvarin.
Enpä ole 9-5 kaiuttimia tarkemmin tutkinut, mutta ainakin 9-3 AS2-kajarit oli sellaiset noin euron hintaiset paperikartiot, joten eipä ole ihme, että systeemi kuulostikin lähinnä siltä kuin kuuntelisi musiikkia puhelimella

Eski
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Tuli itsekkin todettua tuo todella iso AS2 ja AS3 välillä kun koeajoin 06 95 sedanin. Ääni tuntui tulevan kuin jostakin puhelimesta, ei todellakaan soi puhtaasti musiikki, syvyys puuttuu saundista ja tuo subbarikin vaikuttaa yllättävän paljon. Harman kardon vahvarissa on taajuusvaste säädetty matkustaman mittoihin sopivaksi ja ne kajarit on huomattavasti parempia kuin AS2. Kaiuttimia ei saa särisemään, vaan vahvistin leikkaa tehot, kun säröä alkaa tulemaan. Sama piirre on itsellä harman kardon kotivahvistimessa, laatutavaraa.




900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Ei ollut 06 sedanissa bassokaiuttimia hattuhyllyllä ja kuten totesin paljon huonommat saundit, oli helppo verrata, kun hyppäs koeajon jälkeen omaan, jossa on AS3. Lisävarusteena näyttäisi saavan vain kaiuttimia kojelautaan ja takaoviin, vakiona saab premium 80 näyttäisi olevan kaikissa malleissa,viittaa ilmeisesti tehoon. Vain cd vaihtajan saa lisävarusteena, sisäänrakennettuna. Ikäviä huononnuksia uudessa mallissa.




900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Asia on hiukan eri, ostaako uuden auton vai vanhan, jossa on tuo AS3 mukana. Mutta kyllähän vanhempiinkin tuli soitin, se piti vain tilata erikseen ja maksaa lisävarusteena. Suomessa vain pyydettiin sikahintaa tuosta AS3 verrattuna esim Saksaan ja tämän takia täällä se on harvinaisempi. Maahantuojan omaa politiikkaa.
Ainahan äänentoistoa voi verrata keskenään merkin "omilla" vehkeillä, rakentelut on sitten erikseen. Sääli että ei ole enään kuin 80 systeemiä, ei vaihtoehtoa tehdastilauksena, tätä tarkoitin.
Ainahan äänentoistoa voi verrata keskenään merkin "omilla" vehkeillä, rakentelut on sitten erikseen. Sääli että ei ole enään kuin 80 systeemiä, ei vaihtoehtoa tehdastilauksena, tätä tarkoitin.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaan vain tähän9-5T kirjoitti: ...
Kyse oli kuinka iso ero on kaiuttimilla jos päivittää as2-as3 vaihtamalla vahvistimen ja lisäämällä orkkis supparin.

Ainakin as-kakkosen kojelautakaiuttimet ovat alta arvostelun, jotku 3" pahvikartiot, jotka siis yrittävät toistaa myös diskanttielementille tarkoitetut taajuudet

As-kolmosen H/K - kojelautaelementeistä en tiedä, että millaiset ovat. Toivottavasti niissä on koaksiaalinen "oikea" diskantti.
As-2:n parantaminen lähtee IMO siitä, että nakkaa kojelaudan kulmiin asialliset 3,25" - 3,5" koaksiaalikajarit. Pikku homma, mutta toisto paranee vähintään potenssiin 2. Vasta sitten kannattaa pähkäillä jatkotoimenpiteitä, jos siltä tuntuu.
Nimim. kokemusta asiasta on

Muuttuu muuten toisto muutenkin muhkeammaksi, alkuperäiset pahvikartiot eivät edes toista läheskään niin alas, mitä as-2:n vahvari niille tarjoaa.
En ole testilevyllä testannu, mutta perstuntumalta veikkaan, että alaraja on jopa 100hZ:n kieppeillä.
Pitäisköhän lähteä talliin testaamaan...

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Joo, noiden kojelaudan kaiuttimien vaihdon aion kyllä suorittaa. Ovista en vielä tiedä.
Mutta mistä saan kätevimmin signaalin erilliselle vahvistimelle?
Mutta mistä saan kätevimmin signaalin erilliselle vahvistimelle?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.