2.0t, tehot kateissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

2.0t, tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Terve!

Auto on 9-5 2.0t vm. -04 johon Pro-Carservice asensi Maptunin stage3:sen.

Dynokäyrät:
http://koti.mbnet.fi/jonsaa/kuvat/saab/dyno_01.jpg
http://koti.mbnet.fi/jonsaa/kuvat/saab/dyno_02.jpg

Eli tehoa puuttuu aika reilusti. By-bass on testattu ja todettu toimivaksi. Magneettiventtiili on testattu ottamalla W-letku irti ja tekemällä pieni koeajo, ei vaikutusta. DI-boksi testattiin lainaamalla varmasti ehjä boksi kaverin autosta, ei vaikutusta. Nykyistä DI-boksia on kokeiltu kaverin autossa ja ahtaa toisessa autossa normaalisti. Lisäksi on kokeiltu toisella samanlaisella ohjainlaitteella, ei vaikutusta.Mikäs autossa vielä voisi vikana olla?
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Kyllä siihen kaikki Stage3:een kuuluvat palikat laitettiin, myös Maptunin suosittelemat NGK BCPR7ES-11 tulpat. Sopeutus on tehty kiihdyttämällä muutamia kertoja täyskaasulla nelosella noin 80km/h-120km/h.
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Kyllä
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Juu eli epäilin itsekkin ensimmäiseksi softaa. Sain Maptunilta uuden ohjainlaitteen, mutta auton käytös ei vaihdon myötä muuttunut miksikään.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

Mimmi kirjoitti:Eli putkisto ja (mielestäni täysin turha ja jopa vaarallinen) vapaavirtaussuodatin.
Jos näin on, väittäisin sinun saaneen orkkissoftan (mittaustuloksista päätellen).
Kuin vaarallinen?
Itse olen ajatellut Aeroon juurikin vain putkistoa ja suodattimen vaihtoja orggis softan jättäisin?
Että olisiko tuossa mitään mieltä muuten ku rahan meno?
Paljon tuossa 9-5 2.0t vm. -04 on hevosia tahtaan jäljiltä? oliko tuosta mitään vaikutusta?Ja paljonko niitä hevosvoimia pitäisi olla tuon virityksen jälkeen jos softakin vaihdetaan?
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

150 hevosvoimaa pitäis olla tehtaan mukaan vakiona. Maptunin stage3 lupaa 245hv/360Nm. Vääntöä tuli vakioon nähden aika reilusti lisää, jonka huomaa kyllä ajossa selvästi.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mimmi kirjoitti:
jari kirjoitti:Kuin vaarallinen?
Itse olen ajatellut Aeroon juurikin vain putkistoa ja suodattimen vaihtoja orggis softan jättäisin?
Koneremontin verran. VV-filsu öljytään ja liian kuivan siitä lentää varpuset läpi ja liian märkänä öljy. Ideaalista öljyämistä en ole vielä nähnyt.
Öljy tuhoaa aika tehokkaasti kuumalankailmamassamittarin.
Ja saatava hyöty on totaalisesti sitä psykosomaattista laatua. Eli pitää ääntä itsestään muttei paranna tehoa. Syy miks auto tuntuu herkemmältä johtuu samasta jos heitää sen alkuperäisenkin mäkeen niin kyllähän virtaus paranee mutta ne haitat on samanmoiset. Ja se orkkis suodatin ei varmasti ole ensimmäinen (eikä toinenkaan) ahdistuksen paikka kulkineessa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Nyt kun VV-suodattimen vaarat ovat tulleet esille niin mahtaisiko kenelläkään olla mitään vinkkiä varsinaiseen ongelmaan? :)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t, tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja V-M »

sepe2000 kirjoitti:Magneettiventtiili on testattu ottamalla W-letku irti ja tekemällä pieni koeajo, ei vaikutusta.
Mitä tarkoitaa ei vaikutusta? Siis ei ahtanut sen kummeminko?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Re: 2.0t, tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

V-M kirjoitti:
sepe2000 kirjoitti:Magneettiventtiili on testattu ottamalla W-letku irti ja tekemällä pieni koeajo, ei vaikutusta.
Mitä tarkoitaa ei vaikutusta? Siis ei ahtanut sen kummeminko?

V-M
Juu eli ei ahtanut yhtään enempää.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Noniin eli hukkaportin kellohan se kummittelee. Ootko peruspaineet kattonu?
Aki Peltola #1132
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Aksu900 kirjoitti:Noniin eli hukkaportin kellohan se kummittelee. Ootko peruspaineet kattonu?
Peruspaineet katsottiin koeajamalla mangeettiventtiilin liitin irroitettuna. Ahtopaineista ei pysty sanomaan mitään lukemia, koska ei ole mittaria, mutta todella laiskalta auto peruspaineilla tuntui. Pystyykö tuota hukkaportin kellon kuntoa mitenkään kotikonstein tarkastamaan?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

sepe2000 kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Noniin eli hukkaportin kellohan se kummittelee. Ootko peruspaineet kattonu?
Peruspaineet katsottiin koeajamalla mangeettiventtiilin liitin irroitettuna. Ahtopaineista ei pysty sanomaan mitään lukemia, koska ei ole mittaria, mutta todella laiskalta auto peruspaineilla tuntui. Pystyykö tuota hukkaportin kellon kuntoa mitenkään kotikonstein tarkastamaan?
Perus tarkistuksen eli puhaltamalla siihen letkuun voi tehdä. Ei pitäisi ilmaa juurikaan mennä (tuskin jousi puhallus voimasta juuri liikahtaa).
Jos ilmaa menee niin kalvo on rikki -> syyllinen tuohon tehottomuuteen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

V-M kirjoitti: Perus tarkistuksen eli puhaltamalla siihen letkuun voi tehdä. Ei pitäisi ilmaa juurikaan mennä (tuskin jousi puhallus voimasta juuri liikahtaa).
Jos ilmaa menee niin kalvo on rikki -> syyllinen tuohon tehottomuuteen.
V-M
Testasin hukkaportin kellon ottamalla W-letkun magneettiventtiilistä irti ja puhaltamalla siihen. En ainakaan huomannut, että ilmaa olisi liikkunut.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sitten pitänee tarkistaa että hukkaportti toimii ja että kiinnitys on kunnossa.
Sitten joutuu jo ryömiskelemään auton alla että saa nuo tarkistettua.

Eli hukkiksen tanko irti sieltä hukkaportin päästä ja hukkiksen liikuttelua ensin (ahtimesta). Sitten kokeilla sitä hukkaportin kiinnitystä ja tangon liikkumista.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin