2.0t, tehot kateissa
Tuo T7 on hieman monimutkaisempius systeemi, eli vaikka W- letku on irti niin auton menee parin kiihdytyksen jälkeen johonkin "suojamoodiin" eli ei ahda kuin n. 0.2bar tai jotain
Myös mankkuvenan johto on irti voi näytellä mitä paineita vaan, esim itsellä n. 0.2 bar, mutta painekellon ja painepuolen letkut yhdistettuna on tuo "normaali" peruspaine eli n. 0.45bar.
Kannattaisko käydä vetämässä jokin testilenkki TECH tai jokin muu OBD vehje kiinni niin näkee aukeaako kaasuläppä täysin, esim. itsellä ei aukea kuin n. 75% vaikka on kaasupohjassa, eli jotain häiriöitä T7 jostakin lukee koska ei anna avata kokonaan tuota kaasuläppää.
Itselläkään ei tule mitään vikakoodeja ja on koitettu jo toisella IMM, mankkuvena, kaasuläppä, by-pass, sekä myös bensapaineet tsekattu.
Jossei paineet nouse tuon konerempan jälkeen niin alkaa taas vian metsästys
Myös mankkuvenan johto on irti voi näytellä mitä paineita vaan, esim itsellä n. 0.2 bar, mutta painekellon ja painepuolen letkut yhdistettuna on tuo "normaali" peruspaine eli n. 0.45bar.
Kannattaisko käydä vetämässä jokin testilenkki TECH tai jokin muu OBD vehje kiinni niin näkee aukeaako kaasuläppä täysin, esim. itsellä ei aukea kuin n. 75% vaikka on kaasupohjassa, eli jotain häiriöitä T7 jostakin lukee koska ei anna avata kokonaan tuota kaasuläppää.
Itselläkään ei tule mitään vikakoodeja ja on koitettu jo toisella IMM, mankkuvena, kaasuläppä, by-pass, sekä myös bensapaineet tsekattu.
Jossei paineet nouse tuon konerempan jälkeen niin alkaa taas vian metsästys
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tuli mieleen, että olettekos kokeillut ajaa autolla niin, että ilmamassamittarin johto on irti ? Jos auto toimii muuten kunnolla ko. johto irroitettuna, mutta on vain hieman laiskahko, niin silloinhan asia olisi selvä...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
se läppä ei tietääkseni koskaa aukea kokonaa koska systeemi "hienosäätää" sen avulla ilmamassavirtaa. Jos aukeasi 100% olisi säätö puhtaasti ahtimen, lue hukkaportin perässä. 80% WOTilla on suhta normi arvo.Frostgrey kirjoitti:
Kannattaisko käydä vetämässä jokin testilenkki TECH tai jokin muu OBD vehje kiinni niin näkee aukeaako kaasuläppä täysin, esim. itsellä ei aukea kuin n. 75% vaikka on kaasupohjassa, eli jotain häiriöitä T7 jostakin lukee koska ei anna avata kokonaan tuota kaasuläppää.
Engineload % kertoo suhteellisen hyvin jos jossain mättää. Nousee lähelle 100% WOTilla, mutta jos "vikaa" on saattaa arvot nousta ja sen jälkeen sakata tai laahata reilusti maksimista.
Edit,
mittausdataa tarvitaan jos haluaa jotain selvittää, kaikki sitä en puhdasta arvailua. Otakkaa suunta huoltoo tai hommatkaa jostain lainaan OBD loggeri, jolla anturidataa saa ulos.
"yleisiä arvauksi"
-vuotaako jostain? tarkista kaikki letkut, myös ne pienet alipaine letkut, samoin cooleri
-MAF
-Bensansuodatin
-Bensanpaineet
-Peruspaineet
-Putkisto tukossa
-Hukkiksen kello sökö (voi testata kuten tässä treadissa kuvattu)
-jne
#1730
500whp.net member
500whp.net member
toimii nihkeästi noin, vaikka olisikin kunnossa.koistha kirjoitti:Tuli mieleen, että olettekos kokeillut ajaa autolla niin, että ilmamassamittarin johto on irti ? Jos auto toimii muuten kunnolla ko. johto irroitettuna, mutta on vain hieman laiskahko, niin silloinhan asia olisi selvä...
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Vähän asian sivusta: muistanko oikein, että T7:ssa ei ole varsinaista nakutusanturia ja että nakutuksen mittaus on rakennettu sytytyskasettiin?sepe2000 kirjoitti:Juu eli huollossa arveltiin, että vika voisi olla ilmamassamittarissa, magneettiventtiilissä tai nakutusanturissa. Eikö nakutusanturista ja ilmamassamittarista ainakin pitäisi jäädä virhetilanteessa vikakoodi? Mitään vikakoodeja ei löytynyt.
Autolla on ajettu 55tkm, joten ei luulisi turbossa mitään vikaa olevan?
Kyllä turbo osaa hajota nopeastikin jopa ekassa käynnistyksessä. Ja tässäkin tapauksessa siinä voi olla muiden esitettyjen vikojen sijaan / lisäksi vaikkapa laakerivika joka estää ahtimen kierrosten nousun (ahtopaineen nosto 1 bar -> 1,2 bar kasvattaa ahtimen pyörimisnopeutta 1,21 kertaiseksi ainakin noin teoriassa)
Tässä nyt jotain turinaa aiheesta.
HUOM ahtopaine ei T7 ole koskaa vakio, joten ota huomioon vallitseva keli. "ohjetta" voi kukin täydentään/ kojata jos puutteita ilmenee...
T7 Vianhakua
1) Oireet:
Auton kulku heikko, nykii täyskaasukiihdytykseesä jne
Mittaukset:
Ahtopaine, perusahtopaine, ilmamssa, sytkä, A/F, engineload%
2) Oire ahtopaine alhainen
Mittaus 1)
Perusahtopaine:
Irroita mankkuvenalta "W"ja "C" ja liitä ne yhteen. Aja kolmosvaihteella 2000-6500 ja lue ahot.
Tarvitset tähän joko ulkoisen ahtopainemittarin (syyttä olla tarkitettu), OBD-loggerin, TECH-II tai volttimittarin.
Onko perusahto sallituissa rajoissa? Jos ei niin säädä kiristämällä tai löysäämällä tankoa
Jos perusahtoihin puututtiin aja usempi täyskaasukiihdytys ja totea sen jälkeen tulos. T7 vatii ajoa muutoksien jälkeen.
Mittaus 2)
Ahtimen kyky tuottaa ahtopainetta
Irrota "W" letku mankkuvenasta. Aja kolmosvaiheteella niin että kierrokset 4000rpm ja paine varovaisesti kunnes ahdot nousee. ÄLÄ paine poljinta suoraan pohjaan, koska ahdot kohoaa tod näk pilviin. Mittauksen tarkoius ei ole selvittää kuinka suuren ahtopaineen fööni kykynee tuottamaan, vaan ainostaan sen että ahdin on kykeneväinen tuottamaan suuremman ahtopaineen kuin mihin se kykenee mankkuvenan ollessa kytkettynä.
Ahtopaine ei nouse yhtään suuremmaksi
Jos kyllä hyppää kohtaa 4)
->kytke ahtopainemittari suoraan mankkuvenan "C" letkuun. Letkun tulee olla kytkettynä kompuran päästä kiinni. Huolehdin myös siitä, että "W"-letku on edelleen iroittettuna. Toista mittaus "2".
Ahtopaine ei nouse yhtään suuremmaksi
Jos kyllä hyppää kohtaa 3)
-> estä hukkaportin aukeaminen fyysisesti esim. Rautalangalla ja toista mittaus "2"
Ahtopaine ei nouse yhtään suuremmaksi
Ahdin viallinen, tai pakoputki pahasti tukossa
->Mittaa pakoputkesta vastapaineet, tai irroita putkisto ja tarkista silmämääräisesti
->Irroita ahdin ja tarkista siipipyörien kunto, kotelot sekä hukkaportin lautanen halkeamien varalta
->vaihda vialliseksi havaitut osat
3) Jatkoselvitykset
3.1 Ahtopaine nousee "C"-letkusta mittattuna
-> vuoto välillä kompressori läppäkotelo tai läppä ei aukea kunnolla
-> mittaa ahtopaine läpän edestä
->seuraa by-pass venttiilin "ohjausletkua" rintapellin luokse, mistä pitäisi löytyä sitä ohjaava solenoidi. Solenoidiin tulee kaksi letku (toinen läpän edestä, toinen sen takaa) ja lähtee yksi (by-pass).
Seuraa solenoidille tulevia letkua ja kytke ahtomittari siihen letkuun joka on kytketty läpän eteen.
Toista mittaus "2".
Ahtopaine ei edelleen nouse
Vuoto löytyy väliltä kompressori läppäkotelo.
->tarkista kaikki letkut, liitokset, Cooleri, By-pass jne vuotojen/ halkeamien varalta.
Koeponnista osat tarvittaessa, sillä moni murtuma voi olla tiivis/näkymätön ilman painetta
Ahtopaine nousee
Läppä ei avaudu kunnolla
-> tarkista ettei T7 on mennyt limp-home tilaan
-> jos on vapauta limp-home ja toista mittaus
->kaasuvaijeri säädetty väärin
-> toimita huoltoon ja käske säätää
->läppäkotelo on kaput
-> vaihda
4) jatkoselvitykset os.2
4.1) ahotoapaine nousee kun W-letku irti (muut letku kytkettyinä)
-> järjestelmä rajoittaa ahtopainetta
->viallinen anturi
->muu vika
-> vaiha tiedosssa olevat vikaa aihettuvat osat, jos kunto epäselvä
-tulpat
-imanputsari
-pienet alipaine-letkut jos niistä jää mustaa väriä käteen koskettaessa
-polttoaine-suodin
-> suorita koe-ajo
Jos käytös ei muutu:
-> ota yhteys henkilöön jolla T7-auto ja lainaa siitä seuraavat osat:
MAF
DI-kasetti
Mankku-vena
By-pass ohjaussolenoidi
Suorita koe-ajo
Jos käytös ei muutu
-> tee jatkomittauksia OBD:llä, toimita huoltoon tai lainaa TECH II
4.3) OBD-mittaukset
->valitse mittavaksi suureeksi "long-term fuel trim", "rpm" ja suorita mittaus kolmos vaihteella 2000-6500. Valitse tallennus tiedostoon
-avaa tiedosto ja tarkista miten fuel-trim käyttäytyy rpm funktiona
->muutaman yksikön suuruiset erot nollaan OK
->toisellekymmennelle nouset/laskevat fuel-trim arvot
-bensasyötsössä häikkää
->vaihda/tarkista pumppu (tuotto, etenkin kuormitettuna)
->tarkista bensapaineensäätimen alipaineletku (pitäisi olla tehty/vaihdettu)
->mittaa besapaine
-> vaihda/ tarkista suuttimet (tuotto)
Jos vikaa vielä löydy on avuksi saatava TECH II
4.4) TECH II mittaukset
-> kytke laite autoon ja suuntaa koe-ajolla
-> avaa TECH valikosta "read values"
-> tarkista että ko. Valikon kaikki arvot normaaleja (huoltomiehen pitäisi tietää mitä niiden kuuluu olla)
-> tarkista etenkin ilmamassan pyynti (Airmass/comb reguest) sekä sen toteutuma (Airmass devitaion from requested), sekä jarru polkimen asentotieto
HUOM ahtopaine ei T7 ole koskaa vakio, joten ota huomioon vallitseva keli. "ohjetta" voi kukin täydentään/ kojata jos puutteita ilmenee...
T7 Vianhakua
1) Oireet:
Auton kulku heikko, nykii täyskaasukiihdytykseesä jne
Mittaukset:
Ahtopaine, perusahtopaine, ilmamssa, sytkä, A/F, engineload%
2) Oire ahtopaine alhainen
Mittaus 1)
Perusahtopaine:
Irroita mankkuvenalta "W"ja "C" ja liitä ne yhteen. Aja kolmosvaihteella 2000-6500 ja lue ahot.
Tarvitset tähän joko ulkoisen ahtopainemittarin (syyttä olla tarkitettu), OBD-loggerin, TECH-II tai volttimittarin.
Onko perusahto sallituissa rajoissa? Jos ei niin säädä kiristämällä tai löysäämällä tankoa
Jos perusahtoihin puututtiin aja usempi täyskaasukiihdytys ja totea sen jälkeen tulos. T7 vatii ajoa muutoksien jälkeen.
Mittaus 2)
Ahtimen kyky tuottaa ahtopainetta
Irrota "W" letku mankkuvenasta. Aja kolmosvaiheteella niin että kierrokset 4000rpm ja paine varovaisesti kunnes ahdot nousee. ÄLÄ paine poljinta suoraan pohjaan, koska ahdot kohoaa tod näk pilviin. Mittauksen tarkoius ei ole selvittää kuinka suuren ahtopaineen fööni kykynee tuottamaan, vaan ainostaan sen että ahdin on kykeneväinen tuottamaan suuremman ahtopaineen kuin mihin se kykenee mankkuvenan ollessa kytkettynä.
Ahtopaine ei nouse yhtään suuremmaksi
Jos kyllä hyppää kohtaa 4)
->kytke ahtopainemittari suoraan mankkuvenan "C" letkuun. Letkun tulee olla kytkettynä kompuran päästä kiinni. Huolehdin myös siitä, että "W"-letku on edelleen iroittettuna. Toista mittaus "2".
Ahtopaine ei nouse yhtään suuremmaksi
Jos kyllä hyppää kohtaa 3)
-> estä hukkaportin aukeaminen fyysisesti esim. Rautalangalla ja toista mittaus "2"
Ahtopaine ei nouse yhtään suuremmaksi
Ahdin viallinen, tai pakoputki pahasti tukossa
->Mittaa pakoputkesta vastapaineet, tai irroita putkisto ja tarkista silmämääräisesti
->Irroita ahdin ja tarkista siipipyörien kunto, kotelot sekä hukkaportin lautanen halkeamien varalta
->vaihda vialliseksi havaitut osat
3) Jatkoselvitykset
3.1 Ahtopaine nousee "C"-letkusta mittattuna
-> vuoto välillä kompressori läppäkotelo tai läppä ei aukea kunnolla
-> mittaa ahtopaine läpän edestä
->seuraa by-pass venttiilin "ohjausletkua" rintapellin luokse, mistä pitäisi löytyä sitä ohjaava solenoidi. Solenoidiin tulee kaksi letku (toinen läpän edestä, toinen sen takaa) ja lähtee yksi (by-pass).
Seuraa solenoidille tulevia letkua ja kytke ahtomittari siihen letkuun joka on kytketty läpän eteen.
Toista mittaus "2".
Ahtopaine ei edelleen nouse
Vuoto löytyy väliltä kompressori läppäkotelo.
->tarkista kaikki letkut, liitokset, Cooleri, By-pass jne vuotojen/ halkeamien varalta.
Koeponnista osat tarvittaessa, sillä moni murtuma voi olla tiivis/näkymätön ilman painetta
Ahtopaine nousee
Läppä ei avaudu kunnolla
-> tarkista ettei T7 on mennyt limp-home tilaan
-> jos on vapauta limp-home ja toista mittaus
->kaasuvaijeri säädetty väärin
-> toimita huoltoon ja käske säätää
->läppäkotelo on kaput
-> vaihda
4) jatkoselvitykset os.2
4.1) ahotoapaine nousee kun W-letku irti (muut letku kytkettyinä)
-> järjestelmä rajoittaa ahtopainetta
->viallinen anturi
->muu vika
-> vaiha tiedosssa olevat vikaa aihettuvat osat, jos kunto epäselvä
-tulpat
-imanputsari
-pienet alipaine-letkut jos niistä jää mustaa väriä käteen koskettaessa
-polttoaine-suodin
-> suorita koe-ajo
Jos käytös ei muutu:
-> ota yhteys henkilöön jolla T7-auto ja lainaa siitä seuraavat osat:
MAF
DI-kasetti
Mankku-vena
By-pass ohjaussolenoidi
Suorita koe-ajo
Jos käytös ei muutu
-> tee jatkomittauksia OBD:llä, toimita huoltoon tai lainaa TECH II
4.3) OBD-mittaukset
->valitse mittavaksi suureeksi "long-term fuel trim", "rpm" ja suorita mittaus kolmos vaihteella 2000-6500. Valitse tallennus tiedostoon
-avaa tiedosto ja tarkista miten fuel-trim käyttäytyy rpm funktiona
->muutaman yksikön suuruiset erot nollaan OK
->toisellekymmennelle nouset/laskevat fuel-trim arvot
-bensasyötsössä häikkää
->vaihda/tarkista pumppu (tuotto, etenkin kuormitettuna)
->tarkista bensapaineensäätimen alipaineletku (pitäisi olla tehty/vaihdettu)
->mittaa besapaine
-> vaihda/ tarkista suuttimet (tuotto)
Jos vikaa vielä löydy on avuksi saatava TECH II
4.4) TECH II mittaukset
-> kytke laite autoon ja suuntaa koe-ajolla
-> avaa TECH valikosta "read values"
-> tarkista että ko. Valikon kaikki arvot normaaleja (huoltomiehen pitäisi tietää mitä niiden kuuluu olla)
-> tarkista etenkin ilmamassan pyynti (Airmass/comb reguest) sekä sen toteutuma (Airmass devitaion from requested), sekä jarru polkimen asentotieto
Viimeksi muokannut Vigge, Ke Heinä 05, 2006 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Onko putki tiivis ? Pienikin vuoto ennen lambdaa kyllä luulisi sekoittavan moottorinohjauksen.
Itselläkin vähän saman tyyppistä vikaa, ei anna ilmamassaa ihan speksien mukaan, tällöin jää ahdotkin jonnekin 1,0 - 1,1 kieppeille. Pakoputken vaihto on seuraava testaus. Mun putki pörisee / tuhisee selvästi kun ajaa hiljaa pienillä kierroksilla ja kuuntelee avoimesta ikkunasta kaasua painettaessa.
Itselläkin vähän saman tyyppistä vikaa, ei anna ilmamassaa ihan speksien mukaan, tällöin jää ahdotkin jonnekin 1,0 - 1,1 kieppeille. Pakoputken vaihto on seuraava testaus. Mun putki pörisee / tuhisee selvästi kun ajaa hiljaa pienillä kierroksilla ja kuuntelee avoimesta ikkunasta kaasua painettaessa.
9-3 Viggen #1487
Onko peruspaineen mittauspaikka oikein, jos laittaa T-kappaleen C- ja W-letkun väliin ja kytkee tähän mittarin, vai pitääkö se mitata imusarjasta. Mietin vaan, miten tehdään esim. tehtaalla. Tuskin mitataan imusarjasta ajamalla muuten kuin tarkistusmielessä. Luulisin ennemmin, että jos peruspaineet pitää olla tietyt imusarjassa, niin tiedetään mitkä ovat putkiston, IC:n jne. painehäviöt tietyllä peruspaineella ja säädetään suoraan hukkaportin W-letkuun paineilmalla. Tämä olisi muutenkin kätevin tapa, ettei tarttis kaahailla pitkin katuja.
9-5 2.3 MY2008
WISin mukaan peruspaine säädetään ja mitataan pumppaamalla painetta painekelloon kunnes hukkaportin varsi liikahtaa. Liikahtamishetkellä letkuun yhdistetyn painemittarin pitäisi näyttää n. 0,45 bar ja se on se peruspaine. Tästä tavasta on tosin esitetty täällä eriäviä mielipiteitä. Mitenkäs se muuten sitten on, kun puhutaan ahtopaineesta niin tarkoitetaanko sillä painetta ahtoilmaputkessa vaiko imusarjassa? Itse olen aina mieltänyt että se on tuo eka vaihtoehto mihinkä tuo peruspaineen säätöohjekin viittaa.Sairas95 kirjoitti:Onko peruspaineen mittauspaikka oikein, jos laittaa T-kappaleen C- ja W-letkun väliin ja kytkee tähän mittarin, vai pitääkö se mitata imusarjasta.
mattiruun innoittamana lainasin veljeltä kompuran ja säädin sen ja mittarin avulla (T-kappaleeseen: W-letku - kompuran paine - mittari) niin, että 0,45 bar kohdalla hukkaportin akseli/vipu oli juuri lähtenyt liikkeelle (tuntee, kun sormella naputtelee, oli ennen säätöä n. 0,35 bar). Sitten T-kappaleseen: W-letku - C-letku - mittari ja koeajolle. Paineet näköjään nousee heti, kun vähänkään painaa kaasua, mutta tietenkin reilummin vasta käskettäessä. Paineet näyttäisi nousevan n. 0,47-0,49 bar:iin. Kun testasin myös bypassin sulkemalla kaasun nopeasti , nousi lukema n. 0,6-0,65 ennenkuin putosi "nollaan". Onkohan peruspaine 0,49 liikaa vakio 2,3t:lle vm. 99/00? Ajoin vielä W-ja C-letku normaalisti kiinni ja tuntui ainakin toimivan ok.
9-5 2.3 MY2008
Mitähän tuossa artikkelissa oli noin niinkuin suurin piirtein ?9-5T kirjoitti:291-2494 on eräs toimenpide kun ahtopainetta on liian vähän.
http://www.alldata.com/TSB/52/04525253.html
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Auto kävi taas pajalla: Koneen takaa löytyi irronnut huohotinletku. Letkun kiinnittämisen jälkeen ahtopaineet saatiin kovalla polkemisella nostettua hetkellisesti jopa 1.3baariin. Normaalisti paineet jäivät kuitenkin esim. ylämäkeen vedätettäessä noin 1.2 baariin.
Testattiin myös puristamalla magneettiventtiililtä lähtevä W-letku tukkoon: Ahtoi iloisesti ainakin 1.5, jonka jälkeen mittarista loppui asteikko kesken... Eli ahtimessa ei mitään vikaa liene?
Testattiin myös puristamalla magneettiventtiililtä lähtevä W-letku tukkoon: Ahtoi iloisesti ainakin 1.5, jonka jälkeen mittarista loppui asteikko kesken... Eli ahtimessa ei mitään vikaa liene?