Noin kuukausi sitten alkoi Aero "pissimään" allensa, tippa silloin toinen tällöin. Huollossa vaihdettiin kampiakselin akselitiiviste(=stefa). Huollon mukaan ko. vika onihan tyypillistä 9-5 Saabille. No, pari päivää meni ja tippoja alkoi taas ilmestymään pihakiville ja uudelleen hoitoon. Tässä yhteydessä kerrottiin, ettei tiivistettä kannata vaihtaa uudelleen ennenkuin asennetaan huohotinpäivitys. Lisäksi kerrottiin, että yleensä vuodot lakkaavat huohotinpäivityksen jälkeen. Ominaisuutena on kuulemma korkea kampikammion paine ilman karstoittumista/tukkeutumistakin ja päivitys alentaa painetta ja öljyt pysyvät moottorin sisällä.
Kysymyksessä on siis ihan merkkikorjaamo. Huohotinpäivityssarjalla kerrottiin olevan hintaa 59€ + reilun tunnin työ.
Onko foorumin käyttäjillä tietoa/kokemusta asiasta enemmän?
Itseäni alkoi ainakin mietityttämään pari asiaa;
Onko kysymyksessä huollon lisämyyntikikka vai aito huoli moottorin kestävyydestä pitemmällä aikavälillä ja todellisten ongelmien ennaltaehkäisyä?
Auttaako tämä päivitys ongelmaan?
Voiko nykyaikainen 0w/40:n voiteluöljy pikeentyä Suomen olosuhteissa?
Ehkä merkintä huoltokirjassa päivityksen asentamisesta voi olla positiivinen asia autoa myytäessä tai vaihdettaessa.
Auto on siis -02 Aero autom. ja ajettu reilu 80 tkm ja öljynvaihdot on tehty huolto-ohjelman mukaisesti n. 20 tkm välein. Huollon kommenttien mukaan tilanne moottorissa ja huohotinletkuissa on normaali tällä hetkellä.
Kiitokset kommenteista etukäteen.
PS. Tällaiset ongelmat alkavat jo huolestuttamaan jopa vannoutunutta saabistia. Pitääköhän suunnata katseita jo muihin merkkeihin.....
Kampiakselin tiiviste/huohotinpäivitys
Kampiakselin tiiviste/huohotinpäivitys
Saab 9-5 Aero -05 Sedan
9-5T kirjoitti:
Tuskimpa syy uuden stefan vuotoon löytyy huohotuksesta, on siellä löysempiäkin paikkoja joista öljyt tulisi pihalle. Vaihto epäonnistui tai vika ei ollut siinä. Huohotin päivitys on tehty asennettavaksi eikä päivitykset ole Saabeissa yleisiä. Jos noin pienestä huolestut pitäisi ehkä katsella muita merkkejä tosin öljyn vuodot ja huohotin ongelmat on aika yleisiä joten helppoa ei uuden löytäminen taida olla.
Jeps, auto lähtee huohotinpäivitykseen. Katsotaan sitten vuodon tilanne uudelleen.
Tuo kommenttini "aidan tuolle puolen katselusta" olisi vaatinut tämän
Tuskimpa syy uuden stefan vuotoon löytyy huohotuksesta, on siellä löysempiäkin paikkoja joista öljyt tulisi pihalle. Vaihto epäonnistui tai vika ei ollut siinä. Huohotin päivitys on tehty asennettavaksi eikä päivitykset ole Saabeissa yleisiä. Jos noin pienestä huolestut pitäisi ehkä katsella muita merkkejä tosin öljyn vuodot ja huohotin ongelmat on aika yleisiä joten helppoa ei uuden löytäminen taida olla.
Jeps, auto lähtee huohotinpäivitykseen. Katsotaan sitten vuodon tilanne uudelleen.
Tuo kommenttini "aidan tuolle puolen katselusta" olisi vaatinut tämän

Saab 9-5 Aero -05 Sedan