Di-ohjainyksikön ongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Di-ohjainyksikön ongelmat

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Tervehdys, palstaa lukiessani on tullut esille, että di-yksikkö lopettaa toimintansa varoittamatta. Onko tämä myös uusimpien vuosimallien ongelma? Autoni on vuosimallia -03. Kiitos vastauksista. :?:
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

DI-yksikkö voi myös oireilla eli käynti pätkii vain ajoittain ennen kuin simahtaa lopullisesti. Itselläni näin kävi tonnarissa (CS 2,3i, vm. 95), johon tuo boksi vaihdettiin vaihtoautotakuuna LänsiAutossa melkein heti kun olin auton hankkinut. Sen jälkeen uusi boksi pelasi ilman mitään ongelmia yli viisi vuotta ja 115000 km ja pelannee edelleenkin, mutta vaihdoin auton pois loppuvuodesta...

Yleisesti on niin, että mitä uudempi DI-boksilla varustettu malli, sitä epätodennäköisempää tuo poksahtelu on. Mutta kokonaan siitä ei kai ole vieläkään päästy eli jopa 9-3SS:iä on kai vaivannut myös nämä ongelmat. Niin kauan kuin Sullakin on takuu ja Assistance voimassa niin katsot vain, että palvelunumero on mukanasi aina ja viivytys lienee tällöin pahinta mitä voi sattua!

Ja kyllähän nyt suurin osa DI-bokseista on jo pitkään kestänyt ihan hyvin. Onko kellään kokemuksia oikein pitkään pelittäneestä boksista eli kuinka pitkään olette ajaneet yhdellä DI-boksilla?
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Mistä olet kuullut jonkun DI-osan hajoamisesta uudessa 9-3:ssa? Ettei vaan ole täysin perätöntä huhua mikä on syntynyt alkupään lukuisista sammumis-ongelmista mikä johtui silloisesta bugisesta softasta.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

TuuSaR kirjoitti:Mistä olet kuullut jonkun DI-osan hajoamisesta uudessa 9-3:ssa? Ettei vaan ole täysin perätöntä huhua mikä on syntynyt alkupään lukuisista sammumis-ongelmista mikä johtui silloisesta bugisesta softasta.
Voipi olla. Muistan jostain näiltä palstoilta täällä tai Suomi24:ssä nähneeni vain juttua, että Saab on joutunut takuukorjailemaan valloissa 9-3SS:iä, jotka ovat jätteäneet tielle. Ja muistaakseni väitettiin kyse olleen DI-ongelmista.

Mutta siis en ole asiaa mistään tarkistanut eli hyvä vain, jos vika onkin ollut esim. bugisessa softassa! Silloinhan omakin käsitykseni siitä, että mitä uudempi boksi sen pienempi poksahdusriski, näyttäisi pitävän paikkansa!
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Saab service advisor told me that Saab changed supplier of the DI cassette in the beginning of the year 2002. Since then quality of the DI cassette has been a lot better according to Saab service advisor.

Uudessa 9-3:ssa koko DI on toteutettu hiukan erilailla, en muista tarkkaan miten mutta käsitys on että siitä on irroitettu herkkiä osia muualle. Lämpö ja tärinähän sitä elektroniikkaa tuhosi.
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Kiitos vastauksista tähän asti. Tuntuu olevan aika tehokas foorumi, vuorokaudessa 6 asiallista vastausta!
FCUK
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 05:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FCUK »

Mikäs muuten noissa DI kaseteissa mättää kun eivät saa korjattua vaikka vika on ollut tiedossa vaikka kuinka kauan, uusissa autoissa vika sama vielä vaikka harvemmin posahtaa ?? Saako muuten itse korjattua kyseisen kasetin ?
Turbo SE
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:25
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Turbo SE »

Hondan type-R suorasytkä moottoreihin saa siirto sarjan jolla sytkäkasettin saa moottorin sivuun viileämpään paikkaan. oli jossakin Gti lehdessä. Onkohan Type-R samoja ongelmia?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

FCUK kirjoitti:Mikäs muuten noissa DI kaseteissa mättää kun eivät saa korjattua vaikka vika on ollut tiedossa vaikka kuinka kauan, uusissa autoissa vika sama vielä vaikka harvemmin posahtaa ?? Saako muuten itse korjattua kyseisen kasetin ?
Etkö tiedä tai ole kuullut vanhaa viisauttaa koskien kasetteja:
"DI kasetti toimii sinisellä savulla. Kun savu on vuotanut kasetista, ei se toimi. Savua ei voi jälleenladata kasettiin" :lol:
#1730
500whp.net member
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Mimmi kirjoitti:DI kasetteja ei pysty itse korjaamaan (tai pystyy kyllä, jos sa jostain toisesta kasetista VARMASTI ehjiä varaosia).
Kasetti on todennäköisesti liian kuumassa paikassa (nokka-akseleiden välissä ja tulpien päällä).

Minulla on (kuten monella muullakin) toinen kasetti takakontissa varalle.
Duunimatkat kun kuljettavat milloin minnekkin ja jos kasetti paukahtaa, uuden saaminen voi olla "hieman aikaaviepää" joissain tapauksissa.
Itse kasetinhan vaihtaa 5:ssä minuutissa.
Itse kasetin vaihtaakin, mutta itellä kun poksahti etummainen kattikin. Eikä ottanut yli 3000 rpm.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

di

Viesti Kirjoittaja jari »

mitä tuo di-kasetti yleensä noin maksaa?-00 aeroon?pitäisikö ostaa varalle?51tuhatta jo takana
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: di

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jari kirjoitti:mitä tuo di-kasetti yleensä noin maksaa?-00 aeroon?pitäisikö ostaa varalle?51tuhatta jo takana
200 eskoo oli suunnilleen hinta joku aika sitten.

kannattaako ostaa varalle?
en teidä, itsellä ei ole vaikka ehkä syytä olisi. On nimittäin aika hanurista jää tien päälle sellaisen vian seurauksen, mikä olisi korjattavissa itse.
Sun kasetti saattaa laueta huomenna tai sitten 150tkm päästä, ennakkoon sitä ei voi tietää T7:ssa.
#1730
500whp.net member
95linear
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2004 19:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 95linear »

Vanhassa tonnarissani (2.0T -88) alkuperäinen di-kasetti, ajettu 380 tkm. Näyttäis olevan yksilöllisiä vehkeitä, lähinnä tuurista kiinni. Viittaisi jonkinlaiseen laatuongelmaan.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Esimerkkejä kilsoista.

-99 2.3t automaatista meni joskus 120-130tkm välillä, oli 60tkm kohdilla saanut Nordicin Steg 2. (Ei pitäisi käsittääkseni kylläkään vaikuttaa asiaan?)

-02 Aero automaatista meni jossain 50tkm kohdilla.
STCF #3
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Mahtaisko olla DI-kasetti sitten menossa.. -02 Aero automaatissa nyt 130tkm mittarissa ja pari kertaa on tasakaasulla tuntunu pätkäisy. Taidan hakea varakasetin takakonttiin.
Vastaa Viestiin