SAAB 9-5 AERO WAGON Aut. -01 ja PPC boksi ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
FCUK
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 05:39
Viesti:

SAAB 9-5 AERO WAGON Aut. -01 ja PPC boksi ?

Viesti Kirjoittaja FCUK »

Moi,

Eli tuli hommattua tuollainen 65000tkm ajettu automaatti aero. Potkua tuntuu olevan, mutta nälkä kasvaa syödessä ja olen ajatellut hommata tuollaisen PPC boksin.

Miten tuollainen PPC boksi käytänössä toimii ? Boksi tulee kiinni auton sarjaporttiin (ratin alapuolelle) joten kannettava olisi erittäin suotava ? Miten softien kanssa saako PPC boksin mukana "virisoftan" esim. korpulla, CD:llä ? Saako alkuperäisen softan imastua Boksista koneelle ? Kuinka virhe altis kyseinen ohjelmointi on, onko rinnastettavissa tietokoneen BIOS päivitykseen ? Vai olenko ihan hakoteillä ? Mistä kannatta boksi tilata ? Jos joku on tilannut ja "asentanut" kyseisen boksin niin kertositko infoa koko operaatiosta.

Huomaako vakion ja viri boksin jälkeen hyvin suorituskyky eron ?

Kuinka paljon tuohon automaatti vehkeeseen uskaltaa pistää tehoja että automaatti ja kone kestää, jostain luin että 260hp ja 410nm olisi sellainen optimi automaateille, pitääkö paikkansa ?

Ja vielä yleistä höpinää:
Mitkä ovat AS2 ja AS3 erot miten huomaan ? Minulla on ainakin takakopassa oikella seinällä basso kaiutin onko se myös AS2:ssa ? Tuo on vähän epäselvä koska autoa ostaessani myynti ilmoituksessa luki että autossa on AS2 audiojärjestelmä kun taas huoltokirjan ensimmäisellä aukeamalla olevassa lapussa lukee että autossa on tehdasasenettu AS3 audiojärjestelmä. Lapussa luki myös että autossa on jälkiasenettu hands-free, mutta mitään telineitä autossa ei ollut, eli mitenkäs tuo valmius saadaan toimimaan, ilmeisesti entinen omistaja poistanut setin ?

Tutkiskeltuani autoa huomasin että takakopassa oli "liukuva kuormaus levy" kätevä, mutta hetken aikaa pelailtuani huomasin että vararengas oli erittäin hankala saada pois "kuopastaan" pitäisiko levy irroittaa ennen kuin alkaa hipelöidä vararengasta ?

Ja sitten vielä kaivataan kokemuksia automaatti Wagon Aerosta toimiiko hyvin ja mitkä ovat tyyppiviat ?

Kiitokset vastaneille!!
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: SAAB 9-5 AERO WAGON Aut. -01 ja PPC boksi ?

Viesti Kirjoittaja AC »

FCUK kirjoitti:Miten tuollainen PPC boksi käytänössä toimii ? Boksi tulee kiinni auton sarjaporttiin (ratin alapuolelle) joten kannettava olisi erittäin suotava ? Miten softien kanssa saako PPC boksin mukana "virisoftan" esim. korpulla, CD:llä ? Saako alkuperäisen softan imastua Boksista koneelle ? Kuinka virhe altis kyseinen ohjelmointi on, onko rinnastettavissa tietokoneen BIOS päivitykseen ? Vai olenko ihan hakoteillä ? Mistä kannatta boksi tilata ? Jos joku on tilannut ja "asentanut" kyseisen boksin niin kertositko infoa koko operaatiosta.

Huomaako vakion ja viri boksin jälkeen hyvin suorituskyky eron ?
PPC-laite ei vaadi kannettavaa tietokonetta. Softa on jo valmiina boksissa. Ohjelmoitaessa virisoftaa otetaan alkuperäinen talteen ensin ja sitten laitetaan virisofta. PPC-laite on myös autokohtainen, eli toimii vain siinä autossa mihin se on tilattu, piratismin estämiseksi. Siksi myöskään mitään softia ei toimiteta erillisillä levykkeillä. Ohjelmoinnin aikana liitin pitää olla tukevasti paikallaan. Pienikin kontaktin menetys voi johtaa Trionicin sekoamiseen. Siksi monet suosivatkin vielä "perinteistä" boksin vaihtoa. Eipä sekään ole kuin vartin operaatio.

Ja riippuu virityksen tasosta huomaako eron, mittalaitteilla ainakin huomaa :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: SAAB 9-5 AERO WAGON Aut. -01 ja PPC boksi ?

Viesti Kirjoittaja Speedou »

FCUK kirjoitti:Huomaako vakion ja viri boksin jälkeen hyvin suorituskyky eron ?
Aivan varmasti huomaat! Myös automaatin käytös muuttuu ja koneen luonne siinä samalla. Itse suosisin myös perinteistä boxia. Tai jos ostat Nordicin ja asennutat Länsiautossa, niin muistaakseni he vaihtatava vain vakio boxisi sisällön, eivät lastua.
Kuinka paljon tuohon automaatti vehkeeseen uskaltaa pistää tehoja että automaatti ja kone kestää, jostain luin että 260hp ja 410nm olisi sellainen optimi automaateille, pitääkö paikkansa ?
Nordic lupaa tuolle neliloviselle automaatille 260hp/380Nm. Eli jotain tuommoista siitä kannattaa ottaa. Yli 400Nm ei kannata hirmuisasti vääntöjä viedä. Kone kyllä kestää sitten enemmänkin.
Ja vielä yleistä höpinää:
Mitkä ovat AS2 ja AS3 erot miten huomaan ?
AS2:ssa ei ainakaan subbaria ole. Joten joko se on jälkiasennettu tai sitten sinulla on AS3 (todennäköisempää).
Ja sitten vielä kaivataan kokemuksia automaatti Wagon Aerosta toimiiko hyvin ja mitkä ovat tyyppiviat ?
Kokemukset ovat -02 vuosimallin autosta, eli päivityksen jälkeisestä. Mutta nyt mittarissa about 80tkm ja vikoja on lähinnä olleet: Uutena oli vähän huolimattomasti kasasttu (mm. pari kajaria soi huonosti, vain toinen takapenkeistä lämpeni jne.), DI-boxi meni 50tkm tienoilla, mukiteline mennyt kiljoona kertaa, ja nyt SID-ruvennyt temppuilemaan. Ja huonopuoli on myös, että Wepasto voi syödä akun tyhjäksi (puuttuu siis suojaus, joka mittaisi akun jännitettä tms.).

Automaatti on eri kuin sinulla, mutta siinä on jotain pientä häikkää. Välillä sekoo aika totaalisesti ja Saballa ei löydetä siitä mitään vikaa :/
Kiitokset vastaneille!!
Eipä mitään, hienon auton olet itsellesi ostanut! Varmasti on monta nautinnollista km edessä!
STCF #3
FCUK
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 05:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FCUK »

Jos tilaan perinteisen boksin niin kannattaako minun säilyttää alkuperäinen boksi, kustannukset ? Miten kun joskus sitten menen vaihtamaan autoa niin miten olette tuon viriboksin kanssa pelaillut, tykkääkö kauppias hyvää vai huonoa jos on viriboksi autossa ?

Maptun.fi sivuilla näyttää olevan ohjelmisto päivitys 984,54€ se on mielestäni aika kallis. Tuleeko kyseiseen tuotteeseen koko boksi uusi vai pelkkä ohjelmistopäivitys ?

Esim. tmuukkonen.fi maksaa 749€ ohjelmistopäivitys ?

Mistä kannattaisi boksi hommata hinta/laatusuhde kohdallaan ?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

FCUK kirjoitti:Miten kun joskus sitten menen vaihtamaan autoa niin miten olette tuon viriboksin kanssa pelaillut, tykkääkö kauppias hyvää vai huonoa jos on viriboksi autossa ?
Nosiis sun autosta hyvitetään vähemmän, koska on viritetty ja täten heikompi. Sitä taas myydään kalliimmalla, koska laadukkaasti virietty ja täten tehokkaampi ja nopeampi, kuin vakio.

Mutta jos säilytät oman boxisi ja putkiston, voit laitattaa auton vakioksi ennen vaihtoa.
STCF #3
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

FCUK kirjoitti:
Esim. tmuukkonen.fi maksaa 749€ ohjelmistopäivitys ?

Mistä kannattaisi boksi hommata hinta/laatusuhde kohdallaan ?
Tuohon ei voi todeta kun: UNOHDA MUUKKONEN :!:
Siellä ei tiedetä mitään saabin virittämisestä.

Nykyään taitaa asia olla niin että suosituin täällä on MapTun johtuen hyvin toimivasta softasta ja erittäin hyvästä asiakaspalvelusta.

Myös lisäpäivitysten teko on halpaa, maksat softasta vain 10% kun vaihdat astetta paria tiukempaan softaan.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

odotellaan, että jollain on kokemuksia uudesta MapTun-maahantuojasta ja vanhoista diileistä. Ei ole vissiin vielä kuulunut mitään?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
FCUK
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 05:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FCUK »

Onkos joku kokeillut PPC boksia, kokemuksia ?
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Nordic on myös erittäin varteenotettava vaihtoehto. Taitaa olla vanhimpia saabin viripajoja ja ottavat myös vastuuta tuotteistaan, sillä mun ekassa viriboxissa oli lähes mitätöntä nykimistä tietyllä kierrosalueella. Toimittivat uuden boxin ilman mutinoita ja hyvin toimii. Tehoa tuntuu ainakin perstuntumalla olevan enemmän kuin 200 hv (steg 1 2,0t:hen).
Olen myös samaa mieltä kuin muut siitä, että unohda PPC ja ota vaihtoboxi ja ehdottomasti säilytä myös alkuperäinen, siinä kohtaa ei kannata säästää.
Ja onnea uuden auton johdosta; siinä on luokassaan paras auto.

9-5 Nordic
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

peinu kirjoitti:odotellaan, että jollain on kokemuksia uudesta MapTun-maahantuojasta ja vanhoista diileistä. Ei ole vissiin vielä kuulunut mitään?
Mulla nyt ainakin toistaiseksi on pelkästään positiivista kerrottavaa tästä Maptun Finlandista. Tilaus steg1:stä onnistui vaivattomasti vain rungon numerolla, ja homma hoidettiin asiallisesti. Neljä arkipäivää tilauksesta kaveri soitti ja sanoi boksin tulleen ruotsista ja olevan lähdössä minulle päin. Hyvitti jopa postikulut koska oli unohtanut hinnoittelussa että olen saappiklubin jäsen. Eli jäsenhintaan sieltä nyt on poksi tulossa, noudettavissa postista ilmeisesti huomenna tai ylihuomenna.

Saatteeksi kaveri Maptunilta sanoi että "ajele nyt viikko ja katso että poksi toimii kunnolla, ja laita sitten vanha heille".

Katsotaan nyt miltä tuntuu Maptun sitten käytännössä, PCS tekee maanantaina huollon koslaan, ja samalla laittaa poksin paikalleen.

En odota yhtään jännityksellä. 8)
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
FCUK
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 05:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FCUK »

Jep! Taidan enne kesää lähettää postia maptunille. Searchilla kun etsin niin ei ollut muuta kun positiivista kokemusta maptunilta. Vielä en kyllä lastulla tee yhtään mitään kun TCS vilkkuu jo pienellä kaasun painalluksella :)

Maksaa muuten oman boksin pitäminen +270€ ei mielestäni mainittu sivuilla.
Need 4 Speed
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 19:24
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Need 4 Speed »

Kaikista varoituksesta huolimatta hommasin BSR:n PPC:n Aerooni (-03). BSR mitannut 274 heppaa ja vääntöä 434Nm. Olen ajellut tähän mennessä vähän toista tuhatta kilometriä tällä softalla ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Tehon ja väännön lisäys on HUOMATTAVA ja keskikulutus tippui 10,8:sta 10.4:ään.

Olin huolissani automaatin kestävyydestä, mutta vakuuttelivat BSR:llä että automaatin softa pienentää vääntöä vaihtohetkellä, joten nou worries.

Eilen illalla meni ihan vahingossa kiihdyttäessä tampereen motarille vähän ylinopeuden puolelle (220), joten taisi lähteä nastat koilliseen... ei haittaa...
Volvo V50 T5
Need 4 Speed
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 19:24
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Need 4 Speed »

...pieni lisäys edelliseen viestiini...

Kannatan luonnollisesti liikenneturvallista ajotapaa, ja haluankin täsmentää että ylinopeuteni tapahtui täysin vahingossa ja en aiheuttanut mitään vaaraa mulle liikenteelle, koska sitä ei tapahtumahetkellä ollut...

Täytyy buukata aika Alastaron radalta...
Volvo V50 T5
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Automaatti

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

No sullahan on PIRTEÄ automaatti Saab..hienoa!!
Tuntuu myös kulkevan :twisted:
Vastaa Viestiin