Moottoriöljy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saabster
"Tuplakaasari"

Moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja saabster »

Voisi kuvitella että oikeanlainen moottoriöljy olisi aika tärkeä homma näiden huohotusongelmien kanssa. Haulla tuntui löytyvän tietoa hiukan hajanaisesti.

Mitä olette itse käyttäneet ja hyväksi todenneet?

Onko tietoa mitä käyttävät Saabilla nykyään?

Onko täällä porukkaa joilta on moottori mennyt tukkoon huohotuksen takia, mitä öljyä käytitte ja kuinka pitkällä vaihtovälillä?
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Autona -01 9-3t.

70tkm asti normaalit öljynvaihtovälit eli se 20tkm. Tämän jälkeen ylimääräinen 10tkm välein 126tkm asti, jolloin kone jo sökö. Huohotinongelma joka johti muuhun mukavaan...

Öljynä Shellin Helix (merkkihuolto) ja viimeiset neljä öljynvaihtoa Mobil5W-50. Ei nurkka-ajoa, eikä yhtään kylmäkäynnistystä. Silloiset huohotinpäivitykset kaikki tehty.
Onnea matkaan.
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Auto 9-5 2.0t automaatti 1998.

90k ajettuna tuotu Saksassa. Öljyinä paperien mukaan Castrolin 0w-30 limut. Noin 30k kilsaa olen ajellut autolla Suomessa ja mitään huohotusongelmiin viittaavaa ei ole ollut tänä aikana(Täytyy koputtaa puuta). Öljyinä Suomessa Mobil 1 5w-40. Kahdesti tehty forte huuhtelu. Venttiilin koppa ollut auki, jolloin näky oli helpotus siinä mielessä, että lietettä ei ollut havaittavissa. Pinnat kullanruskeat ja ketjun päällä hiukan kiinnipalanutta öljyä/karstaa.
Öljypohja tarkoitus irrottaa vielä tänä kesänä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse olen kokeillut M2000 Aerossa Mobilin täyssynteettisiä 0W-40 ja 5W-50 -litkuja sekä Shellin 0W-40 Helixiä. Huohotin on pysynyt puhtaana ja venttilikopan alla ei ole toistaiseksi näkynyt mitään huolestuttavaa. Ainoastaan lievää öljynkulutusta on tullut ihmeteltyä ja se on ihan sama kaikilla em. rasvoilla. Autolla on nyt ajettu 162K, josta itse olen ajanut noin 30K (sitä ennen huollot tehty 20K välein). Viimeiset öljynvaihdot olen tehnyt 5K välein, niin ei ole tarvinnut öljyä lisätä, koska kuluminen alkaa näkyä tikussa, kun öljyillä on ajettu noin 4K.

Saab-huoltojen suositukset vaihtelevat, osa suosittelee Mobilia ja osa Shelliä riippuen mitä öljymerkkiä sattuvat "edustamaan". Mobilin 0W-40 -purkin kyljessä lukee Recommended by SAAB.

Eski
joukolainen
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

02 aero Saksasta 46 t siellä ja 20t huoltoväli shell helix 10w40 käytetty konetilan lätkän mukaan. Suomessa huolto käyttänyt 5w30 mobilia ja itse puolittanut huoltovälin mobilin 5w40 öljyllä. Nyt 69t ja huollossa uudet öljyt ja ei ole tarvinut lisätä, koska mittatikussa öljy ylärajassa koko vaihtovälin. Ei ole ollut minkäänlaisia huohotinongelmia, kone käy erittäin kauniisti saabin myllyksi.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
MikkoA
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Autona M2000 2.0t ja huoltokirjan mukaan käytetty Shellin öljyä aina. Viimeisimmässä kahdessa huollossa on laitettu Mobilin 0W-40:stä ja tarkoitus olisi pitäytyä tosiaan tuossa Mobilissa.
Autolla ajettu 152000 ja auto on ollut meillä kaksi ja puoli vuotta.

Huohotinpäivitykset tehty ja viimeisimmässä huollossa napattu venakopan kansi auki ja väijytty karstaisuutta. Mitään normaalista poikkeavaa ei havaittu.

Autoon tehty moottoritakuun alasista remonteista jakopään täysremontti puoli vuotta sitten.
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
saabster
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja saabster »

tevisu kirjoitti:Autona -01 9-3t.

70tkm asti normaalit öljynvaihtovälit eli se 20tkm. Tämän jälkeen ylimääräinen 10tkm välein 126tkm asti, jolloin kone jo sökö. Huohotinongelma joka johti muuhun mukavaan...

Öljynä Shellin Helix (merkkihuolto) ja viimeiset neljä öljynvaihtoa Mobil5W-50. Ei nurkka-ajoa, eikä yhtään kylmäkäynnistystä. Silloiset huohotinpäivitykset kaikki tehty.
Onnea matkaan.
Älä pelottele :?

Oliko auto uudesta asti sinulla? Ehkä sille on annettu kunnolla runtua kylmänä tai jotain?

Oma auto oli 66 tkm ajettu ostaessa ja huollettu 20 tkm välein, kuvittelin ettei siinä ajassa nyt ehtisi vielä tukkeutua, mutta olin näköjään väärässä.
Täytyy kai laittaa Mobil 0W40 seuraavaksi.

Lueskelin juttua noista öljyistä:
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Näköjään muillakin merkeillä ollut noita vastaavia ongelmia:

While the the 1.8T engines in Audi A4's, Audi TT, VW Passat, Jetta, Golf, New Bettle, are all very prone to sludge build-up, Audi/VW does not have an extended warranty for them from the factory. The factory warranty is 4 year/50,000 miles but it can be extended if purchased.

For their part, Toyota have the dubious honour of having the most complaints about sludge buildup in their engines - 3,400 at the last count. At the time of writing I have no further information.
-valomerkki-
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

230tkm kohdalla meni 2.3t mallista kone. Öljyt vaihdettu kokoajan 5-10tkm välein. Öljyt oli 0W-30 tai 5W-30. Ja ai niin auto on edelleen ensimmäisellä omistajalla.

Saabille muuten on tullut uusi öljy joka on suosituksena kaikissa virallisissa huoltopisteissä. En muista varmaksi oliko se 0W vai 5W-30.
joukolainen
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Mielestäni tuo saabin suosittelema "uusi" öljy on juuri tuo mobil 1 5w30, jota ainakin täällä Kokkolan merkkihuollossa on käytetty koko ajan. Öljy on vasta tullut markettimyyntiin ja on huomattavasti kallimpaa, kuin muut mobilin ykköset. En nyt muista tarkkaa hintaa ja muistaakseni sitä oli vain 1 L purkeissa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
JKen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JKen »

Tuota oli yhden vaihtovälin ajan koneessa:

http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1898

Laittoivat merkkihuollossa.

Nyt on sitten Mobil 1 5W50
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Tex Willer
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

Yhdellä öljytestifirmalla on käynnissä öljyjen testausohjelma Saabeille (linkki). Mielenkiintoista nähdä minkälaisia tuloksia saavat. Keräämällä mittausdataa eri autoista ja eri öljyistä on ainoa tapa saada jotain kattavampaa tietoa. Tässä esimerkki yhdestä testistä ja hieman keskustelua (linkki).

Googlella löytyy Oil Analysis -hakusanalla aika paljon juttua ja keskustelupalstoilta lisää (linkki). Joillakin koneilla olen nähnyt todettavan että yli 5000 mailin (8000 km:n) vaihtovälejä ei juuri kannattaisi pitää oli öljy mitä vaan. Autoissa näyttää olevan yksilöllisiä eroja ja tuollaisella öljyanalyysillä saa jotain hajua siitä miten oma kone käyttäytyy. Mielenkiinnosta voisi testata omankin koneen jossain vaiheessa, eihän tuo omaisuuksia maksa verrattuna koneremonttiin tai turhan usein tehtyihin öljynvaihtoihin. Ei se nyt ihan huuhaata voi olla jos kerran jotain mittauksia ihan oikeasti tekevät.
Passi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Henkkoht. en mitävaanW30 öljyä pistäisi Turbokoneeseen. Rankemmassa ajossa öljyn lämpötilan noustessa tuollaiset *W30 varmasti ovat ohuempaa kuin esim. Mobil 1 0W40, josta seuraa että öljykalvon paksuus ohenee ja kuluminen kasvaa.

Haistan myyntimiehien paskapuheita tuossa *W30 öljyssä.

Oiskos kellään tiedossa tuon 5W30 öljyn cSt arvoja ~120C:ssä?

T. Pasi
99T-museopeli
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Öljytestauksista tuli mieleen tämä topikki:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35573
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

saabster kirjoitti: Älä pelottele :?

Oliko auto uudesta asti sinulla? Ehkä sille on annettu kunnolla runtua kylmänä tai jotain?
Ei pelottelua, kylmää faktaa.

Auto tuli minulle 52tkm ajettuna. Olin yhteydessä edelliseen omistajaan (ei myyjä) ja auto ollut kaverin kolmas saab työsuhdeautona. Huollettu viimeisen päälle merkkiliikkeissä.
Asennutin Webaston tolppapaikan puuttumisen vuoksi ja kylmänä ei taidettu startata koskaan.
Olihan se kiva peli sen ajan kun toimi. Yhtenä talvena tuo "smetanan" muodostus alkoi öljytäyttöputken tienoille. Tämän jälkeen ujelsi pakkasella kerran ja moottoritiellä pienen nytkähdyksen kera kone alkoi täristä kiertävää tärinää siinä 2500 rpm tienoilla. Polttoaineenkulutus nousi melkein parilla litralla. Riitti T7 koneet minulle.
Vastaa Viestiin