Käynnistys ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jarna77
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 22:15

Käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Jarna77 »

2.0T -01 ajettu 120tkm, missä vika kun ei meinaa millään käynnistyä kylmänä. Saa startata ainakin 3-5 sekuntia ennen kuin lähtee käyntiin. Ei pöläyttele. Eikä mitään muitakaan oireita ole. Lämpimänä käynnistyy kuin unelma.

Haulla yritin etsiä vastauksia mutta näytti siltä, ettei kellään ole ollut ongelmia kylmäkäynnistyksessä.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Varmaan kannattas koklata varmasti ehjällä DI-kasetilla ainakin alkuunsa...
Jarna77
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 22:15

Viesti Kirjoittaja Jarna77 »

Nyt olis kokeiltu varmasti ehjällä DI-kasetilla. Ei auttanut se.

Jos alle puoli tuntia auto seissyt niin käynnistyy vallan mainiosti.
baab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:25

Viesti Kirjoittaja baab »

Mites tuo bensapumpun laita ääntääkö normaalisti kun laitat virrat päällä.?
Ja sitten toi imuilman lämpötila-anturi kannataa tarkistaa.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

pitemmän seisomisen aikana polttoaine järjestelmän paine laskee ja jos starttaa odottamatta muutamaa sekuntia jolloin pumppu pumppaa paineet kohdilleen voi kestää käyntiin lähtö pitempään.. Näin ainakin tonnarissa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaikuttaako bensan määrä tankissa asiaan? Minun AeroWagonissa alkaa starttivieteri pitenemään, kun bensamittari näyttää 1/4 tai alle. Aluksi luulin, että bensapumpun vaihto auttoi asiaan, mutta samaa tekee uudellakin pumpulla, joten olen ratkaissut ongelman pitämällä tankin täynnä.

Eski
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Entäs akku? Onko alkuperäinen vielä paikoillaan? Jos on, voi 5 v akku olla elämänsä ehtoopuolella eikä kestä kuormaa (9-5:en virrankulutus on aikamoisen iso).
Jarna77
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 22:15

Viesti Kirjoittaja Jarna77 »

Kokeiltua:

Akku on ostettu pari viikkoa sitten.

Ja tankkasin tankin täyteen eilen --------> ei helpotusta käynnistykseen (mut eipä oo autoa pihassa näkynytkään, kiitos siitä vaimokkeelle).

Ja mitä bensapumppuun tulee niin ei se mitään ääntä pidä kun laitan virrat päälle. Kuuluuko se terveessä 9-5:ssa kuskin penkille jotenkin vai täytyykö mennä kuuntelee auton ulkopuolelle (amatööri kun olen).

Muitakin ehdotuksia otetaan vastaan. Kiitos.
S9-5W
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 16:27
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja S9-5W »

Kyllä bensan määrä tankissa vaikuttaa (myös Saab on tiedostanut asian). Pitkä käynnistysaika johtuu siitä että polttoainepumpun ejektorissa ei ole takaiskuventtiiliä. Saabilla on ko. ogelmaan varaosasarja (ejektori + liitosholkit) jolla voi hakea ongelmaan ratkaisua jos ei tykkää pitkistä käynnistysajoista, tai sitten vaan pitää tankin hieman täydempänä.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

9-5T kirjoitti:Koskee -99 numerosta X3042510 alkaen -00 asti
Minulla on 200 tkm ajettu -99 X3004703 ja systemaattisesti saa veivata pitempään käyntiin jos on noin 1/4 tai vähemmän bensaa jäljellä.

Asiasta toiseen, tai sitten ei. Mitä oireita tukkoinen polttoainesuodatin aiheuttaa? Tuossa on ollut jo yli vuoden postimyynnistä tilattu uusi suodatin odottamassa pääsyä Saabin kyytiin mutta ei ole ollut kiirettä vaihtaa kun vanhakin tuntuu toimivan ja muutakin kulkemisen kannalta tähdellisempää rassattavaa kuten lauenneen turbon vaihtoa aina löytyy.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Oletko siis testannut niin, että pidät, sanotaan 5 sekuntia, virta-avainta viimeisessä asennossa ennen starttipykälää? Eli laskisiko paineet linjalla pitemmän seisokin aikana.
9-3 SC 1.8t -06
Jarna77
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 22:15

Viesti Kirjoittaja Jarna77 »

Mun tapauksessa tuosta bensan määrästä ei ole apua. Sen olen kokeillut muutamaan kertaan.

Eikä auta vaikka pitäisi virtoja päällä 10 sekuntia ennen käynnistystä.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Jarna77 kirjoitti:Kokeiltua:
Ja mitä bensapumppuun tulee niin ei se mitään ääntä pidä kun laitan virrat päälle. Kuuluuko se terveessä 9-5:ssa kuskin penkille jotenkin vai täytyykö mennä kuuntelee auton ulkopuolelle (amatööri kun olen).
Kuvittelen kuulevani sen pumpun vikinän sisäänkin. Kuuluu myös auton sivulla ulkona. Liekö sitten tavallista äänekkäämpi yksilö..
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

bensapaineen mittaus kannattaisi

Viesti Kirjoittaja sefo »

Paineen mittaus kertoisi onko paine laskenut alas auton seistessä. Itsellä pumpun vaihdon yhteydessä jäi pieni vuoto (tankkiin) jolloin startata sai pidempään.
Jarna77
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 22:15

Viesti Kirjoittaja Jarna77 »

Jasså. Täytyykin kokeilla sitä seuraavaksi.

Kun polkasee kaasun pohjaan käynnistäessä niin käynnistymis aika tippuu heti ainakin puolella, joten kaippa tää ongelma viittaa jollakin tavalla bensan saantiin. Kai?
Vastaa Viestiin